Intel-i5 3570k - problem med sleep mode och internal/CPU PLL overvoltage

Permalänk
Medlem

Intel-i5 3570k - problem med sleep mode och internal/CPU PLL overvoltage

Tja!
Har haft min dator i ett halvår nu. Jag byggde den från delar såsom XFX 7950, Intel-i5 3570k processor och med ett ASRock z77 performance moderkort. Dock så har jag stött på ett problem när jag försöker väcka den från sleep mode. Ibland startar den inte. Detta händer inte ofta, utan kanske någon gång per månad/varannan månad. Skärmen blir mörk efter att den har gått i sömnläge och när jag sedan ska väcka den så går den inte igång. Startknappen till skärmen blir röd och det går inte att varken stänga av eller att sätta på skärmen genom att klicka på knappen då skärmen fortfarande är i sleep mode ( då skärmens starknapp lyser rött ). Jag märker att datorn är igång då den låter som den brukar när den inte gör någonting och hårddisken är igång ( jag kan även snacka med de som är i skypesamtalet/Teamspeak servern ). Den här situationen tvingar mig alltså att starta om datorn för att den ska bete sig normalt igen. Jag har googlat omkring lite och det verkar som att bios funktionen PLL Overvoltage är källan till problemet. Många säger att man kan stänga av den om man inte har planer att överklocka processorn och att det ska lösa problemet men jag vet inte om det gäller för min processor/mitt moderkort. Kan det var något annat, eller är det PLL overvoltage som strular? Tack i förhand.

Permalänk
Medlem

TL;DR datorn krånglar när den har varit i sleep mode, måste starta om datorn, är det PLL Overvoltage som är problemet?

Permalänk

Jag har samma problem. inte haft detta innan. se signatur för spec.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Intel i5 4670K | Asus ROG maximus VI gene | Corsair 8GB (2x4GB) CL11 2133MHz VENGEANCE | sapphire r9-290 arctic cooling accelero hybrid |

Permalänk
Medlem

Inte en enda person som kan lägga till något angående mitt problem..?

Permalänk

mitt problem verkar snarare vara att datorn är extremt seg när den ska igång igen. har inte klockat eller något sådant alls.

Visa signatur

| Intel i5 4670K | Asus ROG maximus VI gene | Corsair 8GB (2x4GB) CL11 2133MHz VENGEANCE | sapphire r9-290 arctic cooling accelero hybrid |