GTX 780 + R3E + DisplayPort 1.2 + Win7 = No Boot :(

Permalänk
Medlem

GTX 780 + R3E + DisplayPort 1.2 + Win7 = No Boot :(

Hej!

Jag har nyligen köpt 2x ASUS GTX 780 + 2x Dell U3014. Jag vill driva skärmarna via displayport genom "daisy chain".

När jag startar datorn (kall eller reboot) postar den, men så fort Windows ska starta går skärmen ner i strömsparläge. Detta händer enbart om jag har skärmen inställd på DisplayPort 1.2. Om jag enbart kör med första skärmen inställd på DisplayPort 1.1 bootar datorn som den sak och Windows startar. Väl inne i Windows kan jag ställa tillbaka till 1.2 och jag får igång min andra skärm utan problem.

Naturligtvis ska det inte vara så här och jag undrar var felet kan tänkas ligga? Jag har senaste drivrutiner och en färsk installation av Win 7 64bit. Moderkortet är återställt och cpun oklockad.

ASUS Rampage 3 Extreme
2x ASUS GTX 780 SLI
2x DELL U3014

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem

kolla om det är strömsparläge eller om du kan röra musen över till den andra skärmen. När man har två inkopplade så blir den ena svart medan den andra har den blåa windows 7-bakgrunden. Satt med något gammalt nvidia quadro och hade två skärmar inkopplade, och trodde då att det inte funkade på ena skärmen men grejen var bara att skärmen hade en svart bakgrund!

Visa signatur

GPU: Sapphire 5700 XT CPU: i9 10850K @ 5 GHz med NH-D15 RAM: 32 GB Vengeance @ 3600 MHz PSU: eVGA Supernova 750 G3 Chassi: Define R5 Moderkort: Asus Strix Z490-F Lagring: 970 EVO 500 GB och 840 EVO 250 GB Skärm: Asus TUF VG259Q, PHILIPS Brilliance 230C, Samsung U28E590
Äldre grejer: 4790K, i7 920, Athlon 3800+ X2, 290X Crossfire, 560 Ti Sli, 560 Ti 448 cores, 8800 GT Sli.
Laptop:  MacBook Pro 13" mid 2014 

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aje:

Hej!

Jag har nyligen köpt 2x ASUS GTX 780 + 2x Dell U3014. Jag vill driva skärmarna via displayport genom "daisy chain".

När jag startar datorn (kall eller reboot) postar den, men så fort Windows ska starta går skärmen ner i strömsparläge. Detta händer enbart om jag har skärmen inställd på DisplayPort 1.2. Om jag enbart kör med första skärmen inställd på DisplayPort 1.1 bootar datorn som den sak och Windows startar. Väl inne i Windows kan jag ställa tillbaka till 1.2 och jag får igång min andra skärm utan problem.

Naturligtvis ska det inte vara så här och jag undrar var felet kan tänkas ligga? Jag har senaste drivrutiner och en färsk installation av Win 7 64bit. Moderkortet är återställt och cpun oklockad.

ASUS Rampage 3 Extreme
2x ASUS GTX 780 SLI
2x DELL U3014

Hej,

De 2 displayports som finns på U3014 har en dedikerad för ut-signal till den andra skärmen, är skärmarna rätt seriekopplade? Kanske dum fråga men bara för att kolla att de fysiska förutsättningarna är rätta innan vi börjar felsöka det mjukvarumässiga.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hej och tack för era svar.

Ja, dom är rätt kopplade. Det som är otroligt skumt är att i DisplayPort läge 1.1 kommer Windows igång, men inte i 1.2. Om jag har skärmen avstängd under bootsekvensen går Windows igång och när jag startar skärmen efter någon minut kommer jag till inloggningen.
Väl inne i Windows fungerar allt som det ska..

Kan det vara som så att hårdvaran ren fysiskt inte stödjer 1.2 och kan inte identifiera skärmen i detta läge - i bootsekvensen?

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aje:

Ja, dom är rätt kopplade. Det som är otroligt skumt är att i DisplayPort läge 1.1 kommer Windows igång, men inte i 1.2. Om jag har skärmen avstängd under bootsekvensen går Windows igång och när jag startar skärmen efter någon minut kommer jag till inloggningen.

Kan det vara som så att hårdvaran ren fysiskt inte stödjer 1.2 och kan inte identifiera skärmen i detta läge - i bootsekvensen?

Daisy Chaining är inte en speciellt beprövad teknik och ibland buggig. Kan du prova den här drivrutinen och se om det blir bättre? [länk] Den är till för Windows 8.1 men ska fungera för Windows 7 också.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tack, jag testar!

Dock är det anmärkningsvärt att man gör reklam för något som isf inte fungerar. I synnerhet om man som konsument betalar 32,000:- för det...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om jag bootar med F8 för att kunna välja vilken enhet jag vill starta, och väljer Windows HDn för att "tvinga" igång operativsystemet händer följande:

EDIT: Ingen skillnad med nya drivrutiner. Det borde heller inte göra någon skillnad eftersom detta är direkt efter post då enbart Windows drar igång, inga drivrutiner är laddade då. Kan det vara som så att Windows 7 inte stödjer DP 1.2? Allt låter helskumt. Jag har även testat med enbart ett grafikkort och en skärm. Samma sak här. I DP 1.1 bootar allt normalt, men i DP 1.2 vägrar Windows att starta.

Var ligger felet?

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aje:

Om jag bootar med F8 för att kunna välja vilken enhet jag vill starta, och väljer Windows HDn för att "tvinga" igång operativsystemet händer följande:

http://www.ajedesign.se/Nvidia.JPG

http://www.ajedesign.se/Problems.JPG

EDIT: Ingen skillnad med nya drivrutiner. Det borde heller inte göra någon skillnad eftersom detta är direkt efter post då enbart Windows drar igång, inga drivrutiner är laddade då. Kan det vara som så att Windows 7 inte stödjer DP 1.2? Allt låter helskumt. Jag har även testat med enbart ett grafikkort och en skärm. Samma sak här. I DP 1.1 bootar allt normalt, men i DP 1.2 vägrar Windows att starta.

Var ligger felet?

I dagsläget så kräver Nvidiakort Windows 8 för att DP 1.2 ska fungera. Tyvärr...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Suck. Tråkigt att detta inte står någonstans... Aja, får ta och test med Win 8 då. Enda fördelen med Windows 8 är att Windows 8.1 kommer snart.

Återkommer med status.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Varför stödjer AMDs kort DisplayPort 1.2 under både Windows 7 och 8, men inte Nvidia?

http://support.amd.com/us/kbarticles/Pages/DrivingMultipleDis...

Än mer tråkigt är det att vare sig Nvidia eller någon annan partnertillverkare går ut med liknande tydlig information.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aje:

Som du skriver här att skärmarna visar det de ska om de är avstängda tills Win7 har startat känns som att det är något som blir fel när växlingen mellan moderkortsbild och OS-bild sker. Har du provat om samma sak sker för Windows 8?

Skrivet av Aje:

Suck. Tråkigt att detta inte står någonstans... Aja, får ta och test med Win 8 då. Enda fördelen med Windows 8 är att Windows 8.1 kommer snart.

Återkommer med status.

Vi vet inte om ditt problem ligger hos grafikkorten eller Dell-skärmarna, vi på kontoret har aldrig provat Daisy Chain förut. Kan du testa att inte ha skärmarna i Daisy Chain, utan koppla in de i varsin displayport på dina grafikkort, och se om skärmarna fortfarande går ner i viloläge när skärmarna står på Displayport 1.2? Om du inte har 2 st DP-DP-kablar kan du också använda DVI-kablar. Kan tillägga att du får bättre prestanda om du kopplar in skärmarna i varsitt grafikkort istället för att Daisy Chain:a dem.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUS_Caroline:

I dagsläget så kräver Nvidiakort Windows 8 för att DP 1.2 ska fungera. Tyvärr...

Hej igen!

Jag kan nu verifiera att INGENTING fungerar med DisplayPort 1.2

Jag har testat:

Windows 7 32-64 bit
Windows 8 64 bit
Windows 8.1 Pre Release 64 bit

Senaste drivrutinerna från Nvidia, ink en omgång beta drivrutiner + de du länkade till.

Detta är INTE ok! Jag har köpt komponenter för en bra bit öv 30,000:- därför ni gör reklam om någonting som inte alls fungerar. Jag vill reklamera detta och returnera samtliga produkter i mitt köp. Hur gör jag detta?

MVH Andreas

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aje:

Hej igen!

Jag kan nu verifiera att INGENTING fungerar med DisplayPort 1.2

Jag har testat:

Windows 7 32-64 bit
Windows 8 64 bit
Windows 8.1 Pre Release 64 bit

Senaste drivrutinerna från Nvidia, ink en omgång beta drivrutiner + de du länkade till.

Detta är INTE ok! Jag har köpt komponenter för en bra bit öv 30,000:- därför ni gör reklam om någonting som inte alls fungerar. Jag vill reklamera detta och returnera samtliga produkter i mitt köp. Hur gör jag detta?

MVH Andreas

Det var tråkigt. Nvidias drivrutiner verkar inte vara lika utvecklade som AMDs är för DP 1.2. För reklamation vänder du dig till återförsäljaren som du köpt produkterna ifrån.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kan det vara så att GTX 780 inte fungerar riktigt ihop med DP 1.2.
Är det någon som har provat med typ GTX 680 och DP 1.2 med Dell u3014.

Visa signatur

AMD Ryzen 9950x, med Rog Hero X870e
Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 6400MHz CL32 Vengeance
Intel Arc B580 Special Edition
Corsair Force MP700 Pro M .2 NVMe 2.0 Gen 5 1TB och en 2TB & 4TB SSD Samsung
Operativsystem är - Arch Linux!!!

Permalänk
Medlem

Fungerar perfekt på mitt Titan har provat ett kort? Läste också att problem med displayport 1.2 ska lösas i whql drivare för Windows 8.1

Visa signatur

Gaming:.:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 9950X3D]-[Corsair Dominator 6000Mhz 64GB]-[Asus Astral RTX 5090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Phanteks NV9]:.
Server:.:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[72TB Toshiba + 2x2TB Kingston NVME]:.

Permalänk
Medlem

Jag har testat alla kombinationer med win 7+8, ett eller två 780 och inget fungerar i DP 1.2 läge. Window bootar inte alls. Svårt att tro att detta är ett drivrutinproblem kopplat till Nvidia. Tror snarare på hårdvaroproblem och kompatibilitetsproblem. ASUS tror jag är boven i detta fallet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har testat ett nvidia 680 OC från Asus med Dell u3014 med DP 1.2 utan problem. Däremot fungerar inte Dells display manager mjukvaran i DP 1.2 Jag kör Windows 8 Pro.

Visa signatur

AMD Ryzen 9950x, med Rog Hero X870e
Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 6400MHz CL32 Vengeance
Intel Arc B580 Special Edition
Corsair Force MP700 Pro M .2 NVMe 2.0 Gen 5 1TB och en 2TB & 4TB SSD Samsung
Operativsystem är - Arch Linux!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUS_Caroline:

Det var tråkigt. Nvidias drivrutiner verkar inte vara lika utvecklade som AMDs är för DP 1.2. För reklamation vänder du dig till återförsäljaren som du köpt produkterna ifrån.

Hej igen!

Till slut har jag äntligen fått svar på tal:

Hello,
This is actually a limitation with the current implementation of dp 1.2, so during bios run, it will not route correctly using daisychain and thus the result you see.
We suggest you use the DP 1.1 port for daisy chain setup.

Best Regards
Alf
ASUS Nordic
Technical Support Department

Jag har nu vänt mig till Webhallen för reklamation eftersom detta är inget som annonseras någonstans, likaså något som någon alls verkar känna till - vilket kan tyckas vara lite sorgligt.

MVH Andreas

Visa signatur