Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

Vad har du för budget?
Vad har dina vänner och familj för telefoner?
Ska du köpa löst eller med abonnemang?

Många jag känner har Iphone 4 och uppåt. Andra har oftast Nokia eller Android.

Jag kan tänka mig att ge allt mellan 2500-4500 kr. Eftersom jag vet att en mobil man köper kontant blir billigare så vill jag hellre ha en sådan och sedan köpa till abonnemang.

Permalänk
Skrivet av Theshawty:

Tänk också på detta:

Hur vill du att överföring via USB ska fungera? På Androidlurar så bara fungerar det (d.vs. du kopplar mobilen till datorn och skickar över vad du vill). Med en iPhone måste du använda Apples sunkprogram (sunk, synk, vad man nu vill kalla det, det är sunk rakt igenom) iTunes.

Det är nog nackdelen att allt verkar göras genom Itunes på Iphone. Sen tycker jag att Iphonen är rätt så tråkig. Kameran är inte den bästa och alla verkar bara vara ute efter appar.

Visserligen är det viktigt med appar men nu ser jag att alla system har okej med appar.

Permalänk
Skrivet av foxzox7:

Nexus 4 är otrolig prisvärd och det var min första smartphone och jag kom in i gränssnittet riktigt snabbt. Allt är uppenbart och det lämnas inga "vad händer om jag trycker på den här knappen" frågor som min gamla Sony Ericsson hade gott om.

Har du exempel på en smartphone som är "svår" att förstå

Permalänk
Medlem

Ställ dig själv frågorna:

Hur stor skärm och telefon vill jag ha? Kläm och känn!
Material på telefonen? Plast, glas, aluminium?
Känslig mot oflyt?
Andrahandsvärde?

Jag har en iPhone 5 som jag gillar! Snabb och kvalitativt yttre! Sugen på att prova en Android, men är jävligt svårt att hitta en vettig kandidat som inte ser ut som skit, eller är gjord i plast. Htc One verkar najjs då jag personligen inte skulle betala massa tusenlappar för en mobil gjord i plast. Finns fler intressanta alternativ men helt klart inte många då skärmstorlek och hastighet på cpu är de som står i fokus, och de yttre blir tyvärr lidande i form av design och billigare material! Och cpufrekvens säger inget om hur snabb telefonen
upplevs i vanlig användning. Men de ser ju bra ut i reklambladet!

Permalänk
Medlem

Känns även som att en mobil med Android blir gammal snabbare då man inte får uppdateringar så länge!? Och sen kommer de ofta en ny modell relativt ofta från valfri tillverkare, vilket gör att sin egna blir ''gammal''

Med iPhone så släpper Apple uppdateringar flera år framåt och dom skiter inte i gamla modeller, och sen kommer de en ny mobil per år vilket är bra tycker jag. Då får man ha de senaste ett tag och blir inte förbannad när man köpt en mobil för 6000 och en månad senare kommer de en bättre som man hellre vill ha;)

Men som sagt, är öppen för att prova på android så är ingen fanboy av nått läger. Finns för och nackdelar med allt.

Skulle dock va kul att höra va androidanvändare har att säga om de jag skrev i första stycket! Håller ni me mig eller är de inget problem med uteblivna uppdateringar och så?

Permalänk
Medlem

En snabb sammanfattning

Apple: Lättanvänt, enkelt och väldigt få funktioner (Rekommenderas tilll Mor/farföräldrar och 11-14åringar)

Android: Lite mer avancerat att använda, har haft funktioner sedan 2006 som apple lanserar 2013 och kallar "Revolutionary", väldigt funktionsrikt men relativt osäkert. (Rekommenderas till alla som vill få ut det mesta av sin mobil, och vill kunna kolla på onlinevideor som kör flash...)

Windows Phone: Bra OS men värdelöst utbud/kvalite på dom appar som finns (spotify lol) (Rekommenderas till dig som vill sticka ut)

Permalänk
Medlem

iPhone:
+ Lätt att lära sig.
+ Snabb.
+ Har oftast bättre utvecklade appar än vad Android har. (Läs oftast)
+ Bra storlek.
+ Finns OTROLIGT mycket tillbehör och aftermarket delar så man kan få den att se ut hur man vill nästan.
+ Stabilare overall än Android. (Enligt min egen upplevelse, kanske har haft otur)
- Man kan efter ett tag känna sig lite låst i användargränsnittet om man känner att man vill börja eperimentera.
- Lätt att telefon räkningen skenar iväg då den håller sig uppkopplad hela tiden. (Vet inte om det är så eller om Android använder mindre mobildata, rätta mig gärna)
- En minst sagt saftig prislapp.
- Lite jobbigare än nödvändigt att man måste använda iTunes till allt när du ska ladda in låtar/bilder eller liknande.

Android:
+ Otrolig frihet gällande inställningar.
+ Kan ladda hem likt en dator, bra om du behöver läsa en PDF fil eller liknande om datorn har havererat.
+ Har ett utvecklarläge
+ Har ett "Easy-Mode" om man vill få en lite enklare start med telefonen.
+ Har en riktig aktivitetshanterare så man har koll på vad som använder mest RAM.
+ Oftast en lindrigare prislapp.
- Mycket mindre tillbehör.
- Enligt mig så är Android inte lika stabilt som iOS.
- Inte lika välutvecklade appar.
- Svårare för en nybörjare om man inte använder "Easy-Mode"

Ursäkta för ett långt och illa skrivet inlägg, nu ska jag sluta. Ha det gött och rätta mig gärna om jag har skrivit något som är felaktigt så jag inte sprider en massa falska rykten!

Permalänk

Antingen någon lumia( har 800an själv) eller någon iPhone (haft 3gs, frugan har haft 4an och 5an)

Har pillat lite på android och är inget större fan av det..

Visa signatur

Main: Phanteks Evolv Enthoo | I5 5675c | Asus Z97m-plus | CORSAIR Vengance 32 Gb | Samsung 850 Evo 500Gb | Corsair RM750X | Noctua NH-14D | ASUS GeForce GTX 980 Ti Strix DCIII
HTPC: Fractal R3 Array | H87-plus |I3 4130 | Samsung 840 Evo 120 | WD 2TB Green *2 | WD 4TB Red *2
HTPC2: Intel D34010WYKH | Intel 320 40gb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kenny88g:

Känns även som att en mobil med Android blir gammal snabbare då man inte får uppdateringar så länge!? Och sen kommer de ofta en ny modell relativt ofta från valfri tillverkare, vilket gör att sin egna blir ''gammal''

Med iPhone så släpper Apple uppdateringar flera år framåt och dom skiter inte i gamla modeller, och sen kommer de en ny mobil per år vilket är bra tycker jag. Då får man ha de senaste ett tag och blir inte förbannad när man köpt en mobil för 6000 och en månad senare kommer de en bättre som man hellre vill ha;)

Men som sagt, är öppen för att prova på android så är ingen fanboy av nått läger. Finns för och nackdelar med allt.

Skulle dock va kul att höra va androidanvändare har att säga om de jag skrev i första stycket! Håller ni me mig eller är de inget problem med uteblivna uppdateringar och så?

Ska man ha telefonen länge är iphone inte bra heller. All hårdvara. ios 6 på iphone 4 är inge bra.
Nexus får uppdateringar länge. Och n4 har ganska bra hårdvara och får uppdateringar snabbt. Vill du testa en android som det ska vara kan jag rekommendera en Nexus mobil. :p. Om du prioriterar det du skrivit ovan så tror jag Nexus 4 (eller nästa som antagligen kommer om 3-4 månader) skulle passa dig bra!

Men som sagt, även om apple uppdaterar sina mobiler länge så blir det inte riktigt bra ända:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

Ska man ha telefonen länge är iphone inte bra heller. All hårdvara. ios 6 på iphone 4 är inge bra.
Nexus får uppdateringar länge. Och n4 har ganska bra hårdvara och får uppdateringar snabbt. Vill du testa en android som det ska vara kan jag rekommendera en Nexus mobil. :p. Om du prioriterar det du skrivit ovan så tror jag Nexus 4 (eller nästa som antagligen kommer om 3-4 månader) skulle passa dig bra!

Men som sagt, även om apple uppdaterar sina mobiler länge så blir det inte riktigt bra ända:)

sant! iOS 6 på iPhone 4 är ingen klockren kombination. Men jag gillar iaf att möjligheten att uppgradera OS på äldre mobiler finns på iPhone, fast möjligheten att nergradera bör ju även finnas då iPhone 4 blev slö av iOS 6.

Ja, har förstått att nexus får typ alla uppdateringar?! Får nog titta på en sådan, gillade även dess yttre på nexus 4. Hoppas 5an blir bra och snygg, kanske blir ett byte då:) när ryktas den komma?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikkenoob:

Jo jag gillade Lumia 920. Nokia har stabila telefoner, men många klagar på att app utbudet är dåligt i denna lur och att den känns långsam. Jag får se närmare på den

Ja Iphone ska vara den mest lätthanterliga telefonen har jag uppfattat det som. Ifall jag surfar mycket vilket abonnemang ska man välja då. Jag rör på mig mycket ute och därför är det viktigt att jag har tillgång till snabbt internet.
Är det så att man bara kan logga in på skype (ifall man har konstant tillgång till internet)och ta alla sina samtal därifrån eller köper man abonnemang för att ringa.

Jag har en Lumia 920 och det att det inte finns appar är skitsnack.

Visst, det finns inte 400 000 olika spel till plattformen men alla appar man använder finns, och finns dom inte så finns det likvärdiga alternativ.

Bank-app finns, facebook finns, twitter finns, 9 gag finns, instagram har en ooficiell app, tidningarna finns.
Med andra ord så finns alla dom nödvändiga apparna. Ifall ett spel blir en hit kommer det med all säkerhet till wp8 med, dock något senare. Dom populäraste spelen finns.

Rekommenderar wp8 starkt som första smartphone! Inte lika avancerat som android och inte lika tråkigt som iOs(man kan inte göra ett piss på iOs IMO)

Lycka till med köpet:)

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem

Eftersom du vill ha en bra kamera så faller tyvärr Nexus 4 bort, den har ju klart sämre kamera än hig-end telefoner, annars är den ju grymt prisvärd.
Om du har budget upp till 4500kr, så har du ju råd med Sony Xperia Z, liknande prestanda som Nexus 4 men bra kamera (för att vara en smartphone).
http://www.swedroid.se/sony-xperia-z-recension/

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1596289

Permalänk
Medlem
Skrivet av kenny88g:

sant! iOS 6 på iPhone 4 är ingen klockren kombination. Men jag gillar iaf att möjligheten att uppgradera OS på äldre mobiler finns på iPhone, fast möjligheten att nergradera bör ju även finnas då iPhone 4 blev slö av iOS 6.

Ja, har förstått att nexus får typ alla uppdateringar?! Får nog titta på en sådan, gillade även dess yttre på nexus 4. Hoppas 5an blir bra och snygg, kanske blir ett byte då:) när ryktas den komma?

De brukar komma vid oktober november...

Permalänk
Medlem

Jag lägger rösten på antingen iPhone eller Xperia Z (android). Sony har fått till ett riktigt snyggt och lättarbetat gränssnitt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har själv en iPhone 4S som jobbtelefon och en Galaxy S4 som privat.

Skulle välja Android alla dagar i veckan. iPhone är extremt enkel att lära sig, men också en sjukt tråkig mobil, känns inte alls som en riktig smartphone enligt mig.

Nexus 4 hade nog varit mitt val inom Android av följande skäl:
*Billig
*Snabb
*Enkel
*Clean
*Ren android (Inga 3djeparts program installerat från början)
*Googles egna telefon, detta innebär betydligt mer framtidssäker gällande uppdateringar

Annars är HTC One ett bra alternativ som första smartphone. Galaxy S4 är mer en modvänlig telefon där man kan pilla och göra lite som man vill med den. Dock ganska tråkig i standardutförande enligt mig. Galaxy S4 köper man helt enkelt för hårdvaran.

Visa signatur

Stationär: i5-2500K @ 4.3Ghz, Noctua NH-U12P SE2 | MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Corsair VENGEANCE 8GB CL9 1600Mhz | MSI GTX 770 2GB | Samsung 840 250GB, WD Caviar: Black 1TB, Green 500GB | Cooler Master HAF 912 Plus | Corsair TX 650W
Laptop1: Clevo W150ERM: i7-3610QM @ 2.3Ghz | Kingstong HyperX 8GB 1600Mhz CL9 | Nvidia Geforce GT 650M 1GB | Plextor M3 Pro 128GB | 15" 1080p Matt display, 60% NTSC
Laptop 2: HP EliteBook 840 G2: i5-5200U | 16GB RAM | 256GB 2.5" SSD | 14" 1080p IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av TTEX:

Har själv en iPhone 4S som jobbtelefon och en Galaxy S4 som privat.

Skulle välja Android alla dagar i veckan. iPhone är extremt enkel att lära sig, men också en sjukt tråkig mobil, känns inte alls som en riktig smartphone enligt mig.

Nexus 4 hade nog varit mitt val inom Android av följande skäl:
*Billig
*Snabb
*Enkel
*Clean
*Ren android (Inga 3djeparts program installerat från början)
*Googles egna telefon, detta innebär betydligt mer framtidssäker gällande uppdateringar

Annars är HTC One ett bra alternativ som första smartphone. Galaxy S4 är mer en modvänlig telefon där man kan pilla och göra lite som man vill med den. Dock ganska tråkig i standardutförande enligt mig. Galaxy S4 köper man helt enkelt för hårdvaran.

Tänk på att TS vill ha en bra kamera, det har inte Nexus 4.

Permalänk
Inaktiv

Mitt tips är Samsung S4 eller en iPhone 5 eller kanske vänta och se hur 5S är eller vad den kommer heta

Samsung S4

+Bra prestanda
+Stor och fin skärm
- Väldigt plastig
- Lite seg

iPhone

+Fin skärm
+Design
- Batteri tiden gemfört med 4S
- iTunes

Permalänk
Medlem

Det du bör tänka på:

  • Har den LTE/4G? Alltså framtidssäkrad. Skillnaden mellan LTE-A i dagsläget och LTE är mycket mindre än skillnaden mellan LTE och icke-LTE i realtermer. (Teoretiskt ska HSPA+, eller "3G+" som vissa kallar det, kunna nå 42 mbit/s men verkligheten ser helt annorlunda ut).

  • Väljer du Android så välj "Google Edition" telefoner eller lurar gjorda av Google eller deras partners(t.ex. Nexus 4 eller uppkommande Moto X). Om du inte väljer dessa så förbered dig på att inte få de senaste uppdateringarna efter bara ett år. iOS och Windows Phone är bättre där, när det gäller dessa uppdateringar även för äldre telefoner.

  • Välj en telefoner med uttagbart batteri och extra insättningsbart SD-kort. Du kan alltid behöva byta ut ett batteri och det blir billigare om du gör det välj. Extra utrymme kan alltid behövas.

  • Titta på saker som byggkvalité. Företag som Sony eller Nokia gör kvalitéprodukter. HTC har haft svajig kvalité även om deras senaste, One, är mycket bra.

  • Resterande faktorer, t.ex. huruvida lätt det är att få fingeravtryck på telefonen, är den vattentålig, hur är kameran etc?

Det man kan säga generellt är att idag kan du få väldigt mycket telefoner för mindre pengar än du kunde år 2012. Ta t.ex. Sony's Xperia SP som du kan få för 3000 kr, den har 720p skärm, LTE och ett hyffsat stort batteri.

Du kan alltid få bättre saker, men är det värt att betala 3000 kr mer för 1080p skärm och en något snabbare processor? Det är svårare att motivera idag för casualanvändaren. Xperia SP är ändå snabbare än förra årets flaggskepp som Nokia Lumia 920.

Nackdelen är att uppdateringen bör stanna av efter att detta år är slut. Men så är det med (nästan) alla Androidmodeller. Därför har människor custom ROMs.

Jag skulle dock ha is i magen om jag vore du. Det kommer en mängd telefoner Augusti och särskilt i September. Om du väntar till mitten av September så bör du ha nästan alla telefoner som är värda att ha under lupp(även om de inte skeppas direkt till Sverige). Dessutom så bär väldigt kapabla modeller som HTC One bli prissänkta i skuggan av den nya konkurransen.

Permalänk
Medlem

Många inlägg med ok info här, speciellt de frågor du bör kunna besvara inför valet.

Inget av OS:en är väl direkt svårt att lära sig, oavsett vilket du väljer kommer det ju alltid att vara en viss inlärningsperiod.
Förutsatt att man inte är direkt efterbliven, väldigt gammal eller en liten unge så ska det inte vara några som helst problem.
Finns en massa guider och videon om man bara söker på nätet.

Mängden appar är inget större problem med något av alternativen då du med mycket stor sannolikhet kan hitta appar som fyller den funktion du önskar.

(Jag är medveten om att jag här nedan blandar telefonmodeller och OS, men det är så de nämns i dagligt tal.)

För många är iPhone det självklara alternativet när det snackas telefon, men liksom med allt annat har det sina för- och nackdelar.
IPhone ska vara enklare att använda, snyggare, mer "inne" osv. Men samtidigt dyrare och oftast rätt känsliga. I vissa saker ligger de ibland långt efter, medan de i andra ligger i framkant.

Android erbjuder enormt mycket större valfrihet i valet av telefon och fler gratisappar. Vill du t ex ha en telefon som är vattentät eller lite tåligare är det idag enbart android-telefoner som gäller, förutsatt att du inte räknar men skyddsskal till de övriga. Men många oroas över säkerheten p g a vilka rättigheter man måste ge apparna och vilka eventuella konsekvenser det kan få. Då det bygger på öppen källkod finns möjligheter att ändra fler saker med större frihet än de mer låsta alternativen, men det spelar nog inte så stor roll för den genomsnittlige användaren.

Windows Phone har seglat upp som ett tredje altenativ till de två stora. Det erbjuder ett gränssnitt som skiljer sig lite från de andra. Allt fler företag verkar intressera sig för den plattformen för sina telefoner då det finns en tydlig koppling till Microsofts övriga IT-verktyg.
När det gäller öppenhet, valfrihet och pris ligger det någonstans mellan de två andra.

Köpte själv en ny jobbmobil igår och då blev det en Sony Xperia ZR (Android), till stor del p g a vattentåligheten och en i övrigt välbalanserad hårdvaruplattform. OS-mässigt skulle jag gärna valt Windows Phone för att prova något annorlunda.

Några andra nämner Nokia Lumia 520 men jag skulle i så fall hellre välja Lumia 720 som har bättre batteritid, större skärm m m. Om man nu inte vill gå på 920 som kanske är ett tekniskt lite mer avancerat alternativ.

Varför köpa en budgettelefon (som 520) om priset inte är den absolut mest avgörande faktorn?
Därmed inte sagt att man måste köpa det dyraste bara för att man har råd med det..

Köpa kontant kan vara vettigt så har man betalat den färdigt direkt, blir dock inte billigare så (man kan i bästa fall tjäna nån hundralapp totalt sett om man väljer med abonnemang och bindning istället).
Vill du ta försäkring till så ok, för det är inte alls säkert att garantier är att lita på.
Själv tar jag aldrig försäkring till. För jag räknar så att om det mot förmodan skulle hända något med telefonen som inte täcks av garantin, så kan jag lätt köpa en ny. Dvs om man har pengar så kan man spara pengar!

Vad har du för abonnemang idag?
Hur mycket datatrafik du behöver beror på hur du tänker använda telefonen. Teckna bara inte någon tjänst för enorma mängder data för att sen inse att du inte använder mer än en bråkdel.
Ska du kolla mycket på Youtube, videosamtal och liknande kan det vara bra att ha en viss marginal, men för vanligt surf m m går det bra med några av de billigare tjänsterna.
Ca 0,5-3 GB är nog rätt ok nivå. Ska man göra sådana datakrävande aktiviteter mycket kan man ju använda WiFi istället.
Även för vanliga samtal m m kan det vara bra att undersöka hur mycket man egentligen behöver, för det är ju onödigt att behöva betala 499:- i månaden om du i själva verket skulle klara dig med tjänster för 99:-.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Tänk på att TS vill ha en bra kamera, det har inte Nexus 4.

Ah bra att du nämnde det, har faktiskt själv ingen koll på Nexus 4 kameran.

Visa signatur

Stationär: i5-2500K @ 4.3Ghz, Noctua NH-U12P SE2 | MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Corsair VENGEANCE 8GB CL9 1600Mhz | MSI GTX 770 2GB | Samsung 840 250GB, WD Caviar: Black 1TB, Green 500GB | Cooler Master HAF 912 Plus | Corsair TX 650W
Laptop1: Clevo W150ERM: i7-3610QM @ 2.3Ghz | Kingstong HyperX 8GB 1600Mhz CL9 | Nvidia Geforce GT 650M 1GB | Plextor M3 Pro 128GB | 15" 1080p Matt display, 60% NTSC
Laptop 2: HP EliteBook 840 G2: i5-5200U | 16GB RAM | 256GB 2.5" SSD | 14" 1080p IPS

Permalänk
Medlem

WP the shit för billigare telefoner, typ under 2500:-, mest eftersom att billigare Android enheter är rätt så långsamma i min erfarenhet. Visst kan det vara najs med en dyrare också om du verkligen gillar OSet men du kommer att få problem om du vill ha de senaste apparna o.s.v.

Går du efter en billigare mobil så skulle jag säga en Nexus 4 (eller iPhone, men det verkar du ju inte vara intresserad av), jag har också kollat på Xperia V som verkade väldigt trevlig. Personligen så gillar jag inte någon av "toppmobilerna" med Android, det känns som att de bara satsar på att få feta specs på pappret så att säljarna kan säga att telefonen klarar X, Y och Z som inte telefon H klarar. Jag skiter i om telefonen har Quad-core eller inte, jag vill att den ska kännas snabb och tyvärr så ser man alldeles för ofta att toppmobilerna fylls med massor av bloatware som segar ner mobilerna. Dessutom så tycker jag att 5" är alldeles för stort för en mobiltelefon.

Permalänk
Hedersmedlem

Om du tänkte surfa mycket, se till o köpa en mobil med bra batteri annars får du ladda luren ett par gånger per dag

Permalänk
Skrivet av pSYKED:

Windows Phone: Bra OS men värdelöst utbud/kvalite på dom appar som finns (spotify lol) (Rekommenderas till dig som vill sticka ut)

Det enda du skulle anmärka på är alltså apparna i Windows?

Permalänk
Skrivet av TTEX:

Ah bra att du nämnde det, har faktiskt själv ingen koll på Nexus 4 kameran.

Jo det är viktigt att kameran är bra. Jag funderar på att vänta 1-2 månader för attt vänta på höstsläppen.

Skrivet av Phat^Trance:

Om du tänkte surfa mycket, se till o köpa en mobil med bra batteri annars får du ladda luren ett par gånger per dag

Det skulle vara bra ifall batteriet kan hålla 2 dagar och alltså ha extra lång batteritid men det är inte det viktigaste

Permalänk
Skrivet av D.:

Köpa kontant kan vara vettigt så har man betalat den färdigt direkt, blir dock inte billigare så (man kan i bästa fall tjäna nån hundralapp totalt sett om man väljer med abonnemang och bindning istället).
Vill du ta försäkring till så ok, för det är inte alls säkert att garantier är att lita på.
Själv tar jag aldrig försäkring till. För jag räknar så att om det mot förmodan skulle hända något med telefonen som inte täcks av garantin, så kan jag lätt köpa en ny. Dvs om man har pengar så kan man spara pengar!

köper man en mobil kontant så kan man välja valfritt abonnemang och sedan byta abonnemang oftare? ifall det skulle behövas

Vad har du för abonnemang idag?
Hur mycket datatrafik du behöver beror på hur du tänker använda telefonen. Teckna bara inte någon tjänst för enorma mängder data för att sen inse att du inte använder mer än en bråkdel.
Ska du kolla mycket på Youtube, videosamtal och liknande kan det vara bra att ha en viss marginal, men för vanligt surf m m går det bra med några av de billigare tjänsterna.
Ca 0,5-3 GB är nog rätt ok nivå. Ska man göra sådana datakrävande aktiviteter mycket kan man ju använda WiFi istället.
Även för vanliga samtal m m kan det vara bra att undersöka hur mycket man egentligen behöver, för det är ju onödigt att behöva betala 499:- i månaden om du i själva verket skulle klara dig med tjänster för 99:-.

Om jag använder telefonen till 10-30 youtubefilmner per dag och om jag laddar upp runt 50 sidor per dag. Olika internetsidor alltså.
Kan man köpa ett abonnemang för mycket surf och mindre ring. Eller för bara surf? Jag ringer ganska lite per månad men använder internet mycket. Använder jag skype så är jag redan uppkopplad mot internet och kan logga in där och ringa mycket billigare eller?

Permalänk

Tack för alla bra svar. Jag har läst svaren och nu läser jag mig fram till vilken telefon som kan passa mig.
En fråga man kan kasta fram och tillbaka lite mer är varför ni anser att Android är mer komplicerad? Finns det ett easy mode?

Jag tror nämligen att det lutar åt en Android.

Permalänk

Värt att notera är också att Apple och Microsoft tjänar sina pengar på hårdvaran medan Google inte gör det i första hand utan istället tjänar sina pengar på att samla så mycket information om dig som de bara kan, som de sedan använder i sin riktade marknadsföring. Man kan tycka vad man vill om Apple och deras affärsmetoder, men det kan vara värt att tänka på när man väljer system, och lockas av Androids lägre priser (iaf om man köper kontant - köpter man med abonnemang så brukar de kosta lika mycket).

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik6504:

iPhone 5 är för dyr enligt min mening. Kör på Windows Phone 8 eller Android istället.

En motsvarande topp modell av WP8 får du för ett bättre pris oavsett märke:
Nokia Lumia 920:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1398672
Samsung Ativ S:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1398669
HTC 8x:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1418731

Jag har själv en HTC 8X och jag kan verkligen rekommendera den. Riktigt behändig och inte allt för stor, som jag tycker att 920 kan kännas.
Ändå bra med utbud, trots att Windows Store inte har i närheten så många appar som App Store och Google Play.

Flera av mina arbetskamrater kör med Nokia 920 och vad jag har sett i dom är att dom är väldigt snarlika med min 8X, förutom att 920 har lite mer bloatware från Nokia än vad HTC har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikkenoob:

Det enda du skulle anmärka på är alltså apparna i Windows?

Det och eventuellt avsaknaden av Wifi-hotspot, i övrigt är Windows phone ett väldigt bra OS, bra mycket bättre än IOS
men det är väll för mycket att svälja för merparten av er, har lekt lite med både lumia 800 och 920 och har definitivt ingenting att klaga över bortsett från app-utbudet.

Permalänk
Skrivet av pSYKED:

Det och eventuellt avsaknaden av Wifi-hotspot, i övrigt är Windows phone ett väldigt bra OS, bra mycket bättre än IOS
men det är väll för mycket att svälja för merparten av er, har lekt lite med både lumia 800 och 920 och har definitivt ingenting att klaga över bortsett från app-utbudet.

Jag gillar iOS men har pillat lite snabbt på en Lumia 900 tror jag det, det korta intrycket var att det verkar vara ett mycket trevligt OS. Men blir lite nyfiken - kan du nämna lite mer specifikt aspekter som är bättre än iOS?

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌