YouTube-dokumentär om hemlöshet

Permalänk

YouTube-dokumentär om hemlöshet

http://påbarbacke.se

Sidans syfte är att visa en kort dokumentär om hemlöshet på bästa sätt. Tycker ni den gör det? Funkar den i allas mobiler osv?

Sidan är uppe men lanseras imorgon i de media som är intresserade.

Vad tycker ni om dokumentären? Med sina nio minuter är den anpassad för YouTube och förhoppningsvis en lite yngre publik som vanligtvis inte skulle slå sig ner för att se en timme eller två om hemlöshet på SVT.

Hoppas ni gillar sidan och filmen!

Ursäkta den sena posten, hann inte bli så mycket feedback. Nu ligger den iaf skarp och jag är nervös!

Permalänk

Två tummar upp.
Ämne som många skärmar sig ifrån då det är en rädsla, i princip vem som helst kan hamna där och det kan gå fort.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Inaktiv

Hemlöshet..

Klassklyfterna ökar, bostäder köps upp och hyror höjs, folk blir tvingade och flytta. Det byggs knappt nåra nya bostäder och nån riskerar att hamna på gatan.

Istället byggs en Stor fotbolls arena för flera miljoner.

Är en av anledningarna att hemlöshet ökar :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon190792:

Hemlöshet..

Klassklyfterna ökar, bostäder köps upp och hyror höjs, folk blir tvingade och flytta. Det byggs knappt nåra nya bostäder och nån riskerar att hamna på gatan.

Istället byggs en Stor fotbolls arena för flera miljoner.

Är en av anledningarna att hemlöshet ökar :/

Och där jag är född och uppväxt rivs massvis med dugliga och billiga lägenheter för att ingen vill bo där. Att skylla på att det inte byggs tillräckligt är skitsnack, använd det som finns istället.

Permalänk
Medlem

Jag tror alcohol och droger är orsaken i 99% av hemlöshetfallen. Bara extrema fall där någon blivit av med jobb, bostad och helt saknar familj kan hamna på gatan en kortare tid..

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk

http://www.youtube.com/watch?annotation_id=annotation_605661&...

Där är en bra video där en youtube-kanal har samlat in pengar och ger pengarna till en hemlös.

Visa signatur

MB: MSI Z77A-G45 Gaming - CPU: Intel Core i5 3570K - GPU: Geforce GTX 780 3GB - RAM: Kingston HyperX Beast 8GB 1600 Mhz - SSD: Corsair Force GS 128GB - HDD: 750GB- PSU: XFX Black Edition 750W 80+ Gold - CHASSI: Corsair Carbide AIR 540 COSTUME LOOP: PUMP: Alphacool VPP655 - TOP: Alphacool D5 HF TOP - CPU BLOCK: Alphacool NexXxos XP3 Light - GPU BLOCK:EK-FC 780 GTX Ti RAD: Alphacool NexXxos XT45 360mm - RES: Phobya Balancer 250

Permalänk
Medlem

Hemlöshet handlar sällan om brist på bostäder, bostäder finns alltid i mindre bekväma områden. Det handlar allt som oftare om psykiska handikapp, droger och dåligt umgänge. Sen finns det även en hel del invandrare som kommer in i landet under radarn och aldrig får chansen att hitta någonstans att bo genom officiella kanaler.

För övrigt en fin liten dokumentär och en mysig liten sida. Bra jobbat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rådström:

Och där jag är född och uppväxt rivs massvis med dugliga och billiga lägenheter för att ingen vill bo där. Att skylla på att det inte byggs tillräckligt är skitsnack, använd det som finns istället.

Stor brist där jag bor och några "flyktingar" har fått ett hus (flera lägenheter) rivet pga att de körde det till skrot på ett år.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Skrivet av dealerovski:

Jag tror alcohol och droger är orsaken i 99% av hemlöshetfallen. Bara extrema fall där någon blivit av med jobb, bostad och helt saknar familj kan hamna på gatan en kortare tid..

Droger och alkohol är väl ytan man ser ,kan väl säga att det är en kedja i ond cirkel.
Kan börja tex i ung ålder där man har svår uppväxt (tuffa förutsättningar).
fel umgänge,oförståelse,stress. dålig i skolan,misslyckanden,depressioner,fel behandlad i sjukvård,Tragedier och sorg.
Blir äldre och gammal ångest eller sorg hänger kvar.
orken tar slut och droger tas till eller tvärtom.
betyder inte att hemlösa inte kämpar utan kan leva i ett psykist helvete.
kan oxå tänka mig att hemlösa tar till alkohol och droger i majoritet.

Visa signatur

[ Celeron 420 | Scythe Ninja Mini | 4 x 1 GB Corsair 6400 CL5 | X1650 Pro 512 MB | 2 x 500 GB Samsung | Compucase 19" 4U | Gigabyte P35 DS3 | Fujitsu Siemens Myrica 40" | X-Fi Elite Pro | Logitech Dinovo Laser | Logitech G25 ]

Permalänk
Medlem

Funkar fint på min ipööne

Visa signatur

Citera för svar :)

Intel 3770k / Msi Mpower / 980 TI / 16gb 1600mhz Corsair Vengeance / H100i / Silverstone Strider 1000w Gold / Samsung 830 128gb / Fractal Design Arc

Permalänk
Medlem

Kunde inte se på filmen i mobilen (S3) på sidan. Hörde endast ljud. Såg den fint via Youtubeappen via sökning "på bar backe".

Alltid bra att belysa problem i samhället, tycker ni gör det bra på en lagom lång video. Riktigt dåligt ljud stundvis dock.

När vi var yngre köpte vi mat åt en hemlös, men han blev tvärförbannad och slängde maten efter oss och sa att vi borde gett honom pengarna istället. Antar att han hellre ville ha dem till sprit. Tror att missbruksproblemet bör vara huvudfokus då de inte kan handskas med lägenhet eller pengar så länge som man har den inställningen som mannen i sista sekvensen säger, "man skiter i allt".

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Stor brist där jag bor och några "flyktingar" har fått ett hus (flera lägenheter) rivet pga att de körde det till skrot på ett år.

Samma här i en mindre stad..
För ett antal år sedan fanns ett gäng hyreshus 6-8st kommer inte ihåg exakt.. men med flyktingar som eldar på golvet innomhus och saboterar för sig själva.. så finns inget av dom husen kvar, är gräsmatta där idag....

Kråkan, bra jobbat med filmen iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rådström:

Och där jag är född och uppväxt rivs massvis med dugliga och billiga lägenheter för att ingen vill bo där. Att skylla på att det inte byggs tillräckligt är skitsnack, använd det som finns istället.

Då är du förmodligen inte född på ett ställe där någon vill bo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MiKz112:

Då är du förmodligen inte född på ett ställe där någon vill bo.

Såvida jag inte är uppväxt i Chernobyl så tror jag det vore ett bättre alternativ än att ligga ute på gatan.

Permalänk
Medlem

Det går inte att vara hemlös i Sverige, föutom om du vill det förstås.

Permalänk
Skrivet av Noobenu:

Det går inte att vara hemlös i Sverige, föutom om du vill det förstås.

^

Därmed så bör rubriken ändras till: "En dokumentär om hemlösa illegala invandrare"

Visa signatur

i7-920 D0 @ 4.2GHz | MSI GTX 970 |

Permalänk

Tack för er grymma respons och feedback!

Skrivet av Noobenu:

Det går inte att vara hemlös i Sverige, föutom om du vill det förstås.

+

Skrivet av ZealONeal:

Därmed så bör rubriken ändras till: "En dokumentär om hemlösa illegala invandrare"

Det är det vår korta (för korta) dokumentär försöker visa på att:

Skrivet av orig_rejser:

Ämne som många skärmar sig ifrån då det är en rädsla, i princip vem som helst kan hamna där och det kan gå fort.

Och visst är det mycket:

Skrivet av dealerovski:

Jag tror alcohol och droger är orsaken i 99% av hemlöshetfallen. Bara extrema fall där någon blivit av med jobb, bostad och helt saknar familj kan hamna på gatan en kortare tid..

Men då du väl är nere så vill vi visa att det kan gå extremt fort och vara väldigt jobbigt att ta sig tillbaka, även om man vill och kämpar för det. Alla har vi haft mörka perioder i våra liv, går det riktigt snett så kan det vara svårt att bromsa och vakna upp innan "det är försent"

Skrivet av Alpha77:

Kråkan, bra jobbat med filmen iaf

Tack!

Jag tror inte diskussionen kommer uppskattas här på Swecklockers så fortsätt den gärna under klippet: http://www.youtube.com/watch?&v=l5g-ezylzQA

Permalänk
Skrivet av -=*ThE_cRoW*=-:

http://påbarbacke.se

Sidans syfte är att visa en kort dokumentär om hemlöshet på bästa sätt. Tycker ni den gör det?

Jag funderar lite över vad syftet är egentligen, och det kan verka lite kritiskt. Är syftet att de som ser filmen ska få en förståelse för hemlöshet, eller är syftet att promote'a dig själv?

Om syftet är det förra så tycker jag att den lyckas väldigt dåligt. Det är ganska lite i filmen som faktiskt handlar om hur hemlösa har det, utan mest visar den när du går runt och pratar. Det jag minns från filmen är att i Skellefteå så kallades hamburgare någonting annat, men jag fick ingen insikt eller förståelse för hemlösa eller vad som har gjort att de hamnat där de är. Om du faktiskt vill göra en seriös film om hemlöshet så kanske du borde samarbeta med socialarbetare eller liknande, några som kan förstå sig på problematiken på ett djupt sätt och förklara den för lekmän.

Känslan jag får nu är att det här är något slags filmexperiment för att du vill öva på att stå framför kameran. Och det är inget fel med det så klart, men det vore nog bättre om det var klargjort vad det är du försöker uppnå.

Permalänk
Relik 📜

*tråd låst*

Efter intern diskussion har moderatorkåren kommit fram till att den här tråden blir lite väl mycket marknadsföring, speciellt efter uppmaningen att diskussionen ska flyttas till Youtube.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S