Nokia Sirius kan vara företagets första surfplatta med Windows RT

Permalänk
Melding Plague

Nokia Sirius kan vara företagets första surfplatta med Windows RT

Allt mer pekar mot att Nokia har en surfplatta med Windows RT på ingång. De senaste uppgifterna talar om att "Sirius" får en ljusstark skärm och ett pris i nivå med Ipad.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Undra hur mycket pengar Microsoft pumpar in i Nokia, för Nokia lär inte ha mycket kvar själva. Sen RT är ju dömt att misslyckas känns det som.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Bra där det syns ju att inte Nokia har mycket egen talan. Med tanke på hur bra det gick för Surface RT så borde dom väl inse att det inte finns mycket pengar att hämta i det skräpet. 900 miljoner i avskrivningar kostade RT Microsoft om man skall tro det man läser DOLLAR.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_W:

Bra där det syns ju att inte Nokia har mycket egen talan. Med tanke på hur bra det gick för Surface RT så borde dom väl inse att det inte finns mycket pengar att hämta i det skräpet. 900 miljoner i avskrivningar kostade RT Microsoft om man skall tro det man läser DOLLAR.

Surface RT gällde avskriviningarna på 900 miljoner dollar. Men överhuvudtaget satsa på RT är liksom en bakåtsträvan, både Asus och Acer har ju dragit sig ur för att intresset är riktigt kallt, vilket man kan förstå om man ser utbudet på BRA/KVALITATIVA appar.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

RT platta på samma prisnivå som en ipad... lycka till.
Samarbetet med Microsoft har verkligen blivit en "kiss of death" för Nokia. Mycket tråkigt.

Permalänk
Avstängd

Priset... herregud. Ni måste vara rejält mycket bättre på alla punkter Nokia, det går inte att konkurrera med Apple/Google annars.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Avstängd

Känns inte så lockande med Windows RT.
Kanske om man kunde dual-boota med Android, Chrome OS, eller Ubuntu kanske...

Permalänk
Medlem

Det är ju pinsamt. Jag skulle inte ens överväga Windows RT om den kostade 1500:-. Nu när Ballmer är sparkad så kan de väl ta och arbeta med att få igång företaget igen.

Permalänk
Medlem

Om jag kunde köra någon annan browser än IE så skulle jag kunna tänka mig en RT-platta faktiskt, men så vitt jag vet finns det väl inget alternativ? Det finns tydligen något api i WinRT som enbart IE kan/tillåts använda, och utan det vet jag att Mozilla sagt att det inte är någon idé att ta fram ett Firefox för RT.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk

Kan någon upplysa mig här. Jag har inte varit så insatta i diskussionerna, men varför hatar alla RT? Själv har jag bara vanliga Windows 8, vilket jag är ymcket nöjd med, och de saker folk brukar gnälla på har jag inga problem med, men om jag inte är ute och cyklar är det väl en del skillnader i RT?

Skulle själv välja en Android-platta alla dagar i veckan, är bara nyfiken

Edit: Ett svar fick jag redan innan jag han trycka på skicka

Skrivet av backfeed:

Om jag kunde köra någon annan browser än IE så skulle jag kunna tänka mig en RT-platta faktiskt, men så vitt jag vet finns det väl inget alternativ? Det finns tydligen något api i WinRT som enbart IE kan/tillåts använda, och utan det vet jag att Mozilla sagt att det inte är någon idé att ta fram ett Firefox för RT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrainOfSweden:

Kan någon upplysa mig här. Jag har inte varit så insatta i diskussionerna, men varför hatar alla RT? Själv har jag bara vanliga Windows 8, vilket jag är ymcket nöjd med, och de saker folk brukar gnälla på har jag inga problem med, men om jag inte är ute och cyklar är det väl en del skillnader i RT?

Det är Windows som inte klarar köra Windows-program, mer behöver man nog inte säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrainOfSweden:

Delvis det med FireFox. Men sen tror jag att många utanför tech-forumens ramar blev besvikna när de i början insåg hur fattigt det då var i Windows Store samt att man inte kunde installera "vanliga" program på skrivbordet. För folk som inte är lika pålästa som de flesta här det ser ju ut som Windows. Varför funkar det då inte som Windows? Därefter fick RT bara mer skit och försäljningarna uteblev. Det dök till och med upp rapporter om att Surface RT och andra Tablets lämnades tillbaka till butiker. Det var inget tekniskt fel på dem, de dög bara inte för de kunderna. Den som visste precis vad RT innebar och dess begränsningar kanske blev nöjd dock.

Nokia är inte helt fel ute dock på alla fronter. Windows Phone har en chans att växa och överleva, den satsningen är inte fel. Om RT kommer växa ter sig oerhört tveksamt. Att anpassa sig till ARM-prollar var ingen dum idé av Microsoft. Men att designa OSet exakt som sina X86 kusiner har nog stjälpt mer än det hjälpt.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Pengar i sjön. Grattis Nokia och MS.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

A men Siriöst alltså, "Are you Sirius??" det priset.. för RT.

Om det finns någon här inne som fortfarande gillar RT som koncept så tala om varför det priset är rättfärdigat jämfört med en Android-platta för samma pris.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Om det finns någon här inne som fortfarande gillar RT som koncept så tala om varför det priset är rättfärdigat jämfört med en Android-platta för samma pris.

Man slipper Android.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flostyle:

Man slipper Android.

Ha Ha... Jättekul. Jag hade väntat mig ett siriöst svar.

Nej men det går ju bra för Windows RT nu... Vill man inte ha svindyra Surface RT kan man alltid välja svindyra Sirius istället. Hur fan tänker de?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Kan inte påstå att jag gillar RT som koncept och apputbudet är ju en hyfsad bit ifrån det absolut bästa. Jag har visserligen aldrig brytt mig om plattor så mycket så jag har väl inte så värst bra koll på dem. Men jag kan tycka att det är lite intressant att det bara verkar vara windowsplattorna som tycks förväntas kunna köra fullstora program och inte bara "appar". Dessa förväntningar tycks ju inte finnas hos de andra.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av altair4:

Det är Windows som inte klarar köra Windows-program, mer behöver man nog inte säga.

Det ÄR Windows RT inte Windows 8.
Det ÄR en surfplatta och inte en nerbantad PC.
Bara för att win8 och Win RT delar på Modern ui som gränsnitt och tillverkas av samna företag är det inte samma produkt.
Förstår ärligt inte hur man kan se det som det heller.
Se RT som den surfplatta den faktiskt är och sätt dig sedan in i hur pass bra Modern ui fungerar med pekskärm.

Det i min mening som saknas är en ända sak. APPAR!!!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Nokia Sirius kan vara företagets första surfplatta med Windows RT

Och sista ser det ut som...

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zicsoen:

Kan inte påstå att jag gillar RT som koncept och apputbudet är ju en hyfsad bit ifrån det absolut bästa. Jag har visserligen aldrig brytt mig om plattor så mycket så jag har väl inte så värst bra koll på dem. Men jag kan tycka att det är lite intressant att det bara verkar vara windowsplattorna som tycks förväntas kunna köra fullstora program och inte bara "appar". Dessa förväntningar tycks ju inte finnas hos de andra.

Apple kör inte "OSX RT" på sina plattor. För mig är det självklart att något som heter "Windows" ska klara av Windowsprogram. Det är där förvirringen uppstår och det är där de har gjort fel. det borde inte heta Windows, för det är inte Windows.

Apputbudet är ytterligare en sak. Sammanfattningsvis kan man säga "Nej, du kan inte köra Windowsprogram, Ja, apputbudet är värdelöst". Klart att det inte säljer då.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

En RT platta för priset av en ipad... Alltså vad lever både Nokia och Microsoft i för någon drömvärld? Inte ens Nokias varumärke kan motivera det priset.

Skrivet av Zicsoen:

Men jag kan tycka att det är lite intressant att det bara verkar vara windowsplattorna som tycks förväntas kunna köra fullstora program och inte bara "appar". Dessa förväntningar tycks ju inte finnas hos de andra.

Är just det som är Microsofts miss. Hade de kanske exempelvis kallat det Windows Tablet så hade folk varit mer förstående för att det inte är samma sak som windows 8. Bokstäverna RT säger inget alls för Svenssons.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Apple kör inte "OSX RT" på sina plattor. För mig är det självklart att något som heter "Windows" ska klara av Windowsprogram. Det är där förvirringen uppstår och det är där de har gjort fel. det borde inte heta Windows, för det är inte Windows.

Apputbudet är ytterligare en sak. Sammanfattningsvis kan man säga "Nej, du kan inte köra Windowsprogram, Ja, apputbudet är värdelöst". Klart att det inte säljer då.

Nä det gör de inte men Apple har ju ett ganska fint programutbud de också och att kunna köra dem på en platta hade ju inte varit helt fel det heller. Det är väl det som varit anledningen till att jag själv inte brytt mig om surfplattor alls, då de bara kör en massa små appar.
Så just av den anledningen som du nämner så förstår jag mig inte helt på RT konceptet heller... Om något borde de väntat att släppa en RTenhet tills dess att de faktiskt har ett konkurrerande utbud av appar. Ja och sänkt prislappen en aning förstås

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Den egentligen enda plattan som är direkt prisvärd och intressant på Android sidan är väl ändå Nexus modellerna. Annars är det liksom inget som jag kan se attraktivt, bara överprisade med budget hårdvara eller halvdana Kina kopior. Fortfarande är det bara Apple och Microsoft som har riktiga kvalitets tablets i exklusivt material vilket kan avgöras för en del.

Appar är i stort sätt hela problemet med RT och även WP8. Behövs fler utvecklare...och fler användare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Kompatibilitet i all ära. Men varför skulle man vilja köra Win32 applikationer på en ARM-CPU med ≤10" 1080p skärm? Skön UX ?

Permalänk
Medlem

Är en gåta att Nokia ens överväger detta självmordsprojekt, låt Windows RT somna in i frid nu, nästan inga vill ha det.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Datavetare
Skrivet av backfeed:

WinRT är det API som delas av både Win8 och Windows RT, så det är inte problemet.

Det bara IE och MS Office får använda på Windows RT är win32 APIet. Man kan argumentera åt två håll här

1. Om Windows RT verkligen ska vara ett "Windows OS" så verkar det ju rätt korkat att inte alla applikationer får använde win32, utan tillgång till detta API så kommer vi aldrig få se majoriteten av de applikationer vi kör på "vanliga" Windows.

2. Om Windows RT bara ska fokusera på pekplattor (det rimligaste ur min personliga synvinkel) så är dels namnet totalt fel, byt till "Xbox tablet" eller vad som helst som inte innehåller "Windows". Om detta är målet så visar ju Microsoft själva att man misslyckats om deras egna applikationer inte klarar av att köra med endast WinRT APIet.

Tror i.o.f.s. att Windows RT är ett system som redan är bränt (sa redan vid lanseringen att det skulle vara nedlagt innan vi kliver in i 2014), men om man ska lyckas rädda det så kan inte saker som MS Office och "touch/type-cover" vara "killer-feature" då det visar att man skapat en rätt dåligt laptop i stället för att göra en bra pekplatta.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Om tangentbordet ingår känns väl priset okej, annars är produkten dömd att misslyckas. Personligen tror jag faktiskt att det kan bli en helt okej produkt. Nokia kommer säkerligen skicka med en hel del bra RT-appar plus att hårdvaran är bra mycket bättre än microsofts misslyckade platta. Men om den kommer kosta 4-5000 kr utan att tangentbordet ingår blir det garanterat en flopp, dock har jag svårt att tänka mig att Nokia är så korkade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zicsoen:

Nä det gör de inte men Apple har ju ett ganska fint programutbud de också och att kunna köra dem på en platta hade ju inte varit helt fel det heller. Det är väl det som varit anledningen till att jag själv inte brytt mig om surfplattor alls, då de bara kör en massa små appar.
Så just av den anledningen som du nämner så förstår jag mig inte helt på RT konceptet heller... Om något borde de väntat att släppa en RTenhet tills dess att de faktiskt har ett konkurrerande utbud av appar. Ja och sänkt prislappen en aning förstås

Ja, det hade varit bättre. Då hade appar på Windows fått vara en "lekstuga" tills tillräckligt många kvalitativa appar hittat ut, och tillräckligt många användare tyckt att apputbudet i sig motiverar en platta som inte har stöd för x86, och de borde haft samma API'er för plattor och telefoner.

Skrivet av leafbranch:

Den egentligen enda plattan som är direkt prisvärd och intressant på Android sidan är väl ändå Nexus modellerna. Annars är det liksom inget som jag kan se attraktivt, bara överprisade med budget hårdvara eller halvdana Kina kopior. Fortfarande är det bara Apple och Microsoft som har riktiga kvalitets tablets i exklusivt material vilket kan avgöras för en del.

Appar är i stort sätt hela problemet med RT och även WP8. Behövs fler utvecklare...och fler användare.

Hårdvaran motiverar fortfarande inte priset. Apple har i alla fall ett solidt app-utbud, och tillräckligt många som vill betala det höga priset. Microsoft och dess partners slår ju i underläge just nu. De kan inte konkurrera med apputbud, eller antal användare, och då kan de inte ta de här priserna, utan får kanske till en början sälja plattorna till "underpris" sett till hårdvaran för att få upp användarantalet.

Android-plattor är billiga och når en bred marknad. Apple har byggt upp en image och en hype runt sitt märke och når användare den vägen. Windows RT säljs på dyra plattor, och saknar hype och image än så länge, så det de gör nu är helt fel tycker jag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arie:

Kompatibilitet i all ära. Men varför skulle man vilja köra Win32 applikationer på en ARM-CPU med ≤10" 1080p skärm? Skön UX ?

Om tangentbord ingår så kan man ju i princip ha det som en laptop, men nej jag tror inte det är någon hit att köra dem med bara touch.

Visa signatur

Permalänk

"Uh man kan inte köra Winodws program på RT"

Vilka här med lättare(billiga) bärbara datorer gör något annat än att surfa, skriva arbeten och kolla på film?

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 6700 | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH