Permalänk

Söker Streaming program

hej kära swec medlemmar!

har en liten fundering. är på jakt efter ett program som låter mig se film på min tv från datorn, via nätverket givetvis.
det ser ut som så att min dator är kopplad till router och även tv´n just nu.
båda enheterna är kopplade med kabel, ej trådlöst.

när jag köpte min samsung smart tv så följde det med ett program som tillåter detta men enbart om datorn är trådlöst ansluten till routern. skumt!
funderat på möjligheten att dra en hdmi kabel från datorn till tv´n men det är inte aktuellt. ej heller appletv, boxee osv är aktuellt just nu.

så min fråga är om någon känner till något sådant program som fungerar bra och låter mig som sagt spela upp filmer på min tv från datorn via nätverket

stort tack på förhand

Visa signatur

CM NR200P | AMD Ryzen5 3600 | 5700 XT | 64GB DDR4 | 1080p@165HZ

Permalänk
Medlem

XMBC kanske ?

Permalänk
Skrivet av smartsim:

XMBC kanske ?

utveckla? ursäkta att man e noob inom området, men dom där 4 bokstäverna säger mig inte ett sk*t

Visa signatur

CM NR200P | AMD Ryzen5 3600 | 5700 XT | 64GB DDR4 | 1080p@165HZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreyas86:

utveckla? ursäkta att man e noob inom området, men dom där 4 bokstäverna säger mig inte ett sk*t

Nu hade jag gärna velat slänga in en lmgtfy men jag skiter i det idag.

XBMC är en mjukvara som liknar Windows Media Center, fast är bättre på de flesta sätt. Du kan titta på film, lyssna på musik, bläddra genom fotoalbum, och mycket mer. Det finns även "appar" som du kan ladda ner och installera så kan du få SVT Play, Spotify och liknande också. Allt detta i ett enda fullskärmsprogram.
Det finns en mycket trevlig variant som heter OpenELEC som är en minimal linuxdist med XBMC förinstallerat. Skitsmidigt om man inte ska använda några andra program. Jag kör det i min HTPC för tillfället och det fungerar till i princip allt.
Om du inte vill ha "XBMC som operativsystem" finns det även som ett vanligt program till de allra flesta normala operativsystem, så startar du det när det behövs och använder datorn normalt annars. Smidigt om du har en laptop som HTPC, fast du använder den till annat när den inte står vid teven.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Nu hade jag gärna velat slänga in en lmgtfy men jag skiter i det idag.

XBMC är en mjukvara som liknar Windows Media Center, fast är bättre på de flesta sätt. Du kan titta på film, lyssna på musik, bläddra genom fotoalbum, och mycket mer. Det finns även "appar" som du kan ladda ner och installera så kan du få SVT Play, Spotify och liknande också. Allt detta i ett enda fullskärmsprogram.
Det finns en mycket trevlig variant som heter OpenELEC som är en minimal linuxdist med XBMC förinstallerat. Skitsmidigt om man inte ska använda några andra program. Jag kör det i min HTPC för tillfället och det fungerar till i princip allt.
Om du inte vill ha "XBMC som operativsystem" finns det även som ett vanligt program till de allra flesta normala operativsystem, så startar du det när det behövs och använder datorn normalt annars. Smidigt om du har en laptop som HTPC, fast du använder den till annat när den inte står vid teven.

haha, googlade det så de är lugnt mannen

satt in xbmc i datorn å de ser ju nice ut, däremot e ju som sagt inte datorn kopplad till tv'n.
har ju däremot apple tv (senaste) och ett xbox360 stående i tvbänken. kanske man kan göra något med dom för att kunna strömma?

Visa signatur

CM NR200P | AMD Ryzen5 3600 | 5700 XT | 64GB DDR4 | 1080p@165HZ

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar plex, det funkar på apple tvn.

Visa signatur

Macbook Air 13" (2012)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreyas86:

haha, googlade det så de är lugnt mannen

satt in xbmc i datorn å de ser ju nice ut, däremot e ju som sagt inte datorn kopplad till tv'n.
har ju däremot apple tv (senaste) och ett xbox360 stående i tvbänken. kanske man kan göra något med dom för att kunna strömma?

Xboxen har väl XBMC installerat? har för mig att XBMC kommer från xbox. för att hålla allt simpelt

Visa signatur

_______________________________
<Sömn filantrop>

Permalänk
Medlem

Xbmc utvecklades till den första xboxen. Däremot finns det ju mediaspelare u 360. Pilla in TVersity på datorn så ska det funka genom 360.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem
Skrivet av athle86:

Xboxen har väl XBMC installerat? har för mig att XBMC kommer från xbox. för att hålla allt simpelt

XBMC skapades först för chippade Xbox-konsoller. Då stod namnet för Xbox Media Center, numera är det bara ett namn och finns till många plattformar.

Är det en Apple TV 3 eller nyare så skulle Plex fungera.
Är den äldre kan du installera XBMC direkt på den.

Permalänk

testat tversity, & xbox media center nu, tveristy var helt ok men kunde ej få text till filmerna, xbox media center pallade ej å köra upp 1080p längre än 5min utan att de krashade.. xbmc har jag ju som sagt på datorn men begriper inte hur jag ska kunna få de till tv´n.

även testat ps3 media server men problemet med undertexter kvarstår.

kanske värt å köpa en boxee eller liknande om de fungerar smidiagare ?

Visa signatur

CM NR200P | AMD Ryzen5 3600 | 5700 XT | 64GB DDR4 | 1080p@165HZ

Permalänk
Medlem

http://www.99mac.se/artikel/4143-anvand-plex-i-apple-tv-utan-...

Bra guide för att få plex fungera på din apple tv. Finns även en guide om hur plex fungerar.

Visa signatur

Macbook Air 13" (2012)

Permalänk
Skrivet av wisdom:

http://www.99mac.se/artikel/4143-anvand-plex-i-apple-tv-utan-...

Bra guide för att få plex fungera på din apple tv. Finns även en guide om hur plex fungerar.

ska kika på det! hoppas det fungerar med separata srt filer också, alltså undertext.

i övrigt finns det någon av alla mediacenter/extenders som är riktigt bra som kan köra spotify å läsa undertextfiler osv osv?

Visa signatur

CM NR200P | AMD Ryzen5 3600 | 5700 XT | 64GB DDR4 | 1080p@165HZ