Permalänk

Intel i5-4570 vs i5-4570s

Hejsan,

jag kollar på två processorer som är väldigt lika, men som skiljer i strömförbrukning och pris.

i5-4750s klockar mellan 2,9 - 3,6 GHz, drar som max 65W och kostar i skrivandets stund ca. 100 kr mindre än:

i5-4570 som klockar mellan 3,2 - 3,6 GHz och drar max 84W.

Enligt en två år gammal förklaring av skillnaden mellan Intels bokstavstillägg (x, k, s, t, p) så beskrivs s som att processorn presterar lika bra, men med en inbyggd energisparfunktion när processorn inte belastas.

Jag blir dock misstänksam eftersom 's' versionen har samma maximala klockfrekvens, är både är billigare och drar mindre energi. Vad är haken?

Jag hade en teori att processorns inbyggda grafik (intel 4600) skulle prestera sämre, men att det inte har någon påverkan ifall man har ett dedikerat grafikkort (vilket jag har).

Är detta önsketänkande eller en "no-brainer"? Jag vill gärna ha mer om information om Intels s-processorer i allmänhet och i5-4570s i synnerhet.

Tack på förhand!

PS. Jag bygger just nu en rigg mest tillägnad spel, såsom Arma 2, 3, Dayz, BF3 etc. Kör på gtx 670. Har redan överskridit budget, så tänk inte ens tanken på att nämna i7:or eller upplåsta k-modeller.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Chribbster:

Har redan överskridit budget, så tänk inte ens tanken på att nämna i7:or eller upplåsta k-modeller.

Det gör jag ändå, för det är riktigt dumt att inte göra till en speldator.
Med en upplåst K-processor kan du få ut cirka 20-30% mer prestanda ur din processor i framtiden och det betyder att du kanske inte behöver byta ut den och grafikkortet och det tjänar du ju tusentals på.
Till exempel 2st GTX 670'n är och kommer bli flaskade av en i5 4570 i framtiden.

Här har du i alla fall en jämförelse: http://cpuboss.com/cpus/Intel-Core-i5-4570S-vs-Intel-Core-i5-... Verkar som 4570 presterar avsevärt bättre av någon anledning.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

S-varianten brukar vara dyrare, så det är lite underligt faktiskt. Jag skulle välja den utan tvekan.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

ingen skillnad på inbyggd GPU, skillnaden verkar vara att den är lägre klockad på bas frekvensen och därmed går svalare på 65TDP mot 84.

http://ark.intel.com/sv/compare/75043,75044

intels syn på TDP:
" TDP (Thermal Design Power) representerar den nästintill maximala mängd energi som en produkt kan förbruka för en termiskt signifikant period medan den kör kommersiell programvara.. "

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 | RTX 4080S FE | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Det gör jag ändå, för det är riktigt dumt att inte göra till en speldator.
Med en upplåst K-processor kan du få ut cirka 20-30% mer prestanda ur din processor i framtiden och det betyder att du kanske inte behöver byta ut den och grafikkortet och det tjänar du ju tusentals på.
Till exempel 2st GTX 670'n är och kommer bli flaskade av en i5 4570 i framtiden.

Här har du i alla fall en jämförelse: http://cpuboss.com/cpus/Intel-Core-i5-4570S-vs-Intel-Core-i5-... Verkar som 4570 presterar avsevärt bättre av någon anledning.

Jag håller med denne man, det är "dumsnålt" att inte köra på den upplåsta K-modellen. Och om budgeten är så pass stram, spara in på något annat eller vänta tills du har budget till K-modellen.

Ont:

S-modellen är helt klart mer intressant än icke S-modell, men som jag sa innan K-modell är att föredra framför båda eftersom det är en spel dator det handlar om.

Permalänk

10721a;13830635]Jag håller med denne man, det är "dumsnålt" att inte köra på den upplåsta K-modellen. Och om budgeten är så pass stram, spara in på något annat eller vänta tills du har budget till K-modellen.

Ont:

S-modellen är helt klart mer intressant än icke S-modell, men som jag sa innan K-modell är att föredra framför båda eftersom det är en spel dator det handlar om.[/QUOTE]

TS hade inget intresse av att lägga mer pengar på en dyrare processor.
Bättre att "spara" de pengarna till en nyare generation då de förmodligen kommer prestera bättre ändå.
För att få till en bra överklockning måste han dessutom ha ett moderkort,kylare och nätagg som klarar av jobbet. MAO det är inte så ekonomiskt försvarbart då budgeten är överskriden.

S modellen är nog intressant om han/man har någon form av ITX system, men då de kostar lika mycket hade jag tagit standard modellen för att få en liten knuff i basfrekvensen.

en av mina vänner kör med sandy i5, icke K, han spelar BF3/skyrim etc utan problem.
man måste inte köpa K versionen för att spela, Intel får bara mer pengar i fickan för en funktion en del inte har någon nytta av.
edit: nu när jag tänker efter, jämförde min 2700K på 5ghz mot polarens standard 2600 (icke K, 300kr nedsatt pris köpte han den för)
så märkte vi ingen skillnad på spelupplevelsen i 1080P, båda hade 8GB ram (jag hade dock 1866mhz) och båda hade gtx 560ti.
den största skillnaden fick jag när jag bytte till ett gtx 580, inte öka frekvensen på min processor.

synd du missade superrean på komplett TS, de hade en Haswell i5K där för runt 1580kr tror jag?

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 | RTX 4080S FE | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Entusiast
Skrivet av truedesire:

TS hade inget intresse av att lägga mer pengar på en dyrare processor.
Bättre att "spara" de pengarna till en nyare generation då de förmodligen kommer prestera bättre ändå.
För att få till en bra överklockning måste han dessutom ha ett moderkort,kylare och nätagg som klarar av jobbet. MAO det är inte så ekonomiskt försvarbart då budgeten är överskriden.

S modellen är nog intressant om han/man har någon form av ITX system, men då de kostar lika mycket hade jag tagit standard modellen för att få en liten knuff i basfrekvensen.

synd du missade superrean på komplett TS, de hade en Haswell i5K där för runt 1580kr tror jag?

Ja det beror ju såklart på vilket moderkort TS hade tänkt köpa men om han hade tänkt köpa ett någorlunda gediget för typ 1000kr så är det ju inga problem.
En kylare är nästan obligatoriskändå då Intels stock-kylare är förjävlig... Nätaggregatet går det heller ingen nöd på även om han köper ett 430W-agg som CX 430M. Strömförbrukning av komponenter är överskattat.

Det var dock väldigt synd att TS missade Komplett-REAn ja, en 4670K för 1600kr är prestanda/krona det!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Köpte en i5 4670 för 1599 på komplett rean. Vänta tills nästa rea och köp en sånn! 20-30% bättre prestanda!

Permalänk
Medlem

Av egen erfarenhet så känns de som att när cpun säger ifrån i nya spel så brukar det vara dags att köpa nytt hur som helst. Om du ska överklocka så ska du göra det på direkten. Om TS inte har några sådana planes så är det bättre att spara pengar på att köpa en S model samt kanske ett H87 moderkort istället för Z87. Blir ju 300-400kr som kan läggas på mer ram/ssd/grafikortet/kylare/hdd etc.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chribbster:

Enligt en två år gammal förklaring av skillnaden mellan Intels bokstavstillägg (x, k, s, t, p) så beskrivs s som att processorn presterar lika bra, men med en inbyggd energisparfunktion när processorn inte belastas.

Det stämmer inte, i vissa fall är prestandan lika men maxar du alla kärnorna är prestandan med S-versionen lägre än den utan S. Jag har köpt S- och T-processorer av olika anledningar till olika datorer, men jag skulle inte köpa det till speldatorn hemma.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Skrivet av Xeno88:

Av egen erfarenhet så känns de som att när cpun säger ifrån i nya spel så brukar det vara dags att köpa nytt hur som helst. Om du ska överklocka så ska du göra det på direkten. Om TS inte har några sådana planes så är det bättre att spara pengar på att köpa en S model samt kanske ett H87 moderkort istället för Z87. Blir ju 300-400kr som kan läggas på mer ram/ssd/grafikortet/kylare/hdd etc.

ungefär det jag ville få fram med min edit där uppe
när arkitekturen blivit "för gammal" så tjänar man mer på byta processor.

inte för detta är en haswell men, toms hade ett intressant test med olika generationer från Intel

3570K std klock 3.4 mot Q9550 överklock på 3.4ghz visar ju rätt bra skillnaden med att byta arkitektur.
(edit: blev positivt överraskad av Pentium G må jag säga )

och icke trådade spelet SC2

oavsett vad, tjänar man mer på hoppa till en nyare generation än klocka en gammal.

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 | RTX 4080S FE | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Xeno88:

Av egen erfarenhet så känns de som att när cpun säger ifrån i nya spel så brukar det vara dags att köpa nytt hur som helst. Om du ska överklocka så ska du göra det på direkten. Om TS inte har några sådana planes så är det bättre att spara pengar på att köpa en S model samt kanske ett H87 moderkort istället för Z87. Blir ju 300-400kr som kan läggas på mer ram/ssd/grafikortet/kylare/hdd etc.

Inte riktigt så sant dock... Tänk bara på i5 2500K, hade man köpt en i5 2400 så hade man nog varit ganska ledsen nu för nu är det på gränsen till att processorn börjar bli flaskhals i 60Hz i många spel men en klockning hjälper definitivt för det.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Det finns egentligen bara 2 orsaker till att köpa S-varianten eller för den delen T-varianten.

1. Problem med att kyla bort fulla effekten av standardmodellen, t.ex. litet mini-itx chassie, passiv kylning eller dylikt.
2. Begränsning p.g.a. av nätagg, t.ex. om man kör med pico psu.

Man skulle kunna argumentera för ljudnivå men det löses enklast med en bra kylare vilket är ett krav ifall man prioriterar låg ljudnivå i vilket fall som helst. En annan orsak skulle kunna vara att man inte behöver fulla effekten men då kan man oftast klara sig med en billigare cpu t.ex. en I3:a.

Att tänka på är att även om maximala turbofrekvensen är samma kommer sannolikt standardmodellen hålla högre turbofrekvenser oftare då den har ett högre tdp att jobba mot vilket gör att den inte behöver återgå mot stockfrekvens lika snabbt.

Visa signatur

Dell Latitude 7280
IPad Pro 11
IPhone XS

Permalänk

Tack för svaren!

Jag går OT på min egen tråd och förklarar det kontroversiella beslutet att inte ta en upplåst processor:

Min budget är redan pressad och min utgångspunkt var att ta en i3 processor, men ville ha en "riktig fyrkärnig processor" då hyperthreading inte fungerar bra för alla spel. Jag kunde ta ett billigare H87 moderkort, ett snålare nätaggregat samt köra på Intels sketna stockkylare.

Utöver det så bedömer jag att processorn inte kommer flaskhalsa på ett bra tag, och när det väl är dags att uppgradera så vill man ha en åttakärnig processor då nästa generations spelkonsoler ska använda sådana. Av erfarenhet av en annan budgetrigg jag byggde 2009 så känns det hopplöst att uppgradera utan att byta ut nästan alla delar, främst pga. Intels frekventa sockelbyten.

Värt att notera är att datorn jag bygger nu är INTE en ersättare till min gamla, då jag tycker den rullar på bra. Vill man ha "framtidssäkra" processorer kör man nog hellre på AMD, men betalar istället för kylare och högre elräkning.

Så, back on topic:

Av inläggen har jag insett att mitt problem är brist på förståelse om TDP (Thermal Design Power). Värdet anger inte hur mycket watt som processorn drar av nätaggregatet (vilket jag antog), utan hur mycket effekt som kylsystemet måste kunna avleda för att processorn inte ska överstiga sin maximala temperatur.

Enligt denna definition så borde i5-4570s ha en bättre kyldesign, vilket kräver mindre av kylsystemet, vilket borde leda till att processorn kan ligga på sin maximala klockfrekvens på 3,6 GHz längre och därav ge bättre prestanda. Ändå visar benchmarks mellan de två processorerna att i5-4570 presterar bättre...

En annan sak jag funderar på är om man sitter på en 4570s och vill ha ut maximal prestanda. Det känns som att man bara behöver uppgradera kylsystemet, men då hamnar man i samma logiska lucka där processorn borde prestera bättre från första början. Enligt min tidigare jämförelse så skiljer även "thermal solution specification", vilka är PCG 2013C och PCG2013D.

Jag får läsa på det där senare, men kom gärna med med mer information.

Permalänk
Medlem

Värmen som utvecklas och den effekt som cpu:n förbrukar ifrån nätagget är samma. TDP är i Intels fall som du sa mer av ett designmått på vilken mängd värme som måste kunna kylas bort. Cpu:n kan i vissa fall under kortare perioder överskrida sitt TDP-värde, detta sker framförallt när den klockar upp sig i turboläge (under belastning).

S-varianten av CPU:n går på aningen lägre spänningar men är också lägre klockad för att minska effekten. Sannolikt är även turbofunktionen aningen mindre aggressiv i S-varianten för att hålla ner effekten. Resultatet av detta blir att standardmodellen troligen kommer hålla sig kvar i högre klockfrekvenser längre eftersom den har ett högre TDP-värde att jobba mot samt att även den kan överskrida sitt TDP.

Som jag skrev i mitt tidigare inlägg, är man inte begränsad av kylning eller nätagg finns det ingen orsak att välja S-varianten över den ordinarie.

Visa signatur

Dell Latitude 7280
IPad Pro 11
IPhone XS