Varför inga vettiga moderkort?

Permalänk
Avstängd

Varför inga vettiga moderkort?

Varför har ni plast "thermal armor" och sånt på era kort?
Kortet behöver ingen armor, förstärkning, skydd, plåt eller plastbitar.

För ett par år sen kunde man köpa vettiga kort.
Nu är alla dom mindre dyra korten numera oftast nerbantade och med färre ljudutgångar, etc.
Alla de dyrare korten har massa gimmicks, krimskrams och trams.

Ni borde göra att bra kort till bra pris utan krimskrams.

Senaste och mest eftertraktade chipset, dvs Z87.
Använd inte färre USB eller SATA portar än vad kretsen stöder (dvs 6 USB 3.0, och 6 stycken SATA 6 Gbit/s).
Färre än så är dumsnålt. Fler än så behöver man inte och betyder att man måste ha extra tredje-parts kretsar vilket leder till högre kostnad, mer effektförbrukning, mer värme, mer integrationsarbete, fler komponenter som kan fallera, och fler möjligheter till krockar och instabilitet.

Använd kondensatorer och material av högsta kvalité.
Använd Ethernetkretsar från Intel eller Realtek (vilket som, båda är bra).
Använd inte mysko kretsar som Killer NIC som inte funkar out-of-the-box, och man måste krångla med drivrutiner och vara tvungen att köra någon stor bloatad kontrollpanel.

Använd en bra ljudkrets. Nya Realtek ALC1150 eller nåt, men inte gamla ALC898 som de flesta använder.

Skriv inte massa SLI, CrossFire, Power, Super, Turbo, Nitro eller liknande över hela kortet. Håll det rent.

Undvik teknik som inte är royalty-fri, speciellt om det är teknik som få använder. Tex Thunderbolt, FireWire och MHL.

Ha gott om utrymme kring processorsockeln så att man får plats med även lite större kylare.

Ha kylflänsar som är utformade av ingenjörer efter maximal värmeavledningsförmåga, inte vapenutformade kylflänsar konstruerade av marknadsföringsavdelningen för att imponera på 12 åringar.

Skippa alla armor, höljen, och plastbitar och blaj.
Skippa lysdioder i PCB för att illuminera ljud-avgränsningen etc och annat trams.

Ha ett UEFI utan glitter, stjärnstoft och ponies.

Permalänk
Rekordmedlem

Men då köper inga tonåringar korten och sätter dem i bullrande lådor fulla med blinkande diodfläktar och fula plexiglasfönster ?
Tonåringar är lättlurade och påverkas kraftigt av grupptryck så sätter man dit lite plast eller fula tryck/loggor på en produkt så kan man sälja den mycket dyrare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Gene VI nyligen och jag tyckte ändå man kunde undvika det mesta av blingblinget. Den har inget "armor" och ljusshowen kan man stänga av. I övrigt så har den ju den vettiga ljudkretsen från Realtek och nätverk från Intel och UEFI är faktiskt föredömligt rent och BIOS-likt.

Permalänk
Skrivet av rektor:

Nu är alla dom mindre dyra korten numera oftast nerbantade och med färre ljudutgångar, etc.

Använd inte färre USB eller SATA portar än vad kretsen stöder (dvs 6 USB 3.0, och 6 stycken SATA 6 Gbit/s).
Färre än så är dumsnålt. Fler än så behöver man inte och betyder att man måste ha extra tredje-parts kretsar vilket leder till högre kostnad, mer effektförbrukning, mer värme, mer integrationsarbete, fler komponenter som kan fallera, och fler möjligheter till krockar och instabilitet.

Använd inte mysko kretsar som Killer NIC som inte funkar out-of-the-box, och man måste krångla med drivrutiner och vara tvungen att köra någon stor bloatad kontrollpanel.

Använd en bra ljudkrets. Nya Realtek ALC1150 eller nåt, men inte gamla ALC898 som de flesta använder.

Skriv inte massa SLI, CrossFire, Power, Super, Turbo, Nitro eller liknande över hela kortet. Håll det rent.

Undvik teknik som inte är royalty-fri, speciellt om det är teknik som få använder. Tex Thunderbolt, FireWire och MHL.

Ha gott om utrymme kring processorsockeln så att man får plats med även lite större kylare.

Ha kylflänsar som är utformade av ingenjörer efter maximal värmeavledningsförmåga, inte vapenutformade kylflänsar konstruerade av marknadsföringsavdelningen för att imponera på 12 åringar.

Skippa lysdioder i PCB för att illuminera ljud-avgränsningen etc och annat trams.

Har en Asus Sabertooth Z77, haters gonna hate ^^

Visa signatur

Moderkort:Asus Sabertooth Z77 Processor:i5 3570K 4.1 Ghz RAM:Corsair 8GB Vengeance 1600Mhz Processor kylare:Corsair Hydro H100i Nätaggregat:Corsair HX 750W 80+ Gold Modulär Grafikkort:Gigabyte GeForce GTX 680 2048MB Super Overclock Ljudkort:Asus Xonar D2X/XDT SSD:Samsung SSD Basic 840-Series 250GB Hårddisk:1TB Seagate Barracuda 7200rpmSkärm:Acer 24'' GD245HQAbid 120Hz Chassi:NZXT Tempest 410 Elite Svart

Permalänk
Medlem

Håller med i det mesta, men tycker även att Asus har moderkort för "alla smaker" i utseende och funktioner, i stort sett.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Asus SABERTOOTH z77 har ju "armor" som dammskydd och det är väl bra?

Och om allt är så dåligt, bli moderkortsdesigner på valfritt företag?

Klagar du på dem som köper korten eller dem som gör korten?

U mad?
Visa signatur

Ducky shine 4
Ducky mini PBT caps

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Men då köper inga tonåringar korten och sätter dem i bullrande lådor fulla med blinkande diodfläktar och fula plexiglasfönster ?
Tonåringar är lättlurade och påverkas kraftigt av grupptryck så sätter man dit lite plast eller fula tryck/loggor på en produkt så kan man sälja den mycket dyrare.

Tillverkare får gärna ha kort med massa ljusdioder och fula loggor och sånt, det kan dom gärna sätta på dom dyrare korten som massa onödigt lull lull som Thunderbolt och FireWire.

Problemet är att det inte finns några vettiga kort för oss andra.

Skrivet av ggustavsson:

Håller med i det mesta, men tycker även att Asus har moderkort för "alla smaker" i utseende och funktioner, i stort sett.

Som vilket?

Skrivet av Obolla:

Asus SABERTOOTH z77 har ju "armor" som dammskydd och det är väl bra?

Och om allt är så dåligt, bli moderkortsdesigner på valfritt företag?

Klagar du på dem som köper korten eller dem som gör korten?

Jag tror inte dess "armor" är ett effektivt dammskydd. Fläktar blåser runt damm och tänk på allt damm som hamnar under den där kåpan?
Jag tror inte damm är något som man behöver ha något skydd för.
Jag tror inte armor finns av något riktigt tekniskt skäl, jag tror bara det är något onödigt som ska verka coolt för att imponera på småpojkar, och som antagligen har mer nackdelar än fördelar. Dyrare pris, mer skräp på soptippen, stänger inne värmen, etc.

Permalänk
Skrivet av rektor:

Jag tror inte dess "armor" är ett effektivt dammskydd. Fläktar blåser runt damm och tänk på allt damm som hamnar under den där kåpan?
Jag tror inte damm är något som man behöver ha något skydd för.
Jag tror inte armor finns av något riktigt tekniskt skäl, jag tror bara det är något onödigt som ska verka coolt för att imponera på småpojkar, och som antagligen har mer nackdelar än fördelar. Dyrare pris, mer skräp på soptippen, stänger inne värmen, etc.

Det roliga är att, häromdagen så sprutade jag rent min dator från damm. Överallt fanns det damm

MEN när jag sprutade under thermal armorn så var det inget damm, moderkortet var helt ren under plasten,

Visa signatur

Moderkort:Asus Sabertooth Z77 Processor:i5 3570K 4.1 Ghz RAM:Corsair 8GB Vengeance 1600Mhz Processor kylare:Corsair Hydro H100i Nätaggregat:Corsair HX 750W 80+ Gold Modulär Grafikkort:Gigabyte GeForce GTX 680 2048MB Super Overclock Ljudkort:Asus Xonar D2X/XDT SSD:Samsung SSD Basic 840-Series 250GB Hårddisk:1TB Seagate Barracuda 7200rpmSkärm:Acer 24'' GD245HQAbid 120Hz Chassi:NZXT Tempest 410 Elite Svart

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Nikon Z8 - Nikon 14-24 - Nikon 24-120 - Nikon 180-600
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem

Förstår fortfarande inte riktigt varför du gnäller?
Är det för att säga: Hey, tänk lite innan ni köper. Eller är det för att skälla på dem som redan köpt korten eller dem som gör korten?

Tråden känns rätt meningslös då den faktiskt med stor chans inte kommer att förändra kommande moderkort och jag tror många köper det moderkort dem fastnat för.

U still mad bro?
Visa signatur

Ducky shine 4
Ducky mini PBT caps

Permalänk

Tycker mest att dem som har mer funktioner, oftast ser mest "bling bling" ut men skulle inte tro att plasten på kortet bidrar så jätte mycket till priset, men såklart är det en "lockande" faktor för dem som gillar det Big deal? Nae, inte för mig, finns allt bra kort där ute... Vilka lysdioder är det som är så jobbiga?

Visa signatur

Tafelwasser

, CITERA FÖR SVAR

Pimpim666 : Skaffa flickvän så minskar risken för att ni går in på sidor med virus.
Nivity: Tror nog det ökar med flera tusen % istället, tjejer klickar ju på vad fan som helst som ploppar upp på skärmen.

Permalänk

Vad vill du ens uppnå med den här tråden? gnäll lite mer, jag och säkert många andra är så intresserade.

Visa signatur

Define C, GTX 1070, R5 1600, ROG STRIX B350-F, AX860
Logitech G533, Logitech G502, QPAD MK 80

Samsung Galaxy S8 Plus, Synology DS218+ 8TB, AKRACING GaMiNGl33t-stol, Lenovo Yoga 710

Permalänk

Många vill ha snygga datorer som även har bra funktioner, simple as that!

Permalänk
Medlem

Jag tycker att VI Hero och VI Extreme ser ganska ''cleana'' ut och på de finns det få kompromisser. Förstår inte vad du klagar över, Asus har TUF, ROG osv vilket bara skapar ett bredare utbud eftersom att de har kvar sina vanliga moderkort som t.ex. Z87-Pro/Deluxe

Visa signatur

FD Define Mini C | Asus GTX 1060 Dual | i7 7700k | Noctua U12s | Asus Strix Z270G | Corsair 16 GB Vengeance 3000 Mhz | Corsair RM650x | Samsung 850 Evo 1 TB | Mionix Naos 5000 | Corsair K65 RGB | Corsair Void Wireless | LG IPS277L | Asus VG248QE | Synology DS216play 6 TB | Microsoft Surface Pro 2017

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av rektor:

Varför har ni plast "thermal armor"....

Skit i asus å köp ett Asrock z87 extreme å va nöjd ist, prickar alla dina kriterier förutom stjärnorna i UEFI'n

Permalänk
Skrivet av rektor:

Jag köpte ett sabertooth z77 när det begav sig, och det var för att jag tyckte mobot var otroligt cleant utan massa krimskrams synligt, och måste säga att jag är otroligt nöjd, sen passade det in bra i mitt tema.

Visa signatur

Mjaa, gillar la att pilla små datorer och bilar.

Rätta mig vid eventuella fel, jag lovar att jag tål kritik :)
CITERA OM NI VILL HA SVAR.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Henrikfotograf:

Bra exempel på vad som är fel.
Kortet är alldeles för dyrt!
Ett moderkort ska inte behöva kosta mer än processorn.
Man vill ju ha ett moderkort utan alla dessa onödiga extra saker som dubbla nätverkskort, extra SATA och USB kretsar, etc.

Skrivet av Obolla:

Förstår fortfarande inte riktigt varför du gnäller?
Är det för att säga: Hey, tänk lite innan ni köper. Eller är det för att skälla på dem som redan köpt korten eller dem som gör korten?

Tråden känns rätt meningslös då den faktiskt med stor chans inte kommer att förändra kommande moderkort och jag tror många köper det moderkort dem fastnat för.

Nej, jag vill inte att folk ska tänka innan de köper eller ångra sina köp, eller byta eller något liknande.
Om folk har hittat ett moderkort som de gillar, så är det superbra! Grattis!
Det här är mer frustration från min sida att det inte verkar finnas några i mitt tycke vettiga moderkort på marknaden.

Skrivet av Bordsvatten:

Tycker mest att dem som har mer funktioner, oftast ser mest "bling bling" ut men skulle inte tro att plasten på kortet bidrar så jätte mycket till priset, men såklart är det en "lockande" faktor för dem som gillar det Big deal? Nae, inte för mig, finns allt bra kort där ute... Vilka lysdioder är det som är så jobbiga?

Det handlar inte om plasten, det handlar om hela grejen med massa onödigt extra.

Många tillverkare separerat ljudkretsen från de övriga komponenterna på moderkortet genom att skära ut en räls för att minska störningar vilket är jättebra. Men sen har dom lagt lysdioder längs rälsen vilket inte bidrar med någonting, om något så introducerar det mer störningar.
Jag vill inte ha massa saker som är dit placerade utan någon egentlig mening. Jag anser att alla saker bör vara utformade med en teknisk motivering.

När jag ser en produkt med massa lysdioder, plast, vapen/magasin-utformade kylflänsar och annat tvivelaktigt så tänker jag, "oj här är en produkt som försöker tilltala en omogen tekniskt okunnig lättlurad skara", då backar jag instinktivt undan och kollar runt efter andra alternativ.

Skrivet av Tuffingpågatan:

Vad vill du ens uppnå med den här tråden? gnäll lite mer, jag och säkert många andra är så intresserade.

Då den här tråden ligger i Asusforumet, så vill jag belysa min åsikt till tillverkaren och gärna få något svar, tips eller produktrekommendation från dom.

Skrivet av skibbetyskott:

Många vill ha snygga datorer som även har bra funktioner, simple as that!

Jag vill också ha en snygg dator med bra funktioner!
Ge mig funktioner som stort utrymme runt processorn så jag kan köpa valfri kylare utan oroa om den ska passa.
Men jag vill inte ha konstiga nätverkskretsar som inte funkar out-of-the-box och som kräver att man installerar tungdriven mjukvara.
Jag vill inte ha en åldrad grafikkrets som Realtek ALC898 (vilket dom flesta tillverkarna fortfarande använder), och vill hellre ha en nyare och bättre krets som ALC1150.

Skrivet av Vackaan:

Jag tycker att VI Hero och VI Extreme ser ganska ''cleana'' ut och på de finns det få kompromisser. Förstår inte vad du klagar över, Asus har TUF, ROG osv vilket bara skapar ett bredare utbud eftersom att de har kvar sina vanliga moderkort som t.ex. Z87-Pro/Deluxe

Dessa kort är för dyra.

Något jag upplever är att när dessa gaming-orienterade korten kommit till, så har produkter som inte är gaming-orienterade blivit sämre. Tex många kort är inte fullt ljudutrustade och saknar vissa ljudportar. Många har äldre ljudkretsar, etc.

Dessutom upplever jag det som att det har blivit svårare att hitta en vettig produkt till rimligt pris.
Förut så kunde man hitta en bra produkt för runt 1250 kr. Numera så känns det som man får betala mer än så.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon75480:

Skit i asus å köp ett Asrock z87 extreme å va nöjd ist, prickar alla dina kriterier förutom stjärnorna i UEFI'n

Jag har kollat lite på Asrock också.
Finns inget "Asrock Z87 Extreme", det är en serie med tre kort; Extreme3, Extreme4 och Extreme6. Vet inte om du syftade generellt på den serien eller något specifikt kort.
Extreme3 har gamla Realtek ALC892 ljudkretsen. Extreme4 och Extreme6 har dock nyare ALC1150.
Gillade inte att Extreme3 och Extreme4 hade VGA-utgångar, det känns väldigt förlegat.
Inte heller så förtjust i att Extreme4 och Extreme6 hade extra kretsar för SATA och USB, det betyder dyrare pris, fler komponenter som kan fallera, fler möjligheter till krockar och instabilitet.

Skrivet av LeoCarlsson:

Jag köpte ett sabertooth z77 när det begav sig, och det var för att jag tyckte mobot var otroligt cleant utan massa krimskrams synligt, och måste säga att jag är otroligt nöjd, sen passade det in bra i mitt tema.

Jag tycker att Sabertooth är för dyr.
Dessutom har den små fläktar (små fläktar brukar vara högljudda).
Onödigt med fläktar på moderkortet då andra moderkort inte behöver det.
Man vill ju inte att fläktarna ska slitas med tiden sen börja surra föra massa oväsen, kanske lägga av, vem vet om kortet är stabilt utan fläktarna eller måste man köpa nytt moderkort när fläktarna fallerar. Man vill ha ju ha ett tyst, stabilt moderkort utan onödiga mekaniska delar.

Permalänk
Medlem

Bara för att du tycker något är onödigt betyder inte det att alla andra gör det. Firewire t.ex vill jag personligen ha då alla vettiga ljudkort för studio kör det fortfarande och USB3.0 drivrutinerna fortfarande är bajs.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D @ 5,0ghz | Custom H2O Loop | TUF GAMING X670E-PLUS | 32GB Corsair @ 3000mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Skrivet av rektor:

Finns inget "Asrock Z87 Extreme", det är en serie med tre kort; Extreme3, Extreme4 och Extreme6. Vet inte om du syftade generellt på den serien eller något specifikt kort.
Extreme3 har gamla Realtek ALC892 ljudkretsen. Extreme4 och Extreme6 har dock nyare ALC1150.
Gillade inte att Extreme3 och Extreme4 hade VGA-utgångar, det känns väldigt förlegat.
Inte heller så förtjust i att Extreme4 och Extreme6 hade extra kretsar för SATA och USB, det betyder dyrare pris, fler komponenter som kan fallera, fler möjligheter till krockar och instabilitet.

Man vill ju inte att fläktarna ska slitas med tiden sen börja surra föra massa oväsen, kanske lägga av, vem vet om kortet är stabilt utan fläktarna eller måste man köpa nytt moderkort när fläktarna fallerar. Man vill ha ju ha ett tyst, stabilt moderkort utan onödiga mekaniska delar.

http://www.inet.se/produkt/1902506/msi-z87-g45-gaming-atx

http://www.inet.se/produkt/1902454/gigabyte-ga-z87x-oc-atx-be...

http://www.inet.se/produkt/1902464/gigabyte-g1-sniper-m5-matx

Passar nåt av dem här då?

Tycker MSI kortet ser bra ut, och har nyare ALC1150 för ett prisvärt pris.

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Medlem

Håller med dig. Ser ut som desginavdelningen på moderkortstillverkare äter svamp varje dag och tittar på tv-serier från 90talet.

Varje program som Asus släpper, vare sig det är UEFI eller moderkortsprogram för övervakning i Windows etc så måste programmet se ut som en racerbil med eld ur baken på den som också skall animeras när temperaturen ändras till något varmare.

Vad har hänt med stilerna BIOS/UEFI och moderkortsprogram där all information visas stilrent och enkelt.

Sedan 2000+ för ett moderkort är fan helt otroligt dyrt... För mig är priset;
~1700kr high-end
~1200kr mid range
~<1000kr low-end

Fatality moderkort och allt annat BS faller bort direkt.

Röd/Svart Tema på moderkort är väl bara Asus med överprisade ROG serien som har detta?

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Förstår vad du menar, är otroligt svårt att hitta rätt moderkort men det är också extremt personligt..

Jag älskar dubbla nätverksportar och tycker alla borde ha det, slipper jag ha en switch i sovrummet.

WiFi, perfekt när man inte har tillgänglighet till sladden t.ex. lan eller whatever.

Sata, hur många som helst är ju grymt i en NAS burk eller liknande.

Och jag tror inte direkt att det krävs någon "expert" för att göra kulflänsar längre, är svalt även om det ser ut som grisar och förmodligen billigast så.

Jag köper dessutom inget moderkort som jag personligen inte tycker ser bra ut heller.

Sådär, nu har jag gjort ett par punkter. Det jag vill komma fram till är som sagt att det är högst personligt vad man vill ha och vad man är ute efter, och fanns mitt drömmoderkort, mina punkter + många flera i en formfaktor som t.ex. m-atx så skulle jag inte sitta här med 3 stationära.

Att moderkorten inte borde kosta mer än CPU:n? Beror ju på vad man är ute efter och vilken CPU man köper. Finns ju ingen regel för detta och varför skulle det vara så? Grafikkort kostar mer än en CPU men det klagar ingen på. Du kan köpa en hårddisk som kostar mer än CPU det betyder ju inte att du måste köpa just den eller hur?:)

Men är du sugen på att starta ett samarbete tillsammans med ett par kunniga personer här på SweC och någon moderkortstillverkare så är jag på, Kickstarter here we come;)

Permalänk
Skrivet av rektor:

Jag kör mitt mobo utan fläktar och har rullat prollen i 5ghz, men kör den just nu i 4.5, räcker gott då jag aldrig utnyttjar den prestandan endå, sen köpte jag det för att det är otroligt bra för OC.

Visa signatur

Mjaa, gillar la att pilla små datorer och bilar.

Rätta mig vid eventuella fel, jag lovar att jag tål kritik :)
CITERA OM NI VILL HA SVAR.

Permalänk
Skrivet av Commander:

~1700kr high-end
~1200kr mid range
~<1000kr low-end

Fatality moderkort och allt annat BS faller bort direkt.

Röd/Svart Tema på moderkort är väl bara Asus med överprisade ROG serien som har detta?

Ehh, röd/svart tema, MSI ; http://www.inet.se/produkt/1902506/msi-z87-g45-gaming-atx

Visa signatur

CPU:: Intel Core i7-2600K @ 3.9GHz |Mobo: Asus P8P67 Deluxe |RAM: G.Skill DDR3 16 GB |Grafik: Asus Radeon HD 290X DirectCU II |OS: Windows 7 Professional 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Samsung 128GB 830 Series & Seagate Barracuda 7200.12 (3TB) |Nätagg: Fractal Design 800W |Mus: Mionix Avior 8200 |KB: Ducky Shine2 Green LED Brown mx |Monitor: Samsung SyncMaster P2370 (2ms / 50000:1 / Slim) @ 1920x1080

Permalänk
Medlem

MSI!

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14/Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MB: Gigabyte X570 Aorus Elite MEM: 2x KF3600C16D4/16GX GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB PSU: Seasonic Focus GX 750W HDD: Samsung 980 Pro 2TB MONITOR: AOC Q24G2A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twister86:

pratar till AM3+

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av rektor:

Bra exempel på vad som är fel.
Kortet är alldeles för dyrt!
Ett moderkort ska inte behöva kosta mer än processorn.

Sez who? Om jag vill ha en billig processor (tex till en HTPC) men ett moderkort med lite mer funktioner, som inbyggt WiFi osv, ska jag inte kunna hitta det då? Har du 100% koll på tillverkningskostnader och annat som påverkar priset? En processor är mindre - billigare distribution och lagring i mängd.

Citat:

Man vill ju ha ett moderkort utan alla dessa onödiga extra saker som dubbla nätverkskort, extra SATA och USB kretsar, etc.

Tala för dig själv. Skriver du "man" låter det som att du talar för alla. Säg "jag" istället. Du vill ha moderkort utan allt detta extra, jag kanske vill ha det på mitt.

Och ett cleant utseende? IMO är "tomma" moderkort plottriga, en psykadelisk bild av transistorer, kondensatorer, chipsets och annat mög. Mitt Sabertooth Z77 är det cleanaste moderkort jag nånsin har sett; en enda yta med samma struktur. Vi har nog olika definition av ordet "cleant".

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk

Det var bättre förr. Då kunde man hitta såhär stilrena moderkort:

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fissure:

Bara för att du tycker något är onödigt betyder inte det att alla andra gör det. Firewire t.ex vill jag personligen ha då alla vettiga ljudkort för studio kör det fortfarande och USB3.0 drivrutinerna fortfarande är bajs.

De flesta använder inte FireWire, och då det inte är en royalty-fri standard så kostar det extra.
FireWire är mer för professionellt bruk, och vet man att man behöver det så kan man köpa ett lite dyrare moderkort.
FireWire kan gärna lika på de dyrare moderkorten för betalar man mer, så ska man ju få mer, men tycker inte de är nödvändigt på de flesta kort eftersom de flesta ändå inte använder det.

Första kortet använder Killer NIC, en nätverkskrets som inte fungerar out-of-the-box.
Man måste installera drivrutiner via CD (många skippar optisk enhet i nya byggen), sen måste man installera någon tung kontrollpanel.

Andra kort använder den gamla ALC892 kretsen.

Tredje kortet använder även det Killer NIC.
Det använder även Creative Sound Core 3D. Vet inte om det funkar bra, men jag har hört dåliga saker vad gäller Creative när det kommer till drivrutiner.

Skrivet av Commander:

~1700kr high-end
~1200kr mid range
~<1000kr low-end

Jupp det är ungefär så jag ser på det också.
Men nu får man low-end intryck på många kort över 1000 kr också. Många av dem har bara 3 ljudportar, och har färre USB och SATA portar än vad chipset stödjer.

Skrivet av Curemylife:

Förstår vad du menar, är otroligt svårt att hitta rätt moderkort men det är också extremt personligt..

Jag älskar dubbla nätverksportar och tycker alla borde ha det, slipper jag ha en switch i sovrummet.

WiFi, perfekt när man inte har tillgänglighet till sladden t.ex. lan eller whatever.

Sata, hur många som helst är ju grymt i en NAS burk eller liknande.

Vill man ha dessa funktioner, tycker jag man köpa ett lite mer påkostad moderkort, då det är något de flesta inte behöver.
Ska man bygga en NAS så får man leta reda på ett lämpligt moderkort eftersom det är ett specialbygge.

Skrivet av Curemylife:

Att moderkorten inte borde kosta mer än CPU:n? Beror ju på vad man är ute efter och vilken CPU man köper. Finns ju ingen regel för detta och varför skulle det vara så? Grafikkort kostar mer än en CPU men det klagar ingen på. Du kan köpa en hårddisk som kostar mer än CPU det betyder ju inte att du måste köpa just den eller hur?:)

Jag tror de flesta hellre lägger pengarna på en CPU än på ett moderkort.
Jag tror det är många som väljer ett spara några hundralappar på ett billigare moderkort så de kan få några hundralappar över till en dyrare processor.
Personligen är jag inte gamer, och lägger därför alltid mer på CPU än grafikkort. Men för gamers så är det ofta grafikkortet som flaskshalsar, därför förstår jag att de lägger mer pengar på grafikkort än processor.

Skrivet av Shudnawz:

Sez who? Om jag vill ha en billig processor (tex till en HTPC) men ett moderkort med lite mer funktioner, som inbyggt WiFi osv, ska jag inte kunna hitta det då? Har du 100% koll på tillverkningskostnader och annat som påverkar priset? En processor är mindre - billigare distribution och lagring i mängd.

Tala för dig själv. Skriver du "man" låter det som att du talar för alla. Säg "jag" istället. Du vill ha moderkort utan allt detta extra, jag kanske vill ha det på mitt.

Och ett cleant utseende? IMO är "tomma" moderkort plottriga, en psykadelisk bild av transistorer, kondensatorer, chipsets och annat mög. Mitt Sabertooth Z77 är det cleanaste moderkort jag nånsin har sett; en enda yta med samma struktur. Vi har nog olika definition av ordet "cleant".
http://cdn0.mos.techradar.futurecdn.net///art/motherboards/As...

Självklart ska man kunna bygga en HTPC också, och självklart ska det finnas moderkort med inbyggt Wi-FI och annat, och det gör det ju.

Sant, jag vore nog ett bättre ord än man. Men jag tror att de flesta klarar sig gott och väl på det som erbjuds av chipset, i Z87 fall; 6 st SATA, 6 st USB 3.

Jag tycker att Sabertooth är för dyr, och gillar inte att den har aktiv kylning; fläktar.

Skrivet av martinforest:

MSI har gjort sig skyldiga till att vara en av de tillverkare som mest använder Killer NIC nätverkskretsar.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av rektor:

Självklart ska man kunna bygga en HTPC också, och självklart ska det finnas moderkort med inbyggt Wi-FI och annat, och det gör det ju.

Sant, jag vore nog ett bättre ord än man. Men jag tror att de flesta klarar sig gott och väl på det som erbjuds av chipset, i Z87 fall; 6 st SATA, 6 st USB 3.

Jag tycker att Sabertooth är för dyr, och gillar inte att den har aktiv kylning; fläktar.

Då har vi rett ut det iaf, skönt. Att Sabertoothen är dyr är väl sin sak, jag köpte mitt på rea så det gick på bara strax över 1500, knappast överpris i min värld. Och vad gäller kylningen så är den frivillig, det finns bara vanliga luckor att sätta för hålen där fläktarna ska sitta om man vill det. Men eftersom jag är en slarver och har för dåligt luftflöde i lådan pga. dassig kabeldragning, så är det skönt att moderkortet sköter sig självt på den fronten. I min värld.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield