Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Snabbtest: Grafikprestanda i Total War: Rome II

Permalänk
Medlem

Vad säger ni? Ultra på 3 skärmar med FHD på ett klockat HD4890?

Visa signatur

3900XT - Dark Rock 4 PRO, 48GB 3600mhz, KFA2 RTX3080ti - Phanteks Evolve - RM850x
LG OLED C9 - Samsung Odyssey G9 - Rival 650 wireless - Xtrfy K4
Bärbart: Macbook Pro 15 - i7 2018 & Huawei Matebook 3K - i5 2020 - EGPU: TUF 3070 RTX
Ljud: focusrite 2i2 - KRK rokit RPG5 - sE 2200a
Klav: Akai MPK249, MPD226 & MPK mini

Permalänk
Inaktiv

Alltså varför ser spelet ut som skit samtidigt som det lider av kraftiga fps drops?

Nästan ospelbart, på low eller extreme, sak samma. :/

i5, GTX 670, 16gb ram och SSD
(inga problem med andra spel)

Ångrar nu att jag köpt det, och för er som tvekar: Vänta!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

660 Ti verkar vara det mest prisvärda för detta spel. Gtx 770 hade ju jätte dåligt minimum fps, speciellt när man jämför kortet emot det gammla 7970.

660 Ti skulle ju ursprungligen ha blivit 680 om kepler inte hade presterat så sjukt

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Någon som försökt se hur många kärnor/trådar spelet använder?

Permalänk
Inaktiv

Intresserad av vad andra 770 användare får.

Jag får 34,1 FPS i average och typ 11 som lägsta drop i den inbygdda benchen på ultra. Temps är helt ok, många på forumen som klagar på att prestandan är dålig och mycket graphical errors. Kommer komma en patch redan nästa vecka tydligen, hoppas det för Sweclockers får fan dubbla min average FPS med samma grafikkort, samma inställningar... Och tredubbla lägsta värde..

EDIT: Drog upp processorn från 3.6 ghz till 4.0 ghz och gick från 34.1 fps till 34.5 fps så då kan jag utesluta flaskhals också i guess...

Permalänk
Medlem

Har spelat alla total war spel och nästan alla expansioner sen första Shogun: Total war kom ut år 2000.

Så här får ni tipset från experten: jag kommer köpa detta spel i julklapp till mig själv, när det är patchat

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mooter:

Har spelat alla total war spel och nästan alla expansioner sen första Shogun: Total war kom ut år 2000.

Så här får ni tipset från experten: jag kommer köpa detta spel i julklapp till mig själv, när det är patchat

Så sant som det är sagt, i vanlig total war manér så blir det spelbart efter 2-3 patchar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dunis90:

Någon som försökt se hur många kärnor/trådar spelet använder?

Den använder alla mina 6 kärnor, Ungefär mellan 50-70% load

Permalänk

Nya drivisar tack!

Permalänk
Medlem

Lite synd att man inte får se testresultat från Radeon 6990. Har för mig att den funkar minst lika bra som en 7970?

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leinhart:

Vad säger ni? Ultra på 3 skärmar med FHD på ett klockat HD4890?

synd bara dem inte stödjer mer än två monitorer

mtt har smält ännu mer det senaste när jag typ spelar civ xD.

Permalänk
Medlem

Har märkt att spelet endast använder cirka 30-40% av min GPU i större strider (7950 Boost) och det visar att det behövs bättre stöd från drivrutinerna.

Permalänk
Skrivet av Chromatic:

Jag har spelat en del spel på senaste tiden som bara använder kanske 30% av det andra kortet.
Men på alla dessa spel så har jag lyckats lösa problemet genom att välja:

"Force alternate frame rendering 2"

I nvidias kontrollpanel.

Borde inte den metoden fungera rätt så bra även för detta spelet?

Jag har testat det men då bestämmer sig grafikkorten på att jämt och solidariskt dela ut arbetet på 50 % var istället för att båda två ligger och kämpar vid 100 % styck.

Permalänk
Medlem

"Nytt jämfört med föregångaren Total War: Shogun 2 är bland annat sjöslag och uppdaterad grafikmotor,"

Sjöslag fanns ju i shogun 2?

Skrivet av FribBe:

Har märkt att spelet endast använder cirka 30-40% av min GPU i större strider (7950 Boost) och det visar att det behövs bättre stöd från drivrutinerna.

Att det är i stora strider tyder på att det är tungt för processorn och det är nödvändigtvis inga som helst problem med drivrutinerna.

Min dator får typ 3 fps i första RTW om jag drar på tillräckligt många gubbar på slagfältet.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem

Nu vill man ju se hur Extreme och Extreme++ ser ut! Finns det någon video på det?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av deadich:

Att det är i stora strider tyder på att det är tungt för processorn och det är nödvändigtvis inga som helst problem med drivrutinerna.

Min dator får typ 3 fps i första RTW om jag drar på tillräckligt många gubbar på slagfältet.

Stämmer, däremot tyder antalet personer som har problem med spelet på att det finns problem lite varstans.

Permalänk
Medlem

Detta spelet kräver en massa patchande.. 4770k @ 4.6ghz & gtx 780 på 1100mhz, 35~ fps i campaign när man kollar över slagfältet. Ser folk med sämre datorer som får bättre fps, om dom nu inte ljuger dvs. (folk med amd processorer osv.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

"Nytt jämfört med föregångaren Total War: Shogun 2 är bland annat sjöslag och uppdaterad grafikmotor,"

Sjöslag fanns ju i shogun 2?

Att det är i stora strider tyder på att det är tungt för processorn och det är nödvändigtvis inga som helst problem med drivrutinerna.

Min dator får typ 3 fps i första RTW om jag drar på tillräckligt många gubbar på slagfältet.

Sant, dock används processorn dåligt, som vanligt när det gäller Total War.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qwal:

synd bara dem inte stödjer mer än två monitorer

mtt har smält ännu mer det senaste när jag typ spelar civ xD.

Haha, glömde bort det, jag beställde nyligen 3 skärmar som jag väntar på också... Aja, nytt grafikkort får väl införskaffas.. dyrt med dator.

Visa signatur

3900XT - Dark Rock 4 PRO, 48GB 3600mhz, KFA2 RTX3080ti - Phanteks Evolve - RM850x
LG OLED C9 - Samsung Odyssey G9 - Rival 650 wireless - Xtrfy K4
Bärbart: Macbook Pro 15 - i7 2018 & Huawei Matebook 3K - i5 2020 - EGPU: TUF 3070 RTX
Ljud: focusrite 2i2 - KRK rokit RPG5 - sE 2200a
Klav: Akai MPK249, MPD226 & MPK mini

Permalänk
Medlem

Varken grafikkort eller cpu belastas särskilt mkt för mig, får nästan samma fps på extreme som på lägsta. Tur att detta är ett spel där det inte är superviktigt att sitta med 120 fps.

Får 25-30 på extreme och runt 50 på lägsta.

Jag vettefan om dessa värden stämmer, tycker inte att det hackar så.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk

Kommer Creative Assembly göra så att det stödjer Crossfire, för just nu är det en del flickering som pågår

Visa signatur

Nuvarande rigg: CPU: AMD R7 3700X, RAM: G.Skill Flare X, GPU: EVGA 1080Ti FTW3, Moderkort: Gigabyte GA-AX370-Gaming K7 (F51g), HDD: Samsung 840 SSD Pro Basic, WD Black Caviar 1TB SATA II, CPU-kylare: Corsair H115i (Noctua NF-A14), Chassi: Fractal Design R5, PSU: Seasonic Prime GX 1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av S-FighterPilot:

Kommer Creative Assembly göra så att det stödjer Crossfire, för just nu är det en del flickering som pågår

Ingen har svar på de, dom har inte sagt någonting enligt forumet.

Permalänk
Medlem

Lysande val av ett särskilt speltest, det uppskattas. Skönt att se att det inte verkar finnas några större avarter i den uppdaterade grafikmotorn. Spelseriens tendens att ha ett underligt beteende vad gäller grafikprestandan på själva spelkartan verkar man ju ha löst i föregående spel så det antar jag är okej här med. Skulle säkert sitta och titta på just detta nu om det inte vore för att jag låter spelet vänta den här gången. Alltför många erfarna spelare har klagat på strids-AI'n och den har serien ju alltid haft problem med ett tag i början också, så för en gångs skull får spelet mogna till sig lite. Eventuella större tidiga buggar har till och med kunnat motverkas av mod-communityn långt före Creative Assembly, så den utvecklingen blir intressant.

Permalänk
Medlem

Massvis med buggad fysik och nu frös hela spelet också, suck. Båtar som åker genom land och här ställde sig ett av dom här jävla siege towersen åt fel håll och soldaterna började hoppa rakt in i muren och sedan teleporteras upp på muren

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mkk:

Spelseriens tendens att ha ett underligt beteende vad gäller grafikprestandan på själva spelkartan verkar man ju ha löst i föregående spel så det antar jag är okej här med.

Trodde också att jag skulle vara okej..

..i have never been so wrong

Permalänk
Medlem

Spelet är hyffsat dåligt optimerat, men efter några veckor av patchar och nya drivrutiner så lär det vara ordnat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leinhart:

Haha, glömde bort det, jag beställde nyligen 3 skärmar som jag väntar på också... Aja, nytt grafikkort får väl införskaffas.. dyrt med dator.

beroende på din cpu kan du köra 1 skärm på den inbyggda kretsen där. men inte eyefinity utan ny gpu vänta på 9000 serien från amd ca 1 månad bort, lite drygt.

Permalänk
Medlem

Spelet ser riktigt mediokert ut, men kul med tester.

Visa signatur

Cooler Master Storm Sniper - Gigabyte P67A-UD3 - i5 2500k 3.3@4.7ghz - Crucial M4 SSD 128 GB - Gigabyte 560 Ti GTX OC 1024MB - Crucial Ballistix 4GB@1600mhz DDR3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Emerald:

Spelet ser riktigt mediokert ut, men kul med tester.

Spela spelet innan du yttrar dig. ingame grafiken är bättre än i något annat strategi spel och det ser galet bra ut visuellt.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFuq:

Detta spelet kräver en massa patchande.. 4770k @ 4.6ghz & gtx 780 på 1100mhz, 35~ fps i campaign när man kollar över slagfältet. Ser folk med sämre datorer som får bättre fps, om dom nu inte ljuger dvs. (folk med amd processorer osv.)

Precis samma setup, fast 2 780. 56 fps i stresstest med allt på max. 1080p.

Rätt pinsamt dåligt optimerat!