Uppgradering utav ram-minne, kompatibilitet?

Permalänk
Medlem

Uppgradering utav ram-minne, kompatibilitet?

Har idag en laptop, acer timelineX 3830tg och är fortfarande väldigt nöjd med den efter snart två år. Har dock blivit sugen på att uppgradera till lite snabbare ram-minne, har 2x4 gb (har satt dit ett 4gb minne själv i efterhand) 1066 MHz och skulle då vilja ha 2x4 gb fast 1333MHz, men lyckas inte ta reda på om datorn är kompatibel med det...så skulle uppskatta om någon kunde hjälpa mig med det

Har en i5 2410M och GeForce 540M och det är till någon nytta...Det intressanta är väl dock moderkortet och jag kan inte hitta vilket det är jag har... Har hittat någon konfiguration med Intel HM65 (http://www.cnet.com/laptops/acer-aspire-timelinex-as3830tg/45...) men är inte säker på att det är just den då den har 500 gbs hdd och jag har 750 gb.

Permalänk
Medlem

Den CPUn har stöd för det iaf. Men varför vill du byta RAM?
Mer RAM är i regel betydligt mer användbart än snabbare RAM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Den CPUn har stöd för det iaf. Men varför vill du byta RAM?
Mer RAM är i regel betydligt mer användbart än snabbare RAM.

är ganska säker på att den bara stödjer 8 gb RAM, och för att då snabba på det hela tänkte jag om möjligt uppgradera till snabbare RAM, men det kanske inte påverkar speciellt mycket eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flofman:

är ganska säker på att den bara stödjer 8 gb RAM, och för att då snabba på det hela tänkte jag om möjligt uppgradera till snabbare RAM, men det kanske inte påverkar speciellt mycket eller?

Jag skulle gissa att den officiellt bara stödjer upp till 8GB. Kanske skulle en BIOS-uppdatering kunna ändra på det, men jag vet inte.

Vad använder du datorn till? Antagligen upplever du inte någon skillnad med snabbare RAM.

Det är högst sannolikt en mycket bättre idé att skaffa en SSD (om du inte redan har en) än att skaffa snabbare RAM.

Permalänk
Medlem

Du kommer inte märka nån skillnad om du sätter i snabbare minnen

Permalänk
Medlem

Dock kan du ju köpa en 8GB sticka och testa om den fungerar. Gör den det så kan du köpa en till

Permalänk
Medlem

Med tanke på övriga specs tror jag inte att du märker någon skillnad mellan ditt nuvarande RAM och ett steg snabbare.
Som lorgix skrev, en SSD kommer göra MYCKET större skillnad.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Du kommer inte märka nån skillnad om du sätter i snabbare minnen

Skrivet av ZaInT:

Med tanke på övriga specs tror jag inte att du märker någon skillnad mellan ditt nuvarande RAM och ett steg snabbare.
Som lorgix skrev, en SSD kommer göra MYCKET större skillnad.

Skrivet av lorgix:

Jag skulle gissa att den officiellt bara stödjer upp till 8GB. Kanske skulle en BIOS-uppdatering kunna ändra på det, men jag vet inte.

Vad använder du datorn till? Antagligen upplever du inte någon skillnad med snabbare RAM.

Det är högst sannolikt en mycket bättre idé att skaffa en SSD (om du inte redan har en) än att skaffa snabbare RAM.

okej men då skippar jag nog att byta RAM-minnen, men ska ta en närmare titt på ssd, har kollat lite på det förut men det kostar ju en del...men får kolla upp det igen.
tack för alla råd och tips!