Linux för server med Virtuella maskiner

Permalänk
Medlem

Linux för server med Virtuella maskiner

Fysisk Brandvägg -> OS -> 2 virtuella maskiner

Operativsystemet ska alltså bara hosta två virtuella maskiner i ex. virtualbox och blockera lite saker i en mjukvarubrandvägg. Installerade Fedora av någon anledning, allt fungerade iof men man fick med hur mycket skit som helst. Java, massvis av program, etc.

TL;DR: Letar efter "säker" distro, utan massa bloat förinstallerat och som bra kan köra olika virtuella maskiner

Specs: 120gb SSD, 8gb ram, haswell i7 4765T 2,0GHz, dvd-läsare

Permalänk
Rekordmedlem

Det låter som du ska kolla här istället
http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1134186-guide-ege...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag antar att du installerade desktopversionen. Fedora har ju en mängd alternativ inlkusive en old schol dvd image där du väljer vad du ska installera eller en network version.

Annars funkar väll vad som helst. Distro som distro liksom. Men centos eller debian stable är väll nästan alltid bra alternativ.

Permalänk
Rekordmedlem

Jo Centos är bra som server os, men jag fattade det som att installera linux och sedan köra olika virtuella servrar inifrån linux och då kan nog esxi vara ett alternativ till den första linuxen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Hm. Verkar vara dåligt stöd för desktop CPU:er, speciellt Haswell?

Skrivet av Rist:

Jag antar att du installerade desktopversionen. Fedora har ju en mängd alternativ inlkusive en old schol dvd image där du väljer vad du ska installera eller en network version.

Annars funkar väll vad som helst. Distro som distro liksom. Men centos eller debian stable är väll nästan alltid bra alternativ.

Ah centos kanske man borde prova då, 6.4 minimal låg på 342mb så kan borde vara någorlunda lätt. Finns det något enkelt sätt att kryptera boot disken (full disk encryption) som i Fedora tro?

Btw var hittar jag denna "old school Fedora"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jo Centos är bra som server os, men jag fattade det som att installera linux och sedan köra olika virtuella servrar inifrån linux och då kan nog esxi vara ett alternativ till den första linuxen.

ESXI är ett virtualiserings os som installeras helt utan underliggande os för att få en prestandasnål virtualiseringsmaskin.
Bra tanke dock!

Kan berätta att många stora företag använder sig av ESXI som i sin tur kör alla OS och ServerOS. Mest för att man ska kunna göra snabba backups och återställningspunkter samt ha säkrare miljöer där man också kan kopiera en maskin och leka med kopian utan att ta orginalet ur drift. Något som har varit väldigt svårt/omöjligt innan.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem

Annars finns ju Proxmox också.

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Medlem
Skrivet av {SWEC}Rool82:

Annars finns ju Proxmox också.

Vet du något om hur den funkar på "vanliga datorer", recommended specs: Dual or Quad Socket Server (Quad/Six/Hexa Core CPUs´)

Permalänk
Medlem
Skrivet av spel565:

Vet du något om hur den funkar på "vanliga datorer", recommended specs: Dual or Quad Socket Server (Quad/Six/Hexa Core CPUs´)

Ja det fungerar, esxi också.

Annars kan du bara köra debian och installera qemu-kvm för virtualisering. Mgmt via cli eller gui.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniak:

Ja det fungerar, esxi också.

Annars kan du bara köra debian och installera qemu-kvm för virtualisering. Mgmt via cli eller gui.

Mjo Debian verkar bra. Qemu-kvm stödjer inte .ova filer verkar det som dock? Är det en stor fördel framför virtualbox?

Permalänk
Medlem
Skrivet av spel565:

Mjo Debian verkar bra. Qemu-kvm stödjer inte .ova filer verkar det som dock? Är det en stor fördel framför virtualbox?

"First of all, the .ova format is nothing more than a tar archive, containing an .ovf and a .vmdk files, respectively the VM configuration and disk."
http://wiki.hackzine.org/sysadmin/kvm-import-ova.html

Permalänk
Medlem
Skrivet av iXam:

"First of all, the .ova format is nothing more than a tar archive, containing an .ovf and a .vmdk files, respectively the VM configuration and disk."
http://wiki.hackzine.org/sysadmin/kvm-import-ova.html

Tack som fan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av spel565:

Vet du något om hur den funkar på "vanliga datorer", recommended specs: Dual or Quad Socket Server (Quad/Six/Hexa Core CPUs´)

Jag har bara testat Proxmox i en VM (VirtualBox) och på en gammal AMD Phenom II x4. Och det fungerade fint på dom iaf, sedan kan du alltid lägga till fler burkar (om du får någon burk över eller nått) i ett kluster.

Orkar inte leta upp några bättre filmer, men första gången jag hörde talas om Proxmox var via Hak5.
Bygge av en Proxmox server.
Och bygge av kluster.

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Medlem
Skrivet av spel565:

Btw var hittar jag denna "old school Fedora"?

Syftade på att om du väljer deras generella anaconda installer alternativ istället för desktop verisonen vid nedladdningen så kan du välja att bara installera de paket du är intresserad av. (Nu var installern totalt omskriven till fedora 18. Jag har inte provat installera om ett fedora system sedan dess så jag vet inte exakt vad som förändrats, installerar du centos spelar det ingen roll då de borde ha den gamla installern) Installern stödjer förövrigt kickstart filer om du behöver automatisera installationen för flera installationer.

När det gäller virtualisering har jag aldrig använt det i en seriös installation, men jag har testat både xen och kvm lite. I en ganska statisk hemmiljö utan direkta behov att behöva scala och extrem tillförlitlighet tror jag att man kan klara sig utan dyra kompletta lösningar även utan veta vad man gör XEN och KVM är gratis och du behöver inte betala för extra funktionalitet och du kan använda valfri hårdvara som stöds av linuxkerneln mer eller mindre. Bra för hemanvändning typ. Men Amazons Elastic Compute Cloud kör ju XEN så jag antar att det är ett konkurrenskraftigt alternativ...

Permalänk
Skrivet av spel565:

Vet du något om hur den funkar på "vanliga datorer", recommended specs: Dual or Quad Socket Server (Quad/Six/Hexa Core CPUs´)

Jag kör det på servern som finns i min signatur och det fungerar utmärkt. Jag tror inte man får så mycket bloat och allt styrs fint av ett webb-gui.

Visa signatur

Dator: FD Define S | i7 5820k | Noctua NH-D15 | 16GB DDR4 | AMD Fury X | MSI X99A GAMING 9 | CM V1000 | Samsung 850PRO 256GB | 3TB WDRED
NAS: FD Node 304 | Pentium G3220 | 2X WD RED 2TB + 2X HGST 4TB | 16GB 1600MHz | FreeNAS

Permalänk
Medlem

Proxmox har sedan version 3.1 som släpptes ganska nyligen börjat med "prenumeration".
http://www.proxmox.com/proxmox-ve/pricing

Man kan ju självklart fortsätta att köra utan att betala något men då måste man ändra apt-källan om man vill fortsätta få uppdateringar.
Dessutom har iallafall jag inte lyckats få bort popup-rutan som dyker upp varje gång man loggar in via UIt även om jag editerat rätt fil.
Detta är ett citat ifrån en utav forummedlemmarna som har titeln "Proxmox Staff Member":
"Hint: There is no popup if you have an active subscription.
Best regards,
Dietmar

Do you have already a Commercial Support Subscription? - If not, Buy now"

Edit: Lägger till en URL till deras forum som tar upp detta: http://forum.proxmox.com/threads/15682-ProxmoxVE-will-change-...

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Jag slår ett slag för XenServer, värt att kolla upp också
Mina två C1100 har xen rullandes och det funkar galant. Templates för OS, virtuella maskiner etc ligger på min NAS, så servrarna kan stängas av efter tycke, virtuella maskiner kan migreras mellan servrarna etc.

Detta tror jag dock resten av föreslagna OS har stöd för också

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schrimp:

Jag slår ett slag för XenServer, värt att kolla upp också
Mina två C1100 har xen rullandes och det funkar galant. Templates för OS, virtuella maskiner etc ligger på min NAS, så servrarna kan stängas av efter tycke, virtuella maskiner kan migreras mellan servrarna etc.

Detta tror jag dock resten av föreslagna OS har stöd för också

Skrivet av backspace:

Proxmox har sedan version 3.1 som släpptes ganska nyligen börjat med "prenumeration".
http://www.proxmox.com/proxmox-ve/pricing

Man kan ju självklart fortsätta att köra utan att betala något men då måste man ändra apt-källan om man vill fortsätta få uppdateringar.
Dessutom har iallafall jag inte lyckats få bort popup-rutan som dyker upp varje gång man loggar in via UIt även om jag editerat rätt fil.
Detta är ett citat ifrån en utav forummedlemmarna som har titeln "Proxmox Staff Member":
"Hint: There is no popup if you have an active subscription.
Best regards,
Dietmar

Do you have already a Commercial Support Subscription? - If not, Buy now"

Edit: Lägger till en URL till deras forum som tar upp detta: http://forum.proxmox.com/threads/15682-ProxmoxVE-will-change-...

Skrivet av Pan.Pan:

ESXI är ett virtualiserings os som installeras helt utan underliggande os för att få en prestandasnål virtualiseringsmaskin.
Bra tanke dock!

Kan berätta att många stora företag använder sig av ESXI som i sin tur kör alla OS och ServerOS. Mest för att man ska kunna göra snabba backups och återställningspunkter samt ha säkrare miljöer där man också kan kopiera en maskin och leka med kopian utan att ta orginalet ur drift. Något som har varit väldigt svårt/omöjligt innan.

Kan man lägga brandväggsregler i dessa virtualiserings-os? Så man blockar vissa saker på maskinerna

Permalänk
Medlem
Skrivet av spel565:

Kan man lägga brandväggsregler i dessa virtualiserings-os? Så man blockar vissa saker på maskinerna

Varje virtualiserad maskin har ett IP, så varje maskin borde vara högst konfigurerbar via iptables. Dock inget jag använder mig av, men jag förutsätter att iptables är med även i xenserver..

Annars kan du justera inuti dom virtualiserade maskinerna givetvis, precis som vanliga installationer.

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem

Proxmox är ju ett Debiansystem i botten så det ska inte vara några problem alls.
Men det är ju inte vidare invecklat att brygga de två nätverkskorten som finns på moderkortet för att sen köra pfSense.
Antingen bryggar du korten via web-ui eller så kan du editera /etc/network/interfaces direkt för hand och det kan då se ut som följer:

# network interface settings auto lo iface lo inet loopback iface eth0 inet manual iface eth1 inet manual auto vmbr0 iface vmbr0 inet static address 192.168.1.3 netmask 255.255.255.0 gateway 192.168.1.1 bridge_ports eth0 bridge_stp off bridge_fd 0 auto vmbr1 iface vmbr1 inet manual bridge_ports eth1 bridge_stp off bridge_fd 0

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk

Är det möjligen någon som har den här guiden i en uppdaterad version, eller åtminstone en version med fungerande bilder? Guiden verkar fantastisk, men jag saknar instruktionsbilderna.