Permalänk
Medlem

Köpråd tv max 20 k

Är ute på jakt efter en ny större tv och undrar vilken ni hade valt av dessa?

http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/TXL55WT60Y/panasonic-55-smart-viera-3d-led-tv-tx-l55wt60y

http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/UE55F8005XXE/samsung-55-3d-smart-led-tv-ue55f8005

skulle också kunna tänka mig denna på grund av storleken men jag vet inte hur den står sig i bildkvalitet m.m från dom andra två som är nyare modeller?

http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/UE65F6475XXE/sa...

Har ni andra förslag så är det bara skriva

Tacksam för svar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sledmo:

Är ute på jakt efter en ny större tv och undrar vilken ni hade valt av dessa?

http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/TXL55WT60Y/panasonic-55-smart-viera-3d-led-tv-tx-l55wt60y

http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/UE55F8005XXE/samsung-55-3d-smart-led-tv-ue55f8005

skulle också kunna tänka mig denna på grund av storleken men jag vet inte hur den står sig i bildkvalitet m.m från dom andra två som är nyare modeller?

http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/UE65F6475XXE/sa...

Har ni andra förslag så är det bara skriva

Tacksam för svar!

Kan bara svara för mig själv, men hade jag köpt idag hade jag kört på UE55F8005XXE, jag har själv en Samsung 8-serien och tycker det är väldigt bra bild.
Nya apparaterna har stöd för smart evolution kit dessutom, vilket betyder att man kan uppgradera hårdvaran i TV'n till att matcha den senaste.
Sen är det ett stort plus att dom lagar apparaten i hemmet om den går sönder, men det beror ju iofs på vart i Sverige man bor, men dom jobbar på att utöka områdena. Jag skulle verkligen överväga att köpa till garanti så jag hade 5års garanti om jag hade köpt idag, 3års reklamationsrätt har man automatiskt oavsett vad butiken eller Samsung själva skriver på sina respektive sidor.

6-serien du länkade nedanför som är på 65" har inte alls samma kvalitet på komponenterna vilket återspeglas i priset. Satsa hellre på en med bra bild som du kan njuta av än en som är större men med sämre bild är mitt tips.

Permalänk
Medlem

Okej tack så mycket för dom tipsen satsar nog på f8005 då.

Permalänk
Medlem

En panasonic plasma?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Du kommer inte bli missnöjd med Samsung UE55F8005, väldigt bra bild och fungerar till allt. Ska du dock titta mycket film och vanlig tv-sändning med HD-stöd bör du för säkerhets skull titta vad du tycker om en plasma-tv från Panasonic.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk

Själv så hade jag valt Panasonic plasma framför allt, speciellt en Samsung, då jag anser att man mest betalar för Smart TV funktionerna på deras apparater. Det är inte något jag bryr mig om då jag kör HTPC, men det är ju jag.

Visa signatur

Stationär: [Intel i5 750 2,66Ghz]-[XFX Radeon HD5770 1GB DDR5]-[ASRock P55 Extreme]-[Corsair 2x2GB DDR3]-[WD Black 640GB]-[Corsair TX 650W]
Bärbar:  MacBook Pro 13" 2011 - Unboxing - Galleri
TV-spel: Playstation 3 40GB, Xbox 360 Elite, Wii, Gamecube, N64, NES

Permalänk
Medlem

Jag jobbar med att köra ut tv och byta tv hos kunder, en av de märken vi oftast byter mot annat ä Samsung och då oftast de dyra modellerna då de har ghosting och clouding. Panasonic däremot det är äkta kvalite.

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Medlem

Okej vilken panasonic skulle ni välja då ? kollar mest på sport och tv serier, väldigt lite film faktiskt men det händer.

Nu var jag tillbaka där jag började, samsung vs panasonic

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LSD:

Jag jobbar med att köra ut tv och byta tv hos kunder, en av de märken vi oftast byter mot annat ä Samsung och då oftast de dyra modellerna då de har ghosting och clouding. Panasonic däremot det är äkta kvalite.

Vem jobbar du då för, Infocare eller Samsung Service?

7 och 8-serien går väldigt sällan sönder om du kollar i statistiken, ghosting har definivt inte 8-serien, clouding däremot kan förekomma men det är ingenting jämfört mot julgrans-effekten dithering hos Panasonic plasmorna. Sen får man även lite missljud från plasmorna och man kan inte kolla på TV om du har något ljus som kommer in utifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sledmo:

Okej vilken panasonic skulle ni välja då ? kollar mest på sport och tv serier, väldigt lite film faktiskt men det händer.

Nu var jag tillbaka där jag började, samsung vs panasonic

Deras plasma för 20000 i 60 serien. Eller led modellen du lämnade till då lillebror till den har spöat Samsungs i nästan alla tester.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Medlem

Välj & vraka

Bättre än en kaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Vem jobbar du då för, Infocare eller Samsung Service?

7 och 8-serien går väldigt sällan sönder om du kollar i statistiken, ghosting har definivt inte 8-serien, clouding däremot kan förekomma men det är ingenting jämfört mot julgrans-effekten dithering hos Panasonic plasmorna. Sen får man även lite missljud från plasmorna och man kan inte kolla på TV om du har något ljus som kommer in utifrån.

Ingen av de ovanstående. Ghosting jo. Jag har gammal plasma och jag sett på tv i dagsljus. Samsungs tv har varit lika dåliga i flera generationer av 8 serien. Frågade en försäljare på media markt om nya generationen blivit bättre och han sa bara nej. Samsung kommer inte fixa det förens försäljningen sviker, kunder som köper deras produkter bryr sig nästan bara om deras smart och design. Tycker själv de är ganska fula och plastigt lätta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LSD:

Deras plasma för 20000 i 60 serien. Eller led modellen du lämnade till då lillebror till den har spöat Samsungs i nästan alla tester.

Skickades från m.sweclockers.com

Vart såg du det testen någonstans?
För vad jag vet så har SPVA bättre bild än IPS, IPS har bara bättre betraktningsvinkel det är det enda den har tyvärr.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LSD:

Ingen av de ovanstående. Ghosting jo. Jag har gammal plasma och jag sett på tv i dagsljus. Samsungs tv har varit lika dåliga i flera generationer av 8 serien. Frågade en försäljare på media markt om nya generationen blivit bättre och han sa bara nej. Samsung kommer inte fixa det förens försäljningen sviker, kunder som köper deras produkter bryr sig nästan bara om deras smart och design. Tycker själv de är ganska fula och plastigt lätta.

Skickades från m.sweclockers.com

Konstigt för det är ju bara Infocare och Samsung Service som Samsung använder sig av.
Du går alltså efter vad en säljare på Mediamarkt säger?
Och om du visste hur en LCD är uppbyggd så borde du veta att det är mestadels plast, sen finns där även lite plåt till baksidan och en stålram som håller i panelen och plastfilterna bakom denna, samt belysningen som sitter i kanterna på denna stålram, det finns även ett stålskelett som panelen och kretskorten sitter fastskruvade i. Plasma väger mer därför att tekniken kräver en glaspanel som håller gasen inne samt att det krävs lite andra saker som väger mer i en plasma. Dessutom väger Samsungen mer än Panasonic LED'en så hur tänkte du där?:)

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

65 tums ST60Y låter pampigt lyxigt om man har rummet för den.

Permalänk

AQUOS LC-60LE841S

Köpte en Sharp av ovanstående modell och är supernöjd, in & läs om den
Fattar inte vaför folk hakar upp sig på Samsung ?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sledmo:

Okej vilken panasonic skulle ni välja då ? kollar mest på sport och tv serier, väldigt lite film faktiskt men det händer.

Nu var jag tillbaka där jag började, samsung vs panasonic

Skrivet av koreinu:

65 tums ST60Y låter pampigt lyxigt om man har rummet för den.

Måste nog hålla med koreinu här. Tyvärr lite över din budget, men ST60 serien finns i 55 tum också för ~15000 kr.

Ha i åtanke att plasma oftast har ganska reflektiv skärmyta, så lampor och fönster bakom sittplatsen kan vara störande när man ser på TV.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av peckapecan:

Fattar inte vaför folk hakar upp sig på Samsung ?

För att dom har bästa smart tv funktionerna vilket gör att Greta 85 kan facebooka på tvn.

Eller så är det helt enkelt för att Samsung gör bra produkter till ett bra pris. Inte alltid det bästa eller till det bästa priset men nog bra produkter för att man ska vara nöjd till ett pris som inte gör allt för ont i börsen.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Avstängd
Skrivet av peckapecan:

Köpte en Sharp av ovanstående modell och är supernöjd, in & läs om den
Fattar inte vaför folk hakar upp sig på Samsung ?

För att Samsung har bäst service av alla tillverkare, därför rekommenderar jag Samsung. Sen tillverkar dom i princip varenda pinal själv till TVn vilket gör att dom kan hålla koll på kvaliteten. Det kan inte Panasonic tex för dom kör med hopplock, panel från LG, ibland från Samsung, ibland från Sharp. Sen kan en UE byta ut komponenter för att dom ska tjäna mer pengar, då försvinner kvaliteten utan att tillverkaren vet om det.

Det är inget mer konstigt än så, din Sharp tex hade kanske inte funnits om det inte var för Samsung som gick in och räddade Sharp.

Alla får såklart välja ett märke precis hur dom vill.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av LSD:

Jag jobbar med att köra ut tv och byta tv hos kunder, en av de märken vi oftast byter mot annat ä Samsung och då oftast de dyra modellerna då de har ghosting och clouding. Panasonic däremot det är äkta kvalite.

Har varit inne i diverse Elgiganten och Mediamarkt butiker och frågat dem vilken apparat dem haft flest reklamationer på.. Då låg Samsungs nya modeller i topp, just pga dem anledningarna du nämnde. Tyvärr.

Permalänk
Medlem

Vill bara tillägga att en LED/LCD-TV ex Samsung eller annat märke i bättre format lider av clouding, bleeding mm. Läser man runt om tips och förslag för fantaster inom området så är alltid en av grunderna till att bli nöjd med sin inköpta ex att man måste byta in sin TV efter test. Detta beroende på att varje eX är olika och man byter oftast in tills man blir nöjd. Det är iallafall vad man ser att berörda fantaster inom området räknar som en självklarhet.

Det skulle dock vara intressant att se statistik mellan märken. Givetvis är det svårt att utgå från dem iallafall då de flesta LED/LCD-TV fantaster är hårda Samsung fans.

Permalänk
Medlem

Så då är det alltså värt att satsa på en panasonic 65st60 istället för en samsung 55f8005? Bildkvaliten är alltså bättre på den plasman än på samsungen ?

Permalänk
Medlem

Synd att du inte var ute tidigare. Köpte detta paket förra veckan:

http://www.elgiganten.se/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-...

"Inkl: Samsung Galaxy Tab 2 10.1" 16GB Wi-Fi & väggfäste!"

Visa signatur

RTX 3060ti | Intel i7 5820k | DDR4 64GB | Asus X99-S | Corsair 1000W Gold | Intel P600 512GB
9TB lagring | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Logtech G710+ | Logitech G604 | Steelseries Arctic Pro Wireless
Asus Rog Swift | NZXT H440
Citera!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sledmo:

Så då är det alltså värt att satsa på en panasonic 65st60 istället för en samsung 55f8005? Bildkvaliten är alltså bättre på den plasman än på samsungen ?

Jag tror inte att du blir missnöjd med någon av dem. Det handlar mycket om hur du mest kommer se på din TV, hur är ditt rum och var ligger du nu på kvalité om du jämför med vad du har idag. Är du redo att skicka tillbaka en LCD om den läker lite i ljus/clouding för att få ett exemplar som sett bättre ut. Eller vill du ha en Plasma som bara fungerar där du får koncentrera dig på att fin-kalibrera för ditt rum samt helst mörklägga för bästa resultat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LSD:

Ingen av de ovanstående. Ghosting jo. Jag har gammal plasma och jag sett på tv i dagsljus. Samsungs tv har varit lika dåliga i flera generationer av 8 serien. Frågade en försäljare på media markt om nya generationen blivit bättre och han sa bara nej. Samsung kommer inte fixa det förens försäljningen sviker, kunder som köper deras produkter bryr sig nästan bara om deras smart och design. Tycker själv de är ganska fula och plastigt lätta.

Skickades från m.sweclockers.com

Samsung Service och Infocare är de enda som reparerar tv-apparater från Samsung.
Varför skulle man lita på en försäljare hos Media Markt som baktalar en väldigt populär produkt genom att säga att den inte är vidare bra? I mina ögon framstår det väldigt ologiskt och suspekt. Antagligen försökte han kanske kränga på en ännu dyrare tv, bara för sakens skull...
De dyrare och högre serierna är kvalitativa. Inget snack om saken. Det är bra tv-apparater med bra funktioner. Vad man sedan tycker om deras design är ytterst subjektivt.

Vet att jag efterapar det Skuggan74 skrev, men ville ge min egen, väldigt likartade bild, på ditt någorlunda udda inlägg.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem

Jag tittar mycket på sport (fotboll), 'är Panasonic 65ST60 bättre på det än Samsungs 55F8005 ?

Permalänk

Ska du se fotboll och har en budget på 20K är det plasma som gäller! Alla dagar i veckan!

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Okej tack, då tror jag att jag spikar en panasonic 65ST60 !