Permalänk
Medlem
Skrivet av EddAa:

Hej

Det är så att jag funderar starkt på att bygga en pfsense burk då jag kommer få 500/100 (kanske 1000/100mbit/s) om 5-6 veckor och jag tänkte att jag skulle ställa lite frågor innan jag börjar. Vill även nämna att jag är helt ny för pfsense!

Jag har en "spel" dator som inte används och tänkte använda den till pfsense.

Dator spec:
Moderkort: MSI Z77 MPower
CPU: Core i7 2600K, 3.4GHz med en Cooler Master Hyper 212 EVO
Minne: Corsair Vengeance DDR3 8GB, 1600MHz
HDD: 500GB WD Caviar Black
PSU: Power Fractal Design Integra R2 500W

Och så tänkte jag slänga in 3 st: Intel Gigabit CT 9301CT 10/100/1000Mbit och ha en DIR-655 som en AP för trådlöst

Så till frågorna:

1: Kommer det bli overkill för en pfsense burk, kommer det ens fungera felfritt med setupen?
2: klarar pfsense av 8 trådar?
3: Hur blir det med ström förbrukningen, kommer den att vara hög om man nu väljer att gå med denna setupen?
4: Vad skulle ni ha bytt ut/ändrat på?
5: Ska jag sälja "spel" datorn och köpa något billigare?
6: Eller ska man glömma pfsense helt då det finns routrar/switchar som funkar lika bra för min nya hastighet?

En i7 som router, jävligt overkill i min mening. Sälj datorn, köp ny hårdvara och få pengar över.

Men;
1: ja, overkill, kmr funka
2: Ja, men du kommer knappast behöva använda alla
3: Ungefär lika när datorn körs i idle. En i7 är inte precis strömsnål, så visst kommer du elda lite för kråkorna så att säga.
4: sitter på en padda, så orkar inte hålla på med länkar just nu. En billig/beggagnad server för dubbelkärnig xeon (eller core2duo) skulle duga fint!
5: Ja
6: pfsense äl absolut överlägset. Kräver lite mer pill än färdiga routrar, men inte så värst så man inte klarar av det, väldigt simpelt och mkt hjälp finns att få. Tror det blir svårt och hitta en färdig lösning som verkligen pallar för 1/1Gbit i verkligheten (praktiskt, inte teoretiskt).

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Avstängd
Skrivet av EddAa:

Hej

Det är så att jag funderar starkt på att bygga en pfsense burk då jag kommer få 500/100 (kanske 1000/100mbit/s) om 5-6 veckor och jag tänkte att jag skulle ställa lite frågor innan jag börjar. Vill även nämna att jag är helt ny för pfsense!

Jag har en "spel" dator som inte används och tänkte använda den till pfsense.

Dator spec:
Moderkort: MSI Z77 MPower
CPU: Core i7 2600K, 3.4GHz med en Cooler Master Hyper 212 EVO
Minne: Corsair Vengeance DDR3 8GB, 1600MHz
HDD: 500GB WD Caviar Black
PSU: Power Fractal Design Integra R2 500W

Och så tänkte jag slänga in 3 st: Intel Gigabit CT 9301CT 10/100/1000Mbit och ha en DIR-655 som en AP för trådlöst

Så till frågorna:

1: Kommer det bli overkill för en pfsense burk, kommer det ens fungera felfritt med setupen?
2: klarar pfsense av 8 trådar?
3: Hur blir det med ström förbrukningen, kommer den att vara hög om man nu väljer att gå med denna setupen?
4: Vad skulle ni ha bytt ut/ändrat på?
5: Ska jag sälja "spel" datorn och köpa något billigare?
6: Eller ska man glömma pfsense helt då det finns routrar/switchar som funkar lika bra för min nya hastighet?

Skall Du routa hela Sveriges Internet access :D? Skämt å sido, för klena nätverkskort :).
Plus som någon annan nämner, dagens pf klarar enbart av att köra med en tråd.

Men annars kan man säga Du är utan problem redo för 10-50 Gb/s så fort Du stoppar in nätverkskort som pallar.
Resten pallar utan bekymmer om Du inte börjar blanda in VPN, Snort, CP m.m.
Plus att det är inget som säger att morgondagens pf inte kommer kunna dra nytta utav flera samtidiga trådar.

EDIT:
Har själv dessa på min att köpa/göra lista:

Supermicro SC111TQ-600CB 600W
Intel Xeon E5-1620 3,6GHz Socket 2011 Tray
Supermicro X9SRL-F
LSI MegaRAID 9260-4i SAS
3 x Seagate Savvio 15K.3 ST9146753SS 64MB 146GB

Blir nog inte i år men kanske 2014 eller 2015(med den tidens hårdvara). Tanken är att ha en maskin där man enbart behöver byta ut nätverkskorten efter hand som man uppgraderar sin fart till nätet(plus några andra mindre krav för maskinen ifall man får besök...). Blir i så fall en maskin som kan leva 15-20 år med minimal hårdvaruuppgradering.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Skall Du routa hela Sveriges Internet access :D? Skämt å sido, för klena nätverkskort :).

Men annars kan man säga Du är utan problem redo för 10-50 Gb/s så fort Du stoppar in nätverkskort som pallar.
Plus att det är inget som säger att morgondagens pf inte kommer kunna dra nytta utav flera samtidiga trådar.

EDIT:
Har själv dessa på min att köpa/göra lista:

Supermicro SC111TQ-600CB 600W
Intel Xeon E5-1620 3,6GHz Socket 2011 Tray
Supermicro X9SRL-F
LSI MegaRAID 9260-4i SAS
3 x Seagate Savvio 15K.3 ST9146753SS 64MB 146GB

Blir nog inte i år men kanske 2014 eller 2015(med den tidens hårdvara). Tanken är att ha en maskin där man enbart behöver byta ut nätverkskorten efter hand som man uppgraderar sin fart till nätet(plus några andra mindre krav för maskinen ifall man får besök...). Blir i så fall en maskin som kan leva 15-20 år med minimal hårdvaruuppgradering.

För klena nätverkskort? Snacka om att prata i nattmössan. Kan tala om att vi prestandamäter med just dessa intel kort i labbet på jobbet, för de har bevisat sig att göra jävligt bra ifrån sig, samt kostar inte skjortan.

Dagens pfsense klarar visst att köra flera trådar, källa? Jag gör det själv och har gjort det par år. Under installationen får du välja om du vill köra singel eller flera cores/trådar.

På tanke på TS bredband, varför ska han köpa kort som klarar av mer än 1/1Gbit när han inte har snabbare lina mot internet?

Fäll ner pungen och landa på jorden.

Visa signatur

i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tozzi:

För klena nätverkskort? Snacka om att prata i nattmössan. Kan tala om att vi prestandamäter med just dessa intel kort i labbet på jobbet, för de har bevisat sig att göra jävligt bra ifrån sig, samt kostar inte skjortan.

Dagens pfsense klarar visst att köra flera trådar, källa? Jag gör det själv och har gjort det par år. Under installationen får du välja om du vill köra singel eller flera cores/trådar.

På tanke på TS bredband, varför ska han köpa kort som klarar av mer än 1/1Gbit när han inte har snabbare lina mot internet?

Fäll ner pungen och landa på jorden.

Ha ha ha, du é för go Du :D.

Läs raden en gång till så kanske polletten trillar ner :).
Som ett extra förtydligande: raden, inte bara den av Dig utvalda meningen.

EDIT:

Såg att där var mer än bara ett dåligt skämt från dig(i mitt eget perspektiv till mitt skämt som jag tyckte var mycket bättre passande).
Var någonstans har jag ens nämnt att pfSense inte klarar av flera trådar. Skriver lika tramsigt som dig här: källa?
Är Du bara okunnig eller är Du bara ute för att påpeka din okunnighet?
Läs om och gör rätt.

Trams.

Har själv kört pfSense sedan 1.0.1 och har provat mig fram till 2.0.3 och ligger nu på 1.2.3 permanent.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Ha ha ha, du é för go Du :D.

Läs raden en gång till så kanske polletten trillar ner :).
Som ett extra förtydligande: raden, inte bara den av Dig utvalda meningen.

EDIT:

Såg att där var mer än bara ett dåligt skämt från dig(i mitt eget perspektiv till mitt skämt som jag tyckte var mycket bättre passande).
Var någonstans har jag ens nämnt att pfSense inte klarar av flera trådar. Skriver lika tramsigt som dig här: källa?
Läs om och gör rätt.

Trams.

Har själv kört pfSense sedan 1.0.1 och har provat mig fram till 2.0.3 och ligger nu på 1.2.3 permanent.

Wat? Nog för jag är trött, men förstår inte..?

Du skriver ju klart och tydligt att korten är för klena, att den inte klarar flera trådar.

Citat:

Skall Du routa hela Sveriges Internet access ? Skämt å sido, för klena nätverkskort .

Min pfsense:

Citat:

Version 2.0.3-RELEASE (amd64)
built on Fri Apr 12 10:27:56 EDT 2013
FreeBSD 8.1-RELEASE-p13

You are on the latest version.

Försökte du vara ironisk ovan? Förstår inte vad du menar, det är det enda vettiga jag kan komma fram till isf, men det var jäkligt dåligt framlagt om det var ironiskt menat.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tozzi:

Wat? Nog för jag är trött, men förstår inte..?

Lite kaffe är inte helt fel :).

Nåja, vi punktar upp det för att göra det så enkelt som möjligt(jag ber om ursäkt för att ha utgått från vissa förkunskaper innan jag började med skämtet):

1. Hans hårdvara är rejäl nog för att routa internetaccess från Sverige till Danmark(behövs dock mer RAM).
2. Hans nätverkskort maxar dock enbart 1 Gbit/s(desktop variant dessutom).
3. Skämtet består(1+2) i att han kommer inte kunna routa internet access för Sverige eftersom hans nätverkskort är för klena+för få.

Det andra är att jag nämner aldrig att pfSense enbart kan hantera en tråd. Det jag däremot nämner är att pf enbart kan köra en tråd(åt gången).
pf och pfSense är två helt olika saker.

pfSense använder sig utav packet filter, därav förkortningen pf.

Det finns mer att läsa om pf hos OpenBSD för de som är intresserade.
pfSense gör det helt enkelt enklare för oss vanliga dödliga lata att använda sig utav pf, därav "Sense".

Lite tydligare nu eller finns där någon annan punkt som jag kan förtydliga eller hjälpa till med? Det är dock exklusive kaffe. Det får Du göra själv om det behövs :D.

EDIT:

Jag är kanske kass på ironi, men har dock inte påstått att jag skulle vara bra på det :D.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Lite kaffe är inte helt fel :).

Nåja, vi punktar upp det för att göra det så enkelt som möjligt(jag ber om ursäkt för att ha utgått från vissa förkunskaper innan jag började med skämtet):

1. Hans hårdvara är rejäl nog för att routa internetaccess från Sverige till Danmark(behövs dock mer RAM).
2. Hans nätverkskort maxar dock enbart 1 Gbit/s(desktop variant dessutom).
3. Skämtet består(1+2) i att han kommer inte kunna routa internet access för Sverige eftersom hans nätverkskort är för klena+för få.

Det andra är att jag nämner aldrig att pfSense enbart kan hantera en tråd. Det jag däremot nämner är att pf enbart kan köra en tråd(åt gången).
pf och pfSense är två helt olika saker.

pfSense använder sig utav packet filter, därav förkortningen pf.

Det finns mer att läsa om pf hos OpenBSD för de som är intresserade.
pfSense gör det helt enkelt enklare för oss vanliga dödliga lata att använda sig utav pf, därav "Sense".

Lite tydligare nu eller finns där någon annan punkt som jag kan förtydliga eller hjälpa till med? Det är dock exklusive kaffe. Det får Du göra själv om det behövs :D.

EDIT:

Jag är kanske kass på ironi, men har dock inte påstått att jag skulle vara bra på det :D.

Åhå, tänkte på ironi, men de va inte skrivet på sådant vis att det skulle tolkas som ironi. Kände mig helt vilsen.

Att pf och pfsense är två skilda visste jag faktiskt inte, trodde du förkortade pfsense med pf bara. Får ta och kolla upp pf lite!

Kan skylla på att jag tyvärr inte kan dricka kaffe, jävla mage.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Gjorde t.o.m en enkel installationsguide helt i text innan Endosavian kom med denna(i denna tråd) som än idag är klockren(med grafik och på svenska). Min trista textversion finns dock fortfarande kvar här: #7257115

Så under tiden jag var sjukskriven så meckade jag med brandväggar(för bl.a NAT och Snort) tills håret nästan åkte av, tills jag hittade m0n0wall och därefter pfSense. Sedan dess har jag varit aktiv på SweC och hjälpt till med tips och råd kring just pfSense. Det var pfSense som i praktiken gjorde att jag blev medlem på SweC.

Innan pfSense var det Clark Connect 2.2 som jag använde sist innan den åkte.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det börjar bli dags att uppgradera här i hemmet, och en ny router/brandvägg står överst på listan!
Vad finns det för vettig hårdvara att köpa i dagens läge som pallar med att slunga trafik i gigabithastighet, och samtidigt inte dra stora mängder ström eller låta som ett mindre jetplan? Den trafiken som ska gå så fort kommer troligen varken behöva köras genom NAT/PAT, utan kommer ha en egen IP-adress. Fast det vore trevligt om den pallade med att lassa trafik i 500Mbit+ i alla fall vid användande av NAT/PAT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChRiiLLe:

Det börjar bli dags att uppgradera här i hemmet, och en ny router/brandvägg står överst på listan!
Vad finns det för vettig hårdvara att köpa i dagens läge som pallar med att slunga trafik i gigabithastighet, och samtidigt inte dra stora mängder ström eller låta som ett mindre jetplan? Den trafiken som ska gå så fort kommer troligen varken behöva köras genom NAT/PAT, utan kommer ha en egen IP-adress. Fast det vore trevligt om den pallade med att lassa trafik i 500Mbit+ i alla fall vid användande av NAT/PAT.

Läs på om hårdvara för pfsense http://forum.pfsense.org/index.php/board,5.0.html
eller så gör du det lätt för dig o tittar på en Edgemax http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1437355

Permalänk
Medlem

Tjena alla!
Jag sitter just nu på ett LAN där vi har våran egen PfSense router med. Vi har Telia's 100/10 tjänst, men när vi kör t.ex tptest får vi bara ut ungefär 10mbit/s ned och 7mbit/s upp per klient.

Då vi varken har ställt in någon slags balansering eller någon limit per klient är detta då väldigt underligt.
Vi är just nu 14 pers och våran router har 2 gb ram samt en Intel(R) Core(TM)2 Duo CPU E8500 @ 3.16GHz. Detta borde väl räcka för 14 pers?

Jag har också ett annat problem då varje gång dhcpn renewar wanen så tappar jag på något sätt kontakt med lan och därmed måste jag göra en manuell renew i cmd (ipconfig /release, ipconfig /renew).
Jag har kollat runt lite och kollat ifall man kan ändra renew tiden, för just nu är den på 600 sek och detta blir väldigt jobbigt när man slösurfar.

Jag skulle också vilja fråga vilka era favorit-packages för övervakning är? Så man kan kolla vem som drar mest på lanet

Tack på förhand!

Visa signatur

|Razer blade 15 Advanced 2018 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av karre89:

Tjena alla!
Jag sitter just nu på ett LAN där vi har våran egen PfSense router med. Vi har Telia's 100/10 tjänst, men när vi kör t.ex tptest får vi bara ut ungefär 10mbit/s ned och 7mbit/s upp per klient.

Vad får du ut direkt i väggen utan router då? Har du kollat så att datorn länkar i 100mbit och inte bara 10 av någon lustig anledning?

Skrivet av karre89:

Då vi varken har ställt in någon slags balansering eller någon limit per klient är detta då väldigt underligt.
Vi är just nu 14 pers och våran router har 2 gb ram samt en Intel(R) Core(TM)2 Duo CPU E8500 @ 3.16GHz. Detta borde väl räcka för 14 pers?

Räcker och blir över

Skrivet av karre89:

Jag har också ett annat problem då varje gång dhcpn renewar wanen så tappar jag på något sätt kontakt med lan och därmed måste jag göra en manuell renew i cmd (ipconfig /release, ipconfig /renew).
Jag har kollat runt lite och kollat ifall man kan ändra renew tiden, för just nu är den på 600 sek och detta blir väldigt jobbigt när man slösurfar.

Så ska det ju inte ske. Så länge adressen du fick från början är ledig så kommer du få behålla den. Märkligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Vad får du ut direkt i väggen utan router då? Har du kollat så att datorn länkar i 100mbit och inte bara 10 av någon lustig anledning?

Räcker och blir över

Så ska det ju inte ske. Så länge adressen du fick från början är ledig så kommer du få behålla den. Märkligt

Innan satt jag själv med switchen som gick till routern och då fick jag ut 95mbit/s ned samt 10mbit/s upp så det borde väl vara samma nu?
Ingen sitter och tankar något eller gör något krävande, så det är väldigt lustigt

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av karre89:

Innan satt jag själv med switchen som gick till routern och då fick jag ut 95mbit/s ned samt 10mbit/s upp så det borde väl vara samma nu?
Ingen sitter och tankar något eller gör något krävande, så det är väldigt lustigt

Vilken version av pfSense kör du? Testa att installera om den skulle jag säga Det där verkar skumt. Jag har Telias 100/100 och får ut max när jag kör tptest eller bredbandskollen.

Min pfSense ligger på ett AMD E-450 fläktlös och rätt så klen. CPUn ligger på 1,65 GHz som max men den ligger runt 100 MHz under normallast. 4GB ram oxå. Så jag har inget monster men den klarar av 100/100.

Jag skulle säga att du ska installera om och sen kanske även prova att byta plats på wan och lan. Alltså bara ändra vilken nätverkskort som är wan och vilket som är lan och testa.

Låter skumt det där.

Visa signatur

/car2ns

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Vilken version av pfSense kör du? Testa att installera om den skulle jag säga Det där verkar skumt. Jag har Telias 100/100 och får ut max när jag kör tptest eller bredbandskollen.

Min pfSense ligger på ett AMD E-450 fläktlös och rätt så klen. CPUn ligger på 1,65 GHz som max men den ligger runt 100 MHz under normallast. 4GB ram oxå. Så jag har inget monster men den klarar av 100/100.

Jag skulle säga att du ska installera om och sen kanske även prova att byta plats på wan och lan. Alltså bara ändra vilken nätverkskort som är wan och vilket som är lan och testa.

Låter skumt det där.

Det verkar som att problemet är borta, nu får jag 90mbit och 10mbit, lustigt.

Men jag har fortförande problemet att jag droppas när wan:en skall renewas.
Loggen är i princip spammad av dessa
"Jul 19 08:01:57 dhclient: RENEW
Jul 19 08:01:57 dhclient: Creating resolv.conf"
Och det händer var 10 minut, och då droppas jag. Jag kan fortförande gå in i routerns gui men jag kan inte vara inne på några andra sidor. Det är då jag får /release och /renew.
Jag har just nu den senaste versionen av PfSense (2.0.3-RELEASE (amd64))

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av karre89:

Det verkar som att problemet är borta, nu får jag 90mbit och 10mbit, lustigt.

Men jag har fortförande problemet att jag droppas när wan:en skall renewas.
Loggen är i princip spammad av dessa
"Jul 19 08:01:57 dhclient: RENEW
Jul 19 08:01:57 dhclient: Creating resolv.conf"
Och det händer var 10 minut, och då droppas jag. Jag kan fortförande gå in i routerns gui men jag kan inte vara inne på några andra sidor. Det är då jag får /release och /renew.
Jag har just nu den senaste versionen av PfSense (2.0.3-RELEASE (amd64))

Skumt. Har inga som helst problem själv hemma.

Du har inte petat i några inställningar utan kör det mesta på default?

Visa signatur

/car2ns

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Skumt. Har inga som helst problem själv hemma.

Du har inte petat i några inställningar utan kör det mesta på default?

Inte som jag vet. Jag skall göra en factory default och kolla ifall det hjälper.

EDIT:Nu så ställde jag om den till factory default och det gick ungefär en halvtimme och inget hände. Så jag pluggade ur den och pluggade in den igen, då funkade det inte heller. Så jag antar att jag har brickat den på något sätt, men jag kan ju bara installera om det så det är ju ingen fara. Oavsett sitter vi på en dålig Thomson-router nu och man märker verkligen skillnad!

EDIT 2:Det verkar som problemet kvarstår, även med thomson-router. Då vet jag att det inte är routerns fel iallafall. Är det någon som har någon idé oavsett?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av karre89:

Inte som jag vet. Jag skall göra en factory default och kolla ifall det hjälper.

EDIT:Nu så ställde jag om den till factory default och det gick ungefär en halvtimme och inget hände. Så jag pluggade ur den och pluggade in den igen, då funkade det inte heller. Så jag antar att jag har brickat den på något sätt, men jag kan ju bara installera om det så det är ju ingen fara. Oavsett sitter vi på en dålig Thomson-router nu och man märker verkligen skillnad!

EDIT 2:Det verkar som problemet kvarstår, även med thomson-router. Då vet jag att det inte är routerns fel iallafall. Är det någon som har någon idé oavsett?

Jobbigt. Jo man märker skillnad Har en D-link avstängd som backup om min pfSense-burk går sönder. Man blir inte så populär här hemma om internet är nere

Har inte behövt använda den än men man kommer ju ihåg hur det var innan pfSense

Visa signatur

/car2ns

Permalänk
Medlem

Nu installerade jag om allt och nu funkar allt finfint! Kan t.o.m skicka över filer i 10 MB/s i SMB, vilket är imponerande personligen då jag bara har haft dåliga erfarenheter av SMB. Jag undrar då nu fortförande om ni har några personliga favoriter bland övervakningspackagesna?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av karre89:

Nu installerade jag om allt och nu funkar allt finfint! Kan t.o.m skicka över filer i 10 MB/s i SMB, vilket är imponerande personligen då jag bara har haft dåliga erfarenheter av SMB.

Om du skickar filer endast på det lokala nätverket spelar inte brandvägg/router någon roll så länge de inte har en inbyggd switch också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Om du skickar filer endast på det lokala nätverket spelar inte brandvägg/router någon roll så länge de inte har en inbyggd switch också.

Imo så var thomson-routern mycket segare än pfSense-routern. Samma sak med att gå in på 192.168.1.1, thomson-routern respondade efter flera sek, medans pfSense routern respondar direkt.
Edit: Läste fel

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Skulle behöva lite tipps på ett router bygge.
Lite bakgrundsfakta till bygget:
Testade att köra bahnhofs integrity OpenVPN lösning på min Linksys E4200 v1.
Routern är flashad med "Tomato Firmware v1.28.0502 MIPSR2Toastman-RT-N K26 VPN".
Har klockat upp CPUn till max, 533mhz.
När jag nu testar hastigheten så kommer jag upp i ca 10/10 på min 100/100 lina och då ligger CPUn på 100% last i routern.

Så min fundering är vad jag kan komma undan med, vill ju bygga så billigt/strömsnålt som möjligt.
Lite mellan tummen och pekfingret på vad jag kan klara mig på för CPU räcker. Har skummat på både OpenVPN och pfsense forum och det har inte direkt gett något i frågan.
Linksys routern kommer jag ha kvar bakom pfsense routern så jag slipper köpa extra NICs och trådlöst diton.. Den ska mest vara till för vpn kopplingen.

Edit:
OpenVPN-tjänsten kör med 2048 SSL kryptering

Permalänk
Medlem

Jag körde vpn på min maskin med följande specs: Intel(R) Core(TM)2 Duo CPU E6750 @ 2.66GHz & 2GB ram. Den var runt 20 - 30% men det var dock inte 2048 SSL. Så mitt tips är: köp en begagnad dator och bygg, om du har möjligheten.

Visa signatur

Intel i7-5820k .:. 32GB DDR4 2400 MHz .:. RTX 3060 Ti .:. 1TB 970 EVO NVMe .:. AOC 49" 5120x1440@120Hz
Intel E3-1230v2 .:. 32GB DDR3 ECC .:. GTX 1650 .:. 9x3TB WD Red & 4x10TB IronWolf

Permalänk
Medlem
Skrivet av pars:

Jag körde vpn på min maskin med följande specs: Intel(R) Core(TM)2 Duo CPU E6750 @ 2.66GHz & 2GB ram. Den var runt 20 - 30% men det var dock inte 2048 SSL. Så mitt tips är: köp en begagnad dator och bygg, om du har möjligheten.

Tack för inputen. Vad körde du för kryptering? Man kanske kommer undan med en billig amd CPU med AESni instruktioner, typ A4-5300...
Fast samtidigt är jag sugen på att ha den i en VM host, måste bara jobba lite mer på frugan

Permalänk
Medlem

Är inte så insatt i BSD världen men kommer det komma ARM-stöd för detta? (=kommer det gå köra på en Raspberry Pi?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

Är inte så insatt i BSD världen men kommer det komma ARM-stöd för detta? (=kommer det gå köra på en Raspberry Pi?)

Ser inte ut som det om man kollar i diskussionen nedan,
http://forum.pfsense.org/index.php?topic=64488.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av pars:

Eller någon ny strömsnål Intel cpu.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

Någon som vet om det finns något lätt sätt att föra över en pfsense-installation från en disk till en annan?

Har skaffat lite ny hårdvara och då fått en 74GB SSD över som jag tänkte stoppa in i min pfsense-maskin som idag har en vanlig mekanisk HDD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nebudchanezzer:

Någon som vet om det finns något lätt sätt att föra över en pfsense-installation från en disk till en annan?

Har skaffat lite ny hårdvara och då fått en 74GB SSD över som jag tänkte stoppa in i min pfsense-maskin som idag har en vanlig mekanisk HDD.

Det är bara att flytta, enormt slöseri på SSD dock men det är ju din ensak

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Det är bara att flytta, enormt slöseri på SSD dock men det är ju din ensak

"Bara flytta" jojo så mycket förstod jag oxå, min fråga var ju dock hur, lite underförstått i det skall ju dock oxå vara att alla inställningar och RRD-data skall finnas kvar på den nya disken.

EDIT: Personligen tycker dock jag det är mer slöseri att SSD:n bara blir liggandes......