Beställt vara på nätet men paketet var tomt.

Permalänk
Medlem

Är egentligen inte tanken att man ska kontrollera sitt paket i samband med att man hämtar ut det? Inte för att särskilt många gör just det men tycker mig ha läst hos en del nätbutiker att de råder en att göra just det.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

Min uppfattning är att han inte vill betala för sig, dvs han försöker mygla..

Hämtar ut paketet, tar varan och försöker få skicka tillbaka det "tomma" paketet.

Det som gör mig mest fundersam är att du INTE vill handla av dem igen...?

Permalänk
Medlem

Invänta svar från leverantören, men under tiden kan du kontakta Postens kundservice och höra med dem om dem har något tips på vad du kan göra..
Jag tror att det är mottagarens "jobb" att reklamera en strulig försändelse till speditören, eftersom det är mottagaren som sitter på alla fakta. Returnerar du den tomma kartongen till leverantören och dem i sin tur gör en reklamation mot t.ex. Posten, då kommer dem bli nekade pga att paketet har vandrat för mycket..
Har du möjligtvis tagit bilder på paketets innehåll, dvs avsaknaden av det?

Visa signatur

“Fighting for peace is like screwing for virginity.”

Permalänk

Står det inte på följesedeln vad paketet vägde när butiken skickad det? kan ge en ledtråd var ev. "vikttappet har skett

Permalänk
Medlem

Jag klurar direkt på om det kanske kan vara Komplett. De har ett automatiskt packningssystem, och då kan en sådanhär sak ske, om något blir fel. (vem vet?) och gällande vikt - han kan ha köpt ett flashminne eller liknande.

Ring/maila och se vad de säger, knepigare är det inte. Ibland får man vänta lite på svar medans de rotar..

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

och gällande vikt - han kan ha köpt ett flashminne eller liknande.

Absolut, men TS har själv sagt att paketet var "medelstort". För mig ryms åtminstone ett micro-atx mobo i ett "medelstort" paket.

Men, definitioner av storlek är ju svårt. Blir lätt hur långt är ett snöre...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Absolut, men TS har själv sagt att paketet var "medelstort". För mig ryms åtminstone ett micro-atx mobo i ett "medelstort" paket.

Men, definitioner av storlek är ju svårt. Blir lätt hur långt är ett snöre...

Ah. Att ett automatiskt förpackningssystem är inblandat här är fortfarande min teori dock.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Ah. Att ett automatiskt förpackningssystem är inblandat här är fortfarande min teori dock.

Ja, OM det nu har hänt så är det med stor sannolikhet ett sådant.
Och ett sådant packsystem används väl bara av komplett, iaf om vi ser till de butikerna som härjar här på Swec menar jag.

Dock bör det finnas bra varningssystem för sådant här och komplett har ju t.om visat en video över sitt packsystem, det ska vara närmast foolproof.

Permalänk
Skrivet av Falcon:


Luktar lite forumtroll.

Jag menar, man väntar på ett paket, får sms och traskar ner till utlämningsstället.
Paketet överlämnas till dig. Har man normal känsel och fullt fungerande muskelsystem, så bör man ju direkt känna om kartongen är tom eller ej.

Visst finns det datorkomponenter som väger lite och kan vara svårt att känna. Men inte skickas detta som ett "medelstort paket" isåfall.

Säg inte det...

Bestälde för något år sedan 2 minnes stickor till min laptop, traskarned till posten hämtar upp paketet som visar sig vara stort nog att rymma betydligt mer än bara två minnes moduler.

Visst mina minnes stickor låg i paketet, dock hade det varit o möjligt för mig att känna om dom inte gjorde när jag hämtade ut det då embalage vägde betydligt mer än det jag beställt.

Permalänk
Medlem

Shit happens, kan ge exempel på att man beställde 2 st nätverkskablar, men fick 2 st kartonger med x antal kablar i varje.. Felplockat, felmärkt i lager, too much tjafs vid packbordet...? We'll never know...

Visa signatur

“Fighting for peace is like screwing for virginity.”

Permalänk
Medlem

De kollar ju vikten på posten etc före de skickar iväg produkten, om inte det var ett SDHC kort som kosta 1500 kr tycker jag det låter skumt att de inte sku märka att paketet vägde nått gram... luktar scam artist

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem

Skriver inte vad för butik, "stor butik", bara säga vilken butik det är.

Värdet är exakt 1500kr, vilket kan vara sant, men nja, lät mest påhittad ur sin kontext.

Medelstort paket borde väga en del, och som många säger, posten väger ju paketen, så det vore ju märkligt om paketet var helt tomt och du inte ens märkt det på vikten.

För många viktiga detaljer är utlämnade som gör att detta pekar mot en troll-tråd.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Skrivet av MoNkeY-05:

Jag klurar direkt på om det kanske kan vara Komplett. De har ett automatiskt packningssystem, och då kan en sådanhär sak ske, om något blir fel. (vem vet?) och gällande vikt - han kan ha köpt ett flashminne eller liknande.

Ring/maila och se vad de säger, knepigare är det inte. Ibland får man vänta lite på svar medans de rotar..

Komplett har väl ingen butik vad jag vet? Låter mer Webhallen, alternativ Inet om du frågar mig. Kanske Elgiganten, SIBA eller någon lokalaktör.

Visa signatur

Speldata: i7 10700KF | 32GB DDR4 | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG
NAS: OMV 6 + 9TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffeboffe:

Komplett har väl ingen butik vad jag vet? Låter mer Webhallen, alternativ Inet om du frågar mig. Kanske Elgiganten, SIBA eller någon lokalaktör.

Stämmer utmärkt, men många verkar tro att deras utlämningsställen = "butik". Jaja, jag kan absolut ha fel, det var bara en teori.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Stämmer utmärkt, men många verkar tro att deras utlämningsställen = "butik". Jaja, jag kan absolut ha fel, det var bara en teori.

Dem har ju köpt upp Webhallen, så där har du butiker...

http://www.sweclockers.com/nyhet/17372-kompletts-kop-av-webha...

Visa signatur

“Fighting for peace is like screwing for virginity.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeClerck:

Dem har ju köpt upp Webhallen, så där har du butiker...

http://www.sweclockers.com/nyhet/17372-kompletts-kop-av-webha...

Sant, tycker dock fortfarande vi ska skilja på Webhallen och Komplett, tills dess att de inte längre drivs som 2 separata företag med olika rutiner.
Nu får vi invänta besked från TS så vi kommer lite mer ontopic igen.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Ingen som reagerar på att:

1. Vikten stämmer enligt vad varan väger när han kollar på nätet
2. Vikten är med andra ord av sådan art att det går att urskilja vikten av en kartong mot vikten av varan.
3. Han har _hämtat_ varan på ett postombud _utan_ att reagera över att paketet är för lätt?

Jag hänger inte med...

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Dimman:

Ingen som reagerar på att:

1. Vikten stämmer enligt vad varan väger när han kollar på nätet
2. Vikten är med andra ord av sådan art att det går att urskilja vikten av en kartong mot vikten av varan.
3. Han har _hämtat_ varan på ett postombud _utan_ att reagera över att paketet är för lätt?

Jag hänger inte med...

4. Han vill inte ha en ny vara sänd till sig, han vill ha pengarna tillbaks.

Till TS, du kan inte bara köpa något, behålla varan, sen även få pengarna tillbaks. Fungerar inte riktigt så.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem
Skrivet av dabman:

Du kan juh omöjligen veta om det är företaget som har gjort fel eller om det är postgången som har gått snett? Så varför redan nu misstänkliggöra företaget och begära pengar i retur!? Nja, det osar katt!

Tar tillbaka det! Känns helt klart som det är något fuffens!

Permalänk
Medlem
Skrivet av careau:

Min uppfattning är att han inte vill betala för sig, dvs han försöker mygla..

Hämtar ut paketet, tar varan och försöker få skicka tillbaka det "tomma" paketet.

Det som gör mig mest fundersam är att du INTE vill handla av dem igen...?

Detta ^^ För många faktorer som gör att det helt enkelt är för långsökt. Självklart finns det säkert några svarta får som jobbar på Posten men som sagt så är det för många udda faktorer som TS dragit upp för att det ska stämma.

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem

Om TS hade försökt mygla till sig en gratis produkt så verkar det konstigt att han tar upp frågan i ett forum. Han borde i sådana fall ha helt klart för sig hur han tänkt agera i ärendet.

Visa signatur

MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI. AMD Ryzen 3700X. Corsair Vengeance LP 16GB. AMD RX 5700XT. Samsung 970 EVO Plus SSD. Corsair RM750X 750W v2. Noctua NH-U12A

Permalänk
Medlem
Skrivet av sirlen:

Om TS hade försökt mygla till sig en gratis produkt så verkar det konstigt att han tar upp frågan i ett forum. Han borde i sådana fall ha helt klart för sig hur han tänkt agera i ärendet.

Eller så tar TS upp det enbart för att se chansen till om det var möjligt t.ex om det hänt många innan. En sån här tråd tar ju även upp vad folk rekommenderar att han gör, vem han kontaktar osv.

Chansen finns att han inte ens har kontaktat leverantören än och denna tråden enbart är ett test av honom för att se om det ens är möjligt att mygla. Bara TS som vet hur det verkligen är och OM det nu är så att det TS historia verkligen stämmer så ber jag om ursäkt för mina teorier.

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Electrix:

Detta ^^ För många faktorer som gör att det helt enkelt är för långsökt. Självklart finns det säkert några svarta får som jobbar på Posten men som sagt så är det för många udda faktorer som TS dragit upp för att det ska stämma.

Sen att han vill ha pengarna tillbaka istället för en "riktig" vara tillbaka.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av kerbo:

Tvivlar på att speditören väger in paket i mängd och kubik från ett företag. Det kanske fungerar olika hos olika speditörer naturligtvis. Hos oss (jobbar på en kommun) så skriver vi själva ut alla fraktlappar och vikt och volym uppskattas alltid av oss. Speditören bara hämtar upp paketet.
Kan ju inte säga säkert men jag skulle tro att detta är normalt för storkunder och då blir ju paketet inte invägt på riktigt.

"Hos oss" väger Schenker, DHL & posten (Rätt säker pådet) våra kollin.
Men som sagt, det är olika:)

Permalänk
Medlem

Luktar troll / bedrägeri det här må jag säga.
Speciellt med tanke på att han gjort en annan tråd förut om att han fick en MBP stulen men inte stöld anmälde det på 8 månader...

Sen så om man beställer ett "medel stort" paket så känner man ju om det är tomt liksom.
Det är klart att det kan bli fel från leverantör ibland. Men då är det oftast så att dom skickat fel vara och inte ett tomt paket.
Och till och med fel vara är ovanligt på dom flesta stora aktörerna idag. (om inte varan är fel märkt)
För dom flesta kör med ett barcode system så dom prickar av varorna när dom paketeras, just för att det inte ska bli fel.
Sen kan det ju blivit stulet på vägen såklart. Men som sagt så känns det ju enormt konstigt att han inte känt att paketet är tomt. Samt att han vill skicka tillbaka produkten ändå. Men att handla i butik går bra. Min gissning till detta är för att då kan han lämna tillbaka i butik istället och slippa frakten för retur.
Sen säger han inte vad det är för produkt heller...

Men men... det är ju bara spekulationer från min sida...

Jag fick dock fel förra sommaren när jag beställde laptop från Webhallen. Och jag fattar verkligen inte hur en sådan stor aktör inte kör med barcode eller liknande system när dom skickar. Det kan trotts allt skilja många tusen lappar mellan elektronik prylar.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Luktar troll / bedrägeri det här må jag säga.
Speciellt med tanke på att han gjort en annan tråd förut om att han fick en MBP stulen men inte stöld anmälde det på 8 månader...

Svårt med spekulationer, men vill man hårddra det så har han ju även bett om en priskoll på en Sony Playstation 3 Slim 120GB som enligt Prisjakt går för 1490:- nu...

Men vem vet, misstag kan ju hända.

Permalänk
Avstängd

..

Permalänk
Medlem
Skrivet av wizkhalifas:

Pratade med företaget jag köpte varan hos idag och de var dem som hade gjort ett misstag, hur kunde de inte svara på.

De skickade en ny vara och ett presentkort på 200 kronor.

Skickades från m.sweclockers.com

Du får ursäkta men jag väljer att inte tro på ett ord av det du säger/har sagt men jag kan ha fel
Plus att du ville ju inte få varor hemskickat från företaget igen?

Visa signatur

Case: Corsair 650D | PSU: Asus Thor 1200W | RAM: Corsair 2*16GB Dominator Platinum RGB 5600MHz | Cooling: Corsair H100i Elite LCD | CPU: i7-12700K | MB: Asus ROG Strix Z690-F Gaming WIFI | GPU: MSI 4080 SUPRIM X | Monitor: Acer XB270HU

Permalänk

Nu när alt är löst, om inte nästa paket är tomt, kan du väl säga vilket företag det är?
Nu blir det ju bara bra reklam, eftersom de hjälpte dig direkt.

Permalänk
Medlem

vilken butik det var nämns inte, vilken produkt nämns heller inte. som jag tycker det låter så försöker han hålla det hemligt av någon anledning Är det bara jag som tänker direkt på sexbutik?