Permalänk

CPU_LED P8Z68

Hej Asus! Jag köpte ett Asus P8Z68 moderkort förra året men när jag installerade det så fick jag det inte att fungera stabilt. En lampa som hette CPU_LED lyste varje gång och datorn kom ingenvart, inte ens till BIOS. Jag har inte hittat en lösning på problemet och undrar nu vad det kan vara som jag gjort fel.
Tack så mycket!
Datorn finns i sign.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS GTX 780 SLI | i5 2500k 4.6 GHz | 8 GB 1333 RAM | NZXT Phantom 410 | ASUS P8Z68 V-PRO/GEN3 Moderkort | 500 GB Caviar Green Drive | 250 GB 840 SSD │
Windows 8.1 | Supernova 850W G2 |
My wife for hire

Permalänk
Medlem

brukar stå i handboken du fick med moderkortet, alternativt på Asus hemsida.

CPU Led låter som att CPUn inte får tillräckligt med kräm, är 4/8-pins kontakten korrekt isatt?

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | MSI RTX 4070 SUPER | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Skrivet av sQuille:

CPU Led låter som att CPUn inte får tillräckligt med kräm, är 4/8-pins kontakten korrekt isatt?

Jag har läst handboken, tyvärr utan att hitta svar på detta. Ja det har jag för mig att den var, datorn fungerade 2-3 gånger när jag återställt cmos och tagit ut batteriet så jag vet inte vad det beror på. Då lös inte någon lampa på kortet och datorn bootade. Detta hände dock bara några gånger

Visa signatur

ASUS GTX 780 SLI | i5 2500k 4.6 GHz | 8 GB 1333 RAM | NZXT Phantom 410 | ASUS P8Z68 V-PRO/GEN3 Moderkort | 500 GB Caviar Green Drive | 250 GB 840 SSD │
My wife for hire

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fillelito:

Hej Asus! Jag köpte ett Asus P8Z68 moderkort förra året men när jag installerade det så fick jag det inte att fungera stabilt. En lampa som hette CPU_LED lyste varje gång och datorn kom ingenvart, inte ens till BIOS. Jag har inte hittat en lösning på problemet och undrar nu vad det kan vara som jag gjort fel.
Tack så mycket!
Datorn finns i sign.

Skrivet av sQuille:

Hej,

Har du kollat att inga pinnar i moderkortssockeln är böjda?
Har du distanser på rätt platser under moderkortet?

Det finns en jättebra felsökningsguide här som du kan läsa: http://www.tomshardware.co.uk/forum/261145-31-perform-steps-p...

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av ASUS_Caroline:

Hej,

Det finns en jättebra felsökningsguide här som du kan läsa: http://www.tomshardware.co.uk/forum/261145-31-perform-steps-p...

Jag tittade så bra som jag kunde, såg inga böjda pinnar, den funkade ju några gånger. Hur kan den gjort det om några var böjda? Ja distanserna hade jag på rätt plats om jag minns rätt!

Visa signatur

My wife for hire

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fillelito:

Jag tittade så bra som jag kunde, såg inga böjda pinnar, den funkade ju några gånger. Hur kan den gjort det om några var böjda? Ja distanserna hade jag på rätt plats om jag minns rätt!

Datorer kan i vissa fall fortfarande starta, det beror på vilka pinnar man har böjt och i vilken grad de blivit böjda. Symptomen då är i många fall instabilitet. Du får dubbelkolla ditt bygge steg för steg efter guiden jag länkade till i förra inlägget.

Visa signatur
Permalänk

Datorer kan i vissa fall fortfarande starta, det beror på vilka pinnar man har böjt och i vilken grad de blivit böjda. Symptomen då är i många fall instabilitet. Du får dubbelkolla ditt bygge steg för steg efter guiden jag länkade till i förra inlägget.

Jag ska försöka med moderkortet igen snart, tack!

Visa signatur

My wife for hire

Permalänk

Hej,

Jag tror tyvärr att 2 pins i sockeln är böjda :(. Finns det något alls man kan göra åt detta?
Här finns foto. http://imgur.com/ShYywok

Visa signatur

My wife for hire

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fillelito:

Jag tror tyvärr att 2 pins i sockeln är böjda :(. Finns det något alls man kan göra åt detta?
Här finns foto. http://imgur.com/ShYywok

Är de inte helt nedtryckta kan man försöka böja tillbaka dem. Om du är stadig på handen kan du använda något smalt, ex. en liiiiiiiten skruvmejsel. Om du bor nära någon datorserviceverkstad kan du också höra om de kan göra något.

Visa signatur
Permalänk

Är de inte helt nedtryckta kan man försöka böja tillbaka dem. Om du är stadig på handen kan du använda något smalt, ex. en liiiiiiiten skruvmejsel. Om du bor nära någon datorserviceverkstad kan du också höra om de kan göra något.

Pinsen var mycket nedtryckta eftersom CPU:n legat på, dock efter en tids arbete med nål har jag nu en fullt fungerande dator med ett Z68 i sig! Tack så mycket för din hjälp! Pinsen rätades ut och nu fungerar allt!

Visa signatur

My wife for hire

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fillelito:

Pinsen var mycket nedtryckta eftersom CPU:n legat på, dock efter en tids arbete med nål har jag nu en fullt fungerande dator med ett Z68 i sig! Tack så mycket för din hjälp! Pinsen rätades ut och nu fungerar allt!

Skönt att det ordnade sig

Visa signatur