Permalänk

Börja med programmering

Hej, jag hade tänkt börja med programering och skulle behöva hjälp.
Skulle vilja göra enkla spel. Har KOLLAT på java (visst är det eclipse som gäller då) eller finns det något enklare språk att börja med.
Ge gärna tips på vika program jag ska använda, gärna bra tutorials också (spelar ingen roll om det är engelska / svenska).

Tack

Visa signatur

Hej...

Permalänk
Medlem

"Spel" är lite väl stort begrepp att använda. Jag hoppas du menar exempelvis Yatzy eller Hangman.
Spel är inget jag rekommenderar att börja med innan man lär sig grunderna i språket.

Har du tidigare utvecklingskunskaper?

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Skrivet av Leedow:

"Spel" är lite väl stort begrepp att använda. Jag hoppas du menar exempelvis Yatzy eller Hangman.
Spel är inget jag rekommenderar att börja med innan man lär sig grunderna i språket.

Har du tidigare utvecklingskunskaper?

Vad är bra att börja med då? Har gjort ett mod till minecraft en gång tidigare inget avancerat (kommer inte ihåg mer än hur man gör en class och sånt)

EDIT: tack för snabba svaret

EDIT 2: VAR lär man sig grunderna , youtube ? ... ska jag lära mig java först?

Visa signatur

Hej...

Permalänk

Python ska vara ett bra språk för att lära sig grunderna inom programmering. Som sagt innan är det en lång väg tills dess att man kan börja göra spel.

En sida som jag gillar är Codecademy. Är i alla fall bra för att få lite koll på de mest basala delarna av programmering.

Permalänk
Medlem

Jag började med C++ som liten (7) fick dock mycket hjälp då min engelska inte var särskilt bra.. Att börja programmera för att göra spel är som att ta bilen till grannen som bor 10 m bort. Lär dig programmera genom att göra t.ex: Ett gissnings spel.. där du skriver in ett tal så måste datorn gissa sig fram. Om du vill dock lära dig att programmera genom spel så finns: http://www.amazon.com/Beginning-C-Through-Game-Programming/dp... . Engelsk guide och välldigt bra skriven.

Ordning som kan vara bra för att lära sig göra spel/användbara program:
C++/C# sen Assembly efter du har lärt dig grunderna
Python
Java

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Skrivet av Selmalagerlöf:

Jag började med C++ som liten (7) fick dock mycket hjälp då min engelska inte var särskilt bra.. Att börja programmera för att göra spel är som att ta bilen till grannen som bor 10 m bort. Lär dig programmera genom att göra t.ex: Ett gissnings spel.. där du skriver in ett tal så måste datorn gissa sig fram. Om du vill dock lära dig att programmera genom spel så finns: http://www.amazon.com/Beginning-C-Through-Game-Programming/dp... . Engelsk guide och välldigt bra skriven.

Ordning som kan vara bra för att lära sig göra spel/användbara program:
C++/C# sen Assembly efter du har lärt dig grunderna
Python
Java

Skrivet av blebleble:

Python ska vara ett bra språk för att lära sig grunderna inom programmering. Som sagt innan är det en lång väg tills dess att man kan börja göra spel.

En sida som jag gillar är Codecademy. Är i alla fall bra för att få lite koll på de mest basala delarna av programmering.

Vilket är bäst att börja med Java / Python, vilka program är bra? Vad är det för språk på codecamemy?

Visa signatur

Hej...

Permalänk
Medlem

När jag programmerar i C++/C# så använder jag Visual studio 2010 + ollydbg (Tycker den är användar vänlig)
Java så använder jag Netbeans
övrigt så är det notepad++.
Om du vill göra spel med lägre kvalité så är det python utan tvekan som du skall börja med.
Annars om du vill göra spel av högre kvalité så är det Java/C++ som gäller IMO.

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Skrivet av Selmalagerlöf:

När jag programmerar i C++/C# så använder jag Visual studio 2010 + ollydbg (Tycker den är användar vänlig)
Java så använder jag Netbeans
övrigt så är det notepad++.
Om du vill göra spel med lägre kvalité så är det python utan tvekan som du skall börja med.
Annars om du vill göra spel av högre kvalité så är det Java/C++ som gäller IMO.

Okej tack då vet jag vag jag har "framför mig" vet du någon bra tutorial?

EDIT: Vet någon något bra program för python

Visa signatur

Hej...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk

Tack så mycket. Nu vet jag "allt" (rättare sagt ska jag börja) förutom vilket program jag ska använda? (tänkte börja med python)

Visa signatur

Hej...

Permalänk
Medlem

Tror att det finns Netbeans med python tillägg eller Eclipse med det, lite får du ta å googla

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Skrivet av Selmalagerlöf:

Tror att det finns Netbeans med python tillägg eller Eclipse med det, lite får du ta å googla

Okej så det funkar med de flesta program är ny men nu ska googlas till 3, Tack för infon

Visa signatur

Hej...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forren142:

(tänkte börja med python)

codecademy.com har väldigt bra tutorials, då skriver du din kod direkt på deras sida :

Visa signatur

MS-7673 | i5-2500K @ 4.4Ghz | GTX 670 @ ~1.3GHz | Corsair 24GB VENGEANCE LP | Corsair AX 860W 80+ Platinum | Fractal Design R4

Permalänk
Medlem

När du installerar Python får du med programfönster ("IDLE") som du kan skriva kod i.
Du kan också använda vilken texteditor som helst. Jag tycker Notepad++ med lite plugins är skönt att använda.
Men många föredrar sublime, med diverse extensions (aldrig använt mig sublime, så kan inte uttala mig om dess funktionalitet)

Visa signatur

Om ni vill ha svar får ni Citera mina inlägg =)

Permalänk
Medlem

Vill man skriva enklare spel idag, typ "appar" som man kan köra på telefoner & plattor o kanske på webben så rekommenderar jag HTML5, Javascript. Finns en hel del opensource game engines för Javascript. Med det nya canvas objektet kan man göra en hel del... massor av spel för plattor o telefoner är skrivna just så. Man vill ju nå så stor publik med "en enda" källkod.

Lycka till!

// LZ

Permalänk
Medlem

Här är vad jag tycker när man lär sig grunderna i ett språk:
Python - Lättförståeligt redan från början (mindre "onödigt" kod).

c++ - Populäraste språket för mer avancerad spelprogrammering. Jag föredra detta när man ska göra enkla spel i konsolen.

Java - Lättast att använda grafiska gränssnitt med.

Här är en bra Youtubare för grunderna i Java och c++ (dock inget spelfan): http://www.youtube.com/user/Mr1Buying/videos?shelf_index=5&sort=dd&view=1

Permalänk
Skrivet av Vargaas:

När du installerar Python får du med programfönster ("IDLE") som du kan skriva kod i.
Du kan också använda vilken texteditor som helst. Jag tycker Notepad++ med lite plugins är skönt att använda.
Men många föredrar sublime, med diverse extensions (aldrig använt mig sublime, så kan inte uttala mig om dess funktionalitet)

"Lite plugins" vilka rekomenderar du (skicka gärna känkar)

Visa signatur

Hej...

Permalänk
Skrivet av Tea42BBS:

Vill man skriva enklare spel idag, typ "appar" som man kan köra på telefoner & plattor o kanske på webben så rekommenderar jag HTML5, Javascript. Finns en hel del opensource game engines för Javascript. Med det nya canvas objektet kan man göra en hel del... massor av spel för plattor o telefoner är skrivna just så. Man vill ju nå så stor publik med "en enda" källkod.

Lycka till!

// LZ

Vada kan man göra, var laddar man ner opensource enegines? Vet du någon guide till det och "canvas objekten"? Tack.

Visa signatur

Hej...

Permalänk

Guider

Vet någon bra guider till python, javascript, c++ osv

Har googlat men hittar ingen som är bra för nybörjare.

Visa signatur

Hej...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forren142:

"Lite plugins" vilka rekomenderar du (skicka gärna känkar)

Vet inte riktigt hur jag ska länka dem. De flesta laddar man ner direkt i Notepad++.
i notepad++ gå in i menyn "Plugins">> PluginManager >>Show PluginManager.

Där finns en jävla massa plugins, och jag vet inte vad hälften gör.
Men det brukar finnas plugins till olika språk. Och python finns med där.
För Python änvänder jag:
Python Indenter
Python Script

Visa signatur

Om ni vill ha svar får ni Citera mina inlägg =)