Permalänk

650 SLI? Hjälp :O

Tjohej! köpte nyligen en Lenovo Ideapad y500 med 650 GT SLI. Hur stark är 650 SLI egentligen? motsvarar det t.e.x en 765 GTX? är det någon som vet ifall jag kan stänga av 1 grafikkort när jag surfar t.e.x och hur man sätter på båda när det väl behövs. Uppskattar all svar, tack!

Jag har haft den i några timmar nu bara och den börjar bli lite små varm när jag bara sitter och surfar, är det positivt eller?

Permalänk
Avstängd

det motsvarar kanske ett 560 non TI eller liknande i prestandaväg tror jag. Har dock ingen källa just nu, utan ett antagande.

Permalänk
Medlem

Här kan du se hur det presterar http://www.notebookcheck.net/NVIDIA-GeForce-GT-650M-SLI.84953..., 13% långsammare än gtx 765 i 3d mark 11 exempelvis.

Här finns en kalasbra recension också http://www.notebookcheck.net/Review-Lenovo-IdeaPad-Y500-Noteb..., kanske står något om hur det fungerar med de dubbla grafikkorten där

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lazarangelov:

Tjohej! köpte nyligen en Lenovo Ideapad y500 med 650 GT SLI. Hur stark är 650 SLI egentligen? motsvarar det t.e.x en 765 GTX? är det någon som vet ifall jag kan stänga av 1 grafikkort när jag surfar t.e.x och hur man sätter på båda när det väl behövs. Uppskattar all svar, tack!

Jag köpte datorn igår faktiskt! Så grattis till din! Som svar på din fråga finns det i NVIDIAS kontrollpanel Enkelt att hitta och enkelt att sätta på/AV, dessa drivers kan du ju antingen ladda ner från nvidias hemsida, men jag tror de redan är installerade på datorn, i alla fall var det så på min som jag köpte på elgiganten, är det samma för dig?

Hur gillar du datorn i övrigt?

Jag testade cs:go igår, det gick fan att köra, hade bra fps Dock fick jag loss/choke, men det kanske beror mer på linan än datorn, eller jag vet inte?

Någon mer kunnig om loss/choke kan väl förklara och säga hur jag löser detta? För brukar inte få det på min stationära.. Körde btw min bärbara även med sladd och inte trådlöst, precis samma nät som min stationära..

Permalänk

@richie.f
Tack som fan! ska ta och läsa det! 13% långsammare än 765GTX är inte så farligt då eller?
Några polare köpte en ideapad y500 med 750GT, för samma pris.. hoppas den inte är sämre än 750GT bara.

@Nawno
Tack! hittade det nu. Japp köpte också den ifrån elgiganten men det verkar som att allt är installerat och klart också. Jo den är nice än så länge men jag ogillar app funktionen bara. Hur gillar du den då? Fan min börjar bli lite småvarm när jag surfar är det normalt eller? händerna blir varma när man skriver på tangentbordet.. är det så för dig? Enligt polarna så är det positivt när det är lite varmt men jag har inte ens börjat spela än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NAWNO:

Jag köpte datorn igår faktiskt! Så grattis till din! Som svar på din fråga finns det i NVIDIAS kontrollpanel Enkelt att hitta och enkelt att sätta på/AV

Är det annorlunda för mobila gpu's? För med vanliga kan man bara avaktivera SLI, inte stänga av kortet vilket betyder att man inte sparar någon energi alls på att avaktivera det om man idlar. om man kör crossfire däremot spå stängs ena kortet av helt när man idlar.

Skrivet av Lazarangelov:

@richie.f
Tack som fan! ska ta och läsa det! 13% långsammare än 765GTX är inte så farligt då eller?
Några polare köpte en ideapad y500 med 750GT, för samma pris.. hoppas den inte är sämre än 750GT bara.

@Nawno
Tack! hittade det nu. Japp köpte också den ifrån elgiganten men det verkar som att allt är installerat och klart också. Jo den är nice än så länge men jag ogillar app funktionen bara. Hur gillar du den då? Fan min börjar bli lite småvarm när jag surfar är det normalt eller? händerna blir varma när man skriver på tangentbordet.. är det så för dig? Enligt polarna så är det positivt när det är lite varmt men jag har inte ens börjat spela än.

Laptops generellt blir varma, speciellt om man spelar och speciellt spellaptops med hyfsade grafikkort. Och ännu mer värme om det är SLI. Det är inte positivt om det är varmt.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk

@Deadich det är la ett tecken på att den arbetar då väll? Men om laptops generellt blir varma och det inte är positivt så försöker du då säga att man inte borde köpa laptops? men det finns folk som har behov till det ju

Permalänk
Skrivet av Lazarangelov:

Tjohej! köpte nyligen en Lenovo Ideapad y500 med 650 GT SLI. Hur stark är 650 SLI egentligen? motsvarar det t.e.x en 765 GTX? är det någon som vet ifall jag kan stänga av 1 grafikkort när jag surfar t.e.x och hur man sätter på båda när det väl behövs. Uppskattar all svar, tack!

Jag har haft den i några timmar nu bara och den börjar bli lite små varm när jag bara sitter och surfar, är det positivt eller?

Den är lite bättre än Gtx765m om du kör spel/benchmarks i 1080p, SLI hjälper mycket vid höga upplösningar, du kan inaktivera SLI i nvidias kontrollpanel, vet dock inte om det ger bättre batteritid.
Sen blir alla laptops lite varma, ladda ner cpuid hardware monitor och kolla temperaturerna

så här brukar det se ut för mig vid idle

får du liknande temperaturer vid idle så har du inget att vara orolig för

Edit: en sak till, glöm inte att installera senaste drivrutinerna från nvidias hemsida

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av DjSweetBazz:

Den är lite bättre än Gtx765m om du kör spel/benchmarks i 1080p, SLI hjälper mycket vid höga upplösningar, du kan inaktivera SLI i nvidias kontrollpanel, vet dock inte om det ger bättre batteritid.
Sen blir alla laptops lite varma, ladda ner cpuid hardware monitor och kolla temperaturerna

så här brukar det se ut för mig vid idle
http://i.imgur.com/0tfD1qy.png

får du liknande temperaturer vid idle så har du inget att vara orolig för

Edit: en sak till, glöm inte att installera senaste drivrutinerna från nvidias hemsida

Skickades från m.sweclockers.com

Uppskattar hjälpen! Försöker samla så mycket kunskap om bärbarn så mycket som möjligt.
Vart kan man ladda ner det här programmet? ska ladda ner och jämföra me din bild så jag vet vad som är rätt hehe. Skulle du kunna länka drivrutins länken för just mina specs? vet inte riktigt vad jag ska ta mig till väga med GT650 SLI på deras hemsida Vore riktigt schyst!

Permalänk
Skrivet av Lazarangelov:

@Deadich det är la ett tecken på att den arbetar då väll? Men om laptops generellt blir varma och det inte är positivt så försöker du då säga att man inte borde köpa laptops? men det finns folk som har behov till det ju

Nej det är inte positivt att din dator blir varm, men alla elektriska komponenter utvecklar värme, så det går inte att komma ifrån. Bärbara datorer har väldigt sällan tillräcklig kylning, vilket betyder att livslängden på datorn kommer att försämras. Det leder i sin tur till att det blir dyrare att ha bärbara datorer, om man ser på lång sikt. Därför tycker jag inte att det är värt att investera i bärbara datorer. Jag tycker att det är bättre att köpa en surfplatta eftersom dessa har svagare komponenter som utvecklar mindre värme. Stationär dator+surfplatta= perfekta kombinationen enligt mig.

Visa signatur

Om någonting går fel, skyll på Gabriel.

AMD FX-8350@4Ghz AMD R9 270X @ 1100Mhz COOLER MASTER Hyper 212 EVO
MSI 970A G43 CORSAIR Vengeance 8GB DDR3 @1600Mhz FRACTAL DESIGN Arc midi R2 XFX Core 550W
APPLE MacBook Pro -08 15'' Core2Duo 6GiB DDR3 OSX 10.9

Permalänk
Skrivet av Lazarangelov:

Uppskattar hjälpen! Försöker samla så mycket kunskap om bärbarn så mycket som möjligt.
Vart kan man ladda ner det här programmet? ska ladda ner och jämföra me din bild så jag vet vad som är rätt hehe. Skulle du kunna länka drivrutins länken för just mina specs? vet inte riktigt vad jag ska ta mig till väga med GT650 SLI på deras hemsida Vore riktigt schyst!

här kan du ladda ner CPUID
http://www.cpuid.com/downloads/hwmonitor/1.23-setup.exe
och här har du senaste drivrutinerna
http://www.geforce.co.uk/drivers/results/63462

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KentaSås:

Nej det är inte positivt att din dator blir varm, men alla elektriska komponenter utvecklar värme, så det går inte att komma ifrån. Bärbara datorer har väldigt sällan tillräcklig kylning, vilket betyder att livslängden på datorn kommer att försämras. Det leder i sin tur till att det blir dyrare att ha bärbara datorer, om man ser på lång sikt. Därför tycker jag inte att det är värt att investera i bärbara datorer. Jag tycker att det är bättre att köpa en surfplatta eftersom dessa har svagare komponenter som utvecklar mindre värme. Stationär dator+surfplatta= perfekta kombinationen enligt mig.

Tills man vill utföra något vettigt kanske den kombinationen fungerar. Lycka till med din surfplatta i tex skolan eller jobbet.

Permalänk

Lånar tråden lite.

Har också tänkt på att köpa en sån men ingår den andra GPU:n eller måste man köpa till det?

Visa signatur

<|FD Define Mini|> |CPU: Intel Core I5 4570 |GPU: Gigabyte GeForce GTX 660 |RAM: 8GB DDR3 |HÅRDDISK: 1000GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lazarangelov:

@richie.f

Fan min börjar bli lite småvarm när jag surfar är det normalt eller? händerna blir varma när man skriver på tangentbordet.. är det så för dig? Enligt polarna så är det positivt när det är lite varmt men jag har inte ens börjat spela än.

Har du börjat spela? Hur varm blir den? Är det jobbigt?

Funderar starkt på att köpa denna dator, men gillar inte extremt varma datorer :/

Permalänk
Skrivet av Kanyl:

Har du börjat spela? Hur varm blir den? Är det jobbigt?

Funderar starkt på att köpa denna dator, men gillar inte extremt varma datorer :/

Lirade nyss! Den blev inte mkt varmare än som vanligt så det var chill!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lazarangelov:

@Deadich det är la ett tecken på att den arbetar då väll? Men om laptops generellt blir varma och det inte är positivt så försöker du då säga att man inte borde köpa laptops? men det finns folk som har behov till det ju

Ja, det blir varmt när den arbetar. Nej, jag försöker inte säga att det inte finns något behov av laptops, herregud. Men det är klart att det är bättre att ha en välkyld dator.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lazarangelov:

Lirade nyss! Den blev inte mkt varmare än som vanligt så det var chill!

Kan du köra ett spel på höga settings, spela i 20 minuter och sen kommentera hur varm den var? Vill veta hur pass varm den är, så du får beskriva detaljerat eller jämför värmen med något! Låter skumt, men detta är avgörande för mig! Annars, har du hittar något problem med toutchpaden?

Permalänk
Skrivet av DjSweetBazz:

Tack för länkarna! laddade ner Cpuid och skickade pm till dig på jämförelsen kolla om du har fått det, annars skickar jag här.

Skrivet av Kanyl:

Kan du köra ett spel på höga settings, spela i 20 minuter och sen kommentera hur varm den var? Vill veta hur pass varm den är, så du får beskriva detaljerat eller jämför värmen med något! Låter skumt, men detta är avgörande för mig! Annars, har du hittar något problem med toutchpaden?

Ska testa detta igen för din skull! Kan skicka bilder med på hur det är innan jag spelar och när jag spelar. Tack vare DjSweetBazz så kan jag visa det me bilder istället för att jämföra det me något varmt. Touchpaden funkar fint, man måste vänja sig vid den bara. Det finns 2 knappar längst ner på touchpaden som man kan klicka med eller så kan man också klicka genom att bara tappa lite löst, tappa med 2 fingrar om man vill högerklicka. Finns många alternativ där.. vet inte om det här svarar din fråga angående touchpaden.

Permalänk
Skrivet av Hugligan:

Tills man vill utföra något vettigt kanske den kombinationen fungerar. Lycka till med din surfplatta i tex skolan eller jobbet.

Det har gått mycket bra än så länge. Jag kan inte klaga på att inte behöva kånka runt på en bärbar dator mycket skönare att ha med sig ett usb-minne och min Nexus 7, räcker till allt jag vill göra. Sen att skolan jag går i använder sig av bärbara datorer som vi för låna under terminen kan jag inte göra något åt, men jag gillar det inte.

Visa signatur

Om någonting går fel, skyll på Gabriel.

AMD FX-8350@4Ghz AMD R9 270X @ 1100Mhz COOLER MASTER Hyper 212 EVO
MSI 970A G43 CORSAIR Vengeance 8GB DDR3 @1600Mhz FRACTAL DESIGN Arc midi R2 XFX Core 550W
APPLE MacBook Pro -08 15'' Core2Duo 6GiB DDR3 OSX 10.9