Apple lanserar Iphone 5S och 5C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_W:

Sweclockers trollen som säger sig skita i alla apples produkter för att dom är ren dynga sitter alla samlade igen som flugor på skit.
Det är så häpnadsväckande ironiskt att nåt som man "påstår" sig hata så mycket intresserar en såpass att man tittar på dess event och sedan spenderar timmar på att kommentera det.

Jag anser inte att det händer så värst mycket på andra fronter heller för den delen hos övriga tillverkare mer än att man går närmare surfplatte format överallt. Generellt är ju modell uppgradering fin justering, små ökningar i prestanda såväl i mobil industrin som i bilindustri eller till och med mc industrin m.m .
Inte är det någon jätte skillnad på en V70 -12 och en -13 t ex.
Här å andra sidan med Iphone 5 / 5s . Så dubblar man cpu prestandan , man förbättrar kameran avsevärt till synes iaf (tror det när jag ser test på det) man implementerar nån fingertrycks pryl (bra eller dåligt är högst personligt) . Man bättrar på LTE enligt dom själva täcker det fler band än någon annan telefon just nu sant eller ej tänker jag inte uttala mig om nu men om det är så är det ju ett stort kliv i rätt riktning.
Men som vanligt förväntar man sig väl som Apple hatare att den ska bota cancer och skita rengbågar.
Det kommer nog högst sannolikt ALDRIG bli en sån WOW upplevelse för något märke som det blev när första iPhone med Steve Jobs i rodret. Det går ju liksom inte tekniken har nåt en punkt där det är svårt att göra sådana steg känns det som just nu.

Det är ganska standard för vilket företag som helst att ett år senare lansera en mobil som är klart bättre.
Både du och jag vet att Apple får uppmärksamhet mer än något annat företag just för att de heter Apple och har inte direkt med specifikationer att göra även om de kommer med bra specifikationer oftast. Det konkreta som gör att jag inte vill ha någon iPhone är förutom företaget i sig, alldeles för liten skärmen och låg upplösning, mycket dödyta runt skärmen, operativsystemets upplägg är monotont, dyrare än andra mobiler som gör samma sak och lite till. + Kvalitet och SoC är väl det som talar för. Just nu tycker jag 5S ser ut som någon rysk-pimpad version av 5 vilket är lite konstigt.

Batteriet är fortfarande på 1440mAh, kan jämföras med LG G2 på 3000mAh och jag undrar lite hur en längre batteritid ska gå till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Alltså? Kan du någonting eller sitter du och försöker vara rolig i din okunskap?
Android 4 drar mindre än 2.3, det kan använda GPU till att accelerera gränssnittet för ökad effektivitet. Androider behöver inte oroa sig över batteritid, en Galaxy S4 har dubbla batteritiden mot Iphone 5. S4 drar alltså mindre ström trots större skärm och mycket snabbare processor.

Det som är en "teknisk challenge" med iPhone 5 är att få den att dra så mycket ström trots lägre prestanda och mindre skärm med lägre upplösning.
Och om att bygga litet, efter skärm och batteri fått ta sin plats så har Samsung snarare mindre plats över till annat, ändå lyckas de få med SD-kortsläsare, NFC, sensorer och massa annat som iPhone saknar.

Bara som jag sa, vi testade på en gammal android som nyligen fått en 4.x update och den drar mer batteri, är märkbart långsammare och strular mer än den gjorde innan updaten.

Om s4 drar mindre ström och har dubbla batteriet (antar att går efter antalet mAh på specen), varför måste du ladda din s4a varje dag precis som alla andra smartphones då? Borde ju räcka minst 2 dar (med att du använder den, inte bara har den i jackficka).

Skulle gärna se att de (både apple och samsung) började fokusera mer på få tillbaka att man kan använda mobilen och bara ladda den en gång i veckan. Minns den gamla goda tiden när jag kunde använda min Nokia mycket och ladda den 2ggr i månaden.

Visa signatur

Case-Labs Mercury S8 - ASUS Rampage V-10 / 6850K@4.1GHz / 2x MSI GTX1080 OC SLI | ASUS Z-170A / 6700K@4.2GHz / MSI 980Ti OC | Synology NAS DS2419+ 80TB | NVIDIA Shield TV | AppleTV 4 | Amiga 500+ & 1200 (030) | C64 | Atari STE (4Mb) | Mac Mini (i5 - oct-12) - NES | NES Mini | N64 | GC | PS4-Pro | Xbox One X

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheJepz:

Hur blir det med frekvensbanden för 4G? Hade gärna sett ett stöd för de frekvenser vi använder här.

"Den nya telefonen ger stöd för fler frekvensband via 4G/LTE än tidigare, inklusive svenska operatörers mobilnätverk."

Gäller både 5S och 5C.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av vedor:

Det stämmer iof inte att S4 har bättre batteritid än iphone 5 i praktiken.

LG G2 har bättre batteritid i tester än både iPhone 5 och Samsung S4. Och då har den också än bättre SoC och större skärm.

Permalänk
Medlem

För er som missade live-streamen igår och vill se den idag: http://www.apple.com/apple-events/september-2013/

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Avstängd

fingeravtrycksläsaren kommer nog göra NSA glada:p

Permalänk
Medlem
Skrivet av pixelpuke:

Androidanvändare är som kristna fundamentalister. De kör på några få argument och håller stenhårt på dessa och repeterar dem i all evighet även om de saknar substans och verklighetsanknytning

Androidsson: "iOS är låst, android är öppet och mycket bättre!"
iPhonesson: "Jag är så nöjd med min iPhone, jag kan göra allt jag behö..."
Androidsson: "Blööö, iOS är så låst!"

Androidsson: "iPhone har en så liten skärm, tacka vet jag Samsung Galaxy S4!"
iPhonesson: "Jag tycker att skärmstorleken är lagom, inte för liten och inte för sto..."
Androidsson: "Blööö, det är en så liten skärm!"

Androidsson: "Grym låt! Kan du skicka den till mig?! Nej just det, du har inte NFC!"
iPhonesson: "Nja, alltså jag kör spotify istä..."
Androidsson: "Blöö, inget NFC!"

Androidsson: "Apple kommer att ruttna bort och utan Steve Jobs så är Apple ingenting!"
iPhonesson: "Det tror inte jag, de vet vad de håller på och snart kommer den nya iPho..."
Androidsson: "Blööö, äppelskrutt!"

Jo, för så är det ju verkligen också... ska man ta med alla korkade iPhone-argument också? *** raderat ***

Sedan har Android också Spotify och jag vet ytterst få som använder NFC i större utsträckning. Skärmstorlek är ett personligt val och vissa föredrar större skärmar. Att ha större frihet i operativsystemet är något jag själv sätter högt på listan, men vissa kanske inte vill ha det och då är det deras val.

Blir i alla fall skönt att slippa höra det idiotiska argumentet från apple fanboys att iPhones är så otroligt mycket bättre för att de inte har plastskal. (Vilket igen är en personlig åsikt).

Hur som helst, dörren svänger åt bägge hållen och det finns fanboys på båda sidorna av den. *** raderat ***

Skickades från m.sweclockers.com

§ 1.2 onödigt
Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem
Skrivet av pixelpuke:

Androidanvändare är som kristna fundamentalister. De kör på några få argument och håller stenhårt på dessa och repeterar dem i all evighet även om de saknar substans och verklighetsanknytning

Androidsson: "iOS är låst, android är öppet och mycket bättre!"
iPhonesson: "Jag är så nöjd med min iPhone, jag kan göra allt jag behö..."
Androidsson: "Blööö, iOS är så låst!"

Androidsson: "iPhone har en så liten skärm, tacka vet jag Samsung Galaxy S4!"
iPhonesson: "Jag tycker att skärmstorleken är lagom, inte för liten och inte för sto..."
Androidsson: "Blööö, det är en så liten skärm!"

Androidsson: "Grym låt! Kan du skicka den till mig?! Nej just det, du har inte NFC!"
iPhonesson: "Nja, alltså jag kör spotify istä..."
Androidsson: "Blöö, inget NFC!"

Androidsson: "Apple kommer att ruttna bort och utan Steve Jobs så är Apple ingenting!"
iPhonesson: "Det tror inte jag, de vet vad de håller på och snart kommer den nya iPho..."
Androidsson: "Blööö, äppelskrutt!"

Snygg signatur, du verkar saklig. Ungefär lika saklig som din argumentation ger sken av. Jag kan göra som du tillskriva applefanboys massa påhittade beteenden som jag sedan bashar, men det behövs ju inte när du skriver som du gör. Kan du förstå att som teknikintresserad så vill man gärna se att folk inte är bakåtsträvande. Man vill att Apple ska göra bra saker så att utvecklingen går framåt, ja så att apples produkter kanske är ett bra alternativ. Men när de som har kapacitet att göra lockande produkter väljer bort massa nyckelfunktioner och annat som hör utvecklingen till så är det naturligt att man har åsikter om det. Du kan försöka göra bajskastning av det om du vill, men faktum är att man klagar för att man inte vill att Apple ska sakna allt de som de saknar.

Skrivet av vedor:

Det stämmer iof inte att S4 har bättre batteritid än iphone 5 i praktiken.

Runt dubbla surftiden, drygt dubbla taltiden och mycket bättre normalanvändartid i de tester jag sett.

Skrivet av pixelpuke:

Men de faller på att det är android som driver allt mumbojumbo som en vanlig användare ändå sällan eller aldrig använder fantastiskt!

Ditt argument är att du vill ha en enkel telefon och att android är skit för att det har fler funktioner? Eller vad? Du är otydlig.

Skrivet av Don_W:

Teknik intresserad jovisst det finns det ett antal som är här och nåt annat vore väl rätt konstigt. Angående om folk hatar Apple här så till synes på kommentarer, gliringar och meme´s så skyr ju många Apple som pesten och måste gång på gång på gång visa sin illvilja genom att skriva inlägg som inte lyfter eller förbättrar trådarna på nåt sätt. Det finns inte en observera EN enda tråd någon annanstans på Sweclockers forum som bashas lika hårt som en Apple relaterad tråd oavsett vilken. Det räcker kort och gott här på Sweclockers att minsta lilla intention till någon utav Apples många produkter nänns så kommer trollen som tjockisar till godis.
Överlag anser jag det mer normalt att är man inte öht intresserad av en produkt så skiter man i den och låter det vara.
Bara för att till exempel jag inte skulle kunna tänka mig köpa säg en Samsung telefon så har jag inget som helst behov av att lägga timmar av min lediga tid till att basha sönder allt med rubricering Samsung. Men det är jag det . Om det handlar om mognad eller nåt annat låter jag vara osagt .

Att hata apples-affärsmetoder är väl bara sunt och naturligt, folk misslyckas väl dock att göra skillnad på deras produkter och deras metoder. Men det går åt båda hållen så att säga. Och som sagt. Man vill ha ett brett utbud, man vill att Apple ska vara ett alternativ, man vill inte att de ska sakna funktioner och vara låsta. Så därför klagar man. Du kanske bestämt dig för att du bara vill ha Apple och därför slutat titta på konkurrensen, men normala människor är öppna för andra tillverkare, och då blir det naturligt att man tycker det är tråkigt när andra tillverkare inte levererar.

Och "Om det handlar om mognad eller nåt annat låter jag vara osagt"? Det där är ju att kalla folk omogna, men som sagt, till skillnad från dig så ser jag det som mer moget att vara öppen för flera tillverkare och därmed intressera sig för fler märken än sitt favoritmärke.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av adzer:

Personligen så försår jag dock inte alls vad man skall ha 5C till. Jag tycker det hade vart bättre om de hade släppt en version med större skärm istället och sedan erbjudit samtliga färger på bägge modellerna. Att få välja mellan färg och prestanda tycker jag är en mycket konstig lösning och jag tycker att 4" är en för litet skärm.

Jag är ganska övertygad om att 5C (China?) riktar sig främst till den asiatiska marknaden och i synnerhet till Kina. Apple är medvetna om att det finns en enorm marknadspotential där och det finns anledningar till att iPhone 5C och iPhone 5S kommer att släppas först i länder som just Kina.

Visa signatur

:¨·.·¨:
`·.  Det spelar ingen roll vad du än säger för min Mac är bättre än din PC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av winne:

Bara som jag sa, vi testade på en gammal android som nyligen fått en 4.x update och den drar mer batteri, är märkbart långsammare och strular mer än den gjorde innan updaten.

Om s4 drar mindre ström och har dubbla batteriet (antar att går efter antalet mAh på specen), varför måste du ladda din s4a varje dag precis som alla andra smartphones då? Borde ju räcka minst 2 dar (med att du använder den, inte bara har den i jackficka).

Skulle gärna se att de (både apple och samsung) började fokusera mer på få tillbaka att man kan använda mobilen och bara ladda den en gång i veckan. Minns den gamla goda tiden när jag kunde använda min Nokia mycket och ladda den 2ggr i månaden.

Det var en Sony, jag har inget till övers för deras uppdateringar och mjukvara och tänker inte bemöda mig med att försvara dem. Alla android är inte sony.
Och nej, jag sa aldrig dubbla batteriet, nu ljuger du om vad jag sagt. Jag sa dubbla batteritiden, Samsung har mindre än dubbelt så stort batteri, men att de har dubbla batteritiden visar ju att de drar mindre ström också. Och igår när jag gick och la mig så hade jag nära 60% batteri kvar. Och då hade jag ringt en hel del, läst tidningar i readly på bussen till och från jobbet, och småsurfat lite till och från på jobbet och på dass samt kollat facebook och instagram några gånger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pixelpuke:

Jag är ganska övertygad om att 5C (China?) riktar sig främst till den asiatiska marknaden och i synnerhet till Kina. Apple är medvetna om att det finns en enorm marknadspotential där och det finns anledningar till att iPhone 5C och iPhone 5S kommer att släppas först i länder som just Kina.

I Kina så är status viktigt, det är viktigt att det syns att det är finaste telefonmodellen. Allra helst med tanke på att 5C är nästan lika dyr som 5S så kommer nog status väga tyngre där än priset. I Sverige så bryr sig inte folk om status och att köpa en 5C till sin tonåring istället för en 5S kan vara intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murmelmuff:

För lite skärm.
Kan inte välja standard app.
Kan inte dela saker smidigt.
Måste ha Itunes.
Saknar NFC.
Dyr.

Nej tack. Jag köpte min första Apple produkt i juni (en Ipad Mini) och jag gillar verkligen inte Ios. Designen var hemsk och även om Ios 7 ser bättre ut så tycker jag fortfarande mer om min Galaxy S3.

4" är perfekt skärmstorlek imo, jag har två mobiler i fickan pga privat/firma lur, hade skärmarna varit större hade de inte fått plats bredvid varandra i fickan, dessutom kan jag manövra telefonen med en hand vid 4".
Standard app? Hur menar du? Om jag laddar hem en .pdf t.ex. kan jag välja vilken app de ska öppnas med, så det borde falla under att kunna välja sin "standard app"?
Du missade AirDrop helt eller?
iTunes är inget måste längre, inte sen iPhone 4.
Alla som har NFC, hur många använder det verkligen seriöst? Jag kan fortf inte komma på NÅGON gång där jag känner att jag "saknat" det eller behövt det.
Tycker Samsung/Apple ligger i samma prisklass som oftast. Om du skaffar telefon via abonnemang hos operatör får du väl ändå "betala" lika mycket för vare sig iPhone 5 eller S4.

iPhone 5, 16GB: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1406659
Samsung Galaxy S4, 16GB: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1732378

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av xavipro11:

Om några år finns inte Apple kvar

hahaha, snacka om noll koll. De har mer pengar på banken än de flesta länder. De kommer inte försvinna de närmaste 25 åren eller så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pcnoob:

fingeravtrycksläsaren kommer nog göra NSA glada:p

Ja fifan!

Är det verkligen så viktigt med finger scan?

Permalänk
Datavetare

5S ser ut att vara en riktigt bra telefon, men hur tänkte man med 5C?

Ok om 5C hade varit riktigt billig, men av allt döma så blir det en ganska dyr telefon jämfört med konkurrenterna ($99-$199 på 2 årskontrakt när en mid-end Android går för $0 på 2 årskontrakt).

Innanmätet på 5C är samma som 5:an, men 5C är tyngre och något bredare == sämre. Att lansera en ny A6 telefon nu verkar inte heller helt vettigt då det garanterat kommer flytta fram övergången till 64-bitars "appar" då iOS inte använder sig av en virtuell maskin. 64-bitars stöd var en av de stora nyheterna med 5S.

Om jag förstått rätt kommer 4S finnas kvar och ersätta 4 som den billigaste iPhonen för nyförsäljning. Om 5C är dyrare än 4S (5C verkar ju vara rätt nära 5S i pris) så undrar jag vem man tror målgruppen är. Men kanske underskattar hur många som sätter värde på ett skal i grälla färger.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimmp:

Kanske vad det jag som missuppfattade Apples event.
Är inte vidare telefon intresserad utan förväntade mig ipad mini med retina och implementering av Haswell i macbok pro.
Så min kommentar till spektaklet blir:
- Var det allt?

Tydligen samma reaktion av många aktieägare

Ja du har missuppfattat. Detta eventet var bara för Iphone. Kommer fler i höst där de visar nya Ipad/Ipod samt event för datorerna. Det var likadant förra året vill jag minnas.

Permalänk

Tänk om Volvo skulle släppa nya Volvo 740 i år och BARA ha som nyhet att de har något starkare lampor, den finns i guld och du kan öppna den med ditt fingeravtryck? Folk får gärna ha Apples produkter det är helt ok men denna !"¤!&!=!&?!"&##! hype över INGENTING?!?!? När ska ni komma ur bubblan?

När Apple väl introducerar NFC så kommer det var de som har uppfunnit det

Varför släppte de inte fungerande 4G i första versionen av iPhone 5? Jo för att kunna mjölka sina kunder på mer pengar och sälja en ny modell igen.

Stackars alla föräldrar och framförallt alla försäkringsbolag nu när alla snorungar "råka" tappa sina telefoner på alla möjliga konstiga sätt bara för att få en "ny" iPhone...

Visa signatur

.: AMD FX-9590 :. .: ASUS Crosshair V Formula-Z :. .: Crucial Ballistix Sport 16GB 12800 (2x8GB) :. .: Corsair H100i:. .: Gigabyte R9 290X :. .: Corsair Force GT 240GB :. .: Corsair Force GS 240GB :. .: Antec P280 :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

hahaha, snacka om noll koll. De har mer pengar på banken än de flesta länder. De kommer inte försvinna de närmaste 25 åren eller så.

De flesta länder?

Permalänk
Medlem
Skrivet av segen:

Ja fifan!

Är det verkligen så viktigt med finger scan?

Kanske inte, men nice sen när de öppnar upp APIet och låter app-tillverkare använda det för att verifiera ditt ID (kommer inte få en bild med ditt fingeravtryck utan bara en signal om det är du eller nån annan).

Användas till din bank-app så du slipper dosa/mobilt-bankid och sånt, skatteverkets deklaration app, diverse betal lösningar typ handla på webben utan att komma ihåg ditt kreditkort.

Senare läge när allt är utbyggt kanske betala på ICA med det åsså...

Visa signatur

Case-Labs Mercury S8 - ASUS Rampage V-10 / 6850K@4.1GHz / 2x MSI GTX1080 OC SLI | ASUS Z-170A / 6700K@4.2GHz / MSI 980Ti OC | Synology NAS DS2419+ 80TB | NVIDIA Shield TV | AppleTV 4 | Amiga 500+ & 1200 (030) | C64 | Atari STE (4Mb) | Mac Mini (i5 - oct-12) - NES | NES Mini | N64 | GC | PS4-Pro | Xbox One X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casper:

Är det inte det som är skillnaden mellan 64 och 32? 32 kan utnyttja 3,6GB RAM + VRAM och 64 har ingen begränsning.

Eller är jag ute och cyklar?

Ja. 32-bittars CPU:er kan utan problem utnyttja mer än 4Gb RAM om de har mer än 32bittars minnesbuss (som t.ex. x86, som har haft 36 bittar väldigt länge).

Däremot så kan processorn inte addressera mer än 4Gb samtidigt, men man kan ju ändra vad sidorna pekar på i MMU:n.

På samma sätt så kan en 64-bittars CPU vara begränsad till 4Gb om den bara har en 32-bittars minnesbuss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XaNoR:

Tänk om Volvo skulle släppa nya Volvo 740 i år och BARA ha som nyhet att de har något starkare lampor, den finns i guld och du kan öppna den med ditt fingeravtryck? Folk får gärna ha Apples produkter det är helt ok men denna !"¤!&!=!&?!"&##! hype över INGENTING?!?!? När ska ni komma ur bubblan?

När Apple väl introducerar NFC så kommer det var de som har uppfunnit det

Varför släppte de inte fungerande 4G i första versionen av iPhone 5? Jo för att kunna mjölka sina kunder på mer pengar och sälja en ny modell igen.

Stackars alla föräldrar och framförallt alla försäkringsbolag nu när alla snorungar "råka" tappa sina telefoner på alla möjliga konstiga sätt bara för att få en "ny" iPhone...

Fast när nya bilar släpps brukar ju det också vara mindre uppdateringar av befintliga modeller

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Rocklets:

Någon som har ett bra svar på detta, eller är det ett typexempel på "att vara i framkant med något som låter bra men i praktiken är värdelöst"

64-bitars processorer är snabbare på att hantera mycket stora heltal (4 miljarder eller högre) och double-precision float tal. De har något fler register för kompilatorn att använda - vilket kan ge små prestanda förbättringar för 64-bitars mjukvara. Övrigt kräver att man lägger sig i ARM arkitekturen något mer än vad jag är kunnig inom.

Kostnaden är att pekare kräver dubbelt så mycket RAM minne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Varför citerar du mig?

För du kommer med ett dumt svar. Det är inget problem för det är inte den enda mekanismen för att låsa upp telefon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzi:

4" är perfekt skärmstorlek imo, jag har två mobiler i fickan pga privat/firma lur, hade skärmarna varit större hade de inte fått plats bredvid varandra i fickan, dessutom kan jag manövra telefonen med en hand vid 4".
Standard app? Hur menar du? Om jag laddar hem en .pdf t.ex. kan jag välja vilken app de ska öppnas med, så det borde falla under att kunna välja sin "standard app"?
Du missade AirDrop helt eller?
iTunes är inget måste längre, inte sen iPhone 4.
Alla som har NFC, hur många använder det verkligen seriöst? Jag kan fortf inte komma på NÅGON gång där jag känner att jag "saknat" det eller behövt det.
Tycker Samsung/Apple ligger i samma prisklass som oftast. Om du skaffar telefon via abonnemang hos operatör får du väl ändå "betala" lika mycket för vare sig iPhone 5 eller S4.

iPhone 5, 16GB: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1406659
Samsung Galaxy S4, 16GB: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1732378

Som ett arbetsredskap och media underhållnings enhet så ser jag inte att en 4" skärm kan vara bra i någon aspekt. Jag kan styra min 5" mobil med en hand om jag vill men jag använder två ganska ofta, inget som man tänker på.

LG G2 (32GB) - 5000kr vid säljstart. Snapdragon 800 + 5,2" IPS 1080p + 424 PPI + batteri 3000mAh + 143g
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2114508

Samsung S4 (16GB + minneskort) - ca 6000kr vid säljstart. Snapdragon 600 + 5" 1080p AMOLED + batteri 2600mAh + 130g
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1732378

iPhone 5 (32GB) - ca 7000kr vid säljstart. A6 + 4" 640x1136 IPS + 326 PPI + batteri 1440mAh + 112g
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1406678

Skrivet av virtual void:

5S ser ut att vara en riktigt bra telefon, men hur tänkte man med 5C?

Ok om 5C hade varit riktigt billig, men av allt döma så blir det en ganska dyr telefon jämfört med konkurrenterna ($99-$199 på 2 årskontrakt när en mid-end Android går för $0 på 2 årskontrakt).

Innanmätet på 5C är samma som 5:an, men 5C är tyngre och något bredare == sämre. Att lansera en ny A6 telefon nu verkar inte heller helt vettigt då det garanterat kommer flytta fram övergången till 64-bitars "appar" då iOS inte använder sig av en virtuell maskin. 64-bitars stöd var en av de stora nyheterna med 5S.

Om jag förstått rätt kommer 4S finnas kvar och ersätta 4 som den billigaste iPhonen för nyförsäljning. Om 5C är dyrare än 4S (5C verkar ju vara rätt nära 5S i pris) så undrar jag vem man tror målgruppen är. Men kanske underskattar hur många som sätter värde på ett skal i grälla färger.

"Budget modellen" iPhone 5C finns på Netonnet för otroliga 6000kr...... Hömm.. 1000kr mindre än 5S.

http://www.netonnet.se/art/telefon/mobiltelefon/smartphone/ip...

Permalänk
Hedersmedlem

*** tråd modererad ***

Jag har raderat flera onödiga inlägg som främst bryter mot forumreglerna § 1.6:

Citat:

§ 1.6 Meningslösa inlägg som inte för diskussionen framåt är förbjudna. Detta omfattar bland annat inlägg som utan vidare motivering uttrycker medhåll eller missnöje. Ett annat exempel är att diskussionen för det mesta inte förs framåt av inlägg som enbart innehåller citat eller roliga bilder.

/KimTjik

Permalänk
Medlem
Skrivet av winne:

Kanske inte, men nice sen när de öppnar upp APIet och låter app-tillverkare använda det för att verifiera ditt ID (kommer inte få en bild med ditt fingeravtryck utan bara en signal om det är du eller nån annan).

Användas till din bank-app så du slipper dosa/mobilt-bankid och sånt, skatteverkets deklaration app, diverse betal lösningar typ handla på webben utan att komma ihåg ditt kreditkort.

Senare läge när allt är utbyggt kanske betala på ICA med det åsså...

Ja du... det där är ett väldigt trevligt önsketänkande men du lär du få vänta väääldigt länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kozmos:

Ditt påhopp är det ända som är löjligt, han har väll rätt till vilket jävla intresse han vill oavsätt ålder.
Jag har stort intresse för bilar, gissa vad jag och mina kompisar skryter om?

Skickades från m.sweclockers.com

Hade du följt de tidigare inläggen från Jonas1972, så hade du nog förstått min replik bättre.

Det jag menar är att för en person som antagligen jobbat i minst 10 år, så är kostnaden för en dator en droppe i havet.
Att då i ett tidigare inlägg skryta om vilken dator man har i sin signatur känns väldigt fel. Speciellt i ett forum där inte alla sitter med 20'/mån över till nöjen.

Visst ska man få ha vilket intresse man vill, men det jag reagerade mot var hur datorn i sig visade hur seriös man är. Då jag själv är nära 40, så vet jag hur lätt det är att köpa en värstingsdator utan att blinka (om man får familjens godkännande).

Men många som skriver på forumet är fortfarande studenter och har inte obegränsat med pengar.

Och för att återgå till ämnet...

Jag hade själva aldrig haft en iPhone om inte man kunnat få den så subventionerad av exempelvis Telia. Har väldigt svårt att motivera varför man lägger nära 7000:- på en telefon.

Däremot valde jag mellan iPhone 3GS och HTC Hero en gång i tiden och valet föll till slut på iPhone (eftersom den var billigare).

Sett i backspegeln, så kunde jag aldrig ha gjort ett bättre köp. Hero:n övergavs snabbt av HTC, medan 3GS:en stöddes i flera år framåt. Samtidigt har jag fortfarande kvar appar och inställningar i min iPhone 5 sedan min första iPod Touch. Dvs fullständig migrering av mitt system har aldrig varit något problem med iOS.

Det betalar jag gärna extra för idag.

Permalänk
Medlem

Fantastiskt att det helt plötsligt när det gäller en pryl som man måste av någon outgrundlig anledning svartmåla är det okej att använda sig av preliminär priser . Medans i vanliga fall är man noga med att poängtera när det är nåt som intresserar en själv att det just bara är preliminärt pris.
Högst sannolikt så kommer iPhone 5s att kosta motsvarande vad iPhone 5 gjorde när den kom alltså närmare 5995:- för 16 gb instegs modellen och sedan läggs det på en tusen lapp för 32 gb och 2000 för 64 förmodligen .
Batteri mAh säger ingenting egentligen då det finns väldigt många faktorer som spelar in när det kommer till batteritiden i sig. Det är hur pass strömsnål hårdvaran är som är intressant.
Att många andra tillverkar Nokia / Samsung etc prisbild ser bättre ut är att det är dussin tillverkare i form av många gånger upp till en 5+ modeller som släpps varje år och fullständigt bloatar marknaden. Medans Apple nöjer sig med en (fram tills i år ) när det blev 2 .

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem
Skrivet av vedor:

Det stämmer iof inte att S4 har bättre batteritid än iphone 5 i praktiken.

Njaa..

http://www.phonearena.com/news/Which-phone-has-the-best-batte...

Dold text
Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Datavetare
Skrivet av eXale:

64-bitars processorer är snabbare på att hantera mycket stora heltal (4 miljarder eller högre) och double-precision float tal. De har något fler register för kompilatorn att använda - vilket kan ge små prestanda förbättringar för 64-bitars mjukvara. Övrigt kräver att man lägger sig i ARM arkitekturen något mer än vad jag är kunnig inom.

Kostnaden är att pekare kräver dubbelt så mycket RAM minne.

Hastigheten som DP-flyttal hanteras med beror av interna designen på flyttalsenheten och inte på om det är en 32-bitars eller 64-bitars CPU, både i fallet ARM och x86 så påverkade övergången till 64-bitars CPUer överhuvudtaget inte prestanda på flyttalsdelen (inte helt sant för x86, men det beror på att kompilatorerna använder SSE-register för flyttal på x86_64 men den gamla stenåldersstacken från tiden när x87 var en extern krets, det går att instruera de flesta kompilatorer att använda SSE även för 32-bit).

Hastigheten att hantera stora heltal är inte heller något som kommer av om CPUn kan adressera 32- eller 64-bitar utan av storleken på registren. Kör man moderna Intel/AMD CPUer under nya Linux-kärnor finns ett speciellt 32-bitars läge kallat x32-ABI där helts-register är 64-bitars men pekare är 32-bitars. Man har inför detta läge till just för extremt prestandakritiska applikationer där man vill komma åt alla fördelar med x86_64 men inte betala kostnaden för 64-bitars pekare.

Oftast menar man "64-bitars adressering" när man säger 64-bitars CPU, men finns nog ingen hård definition och en CPU med "64-bitars heltalsregister" skulle nog också kallas en 64-bitars CPU. I de flesta CPUer så kom i.o.f.s 64-bitars heltal samtidigt som 64-bitars adressering, men det är inte någon "lag".

I fallet ARM så finns det en uppenbar fördel med Aarch64 (64-bitars ARM) som jag redan nämnt, i hur man implementerar s.k. sekventiell konsistens. Men det finns en lång rad andra förändringar också, men ingen av de andra förändringarna är en uppenbar fördel eller nackdel jämfört med Aarch32.

  • Aarch64 har 32 heltalsregister mot tidigare 16, inte nödvändigtvis en fördel då många register bara ger något om de används + det är en (liten) kostnad associerad med att spara/återställa varje register när man byter tråd. Simuleringar på en lång rad olika program visar att det optimala antalet register är runt 20-24st

  • I Aarch32 var i princip alla instruktioner villkorade, om villkoret inte är uppfyllt gör instruktionen ingenting. Aarch64 har inte detta utan fungerar på samma sätt som andra CPU-arkitekturer där i stort sätt bara hopp är villkorade. Fördelen med Aarch32 är att man kan göra mer med färre instruktioner -> mer av programmet får plats i CPU-cache -> drar mindre ström och är potentiellt snabbare. Nackdelen med Aarch32 är att det är nära nog hopplöst att göra en aggresiv out-of-order CPU då varje instruktion är en potentiell split av instruktionsflödet. På servers är det inget snack om att Arch64 är vettigare, på telefoner/pekplattor är det inte alls lika självklart vilket som är bäst.

Är faktiskt förvånad över att man gick över till Aarch64. Sedan Cortex A15 kan 32-bitars ARM adressera 2^40 bytes, men ingen enskild applikation kan använda mer än 4GB. På en server där man kör en databas är naturligtvis detta en begränsning, men vilken typ av applikation kommer man inom överskådlig tid köra på en telefon/pekplatta där 4GB (man kan verkligen använda 4GB i detta läge) inte räcker för någon enskild applikation.

Å andra sidan är man tvungen att göra övergången i något läge och det kommer ta lång tid att göra den övergången på iOS. Android-lägret borde knappast ha någon brådska med Aarch64 då Dalvik gör en sådan övergång osynlig för applikationerna (de kommer dra nytta av eventuella fördelar utan att skrivas om).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer