Gtx 780 SLI går inte mer än till 50% GPU användning

Permalänk
Medlem

Gtx 780 SLI går inte mer än till 50% GPU användning

Tjena, sitter på Evga gtx 780 ACX 3gb i SLI och när jag spelar battefield 3 så går inte använding upp mer än till 50-60% per kort, har testat att köra ett kort i taget och då knallar de upp till 98% användning och ger mig samma FPS som 2 kort med 50% usage. Men i spel som t.ex Splinter cell Blacklist och dead space 3 så går båda korten till 98 % usage styck och ger ett enormt FPS lyft till skillnad från battlefield 3... Tänkte bara om de är nån inställning eller om de är nått med nå drivrutiner eller liknande. Kör med Driver version 326.80.

Visa signatur

Fractal Design XL R2 | ASUS Z87-DELUXE | Intel Core i7 4770k @ 4,3Ghz | 2 x EVGA GeForce GTX 780 3GB SC ACX | Corsair HX 1050W 80+ Gold| Corsair Vengeance Pro DDR3 1866MHz 16GB | Samsung SSD 840 PROSeries 256GB | Asus VG278HR 144Hz x3 + PHILIPS 298X4QJAB 2560x1080

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte gtx 780 sli borde gå upp i högre användning än 50-60 % i bf3. Det är inte så att din CPU flaskar?..

Visa signatur

i5 3570k 4,5Ghz, ASUS GeForce GTX 670 1200Mhz
Projekt M4INSTR3AM

Söker du en bra TS3 server? Besök då tråden: Chippi.se TS3 [Online 24/7]
Privata kanaler kan fixas i PM eller på TS.

Permalänk

stäng av v-sync

Visa signatur

En hel del grejer i datorn, som ingen av er bryr er om.
Därför tänkte jag istället posta lite användbara länkar här.
Bra CPU-kylare: http://m.techspot.com/review/707-best-cpu-coolers/
Gratis frakt från Inet: http://www.inet.se/produkt/6101343/fraktfritt-sweclockers-vid...

Permalänk

Battlefield 3 är jätte buggigt när det gäller gpu usage:

http://hardforum.com/showthread.php?t=1770730

http://www.overclock.net/t/1377728/low-gpu-usage-in-bf3-multi...

Har du klockat din cpu något? du måste pressa upp den till minst 4,5ghz för att den ska sluta flaska. Sen Testa singleplayer får du bättre gpu usage där?

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk
Medlem

Vad är din upplösning och använder du flera skärmar? Lirar man på en 1080p flaskar det garanterat.

Permalänk
Medlem

Nej, den flaskar inte. Men som många säger så kan du trycka upp processorn i minst 4,0GHz iallafall.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk

Har också grova problem med BF3 och GPU usage, båda ligger på 40-60%, nästan aldrig över det.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Har exakt samma problem som dig, dock har jag 680 SLI. Se signatur för komponenter.

Samma sak för mig, Battlefield 3 multiplayer, ArmA 2 och 3, korten fisjobbar lite, upp till runt 60% i BF3 och lägre i ArmA.

I sngelplayer så fungerar det skitbra.

Mina kort jobbar 98-99% i datortester, grafiktester och sådant, även spel som Farcry 3 och nya Hitman typ. Så det är inget som flaskar. Lirar i 1080p.

Processor, stabil 4,5GHz. Jobbar runt 90% i BF3 så det borde ju inte flaska.

Men tillbaka till lösningen. Det jag gjorde var att jag drog upp allt till max istället för att sänka grafiken, och sedan höjde jag settings i NVIDIA Control Panel. I dom nyare versionerna verkar dom ha tagit bort detta för BF3, men man kunde öka AA, dvs. anti aliasing ännu mer i spelet igenom några inställningar, så att det blev jobbigare för korten. Då jobbade dom mer, och skickade ut mer bilder per sekund. Fungerar fortfarande för ArmA 3.

Testa och se om det blir någon skillnad! Det fungerade för mig, men det loadar ändå inte fullt.

Visa signatur

CPU & Kylning: Ryzen 7 7800X3D & ASUS ROG Strix LC II 360 RAM: Kingston 32GB DDR5 6000MHz FURY GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte X670 Gaming PSU: EVGA Supernova G2 850W M.2: Samsung 960 Evo 250GB Chassie: CM Storm Stryker Skärmar: AOC AGON AG271QG G-Sync IPS @165Hz och Qnix QX2710 IPS/PLS @110Hz

Permalänk
Medlem

Instämmer med det som CruiZin skriver. Har sett flera liknande fall och lösningen har oftast varit att höja grafikinställningarna i NVIDIA Control Panel.

Permalänk
Medlem

Sitter med allt på ultra i 1080, och har Cpu:n på 4Ghz. Men problemet är i bf3 och vissa andra titlar men inte i alla precis som CruiZin säger. Och grejen är att 50-60% är väll helt okej prestanda men ibland så droppar de ner till 40-50 FPS och då tycker jag i allafall att korten borde kompensera upp de genom att jobba mer, men de kanske inte funkar så? ( Ny med SLI ) Och Cpu'n går på 65% när bf3 körs så känns inte som att den ska flaska något.

Men tack för alla svar och känns bättre när man hör att de inte bara är jag som har liknande problem, så att man kan utesluta att de är mig rig som det är fel på

Visa signatur

Fractal Design XL R2 | ASUS Z87-DELUXE | Intel Core i7 4770k @ 4,3Ghz | 2 x EVGA GeForce GTX 780 3GB SC ACX | Corsair HX 1050W 80+ Gold| Corsair Vengeance Pro DDR3 1866MHz 16GB | Samsung SSD 840 PROSeries 256GB | Asus VG278HR 144Hz x3 + PHILIPS 298X4QJAB 2560x1080

Permalänk
Medlem

Har samma problem med 780 SLI i BF3 fast med en i5 2500k @ 4,4ghz. Kommer att uppgradera till en 6-kärnig Ivy-E 4930K eftersom fler kärnor verkar göra mycket nytta för BF3 (och rimligtvis även BF4):

http://chipreviews.com/main-feature/main-news/frostbite-2s-li...

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo primo Monitor: ASUS ROG Swift 27" MB: EVGA x79 Dark CPU: I7 4930K @ 4.7ghz Vattenkylning: DDC / Monsta 480 + 360 / EK Supremacy / Kryographics GPU covers GPU: Zotac Geforce 780 SLI Ljud: ASUS Xonar Essence STX / AKG 495NC PSU: Seasonic X-1050 RAM: G.Skill RipjawsZ DDR3-2133 4x4gb MUS/TB Steelseries Rival / 6gv2
BF4 Soldier: http://battlelog.battlefield.com/bf4/soldier/Svalagorn/stats/...

Permalänk
Medlem
Skrivet av CruiZin:

Processor, stabil 4,5GHz. Jobbar runt 90% i BF3 så det borde ju inte flaska.

Jobbar din CPU i 90% så är det mycket troligt att den flaskar. Den har 4 känor och det räcker att en av dem når 100% load (vilket visas som 25% i taskmanager) för att den ska börja flaska.

Permalänk
Medlem

Köp större monitor o gå upp ett snäpp i upplösning så belastar du dina grafikkort mer och då klarar din cpu det säkert utan problem

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Jobbar din CPU i 90% så är det mycket troligt att den flaskar. Den har 4 känor och det räcker att en av dem når 100% load (vilket visas som 25% i taskmanager) för att den ska börja flaska.

Hur menar du? För när jag har processoranvändningen framme i aktivitetshanteraren så ser jag ju hur alla kärnor jobbar, och ingen av dem går i taket. Förstår inte riktigt vad du menar med 25%.

Borde ju inte flaska, folk säger att i5 2500k inte ska det med klockning, går ju i 4,5GHz :/ Och i flertalet andra spel så loadar jag 98%+ med båda korten.

Visa signatur

CPU & Kylning: Ryzen 7 7800X3D & ASUS ROG Strix LC II 360 RAM: Kingston 32GB DDR5 6000MHz FURY GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte X670 Gaming PSU: EVGA Supernova G2 850W M.2: Samsung 960 Evo 250GB Chassie: CM Storm Stryker Skärmar: AOC AGON AG271QG G-Sync IPS @165Hz och Qnix QX2710 IPS/PLS @110Hz

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av CruiZin:

Hur menar du? För när jag har processoranvändningen framme i aktivitetshanteraren så ser jag ju hur alla kärnor jobbar, och ingen av dem går i taket. Förstår inte riktigt vad du menar med 25%.

Borde ju inte flaska, folk säger att i5 2500k inte ska det med klockning, går ju i 4,5GHz :/ Och i flertalet andra spel så loadar jag 98%+ med båda korten.

Jag får i 1080 med 1x Titan 99 % usage 5 Ghz 3930k.

2x Titan för mycket fps redan där, 70 max usage.

3x kort alla går i runt 40 %.

Och ja kör du SLI 1080 så flaskar alla prollar, Men DU kommer fortfarande ha hög FPS hela tiden.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Edit: Separat tråd för detta inlägg då folk verkar uppskatta det http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/1233981-varfor-a...

Underhållande tråd, detta är typ basics 101 som varje person på SweClockers borde veta.

Det finns två mål, 60 och 120, beroende på vad du har för skärm, och vad det är för spel.

Vad vill man uppnå med sin dator? Flyt, men hur bra flyt? Hur mycket flyt kan du ens få på en 60 Hz skärm? Jo 60 FPS med 60 Hz, har du en FPS över det så kommer den inte synas, du kan ha 120 FPS men kommer se ut som 60 FPS på en 60 Hz skärm.

Finns ingen anledning att vilja ha mer än 60 FPS, dvs har du ett GTX Titan och en 60 Hz skärm, och grafikkortet är så kraftfullt att det leverar 150 FPS, då jobbar kortet för fullt även fast den inte behöver, datorn blir väldigt varm och kylaren väldigt högljudd, vad i helsike är det bra för? Du kan bara se 60 FPS av dom där 150 FPS, finns en enkel lösning, sätt en 60 FPS Limiter, alltså så fort datorn når 60 FPS så arbetar den inte lika hårt, istället för att jobba stenhårt behöver den nu bara jobba lugnt, då 60 FPS inte är några problem, GPU usage ligger bara på 40% och resulterar i att grafikkortet är svalt och tyst. Men samtidigt hur fint flyt som helst på 60 Hz skärm, konstant 60 FPS.

Om man har en 120Hz skärm då? Ja då kan du se 120 FPS, om du då har ett grafikkort som klarar 150 FPS, samma sak gäller där, varför låta det jobba ända upp till 150 FPS när du bara kan se 120 FPS? Sätt en FPS limiter på 120 så används kortet bara 70%, märkbart lägre ljudnivå och precis samma prestanda.

Givetvis handlar det om spel också, varför skulle du någonssin vilja ha 120 FPS i Skyrim? Det är helt onödigt, lika bra att sätta en FPS limiter på 60 där även om du har 120 Hz skärm, så kommer grafikkortet bara behöva jobba i 20% usage, då är det väldigt tyst och svalt samtidigt som du njuter till max.

Låt säga att du kör Battlefield 3 då, det är ett FPS, där vill du ha 120 FPS om du har en 120 Hz skärm så du får övertag mot dina motståndare.

Du har som TS två stycken GTX 780 i SLI, det är tillräckligt med kraft för att pusha 200 FPS konstant i BF3, men det är ju onödigt så lika bra att sätta det på 120 FPS så blir det kallt och svalt i datorn även vid spelande, men vänta, han får inte ens 120 FPS? Hur är det möjligt? Hans kort klarar av 200 FPS men han har bara 90 FPS? Är spelet buggat och värdelöst optimerat? Ehm nej..

Många verkar tro att grafikkorten är det som bestämmer FPS i ett Spel, men det är tvärt om, CPUn är betydligt viktigare, utan CPUn så har Grafikkorten inget jobb, dom bara sitter där och vet inte vad dom ska göra.

I spelet händer det väldigt mycket saker, det är 64 spelare, 20st fordon och väggar och saker som exploderar runt om dig, och du har bara en 2 kärnig processor som kör i 2GHz, men 2st GTX 780 i SLI, processorn hinner då inte med spelet, utan den kämpar för att veta vad den ska göra, den skickar den lilla informationen den kan till grafikkorten så dom kan visa dig vad som händer, men det räcker inte till för att få det att flyta, bara 15% usage på varje GPU, spelet ligger på 20 FPS.

Då är det uppenbarligen CPUn som inte orkar med, vad kan man göra då? Jo köpa en ny processor, vi kör på en 4670k, en 4 kärnig processor och som kör i hela 3.4GHz bashastighet upp från 2GHz och 2 fler CPU kärnor vi hade förut, då måste ju det fungera bättre? Ja det gör det också, processorn jobbar så mycket den orkar och hänger nästan med i svängarna, den hinner med att skicka så pass mycket information att grafikkorten nu kan jobba i 60 FPS upp från 20 FPS, men det är fortfarande för tungt för 4 kärnor i 3.4GHz, grafikkorten vet knappt vad dom ska ta sig till, ligger bara på 35% usage styck.

Det är alltså en lång väg kvar till 120 FPS från 60 FPS, vi får helt enkelt vända oss till överklockning då det knappt finns snabbare processor.

Köper en Corsair Hydro H80i för 700kr så vi kan kyla ner processorn, efter en stunds pillande i BIOS så är processorn nu uppe i hela 4.8GHz upp från 3.4GHz, en ökning på strax över 40%, orkar processorn med Battlefield 3 med 64 spelare nu? Nästan, den hinner med det mesta och skickar så pass mycket information att grafikkorten nu jobbar i 70% och börjar få det svettigt, FPSen närmar sig nästan 100, det räcker inte hela vägen men inte långt ifrån, vad är nästa steg för att nå 120 FPS? Tyvärr går det knappt, spelet är för tungt för dagens processorers hastigheter ska klara av det i 120 FPS med 64 spelare, 20 fordon och destruction runt omkring dig samtidigt.

Alternativet är att sänka inställningar så processorn inte behöver jobba lika mycket, den kan strunta i att arbeta fram extra detaljer m.m.

Sammanfattning Trådskaparens processor orkar inte med att jobba i samma takt som grafikkorten klarar av, aka Flaskhals

Att köpa 1st Processor för 2600kr, sedan köpa 2st Grafikkort för 12.000kr.. är inte så genomtänkt

TS hade fått betydligt mer för pengarna om han hade köpt en 3930k CPU, 2400MHz Minnen och 1st GTX780 istället, betydligt mer FPS i Battlefield 3

Detta är ett av dom största misstagen folk gör, finns en anledning varför de flesta entusiaster har en 3930k.

Ett bra exempel är ArmA, väldigt tungdrivet pga den enorma spelvärlden, processorn måste jobba fruktansvärt hårt för att kunna leverera 60 FPS, vi snackar om 2500 träd och 50 byggnader samtidigt som 20 fordon, allt ska processorn hinna med, vilket resulterar i att 60 FPS är nästan onåbart på högsta inställningar, även med en sex kärnig 3930k i 5.0GHz, det misstaget folk gör är precis som TS, köpa en processor för 2700kr och låter den köra i stock hastighet på 3.4GHz, sedan köper 2st GTX 780 för Tri-SLI i tron om att det ska resultera i 120 FPS i alla spel, men processorn sätter stopp långt innan grafikkorten når sin fulla potential.

4930k 6 Kärnor @ 5.0GHz (5000kr med Kylare) + 1st GTX 660 2GB (1500kr) får 70 FPS i ArmA 3 i 1080p
4770k 4 Kärnor @ 4.4GHz (3000kr med Kylare) + 3st GTX 780 3GB (18.000kr) får 50 FPS i ArmA 3 i 1080p

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhrooms:

Underhållande tråd, detta är typ basics 101 som varje person på SweClockers borde veta.

Det finns två mål, 60 och 120, beroende på vad du har för skärm, och vad det är för spel.

Vad vill man uppnå med sin dator? Flyt, men hur bra flyt? Hur mycket flyt kan du ens få på en 60 Hz skärm? Jo 60 FPS med 60 Hz, har du en FPS över det så kommer den inte synas, du kan ha 120 FPS men kommer se ut som 60 FPS på en 60 Hz skärm.

Finns ingen anledning att vilja ha mer än 60 FPS, dvs har du ett GTX Titan och en 60 Hz skärm, och grafikkortet är så kraftfullt att det leverar 150 FPS, då jobbar kortet för fullt även fast den inte behöver, datorn blir väldigt varm och kylaren väldigt högljudd, vad i helsike är det bra för? Du kan bara se 60 FPS av dom där 150 FPS, finns en enkel lösning, sätt en 60 FPS Limiter, alltså så fort datorn når 60 FPS så arbetar den inte lika hårt, istället för att jobba stenhårt behöver den nu bara jobba lugnt, då 60 FPS inte är några problem, GPU usage ligger bara på 40% och resulterar i att grafikkortet är svalt och tyst. Men samtidigt hur fint flyt som helst på 60 Hz skärm, konstant 60 FPS.

Om man har en 120Hz skärm då? Ja då kan du se 120 FPS, om du då har ett grafikkort som klarar 150 FPS, samma sak gäller där, varför låta det jobba ända upp till 150 FPS när du bara kan se 120 FPS? Sätt en FPS limiter på 120 så används kortet bara 70%, märkbart lägre ljudnivå och precis samma prestanda.

Givetvis handlar det om spel också, varför skulle du någonssin vilja ha 120 FPS i Skyrim? Det är helt onödigt, lika bra att sätta en FPS limiter på 60 där även om du har 120 Hz skärm, så kommer grafikkortet bara behöva jobba i 20% usage, då är det väldigt tyst och svalt samtidigt som du njuter till max.

Låt säga att du kör Battlefield 3 då, det är ett FPS, där vill du ha 120 FPS om du har en 120 Hz skärm så du får övertag mot dina motståndare.

Du har som TS två stycken GTX 780 i SLI, det är tillräckligt med kraft för att pusha 200 FPS konstant i BF3, men det är ju onödigt så lika bra att sätta det på 120 FPS så blir det kallt och svalt i datorn även vid spelande, men vänta, han får inte ens 120 FPS? Hur är det möjligt? Hans kort klarar av 200 FPS men han har bara 90 FPS? Är spelet buggat och värdelöst optimerat? Ehm nej..

Många verkar tro att grafikkorten är det som bestämmer FPS i ett Spel, men det är tvärt om, CPUn är betydligt viktigare, utan CPUn så har Grafikkorten inget jobb, dom bara sitter där och vet inte vad dom ska göra.

I spelet händer det väldigt mycket saker, det är 64 spelare, 20st fordon och väggar och saker som exploderar runt om dig, och du har bara en 2 kärnig processor som kör i 2GHz, men 2st GTX 780 i SLI, processorn hinner då inte med spelet, utan den kämpar för att veta vad den ska göra, den skickar den lilla informationen den kan till grafikkorten så dom kan visa dig vad som händer, men det räcker inte till för att få det att flyta, bara 15% usage på varje GPU, spelet ligger på 20 FPS.

Då är det uppenbarligen CPUn som inte orkar med, vad kan man göra då? Jo köpa en ny processor, vi kör på en 4670k, en 4 kärnig processor och som kör i hela 3.4GHz bashastighet upp från 2GHz och 2 fler CPU kärnor vi hade förut, då måste ju det fungera bättre? Ja det gör det också, processorn jobbar så mycket den orkar och hänger nästan med i svängarna, den hinner med att skicka så pass mycket information att grafikkorten nu kan jobba i 60 FPS upp från 20 FPS, men det är fortfarande för tungt för 4 kärnor i 3.4GHz, grafikkorten vet knappt vad dom ska ta sig till, ligger bara på 35% usage styck.

Det är alltså en lång väg kvar till 120 FPS från 60 FPS, vi får helt enkelt vända oss till överklockning då det knappt finns snabbare processor.

Köper en Corsair Hydro H80i för 700kr så vi kan kyla ner processorn, efter en stunds pillande i BIOS så är processorn nu uppe i hela 4.8GHz upp från 3.4GHz, en ökning på strax över 40%, orkar processorn med Battlefield 3 med 64 spelare nu? Nästan, den hinner med det mesta och skickar så pass mycket information att grafikkorten nu jobbar i 70% och börjar få det svettigt, FPSen närmar sig nästan 100, det räcker inte hela vägen men inte långt ifrån, vad är nästa steg för att nå 120 FPS? Tyvärr går det knappt, spelet är för tungt för dagens processorers hastigheter ska klara av det i 120 FPS med 64 spelare, 20 fordon och destruction runt omkring dig samtidigt.

Alternativet är att sänka inställningar så processorn inte behöver jobba lika mycket, den kan strunta i att arbeta fram extra detaljer m.m.

Sammanfattning Trådskaparens processor orkar inte med att jobba i samma takt som grafikkorten klarar av, aka Flaskhals

Att köpa 1st Processor för 2600kr, sedan köpa 2st Grafikkort för 12.000kr.. är inte så genomtänkt

TS hade fått betydligt mer för pengarna om han hade köpt en 3930k CPU, 2400MHz Minnen och 1st GTX780 istället, betydligt mer FPS i Battlefield 3

Detta är ett av dom största misstagen folk gör, finns en anledning varför de flesta entusiaster har en 3930k.

Ett bra exempel är ArmA, väldigt tungdrivet pga den enorma spelvärlden, processorn måste jobba fruktansvärt hårt för att kunna leverera 60 FPS, vi snackar om 2500 träd och 50 byggnader samtidigt som 20 fordon, allt ska processorn hinna med, vilket resulterar i att 60 FPS är nästan onåbart på högsta inställningar, även med en sex kärnig 3930k i 5.0GHz, det misstaget folk gör är precis som TS, köpa en processor för 2700kr och låter den köra i stock hastighet på 3.4GHz, sedan köper 2st GTX 780 för Tri-SLI i tron om att det ska resultera i 120 FPS i alla spel, men processorn sätter stopp långt innan grafikkorten når sin fulla potential.

4930k 6 Kärnor @ 5.0GHz (5000kr med Kylare) + 1st GTX 660 2GB (1500kr) får 70 FPS i ArmA 3 i 1080p
4770k 4 Kärnor @ 4.4GHz (3000kr med Kylare) + 3st GTX 780 3GB (18.000kr) får 50 FPS i ArmA 3 i 1080p

Dold text

Det här var det mest pedagogiska jag läst på länge. Utmärkt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhrooms:

Underhållande tråd, detta är typ basics 101 som varje person på SweClockers borde veta.

Det finns två mål, 60 och 120, beroende på vad du har för skärm, och vad det är för spel.

Vad vill man uppnå med sin dator? Flyt, men hur bra flyt? Hur mycket flyt kan du ens få på en 60 Hz skärm? Jo 60 FPS med 60 Hz, har du en FPS över det så kommer den inte synas, du kan ha 120 FPS men kommer se ut som 60 FPS på en 60 Hz skärm.

Finns ingen anledning att vilja ha mer än 60 FPS, dvs har du ett GTX Titan och en 60 Hz skärm, och grafikkortet är så kraftfullt att det leverar 150 FPS, då jobbar kortet för fullt även fast den inte behöver, datorn blir väldigt varm och kylaren väldigt högljudd, vad i helsike är det bra för? Du kan bara se 60 FPS av dom där 150 FPS, finns en enkel lösning, sätt en 60 FPS Limiter, alltså så fort datorn når 60 FPS så arbetar den inte lika hårt, istället för att jobba stenhårt behöver den nu bara jobba lugnt, då 60 FPS inte är några problem, GPU usage ligger bara på 40% och resulterar i att grafikkortet är svalt och tyst. Men samtidigt hur fint flyt som helst på 60 Hz skärm, konstant 60 FPS.

Om man har en 120Hz skärm då? Ja då kan du se 120 FPS, om du då har ett grafikkort som klarar 150 FPS, samma sak gäller där, varför låta det jobba ända upp till 150 FPS när du bara kan se 120 FPS? Sätt en FPS limiter på 120 så används kortet bara 70%, märkbart lägre ljudnivå och precis samma prestanda.

Givetvis handlar det om spel också, varför skulle du någonssin vilja ha 120 FPS i Skyrim? Det är helt onödigt, lika bra att sätta en FPS limiter på 60 där även om du har 120 Hz skärm, så kommer grafikkortet bara behöva jobba i 20% usage, då är det väldigt tyst och svalt samtidigt som du njuter till max.

Låt säga att du kör Battlefield 3 då, det är ett FPS, där vill du ha 120 FPS om du har en 120 Hz skärm så du får övertag mot dina motståndare.

Du har som TS två stycken GTX 780 i SLI, det är tillräckligt med kraft för att pusha 200 FPS konstant i BF3, men det är ju onödigt så lika bra att sätta det på 120 FPS så blir det kallt och svalt i datorn även vid spelande, men vänta, han får inte ens 120 FPS? Hur är det möjligt? Hans kort klarar av 200 FPS men han har bara 90 FPS? Är spelet buggat och värdelöst optimerat? Ehm nej..

Många verkar tro att grafikkorten är det som bestämmer FPS i ett Spel, men det är tvärt om, CPUn är betydligt viktigare, utan CPUn så har Grafikkorten inget jobb, dom bara sitter där och vet inte vad dom ska göra.

I spelet händer det väldigt mycket saker, det är 64 spelare, 20st fordon och väggar och saker som exploderar runt om dig, och du har bara en 2 kärnig processor som kör i 2GHz, men 2st GTX 780 i SLI, processorn hinner då inte med spelet, utan den kämpar för att veta vad den ska göra, den skickar den lilla informationen den kan till grafikkorten så dom kan visa dig vad som händer, men det räcker inte till för att få det att flyta, bara 15% usage på varje GPU, spelet ligger på 20 FPS.

Då är det uppenbarligen CPUn som inte orkar med, vad kan man göra då? Jo köpa en ny processor, vi kör på en 4670k, en 4 kärnig processor och som kör i hela 3.4GHz bashastighet upp från 2GHz och 2 fler CPU kärnor vi hade förut, då måste ju det fungera bättre? Ja det gör det också, processorn jobbar så mycket den orkar och hänger nästan med i svängarna, den hinner med att skicka så pass mycket information att grafikkorten nu kan jobba i 60 FPS upp från 20 FPS, men det är fortfarande för tungt för 4 kärnor i 3.4GHz, grafikkorten vet knappt vad dom ska ta sig till, ligger bara på 35% usage styck.

Det är alltså en lång väg kvar till 120 FPS från 60 FPS, vi får helt enkelt vända oss till överklockning då det knappt finns snabbare processor.

Köper en Corsair Hydro H80i för 700kr så vi kan kyla ner processorn, efter en stunds pillande i BIOS så är processorn nu uppe i hela 4.8GHz upp från 3.4GHz, en ökning på strax över 40%, orkar processorn med Battlefield 3 med 64 spelare nu? Nästan, den hinner med det mesta och skickar så pass mycket information att grafikkorten nu jobbar i 70% och börjar få det svettigt, FPSen närmar sig nästan 100, det räcker inte hela vägen men inte långt ifrån, vad är nästa steg för att nå 120 FPS? Tyvärr går det knappt, spelet är för tungt för dagens processorers hastigheter ska klara av det i 120 FPS med 64 spelare, 20 fordon och destruction runt omkring dig samtidigt.

Alternativet är att sänka inställningar så processorn inte behöver jobba lika mycket, den kan strunta i att arbeta fram extra detaljer m.m.

Sammanfattning Trådskaparens processor orkar inte med att jobba i samma takt som grafikkorten klarar av, aka Flaskhals

Att köpa 1st Processor för 2600kr, sedan köpa 2st Grafikkort för 12.000kr.. är inte så genomtänkt

TS hade fått betydligt mer för pengarna om han hade köpt en 3930k CPU, 2400MHz Minnen och 1st GTX780 istället, betydligt mer FPS i Battlefield 3

Detta är ett av dom största misstagen folk gör, finns en anledning varför de flesta entusiaster har en 3930k.

Ett bra exempel är ArmA, väldigt tungdrivet pga den enorma spelvärlden, processorn måste jobba fruktansvärt hårt för att kunna leverera 60 FPS, vi snackar om 2500 träd och 50 byggnader samtidigt som 20 fordon, allt ska processorn hinna med, vilket resulterar i att 60 FPS är nästan onåbart på högsta inställningar, även med en sex kärnig 3930k i 5.0GHz, det misstaget folk gör är precis som TS, köpa en processor för 2700kr och låter den köra i stock hastighet på 3.4GHz, sedan köper 2st GTX 780 för Tri-SLI i tron om att det ska resultera i 120 FPS i alla spel, men processorn sätter stopp långt innan grafikkorten når sin fulla potential.

4930k 6 Kärnor @ 5.0GHz (5000kr med Kylare) + 1st GTX 660 2GB (1500kr) får 70 FPS i ArmA 3 i 1080p
4770k 4 Kärnor @ 4.4GHz (3000kr med Kylare) + 3st GTX 780 3GB (18.000kr) får 50 FPS i ArmA 3 i 1080p

Mycket bra förklaring

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Jag får i 1080 med 1x Titan 99 % usage 5 Ghz 3930k.

2x Titan för mycket fps redan där, 70 max usage.

3x kort alla går i runt 40 %.

Och ja kör du SLI 1080 så flaskar alla prollar, Men DU kommer fortfarande ha hög FPS hela tiden.

Det är lite det som är grejen, jag har inte det. Jag har inte hög FPS hela tiden. Drops ner till 40-50 är ju inte riktigt okej i BF3. Normal fps på Caspian 64 är 70-80. 120Hz skärm.

Men okej, så min prolle flaskar. Men jag förstår ändå inte riktigt hur den kan göra det när den inte ens jobbar fullt ut? 80-90% i BF3. 40-50% i ArmA 3, men ändå flaska? Nä, detta är nog för avancerat för mig.

Visa signatur

CPU & Kylning: Ryzen 7 7800X3D & ASUS ROG Strix LC II 360 RAM: Kingston 32GB DDR5 6000MHz FURY GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte X670 Gaming PSU: EVGA Supernova G2 850W M.2: Samsung 960 Evo 250GB Chassie: CM Storm Stryker Skärmar: AOC AGON AG271QG G-Sync IPS @165Hz och Qnix QX2710 IPS/PLS @110Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhrooms:

Och om man kör 4770k i 5ghz?

Jag vet inte så mycket om ARMA men jag tvivlar på att det är kärnorna som gör skillnaden, rätta mig gärna om jag har fel:)

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curemylife:

Och om man kör 4770k i 5ghz?

Jag vet inte så mycket om ARMA men jag tvivlar på att det är kärnorna som gör skillnaden, rätta mig gärna om jag har fel:)

ArmA är ett av dom få spelen som faktiskt tar nytta av dom extra kärnorna, det stödjer ej HT men kan använda dom riktiga fysiska kärnorna.

Detta test gjorde jag under Alphan, gjorde faktiskt om testet häromdagen på senaste Betan i ett av dom nyare Showcasen, men har inte gjort färdigt charten så den gamla får duga för tillfället.

Btw, nya resultaten häromdagen

4 Cores @ 4.8GHz: 55 Minimum, 64 Average
6 Cores @ 4.8GHz: 60 Minimum, 67 Average

Alltså gav 2 extra kärnor 5 FPS högre Minimum Värde, och 3 FPS högre Average

Länk: http://i.imgur.com/5bGlIjW.png

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhrooms:

ArmA är ett av dom få spelen som faktiskt tar nytta av dom extra kärnorna, det stödjer ej HT men kan använda dom riktiga fysiska kärnorna.

Detta test gjorde jag under Alphan, gjorde faktiskt om testet häromdagen på senaste Betan i ett av dom nyare Showcasen, men har inte gjort färdigt charten så den gamla får duga för tillfället.

Btw, nya resultaten häromdagen

4 Cores @ 4.8GHz: 55 Minimum, 64 Average
6 Cores @ 4.8GHz: 60 Minimum, 67 Average

Alltså gav 2 extra kärnor 5 FPS högre Minimum Värde, och 3 FPS högre Average

Länk: http://i.imgur.com/5bGlIjW.png

http://i.imgur.com/5bGlIjW.png

Haha jo blev ju lite mindre skillnad på det viset men visst finns den där och det kommer bli ju bli ännu större i framtiden(får man hoppas).

Synd att du inte verkar ha tillgång till en något FX-chip:/

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."