Är dedikerat grafikminne alltid bättre än integrerat på dagens ultrabook ?

Permalänk
Medlem

Är dedikerat grafikminne alltid bättre än integrerat på dagens ultrabook ?

Ja, som topicfrågan lyder.
Jag har kikat runt lite på ultrabooks och sett att priserna ibland är högre (500:- eller så) på samma modeller (från samma tillverkare, kommer inte ihåg om det var Samsung eller Asus) där den enda uppenbara skillnaden jag hittar är att den billigare har AMD-krets och den dyrare har Intels integrerade grafikminne. Jag trodde att det skulle vara tvärtom? Eller är Intels Integrated Graphics 4000/5000 så bra att de slår dedikerade GPU:er i laptops (kanske har tillgång till mer minne eller nåt?)?

Permalänk

Lättast om du länkar datorerna i fråga.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Lättast om du länkar datorerna i fråga.

Självklart, men som jag skrev kommer jag inte exakt ihåg vilka det var eller var jag såg dem så jag tänkte höra lite allmänt.

Permalänk
Medlem

Datorn med den diskreta graifkkretsen från AMD drar antagligen mer ström, så nyttjar du grafikprestandan så kan det vara värt det.

Permalänk

Okej, men antar att du menar skillnad på dedikerat grafikkort mot en integrerad grafikkrets? I så fall gäller att i allmänhet att dedikerat grafikkort är bättre till mycket bättre än integrerat, men finns självklart undantag, som med en gammal dedikerat mot en ny integrerad.

När du snackar om minnet hänger jag inte med, integrerade grafikkort/kretsar brukar oftast dela minne med resten av systemet, dvs RAM, medan dedikerat kort brukar ha sitt eget minne.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Jag menade att kanske en Intel IG 4000 som kan ta 1Gb eller mer av RAM till grafiken kanske smäller högre idag än en dedikerad AMD/nVidia krets som bara har 500 Mb. Och det är väl ungefär samma sak som det du skrev om att en nyare integrerad kan vara bättre än en äldre dedikerad. Jag lyckades bara inte formulera det så tydligt.