Permalänk

Asus G750JX ROG - Komma in i BIOS

Tjenare,

Köpte idag en G750JX då jag ska flytta till England snart. Köpte till en SSD som jag stoppat i datorn, och ska göra den till boot drive och ha den andra 750gb till lagring. Jag har dock ett problem - hur kommer jag in i BIOS? Har provat att trycka OCH hålla in F2, ESC, DEL och F12. Hur ska jag ta mig till? Får panik snart...

MVH

Permalänk
Medlem

Prova att trycka utav fan på F2 det fick jag göra på min Asus laptop! inte bara hålla in utan tryck så fort du startar om den...

Permalänk
Skrivet av 120hz:

Prova att trycka utav fan på F2 det fick jag göra på min Asus laptop! inte bara hålla in utan tryck så fort du startar om den...

Funkar tyvärr inte, provat tidigare och provade igen... :/

Permalänk
Medlem

Provat göra det på både F2/del? samtidigt?

Permalänk
Skrivet av 120hz:

Provat göra det på både F2/del? samtidigt?

Provade det nu - händer inget. Kommer bara fram till inloggningen för Windows 8, så oerhört frustrerande.

Permalänk
Medlem

Fan så irriterande! skulle med bli frustrerad sitter och surfar lite om biosen på din laptop här och försöker hjälpa till men får inte fram nåt konkret!, det du kan prova är att byta plats på diskarna.

Permalänk
Medlem

Stäng av datorn och sedan så fort du tryckt på startknappen spamma f2 konstant hela tiden. Funkade för mig på min G75 iaf.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Medlem

Så fick jag göra med! med min G73a

Permalänk
Skrivet av 120hz:

Fan så irriterande! skulle med bli frustrerad sitter och surfar lite om biosen på din laptop här och försöker hjälpa till men får inte fram nåt konkret!, det du kan prova är att byta plats på diskarna.

Så in i he... Försöker också hitta något, men finns inget! Tack för att du hjälper till! Ska prova att byta plats på dom snart!

Skrivet av reaperishere:

Stäng av datorn och sedan så fort du tryckt på startknappen spamma f2 konstant hela tiden. Funkade för mig på min G75 iaf.

Har gjort det 10 gånger nu, och då överdriver jag inte ens... :/ Och ja, jag stänger av den 'helt'

Permalänk
Medlem

Inga problem mannen! det du kan göra är att plocka ur disken där win8 ligger på och ha endast ssd disken i! så den inte bootar till win8.

Permalänk
Skrivet av 120hz:

Inga problem mannen! det du kan göra är att plocka ur disken där win8 ligger på och ha endast ssd disken i! så den inte bootar till win8.

Måste ju ändå gå in i bios förr eller senare då jag måste ha mer än 240gb... Har ny bytt hårddiskar och ska prova lite

Permalänk
Medlem

Jo det förstår jag! men att du har ssd disken i och inget OS kan få dig att välja att komma in i bios och sätta disken som primär osv... du får testa allt det jag menar.

Permalänk
Medlem

Sätt tangentbordet i en usb2-port, 3;orna har ibland problem innan windows är igång ordentligt.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Skrivet av 120hz:

Jo det förstår jag! men att du har ssd disken i och inget OS kan få dig att välja att komma in i bios och sätta disken som primär osv... du får testa allt det jag menar.

Får göra detta
Edit: Om jag nu skulle komma in i BIOS med enbart min tomma SSD och bytte primär till min SSD, hur kan jag då ens kopiera min OS-HDD till min SSD? :/
Edit2: Kan inte ens ändra prioriteringen nu... Kanske bara för att det bara finns en disk? Vet inte hur jag ska göra nu

Skrivet av HCP:

Sätt tangentbordet i en usb2-port, 3;orna har ibland problem innan windows är igång ordentligt.

Finns bara USB3, men det måste ju gå på datorns egna tangentbord...?

Permalänk
Medlem

Prova sätt in ett USB tangentbord! spelar ingen roll om det är ett USB3 till ett USB2 t-bord.

Permalänk
Medlem

Starta om den bärbara datorn och tryck på F2 under POST står det i manualen

Bara att trycka på F2 som en skållad råtta=)

http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/nb/G750JW/SW_eManual_G750JW_...

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Skrivet av 120hz:

Prova sätt in ett USB tangentbord! spelar ingen roll om det är ett USB3 till ett USB2 t-bord.

Gjort detta.

Skrivet av jorgen69:

Starta om den bärbara datorn och tryck på F2 under POST står det i manualen

Bara att trycka på F2 som en skållad råtta=)

http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/nb/G750JW/SW_eManual_G750JW_...

Funkar inte... Har gett upp nu, skiter i att installera Win7 på datorn. Skulle däremot vilja klona allt till min nya SSD, men kan ju inte byta vilken disk den bootar ifrån så jag får väl nöja mig med en 5400rpm hdd...

Permalänk
Medlem
Skrivet av skFriberg:

Skulle däremot vilja klona allt till min nya SSD, men kan ju inte byta vilken disk den bootar ifrån så jag får väl nöja mig med en 5400rpm hdd...

Slå av secure boot i bios, men om du inte kommer dit så blir det ju jobbigt.
Har du googlat runt lite och kollat ? lär ju inte va den första, om inte annat är det ju något tekniskt fel.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av skFriberg:

Gjort detta.

Funkar inte... Har gett upp nu, skiter i att installera Win7 på datorn. Skulle däremot vilja klona allt till min nya SSD, men kan ju inte byta vilken disk den bootar ifrån så jag får väl nöja mig med en 5400rpm hdd...

Testat att uppdatera till ett nyare BIOS?
BIOS 207
1.Update EC firmware
2.Support new power 4 gear

Är det en hybrid HDD som sitter i?
Funderar nämligen på att köpa denna http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/180061-asus_g750jx-t4...

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem

Om du inte kommer in i bios på en så pass ny dator så tycker jag du ska gå tillbaka med den och få den utbytt! för nåt är ju alvarligt fel på den! och uppdatera biosen vore ju en bra ide med.

Permalänk
Medlem

http://forums.tweakarena.com/showthread.php?p=191

Där har du din hjälp! men som han ovanför sade disable secure boot! det strular till det totalt.

Permalänk
Medlem

Hur gick det för dig?

Permalänk
Medlem

Hej,
Har också köpt en son där.I Bios dryck när han starta direkt på Taste (delete insert)man måste appassa den riktiga Ögenblick.Finns redan en ny Biosversion ( 207)
Lycka till......Klaus

Visa signatur

Asus Z97-E,Intel I7-4790K,Corsair Ram DDr 3- 16Gb 2x8Gb Pro Serie Vengance 2400MHZ

Permalänk
Inaktiv

Det är F2 du ska trycka, dock så är datorn väldigt snabb på att hinna förbi Post skärmen nu för tiden är man har så snabba komponenter/SSD och Win8.
Jag hade samma problem själv tills jag märkte att de funka om man var riktigt jävla snabb. Dessutom måste du se till att datorn varit helt avstängd och inte har cache från Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skFriberg:

Tjenare,

Köpte idag en G750JX då jag ska flytta till England snart. Köpte till en SSD som jag stoppat i datorn, och ska göra den till boot drive och ha den andra 750gb till lagring. Jag har dock ett problem - hur kommer jag in i BIOS? Har provat att trycka OCH hålla in F2, ESC, DEL och F12. Hur ska jag ta mig till? Får panik snart...

MVH

hej, har en asus g46vw med windows 8 .. jag vet inte om du har windows 7 eller windows 8 men om du har win 8 så
Inställningar>datorinställningar>allmänt>avancerad start

Permalänk
Medlem

Har du aktiverat det där quick boot skiten i windows 8? För då går den väl helt förbi det fönstret och man måste krångla sig in i bios på något annat sätt.

Skrivet av Asus.David:

Det är F2 du ska trycka, dock så är datorn väldigt snabb på att hinna förbi Post skärmen nu för tiden är man har så snabba komponenter/SSD och Win8.

SSD gör inte att POST går snabbare. Det är bara när windows ska ladda som man sparar tid.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595