Missa inte! Fyndchans i Månadens Drop

Får inte välja var saker ska sparas?

Permalänk
Medlem

Får inte välja var saker ska sparas?

Hallå

Har precis installerat om Windows 7 och jag får inte välja vart saker och ting ska sparas ganska ofta... vilket är rätt så irriterande då allt sparas på min SSD.

Program som har upptäckt jag inte får välja på är;
Spotify
uTorrent

Någon som har några tips eller är det dessa programmen som är cp?

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

du kan installera programmen på SSD men du kan välja vart dom ska lägga filerna, t.ex spotify kan du ha på SSD men den lagrar låtarna på en HDD. men vissa program vill installera på SSD och andra får man välja.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte vad du menar med att du inte får välja? Var saker sparas från uTorrent ställer du ju in i programmets inställningar. Likaså på Spotify. Detta gäller ju oavsett operativsystem. Om du pratar om webläsare så är likaså detta en inställningsgrej.

Menar du själva programmen i sig så förstår jag inte varför de inte ska ligga på SSD:n, de tar dessutom upp minimalt med plats. Spotifys cache kan du ju välja att lagra på annan plats genom programmet. uTorrent likaså.

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk
Medlem

På både uTorrent och Spotify finns det inställningar, var du vill spara det du laddat ner/ streamat från spotify

Permalänk
Inaktiv

TS syftar nog på själva installationen, men dessa två program är inget som direkt tar någon större mängd utrymme.

Spotify kan ställas in vart cache ska sparas, eller så kör man browser varianten.

Torrent tänker jag inte ens kommentera.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

TS syftar nog på själva installationen, men dessa två program är inget som direkt tar någon större mängd utrymme.

Spotify kan ställas in vart cache ska sparas, eller så kör man browser varianten.

Torrent tänker jag inte ens kommentera.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, jag menar själva installationen.

De sparas i AppData/Roaming automatiskt. Dvs, jag får inte ens chansen att välja vart jag ska spara filerna i själva installationen.
Även om de tar minimalt utrymme så sparas de inte där jag vill utan får flytta de manuellt sen.

Jag undrar om detta är något undantag för dessa programmen eller någon inställning eller liknande jag gjort fel?

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av FBGKimpan:

Ja, jag menar själva installationen.

De sparas i AppData/Roaming automatiskt. Dvs, jag får inte ens chansen att välja vart jag ska spara filerna i själva installationen.
Även om de tar minimalt utrymme så sparas de inte där jag vill utan får flytta de manuellt sen.

Jag undrar om detta är något undantag för dessa programmen eller någon inställning eller liknande jag gjort fel?

Det är bara fråga om hur installationsprogrammet är skrivet, dvs inget du kan påverka mer än att klaga hos företagen.

Permalänk
Medlem

Fast AppData/Roaming eller AppData/local är ju inte där programmet är installerat, AppData/Roaming under din användare används som cache och just ditt kontos inställningar för tex utorrent + torrentfiler.

Var själva programmet är installerat kan du du bestämma helt valfritt, sen under inställningarna i det programmet kan du välja tex var filer ska mellanlagras (medan dom tankas ner) och var dom till sist ska hamna när nerladdningen är klar.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av FBGKimpan:

Ja, jag menar själva installationen.

De sparas i AppData/Roaming automatiskt. Dvs, jag får inte ens chansen att välja vart jag ska spara filerna i själva installationen.
Även om de tar minimalt utrymme så sparas de inte där jag vill utan får flytta de manuellt sen.

Jag undrar om detta är något undantag för dessa programmen eller någon inställning eller liknande jag gjort fel?

Vad använder du för webläsare? Använder själv Firefox enbart så kan inte svara för hur det är med andra, men i där så måste du välja att kryssa i rutan: "Fråga alltid vart jag vill spara filerna" under Verktyg -> Inställningar.

Visa signatur

Moderkort:Asus X99-Deluxe II - Cpu: Intel Core I7 6950X - Minne: Kingston 4x8Gb 2400Mhz - Gpu: ASUS ROG Strix GTX 1080 Gaming Advanced - SSD: Intel 750 NVMe 800 GB - Psu: CM Real Power 1250 - Chassi: Fractal Design - Skärm: Qnix QX2710 LED