Andrahand moderkort och garanti

Permalänk

Andrahand moderkort och garanti

Hej! Jag vill köpa andra hand moderkort från ASUS, med nästan hela 3 års garanti kvar + kommer få en faktura med företagsuppgfiter som bevis på köp samt garanti och undrar nu om det kommer funka i fall något går sönder? Kan jag fixa allt med fakturan som jag får eller måste han fixa det?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av don_dolarson:

Hej! Jag vill köpa andra hand moderkort från ASUS, med nästan hela 3 års garanti kvar + kommer få en faktura med företagsuppgfiter som bevis på köp samt garanti och undrar nu om det kommer funka i fall något går sönder? Kan jag fixa allt med fakturan som jag får eller måste han fixa det?

Du har nada garanti från Asus om du köper andrahand. Du kan ha tur att butiken som sålde det vill hantera ärendet, men det är inget du kan kräva.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Du har nada garanti från Asus om du köper andrahand. Du kan ha tur att butiken som sålde det vill hantera ärendet, men det är inget du kan kräva.

Exakt
Asus tar nämligen inte hand om garantierna alls, det går via butiken där produkten är köpt, utan det sköts via butiken där moderkortet är sålt, och allt hänger på butiken hur de hanterar det, Asus själva nekar garanti iallafall om det är sålt i andra hand, likaså om butiken gått i konkurs, upplevt det själv tyvärr, men var inget jag inte var beredd på då det är normalt för de flesta märkena

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk

Jag trodde att det funkar så med, men var inte säker på det. Bättre att fråga och säkerhetskolla med fler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av don_dolarson:

Jag trodde att det funkar så med, men var inte säker på det. Bättre att fråga och säkerhetskolla med fler.

Det är rätt tänkt!:)

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av don_dolarson:

Från Asus hemsida:

Warranty terms:

This warranty is can be availed by the first buyer only and is not transferable from one user to another.

Källa: http://in.asus.com/About_ASUS/Warranty/

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Garanti brukar normal endast gälla första ägaren.

Permalänk
Medlem

Är garanti viktigt får man köpa nytt, men enklare modell...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av don_dolarson:

Hej,

När en konsument köper en produkt från en återförsäljaren har de ingått ett avtal med varandra där bland annat produktens garantitid innefattas. När första konsumenten sedan säljer produkten till en andra konsument har avtal mellan återförsäljaren och den första konsumenten ingen verkan mellan återförsäljaren och den andra konsument som köpt produkten begagnat. Garantiärenden för lösa komponenter felsöks och byts ut av respektive återförsäljare. ASUS är inte inblandade förrän i sista steget, efter att den defekta komponenten har gått från återförsäljare -> distributör -> tillverkare (ASUS). Så det du kan göra, för att vara på den säkra sidan, är att tillsammans med säljaren kontakta återförsäljaren som sålde moderkortet och byta eventuellt namn på kvittot/fakturan till ditt. Om återförsäljaren går med på det är helt och hållet upp till dem. Vissa återförsäljaren bryr sig inte att du köpt kortet i andra hand så länge du kan visa upp kvittot.

Visa signatur