Datorn saknar bild och startar om cirka 5 sekunder efter jagg satt på den

Permalänk

Datorn saknar bild och startar om cirka 5 sekunder efter jagg satt på den

Hej,

Stängde av min dator som vanligt tidigare idag. När jag nu skulle starta upp den igen, får jag problem.
Jag får ingen bild och efter cirka 5 sekunder startar den om. Jag har inte gjort några förändringar med den på sistone.
Testade att "cleara" CMOS. Vilket inte hjälpte. Jag testade att ta ur grafikkortet och köra på det interna, ingen skillnad.
Har testat olika elutag och olika elsladdar, men det hjälper inte heller.

Vad tror ni kan vara felet? Jag misstänker att nätdelen har gått sönder. Köpte ny för ett år sedan, så det känns ganska surt.
Mitt kvitto har jag inte kvart (dumt av mig), så jag antar att jag blir tvungen att köpa nytt? Kan jag på något sätt säkerställa att det är nätdelen som är felet?

Tack på förhand!

EDIT: Nätdelen är en Fractal Design Newton R2 800w, modulärt.
EDIT 2: Hittade kvittot för nätdelen Köpt i juni förra året. På Fractals box står det 5 års Warranty.

Permalänk
Medlem

Gfx? Pröva i en annan slot om du har, alternativt ta ur och sätt tillbaka.

Annars börja från "början", uteslutningsmetoden.

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Skrivet av Gling:

Gfx? Pröva i en annan slot om du har, alternativt ta ur och sätt tillbaka.

Annars börja från "början", uteslutningsmetoden.

Det verkar inte vara grafikkortet. Testade med ett annat och fick samma resultat.

Ska testa att sätta i nätdelen i en annan dator och se om den startar normalt. Om den gör det, är jag rädd för att det kanske kan vara moderkortet som
är trasigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Winterfell:

Det verkar inte vara grafikkortet. Testade med ett annat och fick samma resultat.

Ska testa att sätta i nätdelen i en annan dator och se om den startar normalt. Om den gör det, är jag rädd för att det kanske kan vara moderkortet som
är trasigt.

Helt utan GFX då? Så att den kör på inbyggda grafiken i CPU'n. Blir det samma resultat?
Tänkte om nätagget förlorat kräm, utesluter ju även defekt PCI-E buss. Även ta ur allt annat såsom HD, SSD osv.

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Skrivet av Gling:

Helt utan GFX då? Så att den kör på inbyggda grafiken i CPU'n. Blir det samma resultat?
Tänkte om nätagget förlorat kräm, utesluter ju även defekt PCI-E buss. Även ta ur allt annat såsom HD, SSD osv.

Jag har testat med internt (Intel) respektive externt grafikkort (Nvidia GTX 670 och ett AMD HD 5850) ingen av dessa skickar ut någon bild till monitorn innan datorn startar om i sin eviga loop (har även testat en annan monitor). Har testat olika ram-minnen och olika antal "stickor". Testade att ta ut nätdelen och koppla in den i min HTPC, vilket fungerade fint. Så min slutsats är att det antingen är moderkortet eller CPU som är kass. Jag kan dock inte kontrollera vilken av dessa då jag inte har en extra CPU av samma socket. Jag tror dock att det är moderkortet. Utan fungerande CPU borde väl inte ens datorn starta över huvudtaget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Winterfell:

Jag har testat med internt (Intel) respektive externt grafikkort (Nvidia GTX 670 och ett AMD HD 5850) ingen av dessa skickar ut någon bild till monitorn innan datorn startar om i sin eviga loop (har även testat en annan monitor). Har testat olika ram-minnen och olika antal "stickor". Testade att ta ut nätdelen och koppla in den i min HTPC, vilket fungerade fint. Så min slutsats är att det antingen är moderkortet eller CPU som är kass. Jag kan dock inte kontrollera vilken av dessa då jag inte har en extra CPU av samma socket. Jag tror dock att det är moderkortet. Utan fungerande CPU borde väl inte ens datorn starta över huvudtaget?

Mjo din felsökning bör ha narrowat ner felande länk till antingen CPU eller MB. Det kan vara CPU'n, det poweras ju upp ändå.

Antar att du har testat en riktigt CMOS-reset genom att ta ut batteriet en stund. Du kan ju testa att montera om CPU'n för att utesluta något slags kontaktfel där också. Men gissningsvis går nog MB lättare sönder än CPU.

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Skrivet av Gling:

Mjo din felsökning bör ha narrowat ner felande länk till antingen CPU eller MB. Det kan vara CPU'n, det poweras ju upp ändå.

Antar att du har testat en riktigt CMOS-reset genom att ta ut batteriet en stund. Du kan ju testa att montera om CPU'n för att utesluta något slags kontaktfel där också. Men gissningsvis går nog MB lättare sönder än CPU.

Yes, har testat att ta ut batteriet fem minuter och sedan sätta in det igen. Gjorde ingen skillnad. Jag antar att jag blir tvungen att köpa nytt moderkort.
Frågan är ifall man ska passa på att uppgradera till Haswell när jag ändå är igång. i5-4670k + z87 moderkort hamnar ju på cirka 3000kr.

Permalänk
Medlem

Får du någon bild alls? Eller startar den om sig innan BIOS?

Visa signatur

Chassi: Phanteks Evolv X || Mobo: MSI Z490 EK X || CPU: i9-10900KF || RAM: G.skill Trident 32GB 3600Mhz || GPU: Inno3D 3080 Frostbite || SSD: 2x WD Blue 1TB NVME || PSU: ASUS Rog THOR 1200W || OS: Windows 10 Pro || Radiatorer: Corsair & Barrow 360mm || CPU-kylare: EKxMSI Monoblock || Bildskärm: Lenovo Y27gq-25

Permalänk
Skrivet av wipen96:

Får du någon bild alls? Eller startar den om sig innan BIOS?

Startar om innan BIOS. Ingen bild överhuvudtaget.

Permalänk

Känner igen problemet, har haft liknande 2 ggr och som du testat att byta det mesta....båda gångerna var det moderkortet som hade pajat, det sista som man testar för att det är det krångligaste att testa...

Permalänk

Av mina erfarenheter av sådana hära konstiga problem är det att datorn går inte förbi POST. i 90% av fallen brukar det för min del ha varit ram minnet. Har du testat att köra med bara 1 minnes sticka och därefter utesluta vilket av minneskonfigurationerna som inte fungerar alt trasigt minne.

När datorn går förbi POST bör du höra ett Pip från PC Speaker. som säger allting är okej.

Visa signatur

[Case: Fractal Designe R5] [CPU: Intel Core i7 6700k 4.7ghz] [MB: Asus Z170 Deluxe] [RAM: 16GB DDR4 Corsair Dominator Pro][PSU: Fractal Design 1000W Newton] [GPU: ASUS ROG GeForce GTX 1080 OC] [SSD: Samsung 850 500GB][Monitor: Samsung32D850T, Asus MG279Q] [Keyboard:Logitech G19][Mouse: Xtrfy M3][Headpohnes: Sennheiser HD650]

Permalänk
Skrivet av StarStream:

Av mina erfarenheter av sådana hära konstiga problem är det att datorn går inte förbi POST. i 90% av fallen brukar det för min del ha varit ram minnet. Har du testat att köra med bara 1 minnes sticka och därefter utesluta vilket av minneskonfigurationerna som inte fungerar alt trasigt minne.

När datorn går förbi POST bör du höra ett Pip från PC Speaker. som säger allting är okej.

Har testat varje enskild sticka i första sloten. Funkade inte. Testade alla kombinationer av två stickor (slot 1 och 3 enligt manualen). Problemet kvarstår. Har svårt att se att samtliga 4 stickor har gått sönder samtidigt.

Permalänk
Medlem

Nå, har det löst sig och vad var det isf?

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2