Podcast 28: "Windows 8 i fokus"

Permalänk
Medlem

Windows 8 är fortfarande windows, även om många inte gillar det så kommer de att använda det endå, för att det är windows. Det är största problemet, vilket gör att det blir ingen konkurans, folk använder det dom är van vid hur dåligt den än blir.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Jag älskar Jakobs dialekt, jag vill också ha den dialekten.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X3D | PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Hellhound | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink, Kingston Fury Renegade Gen 4 2TB | Corsair RM850e ATX 3.0 850W V3 | Arctic Liquid Freezer III 240 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Emil och Jacob är ointresserade av e-sport samt vanlig sport?? I'm not alone in this world!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snigeln Bert:

Emil och Jacob är ointresserade av e-sport samt vanlig sport?? I'm not alone in this world!!!

Ja de är riktiga människor, som inte låter sina intellekt förledas av glorifierade lekar där vuxna människor förslösar sin och andras tid.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 5800X3D - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - AMD RX 6950 XT - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk

Startmenyn borde i alla fall finnas som ett alternativ, skulle nog uppskattas av användare utan en touchscreen!

Visa signatur

Speldator | CPU Intel Core i7 6700k 4.00Ghz | GPU Asus GeForce GTX 1070 8GB | SSD Intel 480GB | HDD Toshiba 3TB | RAM 16GB DDR4 | OS Windows 10 x64 |
Laptop | 2015 MacBook Pro 13" Retina | Intel Core i5 2.7Ghz | 8GB RAM | 128GB SSD |
Telefon | iPhone 6 16GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimicro:

Vänta här lite, var det inte Emil Björklund som pratade? Eller har han bytt efternamn?

Han har gift sig.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Det är för att jag numera använder Windows 8 "fullt ut" dagligen och är ganska negativ till hela Modern UI-grejen och hur det hela sköts, något jag inte vill sticka under stol med för att blidka dig och andra "fantaster". Jag försöker framhäva punkter jag anser vara positiva, men mitt generella intryck är fortfarande efter tio månader att Windows 8 (framför allt Modern UI) i många lägen är ett halvfärdig hafsverk där dessutom apputbudet haltar betänkligt.

Jag är ledsen att du inte gillar det eller håller med, men jag orkar inte ytterligare en utdragen diskussion om detaljer, synsätt, formuleringar och vinklar med dig. Vi har haft tillräckligt många sådana senaste halvåret och fler lär det bli med Windows 8.1 - den här gången står jag över och tar kväll. Ha en fortsatt bra dag!

Skönt att inte jag är ensam om att tycka det. Jag har fått massa skit för att jag tycker att Windows 8 fortfarande känns "beta"

8.1 känns lite som att sätta elmotor på en cykel. Visst blir det ett smidigare färdmedel men man saknar ändå bilen man brukade ha.

Sedan är ju jag kanske lite "extrem" som vägrar "ge upp" och bara installera startisback eller något sådant för att jag helt enkelt inte trivs med deras vision om hur deras kunder skall få lov att använda en PC, eller "enhet" som de vill kalla det. De flesta orkar nog inte lägga ner den typen av engagemang.

Skrivet av RainForce:

Startmenyn borde i alla fall finnas som ett alternativ, skulle nog uppskattas av användare utan en touchscreen!

Ja. Om Microsoft gjorde det möjligt att välja startmenyn som alternativ och välja bort modern UI så hade jag köpt Windows 8 direkt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Ja grabbar... ni var inte helt fokuserade under denna podcast... bitvis intressant, bitvis lika intressant som en helgmålsbön på "Ranelidska"

Permalänk

Trevligt med podcast! Håller med om modern UI, det är skräp på desktop. Men windows 8 blir trots allt väldigt trevligt om man ser till att aldrig använda det

Skrivet av skogsvilden:

Ja de är riktiga människor, som inte låter sina intellekt förledas av glorifierade lekar där vuxna människor förslösar sin och andras tid.

Så hur ska man spendera sin fritid för att inte förleda sitt intellekt? Läsa böcker? Antar då att bara lexikon är godkända. Schack går ju bort då det bara är en glorifierad lek.

Folk gör det de tycker är roligt. Finns det ett tävlingsmoment skapas turneringar. Finns det mycket publik kan sponsorer ge deltagarna prispengar. Detta gäller både Dota och fotboll.

Folk får lov att inte vara intresserade. Men varför se ner på folk som har intressen?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Lite väl mycket negativitet, suck och stön från Emil för min smak men annars ett mycket bra avsnitt!
Till Emil, det där jag sa på Twitter om att en bidragande orsak till att det finns så många Facebook och Instagram-kloner kan vara att det ännu inte finns några officiella appar.. håller du med mig om att det kan vara så? Tomrummet fylls med fejkade appar så att säga. Jag säger inte heller att det är någons fel, det är mer en teori som jag har. Jag tror att när det väl finns bra, officiella appar (Facebook sägs tajma in releasen av 8.1) så kommer det inte släppas lika många kloner längre. Visst blir siffran 100 000+ appar skev när det finns många kloner, men hur många prutt-appar finns det inte till iOS/Android?

Skillnaden i Win 8 är ju att skitapparna syns, till skillnad från hos iOS/Android där de försvinner i mängden och de vettiga apparna (oftast) syns istället.

Permalänk

Flera språk för rättstavning

Så här gör du så att du kan få rättstavning och onscreen tangentbord på flera språk. Det funkar både i metro miljön och på desktopen.

Använder själv engelska som OS språk men skriver ju ibland på svenska.

1. Öppna Kontrollpanelen

2. Välv "Language" (eller "språk" om man kör svenska)

3. Tryck "Add a language"

4. Lägg till "svenska(Sverige)" från listan

5. Tryck "Options" till höger om "svenska(Sverige)"

6. Välj "Install language pack"

7. Om den inte redan finns så lägger du till Swedish som en input method

8. Klar

Om du befinner dig på desktopen så ska du nu ha möjligheten att välja mellan Engelska och svenska nere till höger precis vid klockan. Detta styr vilken språk du matar in på och ändrar både rättstavningen och onscreen tangentbordets layout.

I metro miljön så kan du ändra input om du tar fram dina charms och väljer kugghjulet(Settings). Där ser du samma möjligheter att byta längst ner.

Värt att notera är att i Windows 8.1 kan du lägga till och ta bort språk via metro miljön.
Gör då såhär:

1. Ta fram dina charms och välj "Settings"

2. Välj sedan "Change PC settings" längst ner

3. Gå in på "Time & Language"

4. Välj "Region & Language"

5. Välj sedan "Add a language" och välj Svenska från listan

6. Klar

Båda sätten ger samma resultat. Detta är bara en del av de arbete MS gör för att få alla inställningar tillgängliga via metro miljön.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlueSwede:

En väldans massa text.

Det där påminner ju om den här gamla finingen...

"Det här är enkelt"

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag håller med. Modern UI är extremt klumpigt och frustrerande med mus/tangentbord och Windows RT har inget syfte alls i dagsläget. Jag satt och log genom hela podcasten

Vilka appar saknar vi? ALLA!

Apparna måste fixas. Speciellt era egna jävla appar, Microsoft!

Klockrent!

Använder Modern UI flitigt som översiktspanel där jag direkt kommer åt grundläggande saker.
Jag har nog aldrig kunnat använda så många grundläggande vardagliga rutiner så smidigt som i Windows 8/8.1.
Jag ser när jag får inkommande meddelanden, hur många och vilka utan att gå in i appen och kan växla mellan skrivbordet hur lätt som helst för jag vet vad jag ska dra pilen åt Windows-knappen utan att direkt kolla.
Jag älskar att starta datorn, gå och ta en kaffe komma tillbaks och bli informerad om dagen av panelerna.
Givetvis måste man använda MS appar för att känna dess betydelse, annars kvittar det ju. (Fungerar riktigt bra för mig)
Knappen som tillkommer i Windows 8.1 gör allt mer uppenbart och mer logiskt.

Permalänk
Inaktiv

Har Emil gift sig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Har Emil gift sig?

Ja, trogna poddlyssnare vet att han gjorde det i nu i sommar

Permalänk
Medlem

Men så mycket prat innan själva poängen med pod casten....

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Använder Modern UI flitigt som översiktspanel där jag direkt kommer åt grundläggande saker.
Jag har nog aldrig kunnat använda så många grundläggande vardagliga rutiner så smidigt som i Windows 8/8.1.
Jag ser när jag får inkommande meddelanden, hur många och vilka utan att gå in i appen och kan växla mellan skrivbordet hur lätt som helst för jag vet vad jag ska dra pilen åt Windows-knappen utan att direkt kolla.
Jag älskar att starta datorn, gå och ta en kaffe komma tillbaks och bli informerad om dagen av panelerna.
Givetvis måste man använda MS appar för att känna dess betydelse, annars kvittar det ju. (Fungerar riktigt bra för mig)
Knappen som tillkommer i Windows 8.1 gör allt mer uppenbart och mer logiskt.

Ja. 8.1 är mer logiskt än 8.0, men för min del är det för att man i större utsträckning kan undvika appar och modern UI.

Dessutom gav du inget konkret exempel. Tycker du t. ex på fullt allvar att appen för skype (som är en Microsoft-app) fungerar som den borde?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av BlueSwede:

Så här gör du så att du kan få rättstavning och onscreen tangentbord på flera språk. Det funkar både i metro miljön och på desktopen.

Tack för tipsen! Jag hade inte fattat att man var tvungen att lägga in hela svenska språkpaketet, trodde det räckte med bara tangentbordet och kanske någon form av ordlista.

Jag får dock inte riktigt till det som jag vill. Jag har nu så jag kan byta från engelska till svenska, då blir stavningskontrollen för svenska (även om autorättning inte verkar aktiv, lite jobbigt). Varje omstart blir det dock engelska som standard igen vilket är rätt irriterande, finns det något sätt att alltid ha svenska som förval? Den enda metoden jag testat mig fram är att helt enkelt lägga svenska som prioriterat/överst, men då byter även operativsystemet språk.

Det jag framför allt är ute efter är alltså autorättning för små felskrivningar som lätt blir med skärmtangentbordet, precis som "konkurrerande system" har. Jag är inte tillräckligt fingerfärdig för att träffa rätt varje gång, och att i efterhand rätta blir snabbt en plåga.

EDIT: Haha, härliga tider. Synkroniseringen till andra Windows 8-enheter fungerar visst lite "för bra" med, så nu har jag tvåspråkigt med autorättning (i till I) även på arbetsstationen.. Får nog slå av just den delen, hehe.

EDIT 2: Aha! Under "Advanced" finns det möjligheter att tvinga antingen visningsspråket eller inmatningsspråket till något annat än ordningen i listan. Jag får dock fortfarande ingen autorättning, alltså att simpla felstavningar ändras automatiskt, utan endast understrykningar. Kanske fungerar annorlunda än jag är van vid?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Xbox Series S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LeVvE:

En mediaspelare som klarar .mkv borde också varit där från början men jag ser ingen som klagar som att det är livshotande på det. Windows 7 spelar inte heller .mkv filer.

Ja, en mediaspelare som kan spela .mkv (Matroska) borde vara där från början, och det är sämst att den inte gör det.
Mediaspelarna som kommer med Linux kan spela upp Matroska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trixtr:

Men så mycket prat innan själva poängen med pod casten....

Vad är problemet med det? Det står ju i "nytheten" vad den kommer handla om. Sen har det ju alltid varit så att dom inte alltid pratar om något relevant.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Haha, härligt att ni verkligen var tvungna att fundera för att få ihop hur ni haft semester i sommar - ett tydligt tecken på att ni konsumerat godkända mängder öl

Bävrar finns visst! Några jag känner till är en i Lillsjön i Bromma, en nere vid Ålsten, och en nedanför Lullehovsbron på Färingsösidan. Ni får ta kontoret och dra på bäverspan nångång!

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av emilakered:

Tack för tipsen! Jag hade inte fattat att man var tvungen att lägga in hela svenska språkpaketet, trodde det räckte med bara tangentbordet och kanske någon form av ordlista.

Jag får dock inte riktigt till det som jag vill. Jag har nu så jag kan byta från engelska till svenska, då blir stavningskontrollen för svenska (även om autorättning inte verkar aktiv, lite jobbigt). Varje omstart blir det dock engelska som standard igen vilket är rätt irriterande, finns det något sätt att alltid ha svenska som förval? Den enda metoden jag testat mig fram är att helt enkelt lägga svenska som prioriterat/överst, men då byter även operativsystemet språk.

Det jag framför allt är ute efter är alltså autorättning för små felskrivningar som lätt blir med skärmtangentbordet, precis som "konkurrerande system" har. Jag är inte tillräckligt fingerfärdig för att träffa rätt varje gång, och att i efterhand rätta blir snabbt en plåga.

EDIT: Haha, härliga tider. Synkroniseringen till andra Windows 8-enheter fungerar visst lite "för bra" med, så nu har jag tvåspråkigt med autorättning (i till I) även på arbetsstationen.. Får nog slå av just den delen, hehe.

EDIT 2: Aha! Under "Advanced" finns det möjligheter att tvinga antingen visningsspråket eller inmatningsspråket till något annat än ordningen i listan. Jag får dock fortfarande ingen autorättning, alltså att simpla felstavningar ändras automatiskt, utan endast understrykningar. Kanske fungerar annorlunda än jag är van vid?

Semi-relaterat, men har du sett hur de har förbättrat skärm-tangentbordet i 8.1? Riktigt bra förbättringar, jag är redan lite obekväm med den i 8.0.
http://www.youtube.com/watch?v=w3YZf-tNaIM&feature=player_det...

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

PriceSpy appen är bra tycker jag

Permalänk
Medlem

Älskart, Emil gråter ut i podcast om Windows8 i 60 min

Permalänk
Permalänk
Medlem

Äntligen!

Permalänk
Visa signatur

Ryzen 9950X3D [Cools with EKWB 2x 360mm XE/SE] | Asus Extreme X670E | ASUS RTX 5090 Astral LC Alphacool WB | Corsair HX1500i | G.Skill Neo 64GB 6000MHz (2x32GB) | MP700 Gen5 2TB NVME | 980/950/970 NVME 1TB/512GB/2TB | 6x 512GB 850PRO | 4x512GB NVME WD Black | 4x1TB NVME Raid 0 - 4x24TB Raid 10 Qnap (+Backblaze Backup) | LianLi O11 Dynamic XL | Main Screen: Samsung Neo G9 240Hz Ultra-Wide | AUX: LG IPS7 27" (x2) | LG CX 55" G-sync | 10 Gbit/s ISP (Bahnhof) Connection | Copyright©1996-2024 RaW-D-Coy Inc.™ All rights reserved ®

Permalänk
Medlem

btw futeres i win8. memtestet som är inbyggt är det lika bra som memtest86 ??? blev iaf glad när jag hittade den funktionen , den startar om datorn och testar minnena

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem

Denna funktion som gör att man kan starta upp i desktopläge med startmeny som går att modda i win8.1 kolla detta yuotube från ca 6:30 och ca 2min framåt http://www.youtube.com/watch?v=BS3aluvZTyE 8.1 den längtar jag efter

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem

Bra podcast. Håller med på mycket och är lite tveksam på några få saker.

I överlag känner jag att Modern UI är ett bra koncept som "command center", men att det är en så central del av OS'et som dessutom är påtvingad gör att jag blir förbannad på det. Ungefär som att Xbox One krävde onlineuppkoppling. Att ha det som ett tillval vore helt okej. Men att det automatiskt är standard och tvingar iväg mig utanför hemdörren som en dryg försäljare, gör att jag vill skjuta försäljaren.

Fine, jag har egentligen uppkoppling till&med i sommarstugorna, så en Xbox One hade funkat ändå. Och fine, jag kan egentligen bara installera start8 om jag vill, så W8 borde funka ändå.

Men om man känner sig tvingad att modifiera en produkt, var ju produkten med andra ord inte bra i sin ursprungsform. Att skapa ett perfekt OS är dock ej möjligt, och det kommer ta tid att nå ens halvvägs. Men ett bra steg i rätt riktning vore väl att ge användarna en liten checkbox i kontrollpanelen, som växlar mellan Modern UI och Classic UI. Folk gillar att få välja, inte att bli påtvingade saker.

Det kan vara en bra ide att utveckla ett separat Windows för PC med. Det är ju inte direkt som att jag skulle vilja använda mina löparskor hemma i trädgården så att säga. Rätt utrustning på rätt plats. Tyvärr kostar det ju. Men precis som med spel betalar jag gärna för ett riktigt PC spel, medans jag är högst tveksam till konsolportningar.

För att vara helt on topic tror jag att Modern UI kommer bli helt användbart igen för oss gamla ingrodda "bakåtsträvare" som inte vill ha obeställda ingridienser i vår mat, om cirka 2-3 versioner när dem utvecklat det mer. Då kommer dem ha lyssnat på användarna, och haft tid att utveckla plattformen förbi beta-känslan den ger nu. Och då kan jag nog börja rekommendera det till kunder, vänner osv.

Men tills det händer sitter jag i Emil's läger och nöjer mig med dem månaderna jag provade OS'et till hembion.

Visa signatur

Jag ansvarar för vad jag skriver, inte för vad du förstår.
Förlåt, jag hörde inte vad du tänkte säga.