Permalänk
Medlem

Processortips

Tjena undrar om det finns någon bättre processor än denna för liknande pris (ska använda för gaming, eventuellt så ska jag streama) http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=766049
Den ska passa till detta moderkort: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=759445

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

tack, men lite för dyrt för min budget

Permalänk
Medlem
Skrivet av larssoen:

tack, men lite för dyrt för min budget

Då har du hittat det bästa.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Inaktiv

Du kan alltid titta på begagnade delar.

Permalänk
Medlem

Har du den budget skulle jag köpa en begagnad 965 antart du sitter på am3 plattform. Går att få för 400kr-500.

En i5 skulle givetvis vara de bästa men dyrare

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Skrivet av larssoen:

tack, men lite för dyrt för min budget

Jag tycker du ska försöka skrapa ihop dom extra slantarna och köpa 8320, FX kärnorna är inte speciellt starka och ska du streama så tjänar du nog en hel del på dom extra kärnorna

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Har du den budget skulle jag köpa en begagnad 965 antart du sitter på am3 plattform. Går att få för 400kr-500.

En i5 skulle givetvis vara de bästa men dyrare

Dyrare Ja...
Grabben verkar ju redan ha ett ett AMD moderkort, och tight budget.
Men ett FX-8320 är ändå att föredra, annars är det billigare med en PhII 965BE http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=584170 eller en begagnad 1090T
Lite tråkigt med alla intel FB som lägger sig i AMD trådar...
De som har guld i plånboken kan köpa vad de vill...
Vi andra kan nöja oss med en AMD, för det räcker långt, även för krävande spel.
Det är ju oftast Grafiken, som är avgörande...

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Kör på en FX 8320.. Neråt i den prisklassen är bara skräp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Dyrare Ja...
Grabben verkar ju redan ha ett ett AMD moderkort, och tight budget.
Men ett FX-8320 är ändå att föredra, annars är det billigare med en PhII 965BE http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=584170 eller en begagnad 1090T
Lite tråkigt med alla intel FB som lägger sig i AMD trådar...
De som har guld i plånboken kan köpa vad de vill...
Vi andra kan nöja oss med en AMD, för det räcker långt, även för krävande spel.
Det är ju oftast Grafiken, som är avgörande...

Jag kör själv 3 burkar med amd å det är för jag klarar mig gott och väll på det spelar bara cs men intel är bättre men också dyrare så:/?. Skulle jag spela krävande spel skulle jag utan tvekan gå på i5 eller i7.

Edit jag tycker man köper efter sina behov tex så sitter jag fortfarande kvar på ett 8 år gammalt grafikkort för det räcker för mina behov

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4nsson:

Jag tycker du ska försöka skrapa ihop dom extra slantarna och köpa 8320, FX kärnorna är inte speciellt starka och ska du streama så tjänar du nog en hel del på dom extra kärnorna

Skrivet av AMD_PERA:

Dyrare Ja...
Grabben verkar ju redan ha ett ett AMD moderkort, och tight budget.
Men ett FX-8320 är ändå att föredra, annars är det billigare med en PhII 965BE http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=584170 eller en begagnad 1090T
Lite tråkigt med alla intel FB som lägger sig i AMD trådar...
De som har guld i plånboken kan köpa vad de vill...
Vi andra kan nöja oss med en AMD, för det räcker långt, även för krävande spel.
Det är ju oftast Grafiken, som är avgörande...

Skrivet av Superlight:

Kör på en FX 8320.. Neråt i den prisklassen är bara skräp.

Saken är den att jag är snål... ska fundera på att byta. behöver jag CPU kylare på den andra? eller behöver jag det på 8320? Är det stor skillnad, isåfall hur stor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av larssoen:

Saken är den att jag är snål... ska fundera på att byta. behöver jag CPU kylare på den andra? eller behöver jag det på 8320? Är det stor skillnad, isåfall hur stor?

Jag köpte en FX-6300 och kan säga att jag är väldigt besviken på prestandan, den går just nu i 4.2GHz @1.356V och går lika varm som min gamla Phenom II x4 965@4.1GHz @1.5V.

Sen så är det knappt någon skillnad i prestanda i t.ex. BF3. Dock i andra spel som t.ex. Crysis 2 så var det en nerköp den presterar sämre än min gamla Phenom II när jag använder MSI Afterburner och spelar in. I t.ex. Farming Simulator 2013 som är EXTREMT singeltrådigt så presterar den mycket sämre så om du ska streama skulle jag inte vara "dumsnål"(som jag var) utan satsa på en 8320 och en bra kylare och klocka den till 4GHz(minst)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Svaret på frågan är "nej".

Permalänk
Medlem
Skrivet av larssoen:

Saken är den att jag är snål... ska fundera på att byta. behöver jag CPU kylare på den andra? eller behöver jag det på 8320? Är det stor skillnad, isåfall hur stor?

Du verkar inte snål när det gäller moderkort...
Detta hade dugt bra om man är snål...http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=759848

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av krrjon:

Jag köpte en FX-6300 och kan säga att jag är väldigt besviken på prestandan, den går just nu i 4.2GHz @1.356V och går lika varm som min gamla Phenom II x4 965@4.1GHz @1.5V.

Sen så är det knappt någon skillnad i prestanda i t.ex. BF3. Dock i andra spel som t.ex. Crysis 2 så var det en nerköp den presterar sämre än min gamla Phenom II när jag använder MSI Afterburner och spelar in. I t.ex. Farming Simulator 2013 som är EXTREMT singeltrådigt så presterar den mycket sämre så om du ska streama skulle jag inte vara "dumsnål"(som jag var) utan satsa på en 8320 och en bra kylare och klocka den till 4GHz(minst)

nja om jag behöver köpa med kylare så vet jag inte.. min kompis har en FX-6300 som funkar bra för han och jag tror han kan streama ganska bra. Om det inte blir så stor prestandaskillnad i spel så tror jag att jag nöjer mig med FX-6300

Permalänk
Medlem
Skrivet av larssoen:

nja om jag behöver köpa med kylare så vet jag inte.. min kompis har en FX-6300 som funkar bra för han och jag tror han kan streama ganska bra. Om det inte blir så stor prestandaskillnad i spel så tror jag att jag nöjer mig med FX-6300

Det är det jag inte vet, men dom som haft Phenom II och gått till 8320/8350 säger ju att det var en STOR skillnad så om man ska tro dom så bör ju 8320 vara MYCKET bättre än 6300 då skillnaden från 965 till 6300 är knappt märkbar i nyare spel.

Dock spelar jag ju i 1080p å du kanske planerar att streama i 720p som max så då kanske den kan vara tillräcklig.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Du verkar inte snål när det gäller moderkort...
Detta hade dugt bra om man är snål...http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=759848

anledningen till det är att jag blev övertalad av en kompis att köpa det, och jag hoppas på att den kommer ha en lång livslängd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krrjon:

Det är det jag inte vet, men dom som haft Phenom II och gått till 8320/8350 säger ju att det var en STOR skillnad så om man ska tro dom så bör ju 8320 vara MYCKET bättre än 6300 då skillnaden från 965 till 6300 är knappt märkbar i nyare spel.

Dock spelar jag ju i 1080p å du kanske planerar att streama i 720p som max så då kanske den kan vara tillräcklig.

Skrivet av AMD_PERA:

Du verkar inte snål när det gäller moderkort...
Detta hade dugt bra om man är snål...http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=759848

Skrivet av lorgix:

Svaret på frågan är "nej".

Skrivet av pompa_kumla:

Jag kör själv 3 burkar med amd å det är för jag klarar mig gott och väll på det spelar bara cs men intel är bättre men också dyrare så:/?. Skulle jag spela krävande spel skulle jag utan tvekan gå på i5 eller i7.

Edit jag tycker man köper efter sina behov tex så sitter jag fortfarande kvar på ett 8 år gammalt grafikkort för det räcker för mina behov

Skrivet av Superlight:

Kör på en FX 8320.. Neråt i den prisklassen är bara skräp.

Men om jag inte ska överklocka, behöver jag köpa CPU kylare till? borde inte orginalkylaren duga då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av larssoen:

Men om jag inte ska överklocka, behöver jag köpa CPU kylare till? borde inte orginalkylaren duga då?

Nej, du behöver inte, men jag skulle rekommendera dig att köpa en eftermarknadskylare då den Amd skickar med låter som ett sågverk.

Visa signatur

|Cooler Master HAF 912 Plus|AMD FX 8320@3.5ghz|Cooler Master Hyper 212 Evo|MSI 970A-G46|MSI GTX 970|Crucial Ballistix Sport 8gb 1600Mhz|Corsair CX 600W|Crucial m500 SSD|

Permalänk
Medlem
Skrivet av larssoen:

Men om jag inte ska överklocka, behöver jag köpa CPU kylare till? borde inte orginalkylaren duga då?

Dom flesta tycker att den låter alldeles för mycket. Men om du vill spara pengar så kör på den, vill du inte ha kvar den sen så kan du alltid köpa en ny kylare i efterhand.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Avstängd

Jag kör en 8350 8 core (4ghz) de är väldigt bra!

Rendera videos och spela samtidigt med bra fps!
Och är du en sån som har mycket grejer igång så är de inga problem!
men se till ha en rätt så bra kylare!