QNIX/X-STAR QX/DP2710 27" 2560x1440 Samsung PLS Panel

Permalänk
Medlem
Skrivet av brittaspjut:

De verkar inte skickad min än. Ser inget under order details som tracking number eller något.
Ska jag kanske maila och fråga dem?

de verkar får åka EU runt innan de kommer till sverige... min gick ifrån köln och kollade nu precis så är den i paris..:S hehe

Visa signatur

Lian LI O11 XL | ASUS B850-E | 9950X3D | 64 GB RAM | ASUS 9070XT PRIME | WD SN850x 4TB | Fiio 5K Pro | Sennheiser HD650 | Logitech G Pro | GPW+G502W | RM1000i | ASUS SWIFT OLED |

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Danmyr:

Bara för att klargöra ett par saker som många verkar ha missuppfattat gällande Qnix QX2710/X-star DP2710. Många pratar om "inbränningar" och då drar tydligen många öronen till sig, som om vi snackar om härliga PLASMA eran. Det rör sig INTE om några former av "inbränningar" eller permanenta skador och dylikt, inte för tillfället i alla fall, men vad som händer med tiden kan man endast sia om.

Det som sker på vissa av dessa skärmar när de körs i låt säga då "120hz" är att det blir en "kvarlämning" av pixlar vid statiska bilder under en relativt lång tid, 50-60min brukar vara ett generellt "snitt". Detta är vad man kallar "image retention", och försvinner snabbt när man väl klockar ner skärmen till 60hz och låter den stå någon minut. Som referens använder jag själv två stycken av dessa skärmar, har rullat på bra i 120hz under en längre tid, och ingen image retention what so ever.

Peace out!

Kan intyga detta till fullo.
Inga permanenta skador och endast vid högre Hz antal som skärmen inte är gjord för.

I mitt fall så satt jag och fipplade i Windows och testade inställningar, med Steam i bakgrunden.
Höll nog på i någon timme innan jag startade ett spel, och då hade jag denna "image retention".

Försvann dock efter en liten stund i spelet, och sedan när jag klockade ner till 110hz - försvann det direkt.

Kör som sagt 96hz nu och safe'ar. Dock riktigt bra flyt i jämförelse mot 60hz

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Ninjaflipp:

Om man vill ha en IPS/PLS på 2560x1440 som är överklockningsbar till 120Hz, vilken bodre man köpa då? Kommer troligtvis inte handla eftersom jag redan har tre U2713HM men 120Hz är så lockande

Skrivet av Oneone:

http://www.ebay.com/itm/251247877127?ssPageName=STRK:MEWNX:IT...

Kör denna i stabila 96hz , många för problem med inbränning vid 120.

Kör samma skärm som Oneone, fast med matt yta, samma sak - "inbränningar" / image retention vid 120hz - funkar bättre vid 110hz men safe'ar vid 96hz.
Riktigt fin skärm för det priset dock!

Visa signatur

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av lolrazz:

Har beställt en BenQ 24'' XL2411T 144Hz till min nya dator. Bör jag avbeställa den och gå på en sånhär? Vill ha den iallafall i 100 hz. Vilken bör jag ta, några tips?

Svårt att läsa tråden eller?
Och se vad alla andra säger att de tar eller inte tar...

Lata människa!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tänkte bara meddela att jag slipper betala returfrakten, och att jag ska få pengarna tillbaka. Det sista mailet hade en lite annorlunda ton jämfört mot dom tidigare. Nu känns det genast lite bättre.
Sen får vi se hur jag tar ställning till vad jag ska göra, köpa en likadan - eller något annat.

Visa signatur

Det är inte lätt när det är svårt

Permalänk
Medlem

Tror ni det kan bli permanenta fel, eller att skärmen slits mer när man kör den i 96Hz? vad tror ni? Kör min just nu i 60 för att jag är lite orolig för att nått ska pajja =P

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Fick min för ett par dagar sedan, 5 dagars frakt från korea till norra sverige är inget mindre än imponerande. Dock så tycker jag skärmen i sig är lite av "man får vad man betalar för", höljet och stativet är inget mindre än hemskt och detaljer som att behöva använda en power brick är irriterande. Mitt exemplar lider även av coilwhine då den ligger i standby (inget under änvändning). Hade även uppskattat att kunna justera färger utan att behöva bläddra runt på nätet efter färgprofiler.

Dessa minus frånsett så är det en underbar panel till ett vrakpris så länge man kan leva med nackdelarna. Dock så slängde jag foten åt fanders rätt omgående och öppnade upp för att ta bort "glasklumpen", fixade panel play och lackade ramen mattsvart för att passa in med sekundärskärmen.

Slutligen vore jag glad om någon kan hänvisa till en färgprofil som ger lite kallare färger än dom flesta som ligger lätthittat (TFT Central mfl) tycker fortfarande att det finns drag av gult i vita färger jämfört med min Dell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av David_87:

Fick min för ett par dagar sedan, 5 dagars frakt från korea till norra sverige är inget mindre än imponerande. Dock så tycker jag skärmen i sig är lite av "man får vad man betalar för", höljet och stativet är inget mindre än hemskt och detaljer som att behöva använda en power brick är irriterande. Mitt exemplar lider även av coilwhine då den ligger i standby (inget under änvändning). Hade även uppskattat att kunna justera färger utan att behöva bläddra runt på nätet efter färgprofiler.

Dessa minus frånsett så är det en underbar panel till ett vrakpris så länge man kan leva med nackdelarna. Dock så slängde jag foten åt fanders rätt omgående och öppnade upp för att ta bort "glasklumpen", fixade panel play och lackade ramen mattsvart för att passa in med sekundärskärmen.

Slutligen vore jag glad om någon kan hänvisa till en färgprofil som ger lite kallare färger än dom flesta som ligger lätthittat (TFT Central mfl) tycker fortfarande att det finns drag av gult i vita färger jämfört med min Dell.

jag har en som är kalibrerad med verktyg, kan maila den om du vill testa, skicka pm med mail så fixar jag det.

Visa signatur

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av David_87:

Lägg gärna upp lite bilder på hur skärmen ser ut nu efter lack och borttagning av foten!

Visa signatur

Permalänk

Dåså, Har också beställt en efter mycket övervägande. Det stod mellan en 27-tummare 2560x1440 och en 30-tummare 2560x1600. Det skilde dock ca 1500 (ex moms) så det blev en 27-tummare. Och om den är bra blir det nog en till och kör dem på "högkant". Som min chef sa: "flest skärmar vinner"

edit: stavning

Visa signatur

Göm hornen ko!

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Svårt att läsa tråden eller?
Och se vad alla andra säger att de tar eller inte tar...

Lata människa!

Härligt trevlig du var! Ha en trevlig dag.

Permalänk

Skickade just en beställning till bigclothcraft för en version med fler portar (hdmi, dport). Slutsumman landade på 2450 sek, men jag räknar med att det tillkommer för tull. Ska bli sjukt kul att kolla hur den fungerar när jag väl får den!

Här är monitorn:
http://www.ebay.com/itm/Matte-27-QNIX-QX2710-DPort-PLS-Panel-...

Permalänk
Medlem

ju mer portar desto mer input lag...

Visa signatur

GAMING
G60SD QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 9800X3D|CORSAIR DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 5090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
AM6B+|77S95D QD-OLED|HT-A9M2+SW5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

Varför det?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Gilgamesh:

Att kunna koppla in macbook, xbox och min raspberry pi förutom min dator går långt före hastigheten på inputen, imo.

Permalänk
Skrivet av Oneone:

Varför det?

Tar längre tid för signalerna att gå in i skärmen helt enkelt. En av de bra grejerna med att många av koreaskärmarna skippar osd-knappar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av instrument:

Tar längre tid för signalerna att gå in i skärmen helt enkelt. En av de bra grejerna med att många av koreaskärmarna skippar osd-knappar.

Där ser man, man borde ju tycka att det beror på vilken ingång man använder , så även fast de är inaktiva skapar de input lagg? intressant.

Visa signatur

Permalänk

Så jag mailade säljaren i morse om att de fortfarande inte verkar ha skickat monitorn. Inte fått något svar än och händer inget under order details.

Vad ska jag göra!?

Permalänk
Skrivet av brittaspjut:

Så jag mailade säljaren i morse om att de fortfarande inte verkar ha skickat monitorn. Inte fått något svar än och händer inget under order details.

Vad ska jag göra!?

Tänk på att det är en viss tidsskillnad till korea, det är början på förmiddagen där borta. Ge dem några timmar, och skriv sen ett mail till. Du är i övrigt ganska maktlös från sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av brittaspjut:

Vad ska jag göra!?

i mitt fall så verkar min skärm inte kommit längre än paris på över 13 timmar! hoppas det inte blir transport skada på den för fler gg de hantera den ju större risk blir de skadade...

Visa signatur

Lian LI O11 XL | ASUS B850-E | 9950X3D | 64 GB RAM | ASUS 9070XT PRIME | WD SN850x 4TB | Fiio 5K Pro | Sennheiser HD650 | Logitech G Pro | GPW+G502W | RM1000i | ASUS SWIFT OLED |

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Lägg gärna upp lite bilder på hur skärmen ser ut nu efter lack och borttagning av foten!

Har väldigt mörkt i mitt rum plus enbart mobilkamera så det är svårt att göra rättvisa.
Dock så är jag mkt nöjd med resultatet, nyansen blev samma som Dellens matta svarta. Bara man gnuggar den blanka plasten med exempelvis scotchbrite duk innan så färgen har något att fästa i så blir det nog bra hur man än gör.

Kan även varmt rekommendera att spraya glaset till leden från baksidan lite grann för att "tona" ner den i intensitet.

Bilderna:

Dold text
Permalänk
Medlem

Väntar ivrigt på att få skärmen levererad, men inte fått den än...

Lade beställningen den 20:e, skickades dagen efter 21:a. Kom till STHLM Arlanda i måndags 26:e, skickades samma dag kl 9.00 sedan ska den till Borlänge (Dalarna) vilket tar 3-4 timmar med bil, och det estimerade leveransen var idag. Har inte fått någon och står nu: Beräknad leverans :

Är det bara vänta eller?

Var ju ändå bara ''estimerad'' men ändå, kan det ta sådan lång tid från STHLM, när det stod att den skickades 9 på morgonen i måndags?

Visa signatur

FD Arc | ASRock Z68 Extreme3 Gen3 | I5 2500k | EVGA GTX 780Ti SC | Corsair TX 650W V2 80+ Bronze | Corsair 8GB CL9 1600Mhz | Samsung 830 | QNIX QX2710LED Matte 2560x1440 | Beyer DT770 Pro 80 Ohm + Fiio E10 | Vortex KBC Poker II | Logitech G400 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbiten:

Väntar ivrigt på att få skärmen levererad, men inte fått den än...

Lade beställningen den 20:e, skickades dagen efter 21:a. Kom till STHLM Arlanda i måndags 26:e, skickades samma dag kl 9.00 sedan ska den till Borlänge (Dalarna) vilket tar 3-4 timmar med bil, och det estimerade leveransen var idag. Har inte fått någon och står nu: Beräknad leverans :

Är det bara vänta eller?

Var ju ändå bara ''estimerad'' men ändå, kan det ta sådan lång tid från STHLM, när det stod att den skickades 9 på morgonen i måndags?

Bara att vänta, tog 2 veckor för att få min

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karazhan:

Bara att vänta, tog 2 veckor för att få min

Ja, är väl bara vänta!

BARA för att jag gjorde detta inlägg kom det en update på spårningen:

18.23
I FedEx-fordon för leverans
STOCKHOLM-ARLANDA SE
18.23
På lokalt FedEx-kontor
STOCKHOLM-ARLANDA SE

Så, då kanske man får den i morgon eller fredag!

Visa signatur

FD Arc | ASRock Z68 Extreme3 Gen3 | I5 2500k | EVGA GTX 780Ti SC | Corsair TX 650W V2 80+ Bronze | Corsair 8GB CL9 1600Mhz | Samsung 830 | QNIX QX2710LED Matte 2560x1440 | Beyer DT770 Pro 80 Ohm + Fiio E10 | Vortex KBC Poker II | Logitech G400 |

Permalänk
Skrivet av Ostbiten:

Ja, är väl bara vänta!

BARA för att jag gjorde detta inlägg kom det en update på spårningen:

18.23
I FedEx-fordon för leverans
STOCKHOLM-ARLANDA SE
18.23
På lokalt FedEx-kontor
STOCKHOLM-ARLANDA SE

Så, då kanske man får den i morgon eller fredag!

Vem beställde du från?

Permalänk
Medlem
Skrivet av brittaspjut:

Vem beställde du från?

accessorieswhole

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Ostbiten:

accessorieswhole

Önskar nästan att jag beställde från dem istället för excellentcastle...

Permalänk
Medlem

Hur stor är skillnaden på input lagget mellan en skärm med endast dual dvi jämfört med en med hdmi också? Har tyvärr endast hdmi till laptopen som jag för nuvarande söker en skärm till.

Vet att jag såg en lista med jämförelser tidigare med jag tycks inte kunna hitta den igen.

Kan även passa på att fråga när input lagget faktiskt blir märkbart? Det handlar väl trots allt om tusendels sekunder, eller har jag fel?

Permalänk

Har fått svar från excellentcastle och de har slut på deras qnix 27'' glossy skärm som jag köpt.

De sa att jag antingen fick pengarna tillbaka eller så tar jag en Matte skärm.
Då jag inte orkar hålla på med att få pengarna tillbaka tog jag då en matte qnix skärm.

Får hoppas att de har den inne och att den skeppas ganska omgående..

Permalänk
Skrivet av frozzarn:

Hur stor är skillnaden på input lagget mellan en skärm med endast dual dvi jämfört med en med hdmi också? Har tyvärr endast hdmi till laptopen som jag för nuvarande söker en skärm till.

Vet att jag såg en lista med jämförelser tidigare med jag tycks inte kunna hitta den igen.

Kan även passa på att fråga när input lagget faktiskt blir märkbart? Det handlar väl trots allt om tusendels sekunder, eller har jag fel?

Det är nog inte så farligt. Jag har iofs aldrig förstått allt fokus på låg responstid, inte en chans att man upplever skillnad på 8ms och 2ms.

Skrivet av brittaspjut:

Har fått svar från excellentcastle och de har slut på deras qnix 27'' glossy skärm som jag köpt.

De sa att jag antingen fick pengarna tillbaka eller så tar jag en Matte skärm.
Då jag inte orkar hålla på med att få pengarna tillbaka tog jag då en matte qnix skärm.

Får hoppas att de har den inne och att den skeppas ganska omgående..

Om det är någon tröst så har jag hört att Det oftare är fel på glossy-versionerna!