Permalänk

Bärbar studiedator ca 3-4k

Hej,

Skulle behöva en ny dator för mina universitetsstudier. Vill gärna att skärmen ska vara tämligen stor då jag tittar på föreläsningar och seminarier på nätet, samt lyssnar på musik och tittar på film.

Vilket märke är att föredra? Budgeten ligger på ca 3000-4000 kr.

Visa signatur

We're such an abominable, sick society, that we wont make the history books, they will just say that large nations took land from smaller nations, used force and violence.
- Jaque Fresco

Permalänk
Permalänk

Förresten, kommer alla datorer med Win 8? Kan man inte köra på Win 7?

Visa signatur

We're such an abominable, sick society, that we wont make the history books, they will just say that large nations took land from smaller nations, used force and violence.
- Jaque Fresco

Permalänk

Dom flesta brukar komma med Win 8 nuförtiden, går säkert att hitta några med Win 7. Köp annars Win 7 och installera den på hårddisken

Edit: Har tittat runt på flera sidor och har bara hittat Win 8 och Chrome OS

Permalänk

Oke, tack för snabbt svar

Visa signatur

We're such an abominable, sick society, that we wont make the history books, they will just say that large nations took land from smaller nations, used force and violence.
- Jaque Fresco

Permalänk

Har hittat 2 som kommer förinstallerat med Win 7, men man får med en skiva med Win 8. Dock ligger dom 1k över din budget.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=790879#extra

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=781610#extra

Permalänk
Visa signatur

We're such an abominable, sick society, that we wont make the history books, they will just say that large nations took land from smaller nations, used force and violence.
- Jaque Fresco

Permalänk
Avstängd

Jag tror personligen jag kommer köra på denna http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dat...

Även om vissa påstår att de har problem med wifi men läser man recensioner på amazon så står det ingenstans att någon har problem med wifi. Den verkar prisvärd för 4k med i5 och 6gb ram. reviews på amazon http://www.amazon.com/Lenovo-15-6-Inch-Laptop-Brown-Metal/dp/...

Om någon kan hitta en bättre laptop för 4k än den jag länka till så får ni gärna skriva

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk

Mm, men jag tänkte, kan man titta på 1080p filmer med toshiban? För film så är 17,3 tum skärm bra

Visa signatur

We're such an abominable, sick society, that we wont make the history books, they will just say that large nations took land from smaller nations, used force and violence.
- Jaque Fresco

Permalänk
Skrivet av Insatiable:

Mm, men jag tänkte, kan man titta på 1080p filmer med toshiban? För film så är 17,3 tum skärm bra

"Maximal upplösning 1600 x 900"

Så står det i Toshibans egenskaper.
Vet inte om det var det du syftade på.

Men sen har ju Lenovon bara "1366 x 768" vilket är ännu sämre...

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 650D Moderkort: Asus ROG Strix Z270F Gaming Processor: Intel Core i7 7700K Processorkylare: Noctua NH-D15 Grafikkort: Asus GeForce DirectCU II GTX 970 RAM-Minnen: Corsair Vengeance 16GB CL15 3000Mhz Ljudkort: Asus Xonar DX SSD: Crucial M4 256 GB Hårddisk:Western Digital Caviar Green 1TB Operativsystem: Windows 10 64-bit

Permalänk

Kör på lenovon, bra kvalite och ok hårdvara, toshiban har värdelös hårdvara jämfört med lenovon.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Insatiable:

Mm, men jag tänkte, kan man titta på 1080p filmer med toshiban? För film så är 17,3 tum skärm bra

Toshiban kommer med AMD dual-core APU E1-1200 jämfört med i5 som lenovo har så är lenovo bättre

Om någon har bättre förslag på en bättre dator för runt 4k så får ni gärna skriva

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Inaktiv

Om du bara ska ha den till Surf/Film/Office så kan du kolla på Microsoft Surface. Kompakt och solid design, enkel att ta med. Nackdelarna kan vara att touch tangentbordet kan kännas lite konstigt iom att man inte är van vid att inte trycka ner en tangent men det finns att köpa ett med knappar om man vill lägga ut de extra slantarna. Sen är den bristande i hårddiskens storlek eftersom att den är baserad på nätlagring.

Men som sagt, om du inte ska har mer än studier på den så är det en smidig sak att ha. Hög byggkvalité för en liten summa.

När det kommer till storleken så är det min personliga erfarenhet att man inte vill ha någon för stor dator när man är i skolan, när man har grupparbeten händer det att man kan behöva flytta sig en del och då är det skönt med något som är lätt att packa ihop.

Permalänk
Avstängd

Jag skulle personligen inte valt windows RT pga dess begränsningar. Du kan endast installera appar från ms store och inga .exe filer

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Medlem

Grafik mässigt så är Toshiban bättre än Lenovon. Det är antagligen en stor fördel att se film på Toshiban eftersom grafikkortet är mycket bättre än Intel HD4000 skämtet. Större delen av alla här säger att Lenovon är bättre för att den har i5, men AMD är bättre på grafik, så det är en 50 / 50 fråga.

Visa signatur

8700K 5GHz | RTX2060 Super | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Fedora

Permalänk
Medlem
Skrivet av Insatiable:

Hej,

Skulle behöva en ny dator för mina universitetsstudier. Vill gärna att skärmen ska vara tämligen stor då jag tittar på föreläsningar och seminarier på nätet, samt lyssnar på musik och tittar på film.

Vilket märke är att föredra? Budgeten ligger på ca 3000-4000 kr.

Kommer du att använda program som endast går och installera på Windows, typ CAD? Måste du kunna använda dessa program i din dator?

Om inte så tycker jag att du ska satsa på en 10" surfplatta istället. Så billiga datorer brukar vara otroligt sega. Jag har en ipad och är grymt nöjd med den, dock skulle jag nu hellre haft en androidplatta. Men jag tycker fortfarande det är mycket bättre än en laptop i den prisklassen.

Kan inte tänka mig att det finns en skola i dagsläget som inte har tillgång till datorer hela tiden, sen så har du väl en dator hemma med?

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zache_:

Kommer du att använda program som endast går och installera på Windows, typ CAD? Måste du kunna använda dessa program i din dator?

Om inte så tycker jag att du ska satsa på en 10" surfplatta istället. Så billiga datorer brukar vara otroligt sega. Jag har en ipad och är grymt nöjd med den, dock skulle jag nu hellre haft en androidplatta. Men jag tycker fortfarande det är mycket bättre än en laptop i den prisklassen.

Kan inte tänka mig att det finns en skola i dagsläget som inte har tillgång till datorer hela tiden, sen så har du väl en dator hemma med?

Jag funderar faktiskt på att göra det. Jag har en surfplatta idag (xoom) men funderar om de inte värt att uppgradera till N10 än att köpa någon laptop för 4k, de flesta i den prisklassen suger hästballe. Problemet är at N10 32gb för 4k är inte alls prisvärd.

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Medlem
Skrivet av amanito:

Jag funderar faktiskt på att göra det. Jag har en surfplatta idag (xoom) men funderar om de inte värt att uppgradera till N10 än att köpa någon laptop för 4k, de flesta i den prisklassen suger hästballe. Problemet är at N10 32gb för 4k är inte alls prisvärd.

Jag köpte min ipad för 4k och tycker den har varit underbar att ha med sig, absolut prisvärd. Tycker N10an ser bra mycket bättre ut så den hade jag gärna köpt om plånboken varit tjockare. Den absolut största fördelen med en surfplatta vs. laptop är touchskärmen. Jag läser en ingenjörsutbildning (=mycket ritande och beräknande) och det är guld värt att kunna skriva text med ett tangentbord och i samma dokument kunna rita med penna. Samma sak med de PDFer man laddar ner, ett knapptryck bort så har du överstrykningspennor i alla möjliga färger och storlekar. Detta går inte på något smidigt sätt med en laptop, vilket mina klasskompisar som köpt laptop har fått lära sig den hårda vägen

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av bullen181:

Grafik mässigt så är Toshiban bättre än Lenovon. Det är antagligen en stor fördel att se film på Toshiban eftersom grafikkortet är mycket bättre än Intel HD4000 skämtet. Större delen av alla här säger att Lenovon är bättre för att den har i5, men AMD är bättre på grafik, så det är en 50 / 50 fråga.

Filmtittande kräver inte mycket av grafikkortet. HD 4000 räcker gott och väl för 1080p.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zache_:

Jag köpte min ipad för 4k och tycker den har varit underbar att ha med sig, absolut prisvärd. Tycker N10an ser bra mycket bättre ut så den hade jag gärna köpt om plånboken varit tjockare. Den absolut största fördelen med en surfplatta vs. laptop är touchskärmen. Jag läser en ingenjörsutbildning (=mycket ritande och beräknande) och det är guld värt att kunna skriva text med ett tangentbord och i samma dokument kunna rita med penna. Samma sak med de PDFer man laddar ner, ett knapptryck bort så har du överstrykningspennor i alla möjliga färger och storlekar. Detta går inte på något smidigt sätt med en laptop, vilket mina klasskompisar som köpt laptop har fått lära sig den hårda vägen

Då borde du ha skaffa note 10.1 med pennan

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk

Tjaa.. Lenovon verkar vara bättre. Jag tänkte kolla mkt på föreläsningar och så även film, har tidigare haft en 17 tummare så det är därför jag tycker det känns mer bekvämt. Tittade på ett par 15,6 tum men tyckte de var för små. Problemet är att få 17,3 tum laptops ligger på det priset.. så jag har nog tyvärr inget annat val.

Har en iPad, men hade nog önskat att jag fixat Microsoft surface ist men jag håller med dig jag pluggar till läkare och det är skönt o kunna ha alla föreläsningar och ett dussin kg böcker i iPaden och kunna smidigt ta med sig överallt.

Visa signatur

We're such an abominable, sick society, that we wont make the history books, they will just say that large nations took land from smaller nations, used force and violence.
- Jaque Fresco

Permalänk
Medlem