Permalänk

Priskoll på min dator?!

Tjenare, tänkte höra vad man kan få för min dator & all kringutrustning.
Datorn: - I5 3570k, Corsair 8GB, ASRock Z77, GTX 570, Samsung SSD 830 128GB Bitfenix Outlaw. [ Alla delar köpt början på 2013 ]
Kringutrustning: - Steelseries Siberia V2 Orange, Razer Deathstalker, Razer Deathadder 2013, BenQ G2420HD, BenQ XL2411T 120hz, Razer Goliathus Speed allt är använt men mycket bra skick! Så någon som har något aning om vad man kan få för allt detta? ha det!

Visa signatur

I5 3570k @4.0, Corsair 8GB, ASRock Z77, ASUS GTX 780, Samsung 830 128GB, Samsung 840 240GB,BenQ XL2411T 144hz, Steelseries Siberia Elite, Steelseries Rival, QPAD MK-85, Steelseries Qck+ NIP.

Permalänk

Skulle gissa på ca 5000

Visa signatur

Dice, ge tillbaks mitt liv!

Permalänk
Skrivet av Manetsmet:

Skulle gissa på ca 5000

skulle inte tro det med alla tillbehör osv..

Visa signatur

I5 3570k @4.0, Corsair 8GB, ASRock Z77, ASUS GTX 780, Samsung 830 128GB, Samsung 840 240GB,BenQ XL2411T 144hz, Steelseries Siberia Elite, Steelseries Rival, QPAD MK-85, Steelseries Qck+ NIP.

Permalänk
Medlem

Ca 5k

Visa signatur

Ryzen 5900x | ASUS ROG Strix B450-F | Arctic Liquid Freezer II 240 | MSI 4080 | 16 GIG ram | Corsair 850W | define s

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattemedq:

skulle inte tro det med alla tillbehör osv..

Varför ställer du en fråga om du inte vill höra svaret...!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattemedq:

skulle inte tro det med alla tillbehör osv..

Inte en krona med den där attityden
Kommer in och ber om en uppskattning när du själv uppenbarligen vet bättre än alla andra här inne? Vad anser du själv den vara värd?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Antar att det också följer med nätagg? Gissar 6-7k.

Permalänk

Känner inte för att göra en helt ny tråd, men vore kul om ni skulle ge mitt ett värde på min dator. c70 grönt, 2500k, sabertooth z77, 16gb xms3 1600, intel 520, seagate 1tb 7200, gainward 680 phantom, silverstone strider 1000w helsleevat med mdpc av ett proffs, noctua nh-d14, fuijitsu 27''.

Visa signatur

Mjaa, gillar la att pilla små datorer och bilar.

Rätta mig vid eventuella fel, jag lovar att jag tål kritik :)
CITERA OM NI VILL HA SVAR.

Permalänk
Medlem

Nypris på sakerna enligt prisjakt är 8696kr. Sen ska du hitta en köpare som är intresserade för just dessa saker. Så runt 5 tusen skulle jag också gissa på.'

Edit. Menar TS saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattemedq:

Tjenare, tänkte höra vad man kan få för min dator & all kringutrustning.
Datorn: - I5 3570k, Corsair 8GB, ASRock Z77, GTX 570, Samsung SSD 830 128GB Bitfenix Outlaw. [ Alla delar köpt början på 2013 ]
Kringutrustning: - Steelseries Siberia V2 Orange, Razer Deathstalker, Razer Deathadder 2013, BenQ G2420HD, BenQ XL2411T 120hz, Razer Goliathus Speed allt är använt men mycket bra skick! Så någon som har något aning om vad man kan få för allt detta? ha det!

Till TS!
Detta forum är kanske det sämsta möjliga att försöka sälja begagnade Datorer och delar på, först och främst är de flesta otroligt prismedvetna MEN väldigt många verkar vara bittra över att dom själv blivit tvungna att sälja delar eller datorer billigare än vad dom tänkt sig och vill gärna tro att ingen annans delar därför ska vara värt något.
Man ser i nästan ALLA annonser här på swec massor med troll som förstör annonser genom att börja käbbla om vad saker är värde och förstör för annonsörer, och det även fast dom inte är intresserade av att köpa.
Värdet ligger i säljarens ögon och grattis till dig om du får ut det du begär!
Mitt råd till dig och alla som vill sälja datorer eller delar är att om en dator eller komponent är mindre än ett år gammal, är att dra av 20-30% av nypris och annonsera på Blocket.
Jag har sålt många välbyggda highend datorer samt diverse delar på det viset och vet att 95% av marknaden för en begagnad dator inte finns här på SWEC där "Proffsen" finns.

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk

Sakerna är beggade och börjar bli utdaterade, visst det är mest prestanda för pengen att köpa beggat men uppgraderings möjligheterna försvinner och det känns ju lite mer "fräscht" att veta att ingen annan har petat sig i näsan/på snorren(:P) och sen petat på tangentbordet och därför sjunker priset enormt:P Sen kan du ju sätta lite blåa LED skräpfläktar och sätta in på blocket för 9000 så kommer det säkert en liten bortskämd 12åring och köper den för 8;)

Visa signatur

|8320 @ 4GHz| Asus M5A97 LE 2.0| H80i | RipJaws 8GB | ASUS GTX 660 TI | CX 500M | Sandisk Ultra 128GB |

Permalänk
Skrivet av mattemedq:

skulle inte tro det med alla tillbehör osv..

Vad en pryl är värd är ju vad någon är villig att betala för det. Det går ju aldrig räkna med att man ska gå + - noll på elektronik. Jag skulle tex dra mig för att köpa begagnat headset och mus/tangentbord. Men kanske bara är jag. För de komponenterna tycker jag 5000 verkar rimligt, men har du ordning på alla kvitton och sånt kan du kanske få ut mer än 5000. Då är det bara och gratulera

Visa signatur

Dice, ge tillbaks mitt liv!

Permalänk

5-6000:- verkar rimligt eftersom du skickar med en skärm och lite andra tillbehör

Edit: Skulle säga 6000:- eftersom du skickar med 2 skärmar, Missade det

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Skrivet av mattemedq:

skulle inte tro det med alla tillbehör osv..

Pris på elektronik sjunker fruktansvärt med tiden. Gtx 570 är t.ex två generationer gammalt. 5k är en ganska rimlig gissning, men här på sweclockers kan det bli svårsålt även där.

Visa signatur

[i7 7700K] [RTX 2080] [Corsair CX 1000W] [ASUS MARK II] [16GB DDR4] [Samsung EVO 850 500GB]

Permalänk
Medlem

Om alla delar och tillbehör är mindre mindre än 6 månader gammla och du har kvitto till allt så kanske 7k. Annars närmare 5-6k.

Permalänk
Medlem

5000kr skulle jag säga

Visa signatur

Hejhoppsan

Permalänk
Medlem

Det har gått lite till överdrift här på SC vad gäller tjafset om "överpriser". Visst finns det exempel där säljaren/frågeställaren önskar ett pris som är i klass med det nuvarande nypriset (och i extrema fall även mer) då det kan vara motiverat att påpeka det orimliga i detta. Att själv värdera något till ett visst pris och sedan börja gnälla för att säljaren värderat det något tiotal procent högre är dock löjligt. Tillägg: Omvänt gäller naturligtvis också, även säljare är gnälliga i denna typ av frågor.

@TS: Skulle tro att du kan få 5.5-6.5k. Själva datorn 4-5k och kringutrustningen ~1.5k (det är ju trots allt två skärmar).

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Det har gått lite till överdrift här på SC vad gäller tjafset om "överpriser". Visst finns det exempel där säljaren/frågeställaren önskar ett pris som är i klass med det nuvarande nypriset (och i extrema fall även mer) då det kan vara motiverat att påpeka det orimliga i detta. Att själv värdera något till ett visst pris och sedan börja gnälla för att säljaren värderat det något tiotal procent högre är dock löjligt.

@TS: Skulle tro att du kan få 5.5-6.5k. Själva datorn 4-5k och kringutrustningen ~1.5k (det är ju trots allt två skärmar).

Handlar inte om det utan ren och skär tjockskallighet hos trådskaparna som ber om tips men sedan vägrar ta emot den hjälp de får, vilket TS i det här fallet gjorde.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag räknar i allmänhet som nedan.
Begagnade datorer: Halva priset +10-20% (beroende på prestandaklassen t.ex. i7 får du mer för än i3:a) så fort de är begagnade. Halvera det priset var 18:e månad.
Kringutrustning (om du hittar nån som vill köpa grejor som du tajjat mycket på): Halva priset första året - sen är det nog kört att sälja överhuvudtaget.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaospassageraren:

Handlar inte om det utan ren och skär tjockskallighet hos trådskaparna som ber om tips men sedan vägrar ta emot den hjälp de får, vilket TS i det här fallet gjorde.

Visst bidrar "tjockskalliga" trådskapare till den ofta fientliga stämning som uppstår i trådar av denna typ. Är ju ganska löjligt att fråga "Vad tror du?" för att sedan följa upp svaret med "Du tror fel!"; det är ju trots allt en åsikt som efterfrågas och inte ett faktum. Jag tycker dock även gnället om överpriser har gått för långt här på SC, vilket var vad jag uttalade mig om. Skulle kanske varit tydligare med att jag pratade om säljes- och värderingstrådar rent generellt och inte denna tråd specifikt. Båda sidor bör dock visa varandra lite mer respekt och tänka lite extra på hur man uttrycker sig...man behöver inte vara elak, nedlåtande, arrogant etc. bara för att man inte är överens.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Det ligger nog i den mänskliga naturen att vilja göra en så liten förlust som möjligt. Jag försöker sälja en laptop i marknaden som kostade mig 9000kr ny, jag kan ju bara drömma om att få den summan nu ett år senare. Att köpa nya datorer el datorprylar ÄR ALLTID en ekonomisk förlustaffär oavsett prestanda. Sen får man väl göra en avvägning om hur roligt man har haft för den summan datorn ifråga kostade ny. SÅ jag har gjort en förlustaffär på minst 4000 MEN haft kul under tiden.

Visa signatur

I5 4670K - Asus Maximus VII Gene - 16Gig Corsair Vengeance - Asus GTX 780 DCII OC - Jonsbo/Cooltek W2[spoiler][/spoiler]