Permalänk
Medlem

Airport extreme eller nått...

Hej
Jag är en riktig nolla när det kommer till datorer.

Jag undrar om jag behöver nått utöver mitt modem som jag fick när jag beställde 100 mbit bredband från comhem? Typ en roter? Har jag någon användning av airport exteme?

Vi har två datorer, två iphone, apple tv och en Ipad. Jag vill ha en stabil uppkoppling och eventuellt nån smidig trådlös lagring för film.

Behöver jag en router? Vad är det ens?

Mvh
Färsking

Permalänk
Medlem

Kanske bara behöver nån ok extern hårddisk?

Permalänk
Rekordmedlem

Ska du ansluta mer än 1 dator behöver du nått mer än ett rent modem, men Comhem skickar väl en alltiettburk som innehåller en router som ger 4 portar och wifi?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ja, den funkar ok med att köra Ipad apple-tv och en dator trådlöst på. Ska köpa nya macbook air nu. Tänkte mest om det fanns någon poäng med att köpa en airport exteme eller nått? Kommer internet uppkoppling bli bättre ?

Permalänk
Medlem

Eller finns det nån annan poäng med att ha en router eller nått sånt?

Permalänk
Rekordmedlem

Din uppkoppling påverkas inte alls av routern, däremot kan ditt egna nätverk påverkas, väljer du en Airport extreme så ger den ju tex 802.11ac på det trådlösa nätet medan din comhem enhet bara ger dig 802.11n på 2,4GHz.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Eller finns det nån annan poäng med att ha en router eller nått sånt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Din uppkoppling påverkas inte alls av routern, däremot kan ditt egna nätverk påverkas, väljer du en Airport extreme så ger den ju tex 802.11ac på det trådlösa nätet medan din comhem enhet bara ger dig 802.11n på 2,4GHz.

Ok! Så det är egentligen bara kommunikation mellan mina enheter som kommer att vara bättre?

Permalänk
Rekordmedlem

Avancerade hemmaroutrar innehåller ofta en hel del funktioner som inte har med nätverkstrafiken i sig att göra utan gör dem till små servrar som fildelning, torrentklient, dnla server, vpn, ftp osv.
De flesta har även brandväggsfunktioner som kan skilja rejält i hur avancerad e de är.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ok! Tänker att jag nog skaffar en airport extreme och koplar en extern hårddisk till som backup och filmlagring. Kanske är bra att ha om det är brandvägg i den också...