Permalänk

Hjälp med nätverk

Tjena skulle uppskatta lite hjälp angående trådlöst nätverk i hemmet.
Har en väldigt stor lägenhet med mycket betongväggar, så signalen från wifi är dålig i rummen längst bort från routern (telias orginal).
Så frågan är om det finns något sätt att "vidare koppla" wifi signalen till rummet längst bort, utan att köra en extra router eller liknande för vill att allt ska vara på samma nätverk.
Satt och funderade på homeplug, men vad är det då som krävs att man kopplar in i den för att få ut wifi signal? (från befintligt nätverk)

Problemet som ska lösas är alltså, skicka wifi signalen ca 20 meter bort i betong osv för att få stabilt wifi i hela lägenheten.

Kanske skrev väldigt luddigt just nu men hoppas någon förstår problemet och kan hjälpa till. Vore evigt tacksam

Permalänk
Medlem

Om du använder dig utav Homeplug så behövs det fortfarande en router då du sätter in en nätverks sladd i ena homepluggen och en annan nätverkssladd i den andra homepluggen som sedan går till en router eller liknande enhet.. men mitt förslag är att kanske köra på en AP http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1163664, eller så testar du sätta dit en bättre antenn till Telias router?

Visa signatur

Intel I7 3770k, MSI G45-Z77A, Corsair Vengenance Low Profile 2x 8GB, Samsung Evo 840 250 GB, Fractal Design Define R4, Cooler Master Evo 212, Corsair HX650 v2, 1 TB Western Digital Green Caviar, Asus Dvd Brännare.

Permalänk

Mjo, det jag funderade på var om det fanns nån router så man slapp 2 trådlösa nätverk i hemmet, blir ju jobbigt att ha ett nätverk i ena sidan av lägenheten och ett annat på andra sidan.
Men den du länkade där använder man bara den som "förstärkare" eller liknande?
Är sjukt oinsatt i trådlöst.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem

Jag tror att denna kan hjälpa dig med ditt problem ganska billigt.

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homer_S1:

Jag tror att denna kan hjälpa dig med ditt problem ganska billigt.

/Homer_S

du har inte länkat något för TS att se

Visa signatur

Intel I7 3770k, MSI G45-Z77A, Corsair Vengenance Low Profile 2x 8GB, Samsung Evo 840 250 GB, Fractal Design Define R4, Cooler Master Evo 212, Corsair HX650 v2, 1 TB Western Digital Green Caviar, Asus Dvd Brännare.

Permalänk

Så en repeater är det ni rekomenderar, men vart i lägenheten ska man placera en sådan i så fall. Nära routern eller mellan routern o slutet på "wifi zonen" eller i slutet på "wifi zonen" där det inte är så bra mottagning?

Tack för all hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av svenssonisme:

Så en repeater är det ni rekomenderar, men vart i lägenheten ska man placera en sådan i så fall. Nära routern eller mellan routern o slutet på "wifi zonen" eller i slutet på "wifi zonen" där det inte är så bra mottagning?

Tack för all hjälp!

Nånstans mellan routern och utrymmet med dålig täckning, men det ä rnog bara att testa sig fram. Alt. en accesspunkt där det är dåligt, men då får du dra dit en närverkskabel. Om du tittar på den jag köpte så har den POE dvs. ström och närverk in i ena änden och nätverk med ström ut i den andra.

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem
Skrivet av svenssonisme:

Mjo, det jag funderade på var om det fanns nån router så man slapp 2 trådlösa nätverk i hemmet, blir ju jobbigt att ha ett nätverk i ena sidan av lägenheten och ett annat på andra sidan.
Men den du länkade där använder man bara den som "förstärkare" eller liknande?
Är sjukt oinsatt i trådlöst.

Ifall du har två acesspunkter kan du konfa samma SSID och passwd, då blir det som ett trådlöst nät. Kom ihåg att välja olika kanaler (1, 6 & 11) ifall du kör på 2,4GHz.

Skickades från m.sweclockers.com