I sviten "AI suite" från ASUS, finns det ett program som heter "Update" (Update BIOS from Internet). Det har även funnits liknande i tidigare versioner av AI Suite, samt liknande mjukvaror som medföljer ASUS moderkort.
Jag har alltid trott att det varit min egen brandvägg och/eller inställningar som gjort att det inte går att ansluta/koppla upp sig till update-servrarna.
Efter lite rundfrågande bland bekanta som även de sitter på ASUS moderkort, så visar det sig att ingen har lyckats få detta att fungera.
Helt enkelt så att ftp-adresserna som är angivna per standard, helt enkelt inte existerar. Och det går inte att ange en adress manuellt heller.
Detta gör att hela Update-avdelningen i AI-suite är rätt värdelös.
Nu är detta visserligen inget större bekymmer, eftersom man ändå kan nå uppdateringarna ifråga via webbsajten. Visserligen kräver detta mer manuellt handpålägg, men det behövs inte så ofta som tur är.
Fast det vore rätt bekvämt att med ett par klick, eller per automatik, kunna se om det finns en uppdatering. Liksom hela idén med Update-delen i AI Suite.
Fråga är då: Varför lägger ASUS ner energi på att ens skapa en "Update" -del i AI Suite, och hålla den uppdaterad, om de ändå inte underhåller de aktuella servrarna? Kan jämföras med att packa ner myggfällor till Antarktis-expeditioner. Onödigt mycket jobb för något totalt värdelöst.
EDIT:
Tips: Vore prima om man kunde uppdatera all sin ASUS-relaterad hårdvara samt dess drivrutiner via en enkel Update-mjukvara.
Vore prima då jag själv sitter på moderkort, ljudkort, Bluray-läsare, grafikkort och TV-kort från ASUS. (Kort och gott en hembyggd ASUS-dator )