QNIX/X-STAR QX/DP2710 27" 2560x1440 Samsung PLS Panel

Permalänk
Medlem

Någon här som har provat QNIX eller X-star med Overload PCB?

Inte hittat om dom fungerar med Overlord PCB.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Medlem

Förresten, hur betalas tullen? Det är min far som bor i Norge som betalat skärmen med kort men skärmen kommer hit till Sverige. Kan tullen betalas med kort eller betalas den som faktura?

Visa signatur

R7 5700X3D | RTX 3060 Ti | 3DMark
K3 | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X 2 Superlight | 80HE
pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneinalifetime:

Vad innebär att "Värdet på paketet var nedskrivet till 200 USD."?

Skrivet av evoke:

De skriver ner värdet på produkten vilket gör att köparen behöver betala mindre i tull/moms. Vilket inte är lagligt så vitt jag vet men det finns inte en chans att du kan åka dit för det. Däremot så "kan" det blir problem om det händer någonting på vägen eftersom paketet också blir försäkrad för det beloppet. Men om säljaren gör det utan att du säger till är det ju på hans initiativ och han tar således risken.

$200 i värde blir väl typ 400kr moms/tull + på det som du betalade för produkten från säljaren.

Precis som evoke säger, blev helt enkelt billigare för mig, på säljarens initiativ. 25% av skrivna värdet är 50 dollar, vilket just precis nu motsvarar 330 kr. Hade säljaren inte gjort detta hade jag istället fått betala 530 kr.

Jag har inte fått betala momsen än, men det kommer nog med posten så småningom. Räknar således att mitt totala pris för hela kalaset hamnar på ca 2500 kr, eftersom paypal verkade ta lite extra vid valutaväxling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casper:

Förresten, hur betalas tullen? Det är min far som bor i Norge som betalat skärmen med kort men skärmen kommer hit till Sverige. Kan tullen betalas med kort eller betalas den som faktura?

UPS/DHL/FedEx etc kommer att komma med paketet och antagligen kräva att du betalar tullen/momsen/exp. avgift på plats för att kunna ta emot paktetet! Vet inte riktigt hur det fungerar om man vägrar...

I bland kan de kräva det i efterhand, dock. Så man får en faktura på posten! I regel får man alltid betala moms/tull om man använder sig av någa av de stora transportföretagen. Om man använder typ Postens motsvarigheter i utlandet (USPS) o.s.v. kan man ibland slippa betala. Fördelen är ju dock att transportföretagen är så överlägset mycket snabbare på att leverera.

Permalänk
Medlem

Man betalar inte tull på de flesta datorprodukter; inte heller en monitor.
Däremot måste man betala moms + en administrations avgift (typ 100 kr)
Jag fick en avi med paketet och 10 dagar att betala.

Visa signatur

CPU: Hexacore i7-980x ¤ KYLNING: moddad Corsair H70 ¤ MB: Asus Rampage 3 Extreme ¤ RAM: 12GB Corsair Dominator 1600MHz ¤ GPU: MSI GTX 760 ¤ PSU: EVGA SuperNOVA G2 1300W ¤ SSDer: Kingston HyperX Predator HHHL 240GB, Intel SSD 520 240GB, Intel SSD 330 120GB, Corsair Force GT SSD 120GB ¤ CHASSI: HAF 932 ¤ TANGB: Ducky Shine 2 MX Clear ¤ SKÄRMAR: Philips BDM4065 VA-LED 40" 3840x2160, QNIX 2710 LED E2 27" 2560x1440 PLS, Benq 24"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Humbuk:

Man betalar inte tull på de flesta datorprodukter; inte heller en monitor.
Däremot måste man betala moms + en administrations avgift (typ 100 kr)
Jag fick en avi med paketet och 10 dagar att betala.

Är inte tull/skatt/moms samma sak? Förutom att det
Heter olika?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian LI O11 XL | ASUS B850-E | 9950X3D | 64 GB RAM | ASUS 9070XT PRIME | WD SN850x 4TB | Fiio 5K Pro | Sennheiser HD650 | Logitech G Pro | GPW+G502W | RM1000i | ASUS SWIFT OLED |

Permalänk
Skrivet av Oneinalifetime:

Ser 1920x1200 "normalt" ut på en så högupplöst skärm eller blir det konstigt?

Det beror på hur nära du sitter. En halvmeter = Lite pixligt, En meter = Absolut inga problem.

Permalänk

Får ta att gå in i skaran av de andra som just fått sina monitorer: Bra batch tydligen. Inga döda pixlar och ingen nämnvärd blb på mitt ex heller.

Permalänk
Medlem

Någon som har tips på en bra ICC-Profil för 120Hz?

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Medlem

Sugen som fasen på en sån här skärm, lär ju dock inte kunna lira mer än Dota 2 i den extrema upplösningen, går det bra att sänka i spel som WoW? Eller blir det skumt, rätt ny i denna skärmvärld?

Visa signatur

9800X3D - 4090 FE allt vattenkylt.

Permalänk

Fick min nu idag hemkörd med fedex hade fått den igår om jag varit hemma. Funkar toppen i windows inga döda pixlar återkommer med blb när jag kan göra rummet mörkt dvs ikväll. Vill e inte funka outof the box med linux mint återkommer med det också.

Snabbomdömme: tokigt nöjd men vad smått allt blev

Någon som ar en snabb och bra fix för linux?

Visa signatur

Göm hornen ko!

Permalänk
Medlem
Skrivet av minh:

Är inte tull/skatt/moms samma sak? Förutom att det
Heter olika?

Tja... det är pengar man måste betala !

Visa signatur

CPU: Hexacore i7-980x ¤ KYLNING: moddad Corsair H70 ¤ MB: Asus Rampage 3 Extreme ¤ RAM: 12GB Corsair Dominator 1600MHz ¤ GPU: MSI GTX 760 ¤ PSU: EVGA SuperNOVA G2 1300W ¤ SSDer: Kingston HyperX Predator HHHL 240GB, Intel SSD 520 240GB, Intel SSD 330 120GB, Corsair Force GT SSD 120GB ¤ CHASSI: HAF 932 ¤ TANGB: Ducky Shine 2 MX Clear ¤ SKÄRMAR: Philips BDM4065 VA-LED 40" 3840x2160, QNIX 2710 LED E2 27" 2560x1440 PLS, Benq 24"

Permalänk
Medlem

Hur många % av köpesumman betalar man i tull/skatt/moms?

Permalänk
Avstängd

Fedex brukar skicka en faktura, kan ibland ta ett tag efter man fått produkten utkörd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mellanmjölk:

Moms = 25%

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mellanmjölk:

Skrivet av Humbuk:

Moms = 25%

Det är även det deklarerade varuvärdet som gäller och inte specifikt köpesumman. Skriver säljaren ner värdet på paketet blir det mindre att betala - dock kan ersättning för skadat/förlorat paket endast utgå på den summa som paketets värde är skrivet till (vet inte hur säljarna gör här om de tar mellanskillnaden eller ej.)

Permalänk
Medlem

Hej jag kör just nu med en Fujitsu SL27-T LED och tänkte uppgradera mig till en sådan Korea skärm men är lite osäker på vilken jag ska välja? Skulle vilja klara 96hz? Och då antar jag att det står imellan Qnix och X-Star, vore underbart om den kunde klara 120hz utan några problem fast då kanske jag begär för mycket för 2500kr Denna hade jag tänkt på http://www.ebay.com/itm/Perfect-Pixel-QNIX-QX2710-LED-Evoluti...

Är det någon här som har beställt från den säljaren? 99.9% positivt verkar ju bra.

Och en sista fråga, vart skriver man till dem att sätta en annan prisbenämning så man slipper betala så mycket i moms?

EDIT ; Skulle vilja ha en Pixel perfekt, blb är inget jag bryr mig om (min skärm nu har extrem blb)

Permalänk

lite uppdateringar

Fick skärmen att fungera i Linux med lite trix... jag gjorde som i guiden:
http://neogregious.blogspot.se/2013/05/korean-ips-monitors-an...
kör just nu dubbla skärmar som primär qnix och secundär en benq gw2750
värdet på mitt paket var satt till $200 vilket är lite kul när allt funkar hade varit tråkigare om paketet gått sönder...

Visa signatur

Göm hornen ko!

Permalänk
Medlem

Missade min leverans idag..
Får väl den imorgon..

Visa signatur

Lian LI O11 XL | ASUS B850-E | 9950X3D | 64 GB RAM | ASUS 9070XT PRIME | WD SN850x 4TB | Fiio 5K Pro | Sennheiser HD650 | Logitech G Pro | GPW+G502W | RM1000i | ASUS SWIFT OLED |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade-swe:

Nu pratar ju ingen 4k. 4k är helt enkelt 4ggr högre upplösning än 1080p och en pixel blir 4. Då kan du "pixelmappa" även 1080p film.
Med en 1440p skärm kan du mappa 720p, men inte 1080p och du får helt enkelt sämmre bild när du inte kan pixelmappa. Att skala gör ingen lycklig...

Jepp, jag läste fel
Jag ändrade min post så den gjorde mera reson.

Visa signatur

5820k 4,2 GHz @ 1,220 V
6950 XT undervolt

[FAQ: Formatera text i inläggen med BB-kod]

Permalänk

Alltså är jag blind eller hittar jag ingneting om uppdateringsfrekvensen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av psychopatrick:

Alltså är jag blind eller hittar jag ingneting om uppdateringsfrekvensen?

Det är svårt att svara på när du inte berättar var du letar.

Generellt klarar de flesta skärmarna 120Hz även om de tappar lite ljusstyrka/kontrast när man överklockar högt. Runt 100Hz brukar fungera fint utan att påverka bilden allt för mycket.

Permalänk
Skrivet av era909:

Det är svårt att svara på när du inte berättar var du letar.

Generellt klarar de flesta skärmarna 120Hz även om de tappar lite ljusstyrka/kontrast när man överklockar högt. Runt 100Hz brukar fungera fint utan att påverka bilden allt för mycket.

Jag är ledsen men jag förstår ingenting av vad du menar med överklockning.. Hur fungerar det? Hur gör man? Hur vet man hur mycket man kan överklocka?

Kan denna skärm överklockas till 90+hz?

http://www.ebay.com/itm/QNIX-Tempered-Glass-QX2710-LED-Evolut...

Permalänk
Medlem

Jag är ledsen men jag förstår ingenting av vad du menar med överklockning.. Hur fungerar det? Hur gör man? Hur vet man hur mycket man kan överklocka?

Tips att kolla sidan 1 i tråden

Ang. skärmen så är det rätt modell. Sen hur bra skärmen överklockar är alltid lite av ett turspel. Statistiskt sett så klara de flesta iaf 96Hz+. Läs på overclock-tråden's faq. OM du lyckas med överklockningen så ser du det genom att det dels går att välja ex 100Hz i skärminställningarna, samt att du verifierar din överklockning med sidan som står i guiden. Du bör ju även känna skillnaden, det är ju själva poängen. Sedan ska du även få upp till 100fps i spel om du kör 100Hz med Vsync aktiverat.

1) Gå till http://www.overclock.net/t/1384767/official-the-korean-pls-mo...
2) Bläddra ner till "Monitor Fixes, Support, Help" -> "Overclocking Guide and Help (Click to hide)"
3) Följ instruktionerna steg för steg.

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Medlem

Skrivet av spinxen:

Tips att kolla sidan 1 i tråden

Ang. skärmen så är det rätt modell. Sen hur bra skärmen överklockar är alltid lite av ett turspel. Statistiskt sett så klara de flesta iaf 96Hz+. Läs på overclock-tråden's faq. OM du lyckas med överklockningen så ser du det genom att det dels går att välja ex 100Hz i skärminställningarna, samt att du verifierar din överklockning med sidan som står i guiden. Du bör ju även känna skillnaden, det är ju själva poängen. Sedan ska du även få upp till 100fps i spel om du kör 100Hz med Vsync aktiverat.

1) Gå till http://www.overclock.net/t/1384767/official-the-korean-pls-mo...
2) Bläddra ner till "Monitor Fixes, Support, Help" -> "Overclocking Guide and Help (Click to hide)"
3) Följ instruktionerna steg för steg.

Har du ett Nvidiakort ur 600- eller 700-serien så behöver du endast skapa en custom profile för upplösning och klockfrekvens. Har du annat kort är det lite mer att göra och då rekommenderar jag att du du följer spinxens länk.

Permalänk
Medlem

Fick hem min skräm idag ifrån posten... vad jag kan hitta snabbt nu innan man dra till jobbet så är det bara en pixel som har fastnat den lyser grönt på svart backgrund men jag kan inte ser den när jag har andra färger som röd eller blå... angående blb så får jag testa sen när jag kommer ifrån jobb å man har det mörkt i rummet...
för övrigt mkt nöjd med skärmen... ser ingar som helst problem med foten som många klaga över... det är iaf min personliga åsikt...
får ser om jag ska klocka den iframtiden...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Q: Will I be able to notice the response time and/or input lag (especially in gaming)?

A: Many users, myself included, have noticed motion blur during FPS gaming (such as planetside 2). It would be even more noticeable in 'twitch' gaming. It is fine for regular use (Leauge of Legends, Guildwars 2, etc.), but gaming professionals should look elsewhere.

Hittade denna text i FAQ på http://www.overclock.net/t/1384767/official-the-korean-pls-mo...

Sitter själv just nu med Dell 24" U2412M. Undrar hur denna QNIX skärm funkar till BF3? Är ända spelet jag spelar.

Permalänk
Medlem

efter ett par timmar framför skärmen kunde jag hitta en till pixel som är död eller frys.. mitt ex kunde jag får upp den i 120 hz inga problem men kör på 96 som de flesta för säkerheten skull... fortfarande SUPER NÖJD!

Visa signatur

Permalänk

Satte upp min skärm idag.
Leveransen tog 6 arbetsdagar, beställde från Accessorieswhole.
Glossy.

Först använde jag min gamla tunna noname DVI kabel och fick ingen bild, det enda bildskärmen visade var ett band med färgade linjer, så jag blev skraj att min skärm var DOA, men sen bytte jag till den medföljande DVI kabeln och då funkade det.

Mot vit bakgrund kan jag hitta runt 30 pixlar som inte fungerar helt korrekt, slutade typ räkna dem, varav 3 är ganska tydliga, varav en är värst.
Mot svart bakgrund kan jag hitta en död (vit) pixel.

Har stor backlightbleed på vänstra nedre området, men det roliga är att det är enorm IPS glow just där som "döljer/äter upp" backlightbleedingen.

Vitt är lite gråare på vänstra området, men det var samma sak med HP:n.

Jag förstår nu varför de här panelerna klassas som icke godkända (A- om jag minns rätt) av Samsung.

Det är svårt att se de döda pixlarna om man inte letar efter dem, så jag kan inte se problemet med dem.
Jag kan slå vad om att t.ex. mina föräldrar skulle ALDRIG hitta en enda död pixel.
Och backlightbleedingen kan jag nog också leva med eftersom IPS glow äter upp det (de allra flesta IPS/PLS paneler lider av det, jag hade IPS glow på min gamla piss HP ZR24W.)

Allt är mycket skarpare på denna skärm än på min gamla ZR24w, och det finns inte någon äcklig grynig antiglare yta som syns tydligt mot vit bakgrund som det fanns på HP:n.

Permalänk
Medlem

har märkt en konstig sak... det är att LOL spelet vill inte starta när min skärm står på 96/120 hz... men så fort jag ställer tillbaka till 60 hz så går den igång.... och när jag har väl kommit in i spelet å ställer över 96/120 så funkar den ändå... men inte i början när man ska starta? kanske fel tråd att fråga i.. .???

Visa signatur