Officiella Total War: Rome II -tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av igge23:

Japp, i helgen eller på måndag så borde man kunna preloada spelet

Både bra och dåligt. betyder ju att den kommer ligga på datorn installerad utan att kunna spela den i typ en hel dag och bara reta än. Fast det har den ju redan gjort i flera månader sen jag PO den.

Visa signatur

| CPU: Intel core i5-3570k 3.4GHz | H100 CPU kylare | GPU: Gigabyte GeForce GTX 980 Ti G1 GAMING 6GB | OS: Windows 7 Home pre 64bit | DDR3 4Gb ram | Moderkort: MSI Z77IA-E53 |Skärm: Dell U2312HM 23 | Chassi: NZXT H440W Silent Ultra White |PSU: Corsair TX850 | SSD 1: EVO Basic 840-Series 250GB | SSD 2: 60GB | HDD 1: Seagate 1TB | HDD 2: Lacia 1TB | HDD 3: 3TB WD Red |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Beginner:

Jag har CE bokat via Webhallen men frågan är om det är värt nästan tusen spänn mer för en karta, några brädspel och "mecka-ihop-själv" grejen?

Jag köper numer nästan bara CE men nu tvekar jag rejält. Spelet ska köpas alltså men tvekar för en gångs skull om CE.

Skrivet av Nixorz:

jag själv tycker inte det var så värda saker med i just Romes CE. Sakerna som är med känns för mig mer som saker du skulle kunna köpa från deras shop.

Jag var inne på helt samma linje då jag normalt gillar att köpa Collectors Editions av spel. Men med handen på hjärtat så är det helt enkelt inte värt det för en träkatapult, en tygkarta och et0t kortspel.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Hedersmedlem

En genomgång av legionärens utrustning (med lite nya videoklipp som bonus).

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Hedersmedlem

P.S. Bara en vecka kvar

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Hedersmedlem

Nya svar från Jack Lusted

Citat:

Hi all,

I am here with another set of answers to your questions. Again, I’m afraid that due to the sheer number of questions (well over 1,100) there is no way for me to answer them all.

HOWEVER!

Starting later today I will be posting up the first part of a campaign play through as Macedon. I will put up screenshots and text describing the campaign as I go along and try to provide details about new features as I encounter them.

So for this answer session I have focused on more battle related questions, and will do a few sets of answers like this alongside the campaign playthrough.

What kind of multi-core support will there be in Rome II?

There is improved usage of multiple cores across all areas of the game.

How will missile units be balanced now that shields have returned to the game?

Missile units have been balanced so each type has a role (archers, javelins and slingers)

Archers have a fast fire rate, good range and damage, but little of their damage is armour piercing so they struggle against the more armoured units.

Javelins are short range, but very high damage so can hurt anyone.

Slingers have the longest range and a lot of ammo. Their weakness is low damage, but they will do something against everyone.

For Rome II the morale penalty for being under missile fire has also been increased to make that a more important factor in battles and also to help make sure missile units are always useful on the battlefield.

Will the AI expand and form large nations on the campaign map?

This was true for Shogun 2 and is true for Rome II as well.

What is the largest warship in the game?

The Egyptian Eight with 2 fighting towers.

How great will the unit variety be in Rome II? There was a noticeable drop from Rome I to Shogun 2, will this be repeated?

The unit variety depends on the time period we are covering. Shogun 2, depicting a civil war between many clans from a single nation, had a small number of units because the factions involved fought in the same way.

Rome II, covering a much larger area geographically and a diverse time period features a lot of units, over 700 in total. They will differ visually and in their stats.

Will Massilia be a Greek or Celtic faction?

It is a Greek faction, with some low level Celtic units in its roster.

What siege engines are available when attacking a settlement?

Rams, gallerys, ladders and siege towers.

We saw flaming balls of fire being used in the Teutoberg forest video, are they available in the actual game and what other kinds of deployables are there?

Yes, and there are also barricades, spike traps, stakes, caltrops and more.

How big are the battle maps?

2km x 2km.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Hedersmedlem

Glöm inte att läsa Jack's Macedon Campaign Playthrough

http://forums.totalwar.com/showthread.php/73722-Jack-s-Macedo...

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Überklass:

Nya svar från Jack Lusted

Tack, jätte kul att läsa.

Hur många här har någon att spela med sen? CO-OP menar jag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon152135:

Tack, jätte kul att läsa.

Hur många här har någon att spela med sen? CO-OP menar jag?

Tyvärr tycker alla mina kompisar att jag spelar så otroligt tråkiga spel, vilket gör att jag missar Co-op läget (som jag även gjorde i Shogun 2). Lite synd, skulle gärna vilja köra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snigeln Bert:

Tyvärr tycker alla mina kompisar att jag spelar så otroligt tråkiga spel, vilket gör att jag missar Co-op läget (som jag även gjorde i Shogun 2). Lite synd, skulle gärna vilja köra

Jag känner igen det där. Antingen är det LoL/HoN/Dota2 eller CS:GO som gäller för dem. Personligen spelar jag allt, så länge det ger mig underhållning. Total War, Football Manager, diverse MMORPG, FPS eller free-roaming, allt är intressant så länge det är ett bra spel.

Så hojta till om du vill ha någon spelpartner när Rome II kommer!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Snigeln Bert:

Tyvärr tycker alla mina kompisar att jag spelar så otroligt tråkiga spel, vilket gör att jag missar Co-op läget (som jag även gjorde i Shogun 2). Lite synd, skulle gärna vilja köra

Tråkigt att höra och dina vänner vet inte ett skit om spel, om de tycker att total war är tråkigt . Jag ska ju lira med barndomsvännen. Men vi får se hur hans schema ser ut nästa vecka, han ska bli officerare, tuff och oklar schema -.-

Alltså, vad lirar dina vänner för spel? COD? CS?

Total War är hjärngympa för mig, medan FPS spel är för det mesta hjärndödande spel, man blir så seg av dem efter ett tag.

Finns en till nytt spel som jag såg vara jätte intressant. Den heter 7 days to die.
http://youtu.be/mQJBHPR33DE

Jag har redan fixat 6 rl polare till detta ^^

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Überklass:

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=f_fpOU...

En genomgång av legionärens utrustning (med lite nya videoklipp som bonus).

Alltid kul med lite historia. Nu är det mindre än 6 dagar kvar mina vänner.

Skrivet av Darre08:

Tråkigt att höra och dina vänner vet inte ett skit om spel, om de tycker att total war är tråkigt . Jag ska ju lira med barndomsvännen. Men vi får se hur hans schema ser ut nästa vecka, han ska bli officerare, tuff och oklar schema -.-

Alltså, vad lirar dina vänner för spel? COD? CS?

Total War är hjärngympa för mig, medan FPS spel är för det mesta hjärndödande spel, man blir så seg av dem efter ett tag.

Finns en till nytt spel som jag såg vara jätte intressant. Den heter 7 days to die.
http://youtu.be/mQJBHPR33DE

Jag har redan fixat 6 rl polare till detta ^^

Minecraft inspirerat survivalspel. Me like.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snigeln Bert:

Tyvärr tycker alla mina kompisar att jag spelar så otroligt tråkiga spel, vilket gör att jag missar Co-op läget (som jag även gjorde i Shogun 2). Lite synd, skulle gärna vilja köra

Skrivet av tussii:

Jag känner igen det där. Antingen är det LoL/HoN/Dota2 eller CS:GO som gäller för dem. Personligen spelar jag allt, så länge det ger mig underhållning. Total War, Football Manager, diverse MMORPG, FPS eller free-roaming, allt är intressant så länge det är ett bra spel.

Så hojta till om du vill ha någon spelpartner när Rome II kommer!

Bara att lägga till frasse2323 på Steam så har ni en co-op partner. Har nästan 1000 timmar spelade på total war spel "det mesta innan det kom på steam" och över 80 timmars co-op i shogun 2.

Min plan i Rome 2 är att börja litet för att sedan växa så jag kommer inte köra någon stormakt aka Rome, Carthage, Macedonien m.m. utan jag kommer lira Athen. Har förstått att de är de svåraste att börja som då de är mitt i Grekland och måste slå sig ur Macedoniens grepp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Überklass:

Jag var inne på helt samma linje då jag normalt gillar att köpa Collectors Editions av spel. Men med handen på hjärtat så är det helt enkelt inte värt det för en träkatapult, en tygkarta och et0t kortspel.

Avbokade CE och bokade "vanliga" istället. Spar 900 på det och bara för det så släpper de väl info ikväll om saker i CE de undanhållit så här långt!

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av igge23:

Bara att lägga till frasse2323 på Steam så har ni en co-op partner. Har nästan 1000 timmar spelade på total war spel "det mesta innan det kom på steam" och över 80 timmars co-op i shogun 2.

Min plan i Rome 2 är att börja litet för att sedan växa så jag kommer inte köra någon stormakt aka Rome, Carthage, Macedonien m.m. utan jag kommer lira Athen. Har förstått att de är de svåraste att börja som då de är mitt i Grekland och måste slå sig ur Macedoniens grepp.

Hoho, jo jag tänkte spela som någon av "barbar"fraktion, lutar mest åt suebi. Någon gång senare måste jag dock definitivt spela som romarna, inget snack om saken :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av tussii:

Jag känner igen det där. Antingen är det LoL/HoN/Dota2 eller CS:GO som gäller för dem. Personligen spelar jag allt, så länge det ger mig underhållning. Total War, Football Manager, diverse MMORPG, FPS eller free-roaming, allt är intressant så länge det är ett bra spel.

Så hojta till om du vill ha någon spelpartner när Rome II kommer!

Det får jag göra! Jo jag kan spela det mesta, har även kört en hel del "the sims" och det är ju underbart kul i vissa lägen. Men ja, polarna spelar HoN/LoL eller FPS på konsol

Skrivet av anon152135:

Tråkigt att höra och dina vänner vet inte ett skit om spel, om de tycker att total war är tråkigt . Jag ska ju lira med barndomsvännen. Men vi får se hur hans schema ser ut nästa vecka, han ska bli officerare, tuff och oklar schema -.-

Alltså, vad lirar dina vänner för spel? COD? CS?

Total War är hjärngympa för mig, medan FPS spel är för det mesta hjärndödande spel, man blir så seg av dem efter ett tag.

Finns en till nytt spel som jag såg vara jätte intressant. Den heter 7 days to die.
http://youtu.be/mQJBHPR33DE

Jag har redan fixat 6 rl polare till detta ^^

Japp, de spelar för det allra mesta LoL eller HoN. Vissa gillar även FPS, men då på konsol, vilket jag inte gör. Total War kan jag hålla med om är riktig hjärngympa, när jag spelar FPS känner jag nästan hur min intelligens sjunker för varje minut ;). 7 days to die såg väl helt ok ut, inte riktigt min smak men skulle säkert kunna testa det!

Permalänk
Medlem

Creative Assembly today announced the Activation Time for ROME II on its release day next week as a single worldwide unlock time of zero hours US Pacific Time on the 3rd Sept, equivalent of 00:00 PDT / 03:00 EDT / 08:00 BST / 09:00 CET / 17:00 AEST.

From that point game activation will be live and Total War: ROME II will be playable.

Digital customers can begin preloading via Steam from 10:00 PDT / 18:00 BST today (28th Aug) in order to be as ready as possible to begin their conquest of the ancient world on launch day, with only the day one content patch including Pontus, an additional playable faction, needing to be downloaded once the game is live.

Please note that ROME II will be region-locked in some territories, if you are buying a copy from overseas please check with your retailer if you will be able to activate it your home country. Further details on the regions this effects are here: http://wiki.totalwar.com/w/Total_War_ROME_II:_Regional_Restri...

Kopierat från Total War's Facebook.

Visa signatur

| Playstation 5 | LG C1 65" | Samsung Galaxy S23 +

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kikoelz:

Creative Assembly today announced the Activation Time for ROME II on its release day next week as a single worldwide unlock time of zero hours US Pacific Time on the 3rd Sept, equivalent of 00:00 PDT / 03:00 EDT / 08:00 BST / 09:00 CET / 17:00 AEST.

From that point game activation will be live and Total War: ROME II will be playable.

Digital customers can begin preloading via Steam from 10:00 PDT / 18:00 BST today (28th Aug) in order to be as ready as possible to begin their conquest of the ancient world on launch day, with only the day one content patch including Pontus, an additional playable faction, needing to be downloaded once the game is live.

Please note that ROME II will be region-locked in some territories, if you are buying a copy from overseas please check with your retailer if you will be able to activate it your home country. Further details on the regions this effects are here: http://wiki.totalwar.com/w/Total_War_ROME_II:_Regional_Restri...

Kopierat från Total War's Facebook.

Kan du översätta detta till oss som aldrig orkat lära oss dom olika tidszonerna

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Entusiast

CET är väl Central European Time vilket vi har i Sverige, tror jag. Alltså klockan nio på morgonen den tredje september kan man börja lira.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MrAdde:

CET är väl Central European Time vilket vi har i Sverige, tror jag. Alltså klockan nio på morgonen den tredje september kan man börja lira.

Fast STEAM säger annorlunda. Just nu är det 6 dagar ochj 1 timme kvar. D.v.s 19:00 den 3:e September.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem

Fick precis min nyckel från GMG, så har börjat ladda ner det nu :), blev plötsligt väldigt sugen på att spela :p, segt att det är 6 dagar kvar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simcon:

Fick precis min nyckel från GMG, så har börjat ladda ner det nu :), blev plötsligt väldigt sugen på att spela :p, segt att det är 6 dagar kvar

Fått min också! Nu är man bra sugen asså!

Visa signatur

| Playstation 5 | LG C1 65" | Samsung Galaxy S23 +

Permalänk
Medlem

Preload har öppnat! http://puu.sh/4dcef.png

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Locked and loaded!

Permalänk
Hedersmedlem

Det är bra, ladda hem ni alla så att bandbredden inte blir lidande när jag installerar på tisdagen

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Überklass:

Fast STEAM säger annorlunda. Just nu är det 6 dagar ochj 1 timme kvar. D.v.s 19:00 den 3:e September.

Steam burkar bara ha en ungäfär dag och tid när ett spel kommer ut. Det var som på lost planet 3 den kom ut en hel dag före en vad det stog typ veckan innan att den skulle göra. Jag själv skulle nog tro mer på CA än på steam :).

Visa signatur

| CPU: Intel core i5-3570k 3.4GHz | H100 CPU kylare | GPU: Gigabyte GeForce GTX 980 Ti G1 GAMING 6GB | OS: Windows 7 Home pre 64bit | DDR3 4Gb ram | Moderkort: MSI Z77IA-E53 |Skärm: Dell U2312HM 23 | Chassi: NZXT H440W Silent Ultra White |PSU: Corsair TX850 | SSD 1: EVO Basic 840-Series 250GB | SSD 2: 60GB | HDD 1: Seagate 1TB | HDD 2: Lacia 1TB | HDD 3: 3TB WD Red |

Permalänk

Förhandsbokat! Det är ovanligt för min del, brukar vänta på recensioner. Hoppas det inte är alltför buggigt vid release.

Vet någon hur man preloadar till en annan disk än steam ligger på förresten?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Accipiter46:

Förhandsbokat! Det är ovanligt för min del, brukar vänta på recensioner. Hoppas det inte är alltför buggigt vid release.

Vet någon hur man preloadar till en annan disk än steam ligger på förresten?

Nää, men förmodligen borde den finnas på TPB

Köpte förra året mitt första spel på cirka 5-8 år. Diablo 3 -.- äckligt obalanserad med PAY TO WIN konceptet, aldrig mer Blizzard.

Detta år köpte jag Might and Magic 6 med alla DLC.

Nu blev det Total War Rome 2. hööhöhö!!

Permalänk
Medlem

Jag köpte mitt spel via spelbutiken.se (download exemplar). Jag har ännu inte fått min key så jag kan pre-loada. Är det någon annan i samma sits?

Permalänk

Beställde min CE från Webhallen ett par veckor sedan och hörde att vissa redan fått hem sin. Själv ser jag på Webhallens hemsida att min beställning fortfarande "behandlas"(kan bara hoppas att den fortfarande skickas i tid till tisdag). Nåon anna som bokat från Webhallen ?

Permalänk
Medlem

Köpte Rome 2 idag på webhallen och trodde man skulle få spela utan steam men så behövde man aktivera de via steam så det blir aktiverat den 3:e.
Jag undrar då om det blir som jag har förbokat de och får då med "Greek States Culture Pack"?

Visa signatur

The honey badger doesn't care.