Permalänk
Medlem

Stativ för resa

Nu är det min tur att ställa frågor om stativ, dock har jag lite krav på de.

Jag ska åka utomlands och vill inte ha skymmande föremål som sticker ut, finns risk att vissa idioter tror att det är ett vapen när det inte är det så därför får inte stativet vara för långt utan det ska vara mindre än 50 cm ihopfälld.

Tänker inte lägga ut tusentals kronor på stativet heller, utan är villig på att lägga ut max 1000 kr inklusive kulled (huvud).

Kom gärna med tips och länkar. Ju fler valmöjligheter, desto bättre. Då kan jag jämföra i lugn och ro innan köp och avresa.

Tack på förhand!

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem

Jag vet bara två bra som är 40 respektive 30cm ihopfällt.
Av dem två är det bara det minsta som faller in under 1000 kr.
Har klämt o känt på det i affären en gång och tycker det var mycket imponerande i förhållande till pris, storlek, vikt och stabilitet.

Finns på cyberphoto, så du får lite godis på köpet
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1859077

(det andra jag gillar är Manfrotto Befree)

Permalänk
Medlem

http://www.webhallen.com/se-sv/hemelektronik/130425-manfrotto...

Ett helt ok alternativ. Inte bästa kvalitén men det är lätt och kompakt!

Visa signatur

CPU: I5-2500K @ 4.4Ghz GPU: GTX670 Ram: 8GB Ram 1600Mhz 9-9-9-24

Permalänk

Vad har du för kamera? Benro travel angel serie är trevlig och prisvärd men om du sitter med en xxxD och kitobjektiv fungerar ett skrangligt stativ utan större problem.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MAAnen:

http://www.webhallen.com/se-sv/hemelektronik/130425-manfrotto...

Ett helt ok alternativ. Inte bästa kvalitén men det är lätt och kompakt!

Ett så rangligt stativ förtar ju själva poängen med ett stativ; att hålla kameran stilla och stadigt.

Skrivet av HCOC:

Tänker inte lägga ut tusentals kronor på stativet heller, utan är villig på att lägga ut max 1000 kr inklusive kulled (huvud).

När det gäller stativ får man vad man betalar för.
Det enda som händer när man köper ett billigt skitstativ är att man rätt snart troligtvis inser att man hellre skulle vilja ha ett bättre stativ (och huvud)...och då har man ändå lagt ut pengarna det kostar för ett vettigt stativ, plus en tusenlapp helt i onödan.

Fotar du mycket är det lika bra att köpa ett okej kolfiberstativ med en gång, du kommer inte ångra dig.

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Rekordmedlem

Ska det vara så litet och billigt samtidigt som det ska fungera på nått bra sätt så kanske man ska undvika normala tripoder och satsa på spider rig eller gorillapod, gorillan går att fästa på saker och spindeln går att ha både som lågt stativ och för att få bättre/stabilare grepp på kameran.
Tripoder brukar vara låga och /eller rangliga om de inte får bli lite dyrare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Jag vet bara två bra som är 40 respektive 30cm ihopfällt.
Av dem två är det bara det minsta som faller in under 1000 kr.
Har klämt o känt på det i affären en gång och tycker det var mycket imponerande i förhållande till pris, storlek, vikt och stabilitet.

Finns på cyberphoto, så du får lite godis på köpet
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1859077

(det andra jag gillar är Manfrotto Befree)

Såg intressant ut. Ska kika mera på den och även se om någon närmare butik har den inne så man kan klämma på den personligen.
Har du länk till din "Befree" då jag hittar inte det på Prisjakt..?

Skrivet av Inveramsay:

Vad har du för kamera? Benro travel angel serie är trevlig och prisvärd men om du sitter med en xxxD och kitobjektiv fungerar ett skrangligt stativ utan större problem.

Har en Nikon D5200 med följande Nikon-objektiv: 35/1.8G, 18-55/3.5VR, 55-300/4.5VR, 10-24/3.5.
Kommer ev köpa fler objektiv med tiden, så som macro osv.

Benro har jag för mig hade något erbjudande på ett stativ som de har hos sig själva i bara 3 exemplarer som sägs vara jättebra, men är dessvärre en utgående modell. Som ihopfälld måttar den bara 29 cm (utan kulledshuvud). http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=834803 -vad sägs om den?

Skrivet av mrqaffe:

Ska det vara så litet och billigt samtidigt som det ska fungera på nått bra sätt så kanske man ska undvika normala tripoder och satsa på spider rig eller gorillapod, gorillan går att fästa på saker och spindeln går att ha både som lågt stativ och för att få bättre/stabilare grepp på kameran.
Tripoder brukar vara låga och /eller rangliga om de inte får bli lite dyrare.

Jag tycker inte om Gorillapod och den lär nog inte hålla i längden, speciellt inte om man fäster den på träd etc.
Bilderna lär bli jättesuddiga pga vinden som slår till mot trädet och då vinglar hela kameran.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Rekordmedlem

Jag har ett enkelt billigare tripodstativ av den typ du troligen letar, jag har även ett större Manfrotto och jag kan säga att den billigare tripoden inte är nån höjdare om det blåser, Manfrotton funkar skapligt om man inte använder teleoptiker, men då kan man tynga ner den, det går att hänga på vikter på mittpelaren på den, det går även att vika ut benen betydligt med på den om man accepterar att den blir lägre.
Jag tror ärligt inte att du blir nöjdare med en billig tripod än en gorillapod om du ska fota i blåst.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av HCOC:

Har en Nikon D5200 med följande Nikon-objektiv: 35/1.8G, 18-55/3.5VR, 55-300/4.5VR, 10-24/3.5.
Kommer ev köpa fler objektiv med tiden, så som macro osv.

Benro har jag för mig hade något erbjudande på ett stativ som de har hos sig själva i bara 3 exemplarer som sägs vara jättebra, men är dessvärre en utgående modell. Som ihopfälld måttar den bara 29 cm (utan kulledshuvud). http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=834803 -vad sägs om den?

Jag har inte sett just den modellen du länkade till men den är liten åtminstone, inte särskilt hög utfälld dock, runt 80cm. Benro annars i allmänhet är bra stativ och jag hade inte tvekat på dom som märke. Dom gör kinesiska kopior av gitzo men kvaliten är riktigt bra ändå även om den faller lite kort jämfört med gitzo men dom kostar ju en tredjedel så det kan jag acceptera. Jag skulle gå så långt som att säga att dom är lika bra som manfrotto även i de högre prisklasserna.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag har ett enkelt billigare tripodstativ av den typ du troligen letar, jag har även ett större Manfrotto och jag kan säga att den billigare tripoden inte är nån höjdare om det blåser, Manfrotton funkar skapligt om man inte använder teleoptiker, men då kan man tynga ner den, det går att hänga på vikter på mittpelaren på den, det går även att vika ut benen betydligt med på den om man accepterar att den blir lägre.
Jag tror ärligt inte att du blir nöjdare med en billig tripod än en gorillapod om du ska fota i blåst.

Beror ju lite på hur man jobbar med det och det är inget fel i att ha flera verktyg i lådan.
Jag har ett stort Benro stativ, ett litet Manfrotto 190xprob som ändå orkar en dslr med tungt objektiv och slider, ett pytte Manfrotto bordssttiv.
Nu funderar jag ändå på att köpa det lilla från Siuri, ser helt klart användningsområden med de små och lätta stativen som går ner i ryggan men också går att få lite höjd på.
Det är inte alltid det blåser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HCOC:

Såg intressant ut. Ska kika mera på den och även se om någon närmare butik har den inne så man kan klämma på den personligen.
Har du länk till din "Befree" då jag hittar inte det på Prisjakt..?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1865454

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Beror ju lite på hur man jobbar med det och det är inget fel i att ha flera verktyg i lådan.
Jag har ett stort Benro stativ, ett litet Manfrotto 190xprob som ändå orkar en dslr med tungt objektiv och slider, ett pytte Manfrotto bordssttiv.
Nu funderar jag ändå på att köpa det lilla från Siuri, ser helt klart användningsområden med de små och lätta stativen som går ner i ryggan men också går att få lite höjd på.
Det är inte alltid det blåser.

Ja det lilla stativet jag har funkar tex bra inomhus och även ute om man kan ta hjälp av nått att ställa det på eller kan ha det lågt, det handlar mest om att man inte ska göra det så högt som möjligt i många lägen, är man ute med liten packning så funkar en bönpåse rätt bra än idag, det går ju dessutom att improvisera fram en om man inte vill ta den med sig på flyget.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har efter lite eftertankar bestämt mig att höja min budget till max 2000 riksdaler.

Vilka kolfiberstativ skulle ni rekommendera då, med kulled?

Annars samma krav: Kortast möjligast för resor.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av HCOC:

Har efter lite eftertankar bestämt mig att höja min budget till max 2000 riksdaler.

Beike BK-777C
http://www.tradera.com/beike-bk-777c-kolfiber-stativ-inkl-kul...

Visa signatur

Burken : | PhII x6 1055T @ 4.2GHz | Corsair H50 PnP Scythe SL12SH | Asus Crosshair IV F | 4GB Dominator 1600 CL8 | Corsair HX520W | CM HAF932 | Dell 2405FPW | Creative 5.1 THX |

Permalänk
Medlem

Nånting som inte säljes via Tradera eller liknande sidor, utan ska kunna ses med egna ögon innan man klipper till!?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Länkade till tradera för det var enklast, men de har tydligen butik i Mariestad (Vet dock ej vart du bor...så kanske lite långt bort?)
http://www.photoactive.se/item_link.php?item_id=706

Visa signatur

Burken : | PhII x6 1055T @ 4.2GHz | Corsair H50 PnP Scythe SL12SH | Asus Crosshair IV F | 4GB Dominator 1600 CL8 | Corsair HX520W | CM HAF932 | Dell 2405FPW | Creative 5.1 THX |

Permalänk
Medlem

När jag skulle köpa stativ funderade jag på vilka mina behov är utifrån tre förutsättningar:

• Vikt

• Max-höjd (exkl. mittpelare)

• Stabilitet

Vikt
För att jag ska ta med stativet måste det vara lätt, annars kommer det bara att bli kvar hemma. Jag vandrar en hel del och då är lätt packning att föredra.

Max-höjd (exkl. mittpelare)
Jag fotar en hel del landskap, både vidsträckta fjäll, men även smala detaljer. Jag vill att stativet inte ska bli en begränsande faktor i huruvida jag kan ta bilden som jag ser. Eftersom jag är 1,75 m vill jag att stativet (exkl. mittpelare) ska kunna bli minst lika hög. Om jag i framtiden intresserar mig för grupporträtt spelar även höjden en stor roll. Anledningen till att jag ej vill räkna med mittpelaren beror på att stabiliteten minskar, vilket leder mig in på nästa punkt.

Stabilitet
Anledningen till att jag köpte ett stativ beror på främst två saker: önskemål om skarpa bilder med längre slutartid och mer precisa komponeringsmöjligheter.
För att kunna använda längre slutartider och slippa skakningsoskärpa vill jag att stativet ska vara stabilt. Här kommer ett vägskäl. Ju tyngre stativ desto mindre risk att stativet rör på sig. Denna punkt går alltså emot min första punkt om vikt, vilket medför någon form av kompromiss. Ett högt stativ, där benen består av t.ex. fyra, istället för tre leder, kan göra att den sista leden inte behöver fällas ut vilket medför extra stabilitet. Ju högre tyngdpunkt, desto svajigare stativ. Om tyngdpunkten kan flyttas ner blir också stativet stabilare. Med detta i baktanken kan det vara vettigt att kolla på ett stativ där det finns en krok nedtill på mittenpelaren. Där går det t.ex. att hänga en ryggsäck, eller en påse som kan fyllas med stenar.
Vad gäller stabiliteten vid komponeringen är kulleden väldigt viktigt. Om kan inte kan vrida kameran exakt dit jag vill kommer inte heller bilden att bli exakt så som jag vill ha den. En kulled där motståndet kan justeras är alltså riktigt trevlig.

För mig föll valet på ett Triopo GT-3230X8C från Foto-tip i Polen. Inkl frakt gav jag drygt 1 500 SEK.

Visa signatur

Tjo Göingar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HCOC:

Tja då rekomenderar jag samma igen fast kolfiber varianten,
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1538098

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Tja då rekomenderar jag samma igen fast kolfiber varianten,
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1538098

Cyberphoto har just nu en "drive" på Sirui-stativ

Sirui Kolfiberstativ T-025KX + Kulled C10X
http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?a...
20% rabatt med kod:
SIR202013
(Gäller dock endast till 11 Aug 2013)
Alltså "endast" 1752 :- (+ ev frakt)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av nex_73:

20% rabatt med kod:
SIR202013

Ofan, jag hade tänkt köpa alu eftersom 990 spänn var så himla prisvärt, men detta var ju lite intressant. Och Cyberphoto slängerju som bekant med godis i paketet

Permalänk
Medlem
Skrivet av nex_73:

20% rabatt med kod:
SIR202013

Hmm, tillfälligt slut, står det på deras hemsida så den lär man aldrig få för det priset då 11 Aug är ju i övermorgon.

--

Fler alternativ, någon?
Gärna ett stativ där man kan lägga lite motvikt så den inte flyger iväg vid vindpust...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av HCOC:

Hmm, tillfälligt slut, står det på deras hemsida så den lär man aldrig få för det priset då 11 Aug är ju i övermorgon.

Säljer de för det priset så ingår ju du och dem ett avtal när du klickar på köp. Då är det det priset som gäller vilket som.
Sen får de helt enkelt leverera så fort de kan. De brukar va snabba.
Senast jag köpte en grej av dem som var slut i lagret, tog det 1 vecka innan jag kunde hämta ut det på posten

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av nex_73:

Säljer de för det priset så ingår ju du och dem ett avtal när du klickar på köp. Då är det det priset som gäller vilket som.
Sen får de helt enkelt leverera så fort de kan. De brukar va snabba.
Senast jag köpte en grej av dem som var slut i lagret, tog det 1 vecka innan jag kunde hämta ut det på posten

Det lär nog bli fler sådana erbjudanden hos dem under hela hösten, eller vad tror du?
Kan inte köpa än tidigast i oktober allt som jag planerat; väska, stativ, 2 objektiv.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av HCOC:

Gärna ett stativ där man kan lägga lite motvikt så den inte flyger iväg vid vindpust...

Ordna en påse/väska/flaska som du lätt kan fylla med nått du hittar lokalt och sedan kroka fast i stativet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ordna en påse/väska/flaska som du lätt kan fylla med nått du hittar lokalt och sedan kroka fast i stativet.

Tänkte använda kamera-ryggsäcken sen som motvikt så att stativet och kameran inte blåses bort.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av HCOC:

Tänkte använda kamera-ryggsäcken sen som motvikt så att stativet och kameran inte blåses bort.

Det går nog, se till att du har nån rem/hake att fästa den med bara.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det går nog, se till att du har nån rem/hake att fästa den med bara.

Angående väska, vilken av dessa vore bäst lämpad för mitt ändamål?
http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2369636&view=m

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av HCOC:

Det är en fråga som bara du kan svara på, du har ju länkat lite olika storlekar och ryggsäck/väska och det får du välja efter vad som ska med, större rymmer mera.
En ryggsäck är bekväm att bära på rygen, men inte på annat sätt, har du en annan ryggsäck på ryggen så funkar det inte bra med en kameraryggsäck.
Jag har en stor vanlig ryggsäck jag själv inrett som funkar både för lite kameradelar och normal packning,
Tänk även på ev regnskydd om du skulle riskera att behöva vara ute i regn.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av HCOC:

Nu vet jag ju inte vilken sorts semester du skall på, men eftersom du länkade dom fotoryggsäckarna som du gjorde, så känner jag en automatiskt en tvångstanke att tipsa om Kata. (inte första gången jag gör det )

Jag har själv en Kata 3IN1-30 Som funkar som tre väskor i en (jag vet om att det klingar dåligt med "tre i en" men inte i detta fallet) och vad det innebär för du själv kolla upp då jag har lite bråttom.

Som rmgaffe skriver: "En ryggsäck är bekväm att bära på ryggen, men inte på annat sätt" Men faktum är, att denna är bekväm att bära på ryggen, och på flera andra sätt!

Kata är superkvalle rätt igenom.
Och jag gillar speciellt mycket att man kan dra fram kameran + objektiv väldigt fort i slingläget det är bara att rycka till/dra, sen har man kameran i näven.

(lite klistrad fakta: Kata började med att göra ryggsäckar till Amerikanska militären, sen så fortsatte dom göra väskor till militära fotografer som var ute på fältet. (men dom gör inte väskor till det militära längre) nu gör dom enbart "fotoväskor" till privatpersoner, och dom gör även väskor till fallskärmhoppare)

Själv sket jag i att köpa "tillbehörssatsen till att fästa stativet. Då ringen redan sitter på ryggan och det ända som behövs är typ "kardborregummiband" eller enklare för att fästa stativet på ryggan. Funkar super.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Var ute och jämförde Sirui T-005X och Manfrotto Befree i affär idag igen. Slutade med köp av Siruit, fanns i svart och baby blå, självklart tog jag den senare, mycke vackert.

BTW, Man fick med karbin till vikter och case.