Permalänk
Proffsmoddare

F4DE | By C4B12

Hallå igen!

Jag har verkligen haft fullt upp senaste två månaderna så har inte varit direkt aktiv här på forumet, eller på något annat forum för den delen. Gifte mig för drygt två veckor sen, flyttat till en ny lägenhet och börjat på ett nytt jobb, så mesta av min tid har gått åt till allt de, men har haft lite tid över till att planera ett nytt bygge. Denna gång en casemod faktiskt!

Chassit jag kommer använda mig av är Cubitek Mini Cube, ett helt underbart mitx chassi, det bästa jag jobbat med. Enda sen jag installerade en dator åt en kompis i detta chassi har jag varit kär. Stilrent snyggt chassi med massa plats bakom moderkortet både för kabeldragning och hårddiskar.

Planen jag har för detta projekt är att köra på en "stealth" design. Allting kommer vara svart förutom några detaljer som kommer vara i aluminium/rostfritt för att bryta av mot allt svart på ett snyggt sätt. Jag kommer börja med att plocka isär chassit för att lacka en del grejer svart. Sedan kommer det installeras en 240mm radiator i fronten, ja jag kommer göra ett stort hål i denna fina front, men den kommer täckas med det stilrenaste radiatorgaller jag sett.
_________________________________________________________________________________

MB: MSI Z87I
CPU: Intel I5 4670K
GPU: Zotac GTX 760
RAM: 2x4gb Corsair Dominator Platinum
SSD: Samsung 840 120gb
PSU: Be-Quiet! Dark Power Pro P10 550W
CASE: Cubitek Mini Cube

_________________________________________________________________________________

Jag har inte börjat med något riktigt moddande än men så fort jag är färdig med allt i lägenheten och min lilla workshop är färdig så ska de ändras på de! Lovar även att det kommer uppdateringar på Cold Winter snart. Har faktiskt börjat putsa på plexiglaset och göra en shroud.

Medans ni väntar skulle jag verkligen uppskatta om ni ville kika in min moddnings facebook-sida och gilla/dela!

Allt än så länge!
Johan Nyman

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Medlem
Skrivet av C4B12:

Gifte mig för drygt två veckor sen, flyttat till en ny lägenhet och börjat på ett nytt jobb, så mesta av min tid har gått åt till allt de, men har haft lite tid över till att planera ett nytt bygge.

Gratulerar! Gillar dina tidigare byggen, hoppas på något lika stilrent!

Visa signatur

----

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Safir100:

Gratulerar! Gillar dina tidigare byggen, hoppas på något lika stilrent!

Tackar! Ja stilrent och minimalistiskt ska de bli!

Här är en överblick av moderkortet med Alphacool XP3 Light installerad.

Gillade inte kondingarna som stack ut så mycket mot det resten svarta moderkortet så det blev lite färg på dom.

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Medlem

Du brukar få lite fina resultat.
*följer*

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 3900X
ASUS GTX 1080 Ti Strix OC
32 GB Corsair Vengeance RGB RAM
Samsung CF791 3440x1440 @ 100 Hz

Permalänk
Medlem

Giftemål, man får gratulera!
Kan inte annat än hålla med tidigare talare, du brukar få bra resultat. Detta ska följas!

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem

Ser lovande ut vad använde du för färg på kondingarna? blev ett riktigt ansiktslyft!!

Visa signatur

Alpha: Cpu: i7 920 @ 2.67 Gpu: msi 970

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av HerrGoreMann:

Du brukar få lite fina resultat.
*följer*

Skrivet av hag.com:

Giftemål, man får gratulera!
Kan inte annat än hålla med tidigare talare, du brukar få bra resultat. Detta ska följas!

Tack tack tack! Hoppas ni gillar detta lika bra då.

Skrivet av Tobyhow:

Ser lovande ut vad använde du för färg på kondingarna? blev ett riktigt ansiktslyft!!

Tack! Jag använde en sharpie, permanent spritpenna. Vet att vissa gillar det och andra inte. Enligt mig så blev det mycket bättre än innan, jag uppnådde de resultat jag ville. I vissa ljus kan de se lite lila ut men eftersom den kommer vara i ett svart chassi med svart tema så spelar de ingen roll.

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Proffsmoddare

Jag är väldigt glad över att få berätta att Cubitek kliver in som sponsor och skickar ett Cubitek Mini Cube chassi. Muchos gracias!

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Proffsmoddare

Här kommer de lite hårdvaru-bilder i väntan på att chassit landar. Här är radiator gallret jag pratade om från Aquacomputer. Ett av dom stilrenaste jag sett, gillar designen med runda sidor.

Fick hem Samsung disken med, trevlig design på dessa, behöver ju inte göra något cover för den eftersom den passar in i temat perfekt.

Här är även vattenblocket och backplaten till GTX 460, riktigt fint tycker jag. Plexit ska lackas svart bara så de passar in bättre i temat. Tror jag kommer köra på detta kort eftersom jag redan har ett och det fortfarande har ganska mycket kraft. Får jag tag på ett 760 sen då är de ju relativt enkelt att uppgradera.

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Medlem

Mycket snyggt galler!

Visa signatur

----

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Safir100:

Mycket snyggt galler!

Me like yes!

Kunde inte hålla mig från att göra något idag så de blev till att lacka vattenblocket, gillade detta mycket mer än genomskinligt för då passar de temat bättre.

Innan

Efter

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Proffsmoddare

Installerade vattenblocket på GTX 460 idag, tyckte det passar perfekt. Älskar den spegelblanka backplaten, den tillsammans med transparenta slangar med vanligt vatten och radiator gallret kommer bryta av snyggt mot allt svart.

Ett par Corsair Dominator Platinum skulle passa perfekt här..

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Proffsmoddare

Cubitek skickar chassit från Kina så kommer ta ett tag innan jag får det, så medans jag väntar tänkte jag jobba lite med Cold Winter.

Hur som helst så är jag glad över att presentera två nya sponsorer för detta projekt. Klicka gärna på länkarna nedan för att supporta dom och mig!

CDON.com sponsrar mig med ett 2x4gb kit Corsair Dominator Platinum.

Be-Quiet! hjälper till med ett Dark Power P10 Pro 550W.

Så fort chassit kommer så kommer jag börja jobba direkt så ni får lite mera bygg updates!

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Proffsmoddare

Äntligen!

Jag har nu fått chassit från Cubitek, innan jag börjar med moddandet så tänkte jag göra en recension till hemsidan, men jag har ändå lite bilder att visa er.

Jag skulle först och främst vilja tacka alla mina sponsorer igen, de är dom som gör allt detta möjligt.

Tack:
CDON.com | Be Quiet! | Cubitek | MSI

Corsair Dominator Platinum minnena anlände häromdagen, riktigt fina.

Dom passar verkligen in med den blanka backplaten.

Jag har även fått Be Quiet! Dark Pro 10 550W agget, extremt lyxigt, mycket kablar och extra tillbehör.

Det är allt för ikväll.... eller?

Jag tror vissa kommer ogilla detta, gallret är ju verkligen en kontrast mot det svarta, jag älskar det dock. Det kommer se ännu bättre ut när allt är färdigt.

Jag kommer tillbaka med riktiga updates snart, kika gärna in Minimalistic PC medans, där finns alla mina projekt och även recensioner.

MVH
Johan Nyman

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av DDemis:

Jäkligt snyggt! Kul att se någon som använder Mini Cube chassit. Jag funderade länge på ifall man skulle beställa en och ha en h100i i fronten, men det blir ATX istället

Riktigt fint bygge. Keep it up!

Tackar. Neeeeej inte atx!!!

Jag tog och installerade lite hårdvara för att börja mäta ut vart man ska placera olika delar.

Som ni ser så är de inget problem med att få plats med en 240mm radiator, denna är 30mm bred men går även att få in större.

Jag funderar på att sätta in en 150mm tub res antingen till höger om moderkortet eller där man installerar bakre fläkten. Appropå bakre fläkten, det finns plats för 80mm eller 92mm, med lite våld fick jag däremot dit en 120mm, ser dock konstigt ut så kanske blir att man sätter resen där istället.

En till ny grej, jag tänkte ju använda slang för vattenkylningen, men jag har ändrat mig. Kommer bli kromade kopparrör istället, kommer passa perfekt tillsammans med den blanka backplaten och radiatorgallret.

Här är även min review på Cubitek Mini Cube. Nästa sak blir att mäta ut och kapa upp hål för radiatorn och fläktarna i fronten. Ill be back!

Med vänliga hälsningar
Johan Nyman

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Medlem

Kromat med böjar! YEAAAAH!!! Kommer bli helt grymt!

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem

Permalänk
Hedersmedlem

Intressant idé med kromade rör, nästan så man blir sugen på att bygga med vatten bara pga det.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Nice bygge , letat efter ett bra mitx chassi, nu har man hittat ett :)!

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av hag.com:

Kromat med böjar! YEAAAAH!!! Kommer bli helt grymt!

Hoppas på de!

Skrivet av DDemis:

Tack! Fick förresten grejerna idag, tack så hemskt mycket!

Skrivet av MultiMan:

Intressant idé med kromade rör, nästan så man blir sugen på att bygga med vatten bara pga det.

Go for it!

Skrivet av file-:

Nice bygge , letat efter ett bra mitx chassi, nu har man hittat ett :)!

Det är riktigt nice chassi.

Oi!

En liten update är väl på sin plats? Har kapat ut hål för radiatorn och fläktarna i fronten nu, bara lite slipa och fila kvar. Älskar verkligen detta radiatorgaller!

Kapade även ut en shroud som ska täcka psu och pump.

Kommer tillbaka mer om några dagar, har lite nya ideer och roliga saker på g!

Stay tuned!
Johan Nyman

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Medlem
Skrivet av C4B12:

Tack! Fick förresten grejerna idag, tack så hemskt mycket!

Okej!

Det ser ruskigt snyggt ut måste jag säga!
Nu blev man extremt sugen på att bygga något liknande i mITX!

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av DDemis:

Okej!

Det ser ruskigt snyggt ut måste jag säga!
Nu blev man extremt sugen på att bygga något liknande i mITX!

Tack tack! Tyvärr måste jag skippa kopparrörs idéen, blir för svårt i ett sånt här litet chassi tyvärr.

Hur som helst, här är en liten update. Detta har jag hunnit gjort:

  • Lackat allt som inte var svart, svart!

  • Slipat till kanterna för hålet för radiatorn.

  • Bytt ut alla skruvar till svarta M3 från MDPC.

  • Börjat på att sleeva och prova fram olika shroud idéer.

Primer

Sen blev de mörkt!

Tyckte de blev helt okej, måste lacka på några lager till dock märkte jag.

Tomt och svart.

Shiny!

Tråkigt dock att jag måste skippa kopparrören, hade verkligen passat in, men hur jag än försöker så får de inte plats, har problem bara med vanlig slang. Slang var dock första tanken och kommer hålla det stilrent med transparenta slangar och ofärgat vatten.

Med vänliga hälsningar
Johan Nyman
Minimalistic PC's

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Medlem

Om nom nom, ser så mycket bättre ut när även insidan och baksidan är svart!
Kanske en grej de kan komma att förbättra för kommande produktioner?

Färga plastglaset då! Vill se hur det förhåller sig till resten av komponenterna och chassit

Permalänk
Medlem

Riktigt fint. Vart kan man få tag på fläktgallret om man får fråga?

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Nikkop:

Om nom nom, ser så mycket bättre ut när även insidan och baksidan är svart!
Kanske en grej de kan komma att förbättra för kommande produktioner?

Färga plastglaset då! Vill se hur det förhåller sig till resten av komponenterna och chassit

Jo tyckte de blev bra, blir en till lackning när allt är färdigt. Ja alltså jag känner på mig att Cubitek är ett företag som verkligen lyssnar på moddare, så kanske.

Shrouden håller jag fortf på att prova mig fram med, men kan lacka för att visa här i veckan. Only for you!

Skrivet av DDemis:

Riktigt fint. Vart kan man få tag på fläktgallret om man får fråga?

Aquacomputer, dom verkar dock bara ha svart kvar.

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Proffsmoddare

Hoi!

Lite uppdatering kanske skulle sitta på sin plats? Nätaggregatet är nu helt sleevat i svart, underbart nätagg är det. Hela grejen känns så robust, kvalité. La ner denna kväll på lite kabeldragning så får se vad ni säger, jag tycker de blev helt okej iallafall. Kommer att göra en liten täckplåt för ssdn sen av spill från fronten jag kapat ut, så det kommer bli samma fininsh på ssdn som på resten av lådan.

Så här ser den då ut på insidan, inte helt färdigt dock. Lite fläktkablar och annat som ska sleevas.

Den blåa rektangeln är resen och röda är pumpen, jag kommer använda en DDC pump tillsammans med en EK DDC X-RES 100mm.

Just nu så väntar jag på lite delar, resen och lite Noiseblocker fläktar. Vad jag kommer göra dagarna framöver är att fixa täckplåten för ssdn, göra färdigt shrouden och lacka den svart och sen börja på fönstermodden.

Tack för titten!
Johan Nyman

Minimalistic PC's

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk

Vad använde du för färg när du lackade?
Måste också säga att detta bygga har gett mig sjukt mycket inspiration och har nu börjat på mitt första egna m-itx bygge!
Längtar efter uppdateringar! Lycka till!

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av sunnyzmile:

Vad använde du för färg när du lackade?
Måste också säga att detta bygga har gett mig sjukt mycket inspiration och har nu börjat på mitt första egna m-itx bygge!
Längtar efter uppdateringar! Lycka till!

Jag använde mig av CRC grund och CRC mattsvart. Fungerade väl sådär, skulle haft en epoxyprimer när de är aluminium för att de verkligen ska fästa, så blir lacka några lager till innan man sätter ihop allt för sista gången. Roligt att du blivit inspirerad, lägg upp en tråd här när du börjar så man får se vad du bygger!

Ikväll var jag nervös medans jag moddade, varför kanske ni undrar? Jo jag satt och lödde fast kablar på PCBn av mitt GTX 460, varför kanske ni undrar fortfarande? Nätagget jag använder är 170mm, grafikkortet 210mm, därför är de väldigt kort bit mellan strömkontakten på grafikkortet och nätagget. Så istället för att dra kablarna runt moderkortsplåten och in igen så drog jag närmaste vägen. Men sitta och löda på grafikkort är ju inte vardagssyssla så var lite nervös, dock så startade datorn upp utan problem så nu kan man pusta ut.

Här ser man hur kort väg de är mellan.

Jag satte även fast lite mera p-clips till kabeldragningen, nu börjar jag vara nöjd. Gjorde även en liten cover för ssdn.

Vad tycker ni om detta bygge? Kommentera och ge mig lite kritik vettja!

Med vänliga hälsningar
Johan Nyman
Minimalistic PC's

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Medlem
Skrivet av C4B12:

Jag använde mig av CRC grund och CRC mattsvart. Fungerade väl sådär, skulle haft en epoxyprimer när de är aluminium för att de verkligen ska fästa, så blir lacka några lager till innan man sätter ihop allt för sista gången. Roligt att du blivit inspirerad, lägg upp en tråd här när du börjar så man får se vad du bygger!

Ikväll var jag nervös medans jag moddade, varför kanske ni undrar? Jo jag satt och lödde fast kablar på PCBn av mitt GTX 460, varför kanske ni undrar fortfarande? Nätagget jag använder är 170mm, grafikkortet 210mm, därför är de väldigt kort bit mellan strömkontakten på grafikkortet och nätagget. Så istället för att dra kablarna runt moderkortsplåten och in igen så drog jag närmaste vägen. Men sitta och löda på grafikkort är ju inte vardagssyssla så var lite nervös, dock så startade datorn upp utan problem så nu kan man pusta ut.

http://img163.imageshack.us/img163/6818/tfiy.jpg

http://img163.imageshack.us/img163/5549/owi5.jpg

http://img560.imageshack.us/img560/9779/lm8e.jpg

http://img46.imageshack.us/img46/1348/70bz.jpg

Här ser man hur kort väg de är mellan.

http://img819.imageshack.us/img819/2264/zrkx.jpg

http://img819.imageshack.us/img819/2198/us17.jpg

Jag satte även fast lite mera p-clips till kabeldragningen, nu börjar jag vara nöjd. Gjorde även en liten cover för ssdn.

http://img801.imageshack.us/img801/9039/5qkp.jpg

Vad tycker ni om detta bygge? Kommentera och ge mig lite kritik vettja!

[B]Med vänliga hälsningar

Dold text

Johan Nyman
Minimalistic PC's[/B]

Hahaha, det ser så himla uppkäftigt ut med den korta sladden på något sätt, skitsnyggt! Kommer den också sleevas?
Och kommer aluminfläktgallret också målas svart? Eller kommer det hållas blankt? Tycker inte alls att den ser så väldigt speciell ut vilket ni verkat tycka, men men, smaken är som baken.

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av hag.com:

Hahaha, det ser så himla uppkäftigt ut med den korta sladden på något sätt, skitsnyggt! Kommer den också sleevas?
Och kommer aluminfläktgallret också målas svart? Eller kommer det hållas blankt? Tycker inte alls att den ser så väldigt speciell ut vilket ni verkat tycka, men men, smaken är som baken.

Hehe tack tack, nä den är redan så styv att lyckas koppla in så den skipper jag att sleeva, är ju redan svart och den kommer knappt synas. Fläktgallret kommer behållas som de är, en av dom detaljerna jag har för att skapa lite kontrast mot allt svart. Nä man har ju olika smak, jag tycker i varje fall den är ritkigt snygg.

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC