Permalänk
Medlem

Nått stämmer inte

Det är såhär att jag bestämde mig för att uppgradera min nuvarande dator då den är gammal och strular en hel del.

Problemet jag nu har är att den läser ej in skärmen och även musen och tangentbordet. Skärmen står bara och blinkar i standby. Jag har testat att koppla bort raminnen och sätta dit dom igen även annat grafik kort kopplat bort hårdisken och även dvd'n och står nu och inte har nån aning om vad som är felet.

https://docs.google.com/document/d/1xLAr2m5TQY4u5-alMdpbG3qzF...
Detta är min gamla dator med dom delarna som va i.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3699575/fia-tass detta är vad jag köpte för att uppgradera är det något som inte är kompatibelt jag är inte jättehaj på detta men fick hjälp med att sätta ihop komponenterna. Glömde lägga till att jag har ej formaterat hårddisken än innan jag testat fick rådet att inte göra det.

Jag hoppas verkligen att jag kan få hjälp av er här

LÖSNING

Så då va de dax att uppdatera. Det va moderkortet som va åt skogen. Dom på inet har bytt ut det monterat allt och testat så de funkar och jag fick de idag och sitter nu och njuter av mina nya grejer.

Tack så mycket alla för all hjälp.

Permalänk
Medlem

Alla strömkablar inkopplade till grafikkortet och moderkortet?

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Menar du att du inte installerat om efter att ha bytt moderkort? Det kan förklara en hel del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cuty:

Det är såhär att jag bestämde mig för att uppgradera min nuvarande dator då den är gammal och strular en hel del.

Problemet jag nu har är att den läser ej in skärmen och även musen och tangentbordet. Skärmen står bara och blinkar i standby. Jag har testat att koppla bort raminnen och sätta dit dom igen även annat grafik kort kopplat bort hårdisken och även dvd'n och står nu och inte har nån aning om vad som är felet.

https://docs.google.com/document/d/1xLAr2m5TQY4u5-alMdpbG3qzF...
Detta är min gamla dator med dom delarna som va i.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3699575/fia-tass detta är vad jag köpte för att uppgradera är det något som inte är kompatibelt jag är inte jättehaj på detta men fick hjälp med att sätta ihop komponenterna. Glömde lägga till att jag har ej formaterat hårddisken än innan jag testat fick rådet att inte göra det.

Jag hoppas verkligen att jag kan få hjälp av er här

Du har inte glömt moderkortsdistanserna? Sen så ska man alltid göra en ny installation av Windows när man byter komponenter så som moderkort osv.

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Medlem

Nej jag har ej formaterat hårddisken. Så allt som låg på den innan ligger kvar men borde den inte ändå öppna upp så man kan se bios osv för det gör den när man köper helt nytt.

Fläktarna går till processor och grafikkortet. Lyser en lampa på moderkortet med

Permalänk
Medlem

Jaa jag hade tänkt att fixa om allt. När den startat upp. Men skärmen står ju bara och blinkar.

Där det går att skruva i sitter det skruv förutom på 3 platser som ej har någon kontakt med kortet. Då mitt förra va lite större.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cuty:

Jaa jag hade tänkt att fixa om allt. När den startat upp. Men skärmen står ju bara och blinkar.

Där det går att skruva i sitter det skruv förutom på 3 platser som ej har någon kontakt med kortet. Då mitt förra va lite större.

Tsta att montera allt utanför chassit, på moderkortslådan tex. Då ser du om det fungerar eller inte, det är även lättare att se om du glömt någon kabel, tex 8-pin till moderkortet.

edit, 4-pins på det moderkortet.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem

Kolla så verkligen kablarna som ska sitta i moderkortet sitter HELT i.
Tryck i dom extra för att vara säker.
Kolla så 4pin kabeln sitter i, i moderkortet också.
Och du är säker på att distanserna sitter i bakom kortet? OCH att ingen distans sitter fel? Dvs att någon distans sitter där det inte finns något hål och där med ligger imot baksidan av moderkortet?

Du behöver installera om windows. Men eftersom du inte kommer in i bios ens så är inte det problemet just nu.

Visa signatur

Citera för svar!
9800X3D, ASUS ROG STRIX B650E-F, 32gb @6000 CL30, RTX 4080s FE

Permalänk
Medlem

Prova med ett minne i i alla slotsen.

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14/Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MB: Gigabyte X570 Aorus Elite MEM: 2x KF3600C16D4/16GX GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB PSU: Seasonic Focus GX 750W HDD: Samsung 980 Pro 2TB MONITOR: AOC Q24G2A

Permalänk
Medlem

Vilket OS är installerat?

Testa tryck delete några gånger ett tag innan du "känner" att du hamnar vid blinkandet, och se om du kommer till BIOS i alla fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Medlem

Tack så hemsk mycket för alla råd ska kolla på det mer imorgon känner att ju senare det blir destu trögare blir jag. Lovar att jag återkommer i morgon.

Permalänk
Medlem

God morgon. Jag kunde inte montera upp allt på lådan då det va en kabel som va på tok för kort att nå. Dock är ju allt uppskruvat och ihopskruvat igen. Funderade på om jag skulle lägga upp bilder men svårt att veta vad ni behöver se.

Det är inget som är fel med komponenterna dom borde passa bra tillsammans eller ?

Vet inte om jag ska se om jag kan testa grafikkortet i en annan dator idag så jag vet att det inte är det som är fel. Borde jag även montera bort hårddisken och formatera den helt med ?

Permalänk
SpelClockers

Vilket grafikkort har du kopplat skärmen till? Moderkortet/CPU'n som du valt har en inbyggd grafikkort så testa koppla direkt dit (och även plocka ur nvidia 660 kortet).
Har skärmen möjligen flera input lägen och har fastnat i fel?
Har du PCI speaker och den är inkopplad så bör du få en felkod från den.

Om du redan testat det som sagts i tråden att alla kablar är anslutna, minnen (1 åt gången i slot 1) och att distanserna under moderkortet sitter korrekt (så det inte är kortslutning). Så låter det som att något är trasigt, antagligen ramminnen eller grafikkort.

Du ska kunna starta datorn (till Bios) utan hårddisk så den har inget med just detta problemet att göra. Om du hade kommit förbi bios post så hade det dock varit en annan sak.

Enklast i felsökning är att bygga upp datorn på sidan av chassit.
Lägg moderkortet på bordet gärna på ESD påsen som följde med eller annat icke ledande material så det inte blir kortslutning.
Koppla bara in det absolut mest nödvändiga, 24pin+4 pin ström till moderkortet, processor och 1 ramminne, skärm och ev tangentbord/mus där det sitter LED lampor så ser du vad som tänds.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

eftersom du inte kommer till/in i bios ens så behöver du inte fokusera på att formatera om disken just nu iaf. utan är troligtvis något felmonterat alt defekt hårdvara. så som många sagt innan när jag hade liknande problem på min amd burk så var det minnes problem så fick byta kretsar.

Edit: Var lite seg, men hans moderkort har väll ingen video ut så testa inbyggda cpu grafiken kan väll bli lite svårt? (eller så missade jag porten)

Permalänk
Medlem

Finns inget inbyggt det gick väl att koppla in förstod jag. Skärmen är urgammal. Men eftersom jag testat en Annan skärm och annat grafikkort så kan väl det uteslutas iallafall. Tack för en lite mer lättare beskrivning hur jag ska koppla det nödvändigaste. Ska äta frukost och sen på det igen :/

Ps. Det är hon

Permalänk
Medlem

Vilket underligt moderkort, på ASUS sida babblar de på om hur det stöder AMD's APU:er, multimonitor, etc. Men sedan finns det ingen skärmutgång på det.

Men jo, skulle nog också misstänka minnesproblem. Är du säker på att minnesparet sitter i rätt platse, de skall sitta i samma "färg". Annars är det antingen fel på något/båda av minnena, eller så är de helt enkelt inte kompatibla. Så instämmer med ovan, koppla ur allt som inte behövs (grafikkort + 1 minne räcker, utöver processorn då). Funkar det inte, byt minnet. Funkar det inte då, om du inte har andra DDR3-minnen att testa med, kolla med Inet om du kan byta dem.

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Medlem

Kollade lite snabbt, och hittade inte dina minnen på ASUS QVL för minnen tyvärr. Och det finns inga billigare 2x2GB-minnen på Inet.

Så om saker inte funkar efter du testat, skulle jag i så fall lämna tillbaka minnena. Och om de inte kan erbjuda andra minnen för samma pris, köpa de här:

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/129268-kingston_hyper...

De finns med i ASUS QVL, och är dessutom billigare, även med frakt (de finns dessutom ännu billigare som fyndvara: http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/180796-kingston_hyper...).

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
SpelClockers
Skrivet av Endi:

...
Edit: Var lite seg, men hans moderkort har väll ingen video ut så testa inbyggda cpu grafiken kan väll bli lite svårt? (eller så missade jag porten)

Står på Inet:
Grafikkort
Tillverkare AMD
Modell Integrated Radeon HD 7000 Series, kräver processor med inbyggd grafikkrets

Men mycket riktigt så verkar det inte finnas någon video ut, då blev ju den delen lite svår att testa

Någonstans runt ramminnena så finns en knapp där det står Mem OK prova att trycka på den så kommer datorn starta om ett par gånger med olika inställningar för ramminnet och ev så hittar den något som fungerar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det som är så underligt är oxå att borde det inte tjuta om man inte har några minnen i alls ? Dom ska ju sitta i par på samma färg. Just nu sitter dom i dom svarta men har ju testat att ha ett minne i på varje plats och inget av dom funkar. Har nu även kontaktat inet. Så får se vad som händer är det så att jag tagit fel på minne så går det returnera där och köpa andra men har ju ingen lust att göra det om jag inte vet att det är det som är fel. Har tyvärr inga andra ddr3 minnen att testa.

Jag såg oxå det jag borde väl kollat bättre men när det stod på inets hemsida att den supportade 1600 osv då vi får väl se om jag är korkad eller om något är defekt.

Permalänk
Medlem

Ni svarar ju snabbare än ögat just nu lyser bara den röda led lampan vid minnena det sitter en knapp ja då det är bara att sitta med den intryckt ett tag då ?

Permalänk
SpelClockers

Tryck på strömknappen så att fläktarna går igång och sedan tryck på den knappen 1 gång så tror jag lampan börjar blinka och datorn startar sedan om allt från 1 till många gånger där den testar olika inställningar för minnet, antagligen klockar den ner minnena och förhoppningsvis så fungerar det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Oftast är det ju inga problem även om minnena inte finns med på tillverkarens kompatibilitetslista. Men ibland är det, speciellt om det kanske levereras med en en lite äldre version av BIOS.

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Medlem

Ok det händer inget när man trycker in minnes knappen. Inet svarade med att jag kunde skicka in hela datorn men det är ju inte de som är problemet så jag tror jag får ringa dom.

Permalänk
Medlem

Ta en bild och lägg upp så ska vi nog kunna hjälpa dig.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem

Det kan vara att BIOS måste uppdateras för den CPU? Jag köpte en FX-4100 som inte fungerade med ett moderkort som enligt tillverkaren hade stöd för den CPU, men trots det krävdes en BIOS uppdatering. Nu hade jag som tur var en Athlon CPU som jag kunde montera för att uppdatera BIOS.

Permalänk
Medlem

Det värsta är att det ju faktiskt även kan vara fel på både moderkort och processor, det enda man nog kan utesluta är grafikkortet. Så det bästa är kanske att skicka tillbaka alla tre och låta Inet fixa det.

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Medlem

Lite av en pina faktiskt då jag bara har mobilen men bilder

Permalänk
Medlem

Allt ser bra ut på bilderna, men har lite svårt att se hur kontakterna till power-knappen m.m. är inkopplat.

Händer något när du trycker på power-knappen? Eller är datorn stendöd?

Visa signatur

Cooler Master MasterCase 5 || Asrock X99M Extreme4 || i7-6800K || Antec KÜHLER H1200 PRO || 16GB Corsair Vengence DDR4 3000MHz || Samsung 840 EVO 1TB || Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 || Antec 620w High Current Gamer

3 st HP LP2475w || Logitech G710+ || Razer Diamondback

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cuty:

God morgon. Jag kunde inte montera upp allt på lådan då det va en kabel som va på tok för kort att nå. Dock är ju allt uppskruvat och ihopskruvat igen. Funderade på om jag skulle lägga upp bilder men svårt att veta vad ni behöver se.

Det är inget som är fel med komponenterna dom borde passa bra tillsammans eller ?

Vet inte om jag ska se om jag kan testa grafikkortet i en annan dator idag så jag vet att det inte är det som är fel. Borde jag även montera bort hårddisken och formatera den helt med ?

Vad menar du att en kabel var för kort? Tog du ur precis allt ur chassit, eller lämnade du något kvar? Du mäste i vilket fall ta ur allt, nätagg, oderkort, hårddisk och dvd för att det skall gå att koppla på detta viset.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem

Jaa men det va en till fronten och den behövdes ju inte. Och de funkade inte då heller.

När det kommer till powerknapp osv så funkade allt det fel fritt reset start osv. Jag följde intruktionsboken för det precis som de andra.

I alla fall fick jag tag i Supporten på Inet ringde dom och pratade med en Kille. Otroligt trevlig support och många skulle kunna lära både ett och annat från dom. Den trevliga killen frågade vad jag gjort osv och jag förklarade precis allt jag testat osv och han va nästan säker på att det va processor eller moderkort som något är fel på. Han va rätt så säker på att det inte va minnena. Jag kommer få en retursedel så ska jag skicka in moderkort och ram och så ska dom kolla på det direkt då jag köpte det så nyligen så förhoppningsvis så löser det sig så sätt.

Jag kommer självklart att uppdatera er med vad som händer så ni vet och ni är guld värda som hjälpt mig så mycket här.