En protestlista mot Googles behandling av YouTube appen för Windows Phone.

Permalänk
Avstängd

En protestlista mot Googles behandling av YouTube appen för Windows Phone.

Det kanske inte gör nån skillnad. Men de får veta vad Windows Phone användare tycker om inte annat:
http://www.change.org/en-AU/petitions/google-youtube-unblock-...

Permalänk

De skiter i vilket tyvärr. Det finns ingen affärsmoral alls kvar. Varken hos Google, Apple eller Microsoft. Vågar påstå att alla är precis lika genomruttna i det avseendet.

Permalänk
Medlem

Tror inte heller att det förändrar någonting, tyvärr. Det skulle vara kul ifall Microsoft blockerade Chrome från Windows.

Permalänk
Skrivet av milo_:

Tror inte heller att det förändrar någonting, tyvärr. Det skulle vara kul ifall Microsoft blockade Chrome från Windows.

Haha, ja det vore ju en syn!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massabrassan:

Haha, ja det vore ju en syn!

Jo, den uppståndelsen hade man gärna sett, även som en Chrome-användare som man är.

Permalänk
Medlem

De borde ta betalt för Skype för Android, samt ställa likvärdiga krav på appen som Google gör nu. MS kan ge igen så in i he-vete om de bara vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telepati:

De borde ta betalt för Skype för Android, samt ställa likvärdiga krav på appen som Google gör nu. MS kan ge igen så in i he-vete om de bara vill.

Just det dom inte kan. MS har svårt att komma in på marknaden och måste kämpa hårt för att få ta del av kakan Google och Apple har. Medans android växer så det knakar behöver inte vara lika trevliga mot andra.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Avstängd

Listan signerad av mig. Tror inte Google bryr sig men ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Just det dom inte kan. MS har svårt att komma in på marknaden och måste kämpa hårt för att få ta del av kakan Google och Apple har. Medans android växer så det knakar behöver inte vara lika trevliga mot andra.

Så MS måste tassa på tå för Google. Haha, det var därför de bara släppte en app mitt framför plytet på dem. MS behöver verkligen inte finna sig i detta, och kan svara upp på flera olika fronter.

Android har MS patent och får betala för det varje år. När Apple vägrade förlika med Samsung höjde Samsung priset på Retina-skärmarna som Apple hade beställt, med förklaringen att de måste täcka alla rättegångskostnader. Apple försökte smyga över till Sharp men är nu tillbaka hos Samsung.

Google ska ta det försiktigt, och jag vet att det kommer komma en app.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telepati:

Ja för då är Microsoft så mycket bättre än Google?

Nej, Microsoft borde inte "hämnas" på ett sätt som drabbar konsumenter i alla fall.
Det Google håller på med är väldigt töntigt, speceillt med tanke på hur de nyligen talade om öppenhet och sammarbeten.

Bara ta det här citatet som exempel:
"Google’s mission is to organize the world’s information and make it universally accessible and useful." De borde lägga till "except on Windows Phone".
https://www.google.com/about/company/

Jag förstår om Google inte själva vill lägga tid och pengar på att skapa appar till WP. Men Microsoft gör YT-appen själva så Google bråkara bara för att de kan.

Permalänk
Datavetare

Detta är helt klart en krig på sandlådenivå, men en väldigt viktig sak som många missat här och som göra Googles agerande lite mindre "evil" är

• ni får använda YouTube utan avgift: när något verkar gratis är det du som är produkten, i detta fall genom att bli tvingad att kolla på reklam

• att driva en webbplats likt YouTube kostar massor med pengar, att Google får in pengar på reklam är därför helt kritiskt för att tjänsten även i fortsättningen ska vara avgiftsfri att använda

• i det odokumenterade API som Microsoft försöker använda får de tag i den råa videoströmmen, Google har då inga som helst möjligheter att styra reklamen vilket gör att de inte kan uppfylla sina åtagande mot de som betalar för reklamplats på YouTube

• naturligtvis gäller samma sak angående videoströmmen i spelare i Android/iOS, men då Google utvecklar hela applikation kan de ändå se till att reklamen visas på ett sätt som deras kunder som betalat för reklamplats är nöjda med

• det finns ett API som 3:e-part får använda, ett API som är dokumenterat och avgiftsfritt att använda, detta är HTML5 APIet

• anledningen till att Google tillåter 3:e-part använda HTML5 APIet är att spelaren är definierat på en sådan nivå att den visar innehållet + reklam på ett sätt Google kontrollerar

Vad tror ni skulle hända om Google gjorde en egen klient till Office365 på Android genom att göra reverse-engineering på APIet? Skulle bli spärrat rätt snabbt och i detta fall är det Microsoft fulla rätt (och skyldighet mot aktieägare) att göra det då de har stora kostnader för att driva den och många andra av deras tjänster man kan använda utan avgift.

Detta begränsning är definitivt inte alls samma sak som att Microsoft skulle spärra Chrome från att köras på Windows. Chrome använder sig av de APIer och funktioner som Microsoft i sina manualer säger att applikationer får använda. En mer likvärdig jämförelse är de odokumenterade APIer som det visat sig att både IE och MS Office använder, om 3:e part använder dessa vore det helt OK av Microsoft att blocka applikationen eller, mer troligt, göra förändringar till dessa funktioner i framtida versioner av Windows så applikationen slutar att fungerar. När jag köper Windows kan jag ju inte kräva att saker som använder funktioner som Microsoft aldrig sagt finns ska fungerar för min applikation eller att det ens skulle vara tillåtet för mig att använda dessa.

Att kräva att Google skulle fixa en "native" WP-klient är lika rimligt som att kräva att Microsoft implementerar MS Office Android och/eller Linux, varför skulle de göra en sak som skadar deras egen marknad?

Visst kan allt detta vara frustrerande för oss kunder (jag hade direkt köpt MS Office för Linux om det fanns), men publika företag har en skyldighet att maximera värdet för sina aktieägare. Så länge man gör det på ett sätt som inte är olagligt så är det företagets förbannade skyldighet att göra vad man kan.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Detta spektaklet handlade väl om att M$ blockade googles reklamfilmer i sin app vilket såklart gjorde google ganska sura.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Avstängd

Jag tycker det är ett underligt krav att Google kräver att Microsoft gör en YouTube app i HTML5, när varken Android eller iPhone appen är gjord i det:

"There was one sticking point in the collaboration. Google asked us to transition our app to a new coding language – HTML5. This was an odd request since neither YouTube’s iPhone app nor its Android app are built on HTML5. Nevertheless, we dedicated significant engineering resources to examine the possibility. At the end of the day, experts from both companies recognized that building a YouTube app based on HTML5 would be technically difficult and time consuming, which is why we assume YouTube has not yet made the conversion for its iPhone and Android apps."

http://blogs.technet.com/b/microsoft_on_the_issues/archive/20...

Så det är väl politik, Google vill försvåra för Windows Phone/Microsoft så gott de kan.

Permalänk
Hedersmedlem

[QUOTE=Yoshman;13795173]

Detta är helt klart en krig på sandlådenivå, men en väldigt viktig sak som många missat här och som göra Googles agerande lite mindre "evil" är

• ni får använda YouTube utan avgift: när något verkar gratis är det du som är produkten, i detta fall genom att bli tvingad att kolla på reklam

• att driva en webbplats likt YouTube kostar massor med pengar, att Google får in pengar på reklam är därför helt kritiskt för att tjänsten även i fortsättningen ska vara avgiftsfri att använda

• i det odokumenterade API som Microsoft försöker använda får de tag i den råa videoströmmen, Google har då inga som helst möjligheter att styra reklamen vilket gör att de inte kan uppfylla sina åtagande mot de som betalar för reklamplats på YouTube

• naturligtvis gäller samma sak angående videoströmmen i spelare i Android/iOS, men då Google utvecklar hela applikation kan de ändå se till att reklamen visas på ett sätt som deras kunder som betalat för reklamplats är nöjda med

• det finns ett API som 3:e-part får använda, ett API som är dokumenterat och avgiftsfritt att använda, detta är HTML5 APIet

• anledningen till att Google tillåter 3:e-part använda HTML5 APIet är att spelaren är definierat på en sådan nivå att den visar innehållet + reklam på ett sätt Google kontrollerar

Vad tror ni skulle hända om Google gjorde en egen klient till Office365 på Android genom att göra reverse-engineering på APIet? Skulle bli spärrat rätt snabbt och i detta fall är det Microsoft fulla rätt (och skyldighet mot aktieägare) att göra det då de har stora kostnader för att driva den och många andra av deras tjänster man kan använda utan avgift.

Detta begränsning är definitivt inte alls samma sak som att Microsoft skulle spärra Chrome från att köras på Windows. Chrome använder sig av de APIer och funktioner som Microsoft i sina manualer säger att applikationer får använda. En mer likvärdig jämförelse är de odokumenterade APIer som det visat sig att både IE och MS Office använder, om 3:e part använder dessa vore det helt OK av Microsoft att blocka applikationen eller, mer troligt, göra förändringar till dessa funktioner i framtida versioner av Windows så applikationen slutar att fungerar. När jag köper Windows kan jag ju inte kräva att saker som använder funktioner som Microsoft aldrig sagt finns ska fungerar för min applikation eller att det ens skulle vara tillåtet för mig att använda dessa.

Att kräva att Google skulle fixa en "native" WP-klient är lika rimligt som att kräva att Microsoft implementerar MS Office Android och/eller Linux, varför skulle de göra en sak som skadar deras egen marknad?

Visst kan allt detta vara frustrerande för oss kunder (jag hade direkt köpt MS Office för Linux om det fanns), men publika företag har en skyldighet att maximera värdet för sina aktieägare. Så länge man gör det på ett sätt som inte är olagligt så är det företagets förbannade skyldighet att göra vad man kan.

Dold text

[/QUOTE]
Högst korrekt.

I detta fall så har turerna gått enligt:

1. Microsoft släpper Youtubeapp som använder icke-publikt API och bryter mot TOS dels allmänt pga detta, och dels specifikt i att de inte förmedlar reklam till användarna.

2. Google blockar av ovanstående anledningar.

3. Microsoft klagar högljutt, släpper pressmeddelanden där de kallar Google elaka, användare får lida.

4. Microsoft släpper en uppdaterad Youtubeapp, och säger:

Citat:

"We’ve released an updated YouTube app for Windows Phone that provides the great experience our consumers expect while addressing the concerns Google expressed in May, including the addition of ads," a Microsoft statement notes. "We appreciate Google’s support in ensuring that Windows Phones customers have a quality YouTube experience and look forward to continuing the collaboration."

5. Det visar sig att deras uppdaterade app fortfarande har precis samma problem som den gamla, dvs använder det icke-publika API:t och i praktiken inte alls löst problematiken med reklamvisning. Orden de använder är väldigt väl valda för att det ska låta som att Google jobbat med Microsoft på denna app, vilket inte alls är fallet. Google hjälper Microsoft med HTML5-varianten, som dock Microsoft, världens största mjukvaruföretag, fortfarande inte fått ihop.

6. Google säger:

Citat:

"We're committed to providing users and creators with a great and consistent YouTube experience across devices, and we've been working with Microsoft to build a fully featured YouTube for Windows Phone app, based on HTML5. Unfortunately, Microsoft has not made the browser upgrades necessary to enable a fully-featured YouTube experience, and has instead re-released a YouTube app that violates our Terms of Service."

och blockar åtkomsten av denna anledning.

7. Microsoft släpper ett långt pressmeddelande där de anklagar Google för att vara stängda (ja, det är Microsoft som talar) och elaka, och konstaterar just det som Google stängde deras app för:

Citat:

For this reason, we made a decision this week to publish our non-HTML5 app while committing to work with Google long-term on an app based on HTML5.

dvs "vi släppte medvetet samma app som vi visste Google inte tillät en gång till".

Det är lustigt att se en situation där Microsoft söker specialbehandling av Google samtidigt som de inte precis jobbar på att förbättra relationer på andra håll. En rimlig gissning är att Google inte kommer släppa några egna appar till Windows Phone så länge som denna stämning råder. Microsoft kommer säkert inte släppa fullvärdiga egna klienter till Android heller, men så som det ser ut i dagsläget verkar det främst vara Microsofts förlust om de vill kunna komma in på den mobila marknaden (vilket de enligt sina monetära satsningar alldeles uppenbarligen vill, till varje pris).

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telepati:

Så att Skype får färre användare och Microsoft får det ännu sämre ställt när inte Android apparna finns/är bra heller.

Permalänk
Avstängd

Jag tror möjligen det kan få Microsoft till att ta steget till att göra en egen videoservice liknande YouTube.
De gjorde ju Xbox Musik:
http://www.xbox.com/sv-SE/Music

Kanske det kommer Xbox video eller BingTube eller nåt liknande. Jag tror det är uppenbart att Google inte är så "öppet" som de vill påskina att de är.:
http://venturebeat.com/2013/08/15/microsoft-google-manufactur...

Oavsett vem som hade rätt eller fel i bråket om YouTube appen.
Så kan nåt bra komma ut av det.

Permalänk
Medlem

Det va ju den bästa Youtube appen på WP8. Dra åt helvete Google.

Visa signatur

Send me out... with a bang.

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av milo_:

Tror inte heller att det förändrar någonting, tyvärr. Det skulle vara kul ifall Microsoft blockade Chrome från Windows.

Det kanske är jag som är vilse, men jag kan inte hitta Chrome till min WP8.

Orkar inte med IE's försök till en mobil webläsare så använder inte någon läsare alls för tillfället, tråkigt värre.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laine:

Det kanske är jag som är vilse, men jag kan inte hitta Chrome till min WP8.

Orkar inte med IE's försök till en mobil webläsare så använder inte någon läsare alls för tillfället, tråkigt värre.

Firefox finns nu:
http://www.windowsphone.com/en-us/store/app/firefox/6544df57-...

Permalänk
Proffsmobbare

Tack! Skulle vilja ha något som synkar bokmärken och sådant, men FF är klart bättre än ingenting. Tack igen!

Småkonstiga omdömmen på sidan dock, talar om skal?

Edit: Gah den är regionslåst.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av milo_:

Fel jämförelse. Chrome är inte kopplat till någon viss tjänst. Google äger Youtube och bestämmer helt hur man får använda den tjänsten. Likadant med Google Maps för övrigt, om någon undrar.

Microsoft kör ett barnsligt martyr-nummer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Tack! Skulle vilja ha något som synkar bokmärken och sådant, men FF är klart bättre än ingenting. Tack igen!

Småkonstiga omdömmen på sidan dock, talar om skal?

Edit: Gah den är regionslåst.

Nej, det där är inte riktiga Firefox.

1. Alla "olika" webläsare i WP använder IE som motor/grund. De har bara gjort om UI:et lite.
2. Kolla vem som är utgivaren av appen.
3. Läs beskrivningen på appen "NOTE: (It is not an official app I have just created it to grant you experience like firefox)."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon214822:

Fel jämförelse. Chrome är inte kopplat till någon viss tjänst. Google äger Youtube och bestämmer helt hur man får använda den tjänsten. Likadant med Google Maps för övrigt, om någon undrar.

Det är väl ett slags krig i att låsa in användaren i sitt respektive eko system:
http://techcrunch.com/2013/08/07/in-the-smartphone-wars-its-i...
http://www.motherjones.com/politics/2013/06/google-silicon-va...

Men det har ju dragit ner brallorna på Google om inte annat och låtit det visa sitt rätta ansikte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Med din logik skulle Microsoft kunna blockera alla Google tjänster i Windows om de skulle vilja det...
(och se vad sådant beteendeledde... )
(Du äger sällan din mjukvara nu för tiden utan det är en tillhandahållen tjänst...)

Intressant nog är det fler som försvara "stackars lilla" Google än "stora elaka" Microsoft läser man andra trådar på till exempel Arstechninca så är det lite sämre... Själv anser jag att Google är barnsliga men tycker att Microsoft åtminstone har försökt att gör "rätt" dock utan att lyckas så där super bra kanske med reklam API:na
Och som Det sägs på Arstechninca det finns andra inofficiella Youtube appar på IOs Android och WP som inte behandlas en nästan lika illa...

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

7. Microsoft släpper ett långt pressmeddelande där de anklagar Google för att vara stängda (ja, det är Microsoft som talar) och elaka, och konstaterar just det som Google stängde deras app

Ska det ändå ranta kan väl Google och resten gör det där Microsoft helt klart borde vara öppen, t ex när det gäller ExFAT som trotts allt ingår i SDXC-standarden, men inte är fritt att använda. Inte ens FRAND eller RAND gäller. Microsoft publicerar och licensierar mycket, men det är efter flera fällande fall i domstol och på order från domare. Du får med andra ord göra klienter mot Office 365, Lync, Exchange, Skydrive och Sharepoint, men du måste i alla dessa fall förutom SkyDrive betala för det. Det är därför Google stängde av synk mot Windows Phone, RT och 8as Metro Mail, dvs pga Microsofts avtal med Google om Exchange apier. Det kostar att ha det på, på alla konton. Google har valt att gå över till teknologier som är fria att använda, även för företagsanvändare. Tills vidare fungerar Google Apps med EAS på Windows Phone för betalande kunder fortfarande. På skrivbordet är det ju inget problem då de förser kunderna med mjukvara som synkar mot Outlook via deras tillägg. IMAPI fungerar för icke betalande kunder. Så de är inte på något sett oschyssta mot Microsoft.

IMAPI, CalDAV och CardDAV är inte på något sett tufft. Apple och andra kör det fint mot Google. Det finns ingen anledning för dem att släppa program överallt, om det inte är för att tillföra features.

Pga bland annat Fat32 och ExFAT (samt ren FUD) kräver Microsoft mer pengar från Androidanvändare än de själva får in från Windows Phone per enhet. Lägg därtill in i beräkningen att alla tredjepartsprogram i Google Play som du använder för Exchange-mail, Sharepoint, Lync osv betalar Microsoft de också. Alla tillverkare som har EAS påslaget i telefonen betalar för det.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av milo_:

Google gör här precis vad Microsoft gör med Windows: erbjuder ett API för tredjepartstillverkare. Google är fria att använda det för att göra Windowsprogram; Microsoft är fria att använda Googles API för att göra en app.

En analog skulle snarare vara om Google skulle begära att Microsoft kodade Chrome åt Google så att det fungerade i Windows, och när det inte hände så skulle de säga att Microsoft är elaka. Långt ifrån perfekt liknelse, men iaf inte sämre än den andra.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dravond:

Med din logik skulle Microsoft kunna blockera alla Google tjänster i Windows om de skulle vilja det...
(och se vad sådant beteendeledde... )
(Du äger sällan din mjukvara nu för tiden utan det är en tillhandahållen tjänst...)

Intressant nog är det fler som försvara "stackars lilla" Google än "stora elaka" Microsoft läser man andra trådar på till exempel Arstechninca så är det lite sämre... Själv anser jag att Google är barnsliga men tycker att Microsoft åtminstone har försökt att gör "rätt" dock utan att lyckas så där super bra kanske med reklam API:na
Och som Det sägs på Arstechninca det finns andra inofficiella Youtube appar på IOs Android och WP som inte behandlas en nästan lika illa...

Jag repeterar, Google äger Youtube och Google bestämmer. Jag inga som helst problem med att Google stänger ute alla som inte använder Googles egen app. Likadant med alla andra tjänster som Google tillhandahåller.

Youtube etc är inte allmän egendom. Det är fritt fram för Microsoft att tillhandahålla sina egna tjänster.

Inget hindrar mig att sätta upp en server som tillhandahåller en tjänst och sedan kräva att man måste vara iförd papegojhatt, kokosnöts-behå och bastkjol för att få nyttja tjänsten. Inga som helst problem. Taskigt för den som inte ställer upp på mina villkor.

Enda problemet är om Google anses ha en monopolställning men det har jag svårt för mig att tänka. Det är liksom inget ovanligt med sajter som tillhandahåller video-klipp. Det går tretton på dussinet. Busenkelt att starta en till. För folk med papegojhattar.

Det här snacket om vem som är snällast och vem som är elakast lämnar jag därhän. Det är lite fanboys över det sättet att tänka.

Det är det här som ligger bakom att Google över huvud taget startade Android. Man säljer tjänster. Den dagen Microsoft hade egna tjänster skulle man använda Windows till att göra livet surt för Google. Satsningen på Android är i botten rent defensiv.

Visst är det något barnsligt i sättet som jättarna konkurrerar. Det finns mycket i livet som är barnsligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Google gör här precis vad Microsoft gör med Windows: erbjuder ett API för tredjepartstillverkare. Google är fria att använda det för att göra Windowsprogram; Microsoft är fria att använda Googles API för att göra en app.

En analog skulle snarare vara om Google skulle begära att Microsoft kodade Chrome åt Google så att det fungerade i Windows, och när det inte hände så skulle de säga att Microsoft är elaka. Långt ifrån perfekt liknelse, men iaf inte sämre än den andra.

Jag har inte insatt i hur det i grunden fungerade. Men nu när man läser inser man att Googles agerande är väldigt försåtligt, och jag förstår att det inte ligger på samma motsvarighet som att MS skulle blockera Chrome. Intentionen var mest för att jävlas lite, även om det inte är regelrätt då Google inte strider mot några riktlinjer i och med Chrome.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Jag repeterar, Google äger Youtube och Google bestämmer. Jag inga som helst problem med att Google stänger ute alla som inte använder Googles egen app. Likadant med alla andra tjänster som Google tillhandahåller.

Youtube etc är inte allmän egendom. Det är fritt fram för Microsoft att tillhandahålla sina egna tjänster.

Inget hindrar mig att sätta upp en server som tillhandahåller en tjänst och sedan kräva att man måste vara iförd papegojhatt, kokosnöts-behå och bastkjol för att få nyttja tjänsten. Inga som helst problem. Taskigt för den som inte ställer upp på mina villkor.

Enda problemet är om Google anses ha en monopolställning men det har jag svårt för mig att tänka. Det är liksom inget ovanligt med sajter som tillhandahåller video-klipp. Det går tretton på dussinet. Busenkelt att starta en till. För folk med papegojhattar.

Det här snacket om vem som är snällast och vem som är elakast lämnar jag därhän. Det är lite fanboys över det sättet att tänka.

Det är det här som ligger bakom att Google över huvud taget startade Android. Man säljer tjänster. Den dagen Microsoft hade egna tjänster skulle man använda Windows till att göra livet surt för Google. Satsningen på Android är i botten rent defensiv.

Visst är det något barnsligt i sättet som jättarna konkurrerar. Det finns mycket i livet som är barnsligt.

Intressant att det är okej för Google att göra som de vill med Youtube. Microsoft däremot får inte göra som de vill med Windows, de får inte inkludera IE utan måste ge användaren möjlighet att välja vid installation. De måste ha en version utan Windows Media Player.
Vad man får och inte får göra blir annorlunda när man har en så pass stor del av marknaden som Windows/Youtube har.

EDIT: Tydligen inte helt korrekt, se: #13796318

Men blir spännande att se vad som händer. Om Youtube anses ha så stor marknadasandel att de måste lätta på kraven mot MS eller om deras krav ses som rimliga.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon214822:

Varför ska Microsoft i så fall tvingas sätta in ett val där man ska välja webbläsare i så fall:
http://news.sky.com/story/1060795/microsoft-fined-over-rival-...

Det borde väl i så fall vara helt upp till Microsoft att välja vad de vill göra på samma sätt.

Windows är inte heller allmän egendom, det är upp till var och en att köpa Mac med sin safari webbläsare inbundlad om man så vill.
Om man räknar smartphones, plattor och datorer ihop har Microsoft bara runt 30 % numera. Så de har inte monopol på samma sätt som för 10-15 år sedan..