Kan man göra något kul med en gammal laptop som kör Win98?

Permalänk
Medlem

Kan man göra något kul med en gammal laptop som kör Win98?

Funderar på om man kan använda den som kul retromaskin och köra gamla spel på. Eller möjligtvis ge/sälja till någon som vill göra detsamma.

Det är en laptop, en Compaq Presario 1260 med följande specs:

Processor
AMD K6-2 333.0 MHz

Memory
64.0 MB ( 32.0 MB soldered) / 160.0 MB (max)

Hard Drive
4.0 GB

Operating System
Microsoft Windows 98

Display Type
12.1 in TFT active matrix Integrated

Max Resolution
800 x 600 ( SVGA )

Graphics Processor
NeoMagic MagicGraph 128ZV+ (NM2097)

Optical Drive
1.0 x CD-ROM - Integrated

-------

Jag är osäker på vad det är för typ av grafikkort och jag kommer ärligt talat inte ihåg hur snabb en AMD K6-2 var, jag körde alltid Intel på den tiden. Får väl googla lite, men visst borde man kunna köra lite kul spel på den?

Den har VGA-ut så man kan koppla den till skärmen, dessutom har den en diskettdrive...

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Heh, han vill ha en dator med Voodoo-kort. Kanske inte en laptop han söker då...

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Heh, han vill ha en dator med Voodoo-kort. Kanske inte en laptop han söker då...

/hulle.

Ah, synd. Det såg så bra ut först.

Permalänk
Rekordmedlem

Gamla laptops har oerhört slö grafik och knappast nåt stöd för 3d, så den är troligen rätt usel att ha som grund för en retrospelmaskin.
Jag tror inte du kan göra så mycket med en sån maskin idag, möjligen installera nån lättviktslinux som puppy för att ha att labba med för att lära sig.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag har haft en snäppet nyare laptop med Intel Pentium III, 400Mhz och också ett sådant där NeoMagic-grafikkort med 1024x768 skärm. Linux fick jag inte att fungera i högre upplösning än 800x600 (dock kanske det kunde ha gått om man satte lite tid på att försöka).

Då jag såg de specsen så tänkte jag först att du kan använda den som digital tavelram, men med 800x600 på 12" så kommer det knappast att se bra ut. Mitt NeoMagic-kort hade också ganska hemska begränsningar på upplösningen den kunde ge ut via VGA-porten: Max 1024x768 i 16 bitars färgdjup och om man nöjde sig med 256 färger kunde man komma ända upp i 1280x1024. Fast om ditt kort endast klarar av att ge ut 800x600 (eller är det bara upplösningen på skärmen?) så är antagligen 3d-prestandan under all kritik. Mitt kort hade 4MB grafikminne om jag minns rätt och på det flöt Runescape (dock var det inte hårdvaruaccelererat på den tiden så grafikkortet spelade ingen roll).

Nu blev detta lite väl mycket mina egna erfarenheter och jag vet ju inte hur mycket din snäppet äldre dator skiljer sig från min.

Permalänk
Medlem

CD-ROMen bör dock vara på 24X enligt originalspecen.
En ren DOS 6.22-maskin för DOS-spel kanske kunde vara något? Frågan är bara om det finns drivrutiner till grafik och ljud.
Annars, som sagt, bantat GNU/Linux. Eventuellt med ett gammalt PCMCIA-nätverkskort (antar att det inte finns nätverkskort integrerat). Det funkar ju alltid att vara SSH-klient mot en nyare Linuxdator om inte annat.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem

Spel DOS-spel på den. NeoMagic brukar ha Sound Blaster-kompatibla drivrutiner (i alla fall för den modell jag har).

Visa signatur

Perl - Made by Idiots, Java - Made for Idiots, C++ - Envied by Idiots

Permalänk
Medlem

1. Sätt Apple klistermärke på locket
2. Filma när du kastar ner den för ett berg
3. Lägg upp den på youtube och skriv att det är en mycket sällsynt MacBook PRO som är svart, vilket de tio första macbookarna var.
4. Vänta på alla haters..
5. Profit?

Permalänk
Medlem

Du kan spela gamla MS spel typ "Close Combat", superkul spel vill jag minnas som absolut inte funkar i XP+.

Permalänk
Medlem

Jag använder en gammal laptop som virtuell diskdrive till min Commodore 64.

Du kan ju alltid lära dig typ att programmera assembler i DOS eller nåt..

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Lego Master

Som sagt, spela gamla spel. Worms, Quake, Doom, all the good stuff!

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Återvinna den, kasta den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sander00se:

1. Sätt Apple klistermärke på locket
2. Filma när du kastar ner den för ett berg
3. Lägg upp den på youtube och skriv att det är en mycket sällsynt MacBook PRO som är svart, vilket de tio första macbookarna var.
4. Vänta på alla haters..
5. Profit?

Skitbra idé hahaha! Kunde inte hålla mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Som sagt, spela gamla spel. Worms, Quake, Doom, all the good stuff!

Skaffa Motorhead bilspel från svenska Dice och Pro Pinball the Web
bra spel som slutade fungera med WinXp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

/hulle.

du kollade nog lite snabbt där , givetvis är jag intresserad

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10