Permalänk
Medlem

Lana 10 pers på 10mb Fiber?

Kan man lana ca 10 personer på en 10mb/s fiber-uppkoppling?
Vi ska spela LoL osv.. Snabbt svar uppskattas!

Permalänk
Medlem

Jajemen, det skall väl inte vara några problem, se till att ha en bra router/switch som klarar av 10 pers bara

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Absolut.

Visa signatur

Let It "RIP"

Permalänk
Medlem

Ty gubbs!

Permalänk
Medlem

Ni kan spela 10 personer på lol på 1Mb's lina. Värre blir de om alla ska sitta å kolla på streams eller youtube samtidigt.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

Det kommer bli problem om någon bestämmer sig för att ladda ner något men annars går det fint.

Visa signatur

5G 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 32GB C16@3.4G
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 500GB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 20TB TrueNAS Core

Permalänk
Medlem

om ni ska komma ut ur det lokala nätverket med mycket trafik smatidigt kan det bli jobbigt.
men har ni fiber så borde det gå att snacka till er 100 mbits rätt enkelt
sen det är ju alltid roligt med en uppdatering, torde inte bli så dyrt heller.

men det viktigaste är ändå routern/switchen för det ä den som kommer överhettas/bara inte vilja ansluta datorerna om ni blir förmånga.
så se till att skaffa en stabil bra router/switch att koppla till den sämre routern.
borde finnas sådana billigt ute på marknaden

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nbwu:

om ni ska komma ut ur det lokala nätverket med mycket trafik smatidigt kan det bli jobbigt.
men har ni fiber så borde det gå att snacka till er 100 mbits rätt enkelt
sen det är ju alltid roligt med en uppdatering, torde inte bli så dyrt heller.

men det viktigaste är ändå routern/switchen för det ä den som kommer överhettas/bara inte vilja ansluta datorerna om ni blir förmånga.
så se till att skaffa en stabil bra router/switch att koppla till den sämre routern.
borde finnas sådana billigt ute på marknaden

Överhettad switch och behöva uppgradera internet?
Nu snackar du lite gojja?

De ska lana och spela LoL, det är vad förutsättningen är.
10 pers som spelar LoL är absolut inga problem med 10Mbit. Det kommer inte heller vara några problem med överhettade switchar. Även fast alla 10 skulle ansluta sig till en billig netgear/dlink switch och maxa den under helgen/veckan som kommer så kommer det gå finfint.
Det enda som skulle kunna överhettas är eventuellt deras armhålor och om det är dålig ventilation, kanske ett grafikkort som får lite problem med värme. Men i övrigt kommer det vara lugnt!

Game on grabbs!

Vi satt 15 pers på seriekopplade modem (2x56,6k) och 10mbit nätverk på den gamla goda tiden. Fungerade ypperligt. Gick ju tokfort när man var själv att ladda ner (man var ju van vid ett modem själv och nu gick det nästan dubbla!!!!).

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Fan, när jag var yngre så lanade man med 8mb ADSL:D
Var typ 10pers.

Visa signatur

Never trust a computer you can't throw out a window

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semplezz:

Fan, när jag var yngre så lanade man med 8mb ADSL:D
Var typ 10pers.

Om du kallar 8mbit "när jag var yngre".

När ->jag<- var yngre hade internet cafét i stan 0,5mbit, det drev dom CS server på samt 30-40 datorer....

Det betyder nog att jag är väldigt gammal XD

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Har varit 8pers på en 4Mbit adsl lina, det fungerar utan problem
Har också lirat när telia tyckte att jag skulle få 0.4Mbit (iofs var vi bara 3 då) men det fungerade bra det också

Permalänk
Skrivet av Semplezz:

Fan, när jag var yngre så lanade man med 8mb ADSL:D
Var typ 10pers.

Fan, förra helgen lanade man med 8mbit/s ADSL typ 10 pers...

Permalänk

Se till att vara försiktiga med torrents bara. Sitta och ha en massa torrents igång kan äta mycket bandbredd, samt att torrents använder ett stort antal anslutningar som kan vara jobbigt för routern.

Annars är det nog inte några problem.

Jag tog bort en del av inlägget som bröt mot § 5 i reglerna.
Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Överhettad switch och behöva uppgradera internet?
Nu snackar du lite gojja?

De ska lana och spela LoL, det är vad förutsättningen är.
10 pers som spelar LoL är absolut inga problem med 10Mbit. Det kommer inte heller vara några problem med överhettade switchar. Även fast alla 10 skulle ansluta sig till en billig netgear/dlink switch och maxa den under helgen/veckan som kommer så kommer det gå finfint.
Det enda som skulle kunna överhettas är eventuellt deras armhålor och om det är dålig ventilation, kanske ett grafikkort som får lite problem med värme. Men i övrigt kommer det vara lugnt!

Game on grabbs!

Vi satt 15 pers på seriekopplade modem (2x56,6k) och 10mbit nätverk på den gamla goda tiden. Fungerade ypperligt. Gick ju tokfort när man var själv att ladda ner (man var ju van vid ett modem själv och nu gick det nästan dubbla!!!!).

vår telia cr*pway dog efter en session med åtta pers och en nätverksteve... den dog med den härliga doften av bränd elektronik
det gick heller inte att ansluta till den då den v lite små kinkig efter 8 anslutna, för vi hade några telefoner som låg i idle :/
så jag skulle rekomendera en bättre.

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Om du kallar 8mbit "när jag var yngre".

När ->jag<- var yngre hade internet cafét i stan 0,5mbit, det drev dom CS server på samt 30-40 datorer....

Det betyder nog att jag är väldigt gammal XD

Vad är jag då? Uråldrig?

Som jag skrev tidigare, vi satt 10-15 pers på 2x 56k modem

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Om du kallar 8mbit "när jag var yngre".

När ->jag<- var yngre hade internet cafét i stan 0,5mbit, det drev dom CS server på samt 30-40 datorer....

Det betyder nog att jag är väldigt gammal XD

Skrivet av SunQ:

Vad är jag då? Uråldrig?

Som jag skrev tidigare, vi satt 10-15 pers på 2x 56k modem

Sluta nu, ni pratar om moderna saker.
2400bps modem.

Så, nu kan nästa gubbe trumfa mig med ett 300bps

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Nu är jag inte gammal, men när jag var yngre brukade vi LANA på lan, och då behöv(des) inget internet..

@TS: Så länge ni har regeln att man inte får maxa linan på torrents borde det vara lugnt.

Visa signatur

Chassi: DAN A4 | MB: ASUS VI Impact | GPU: Titan X | CPU: 4770K | RAM: 2x8GB Corsair Vengeance | SSD: Samsung 830 512GB | Skärm: ASUS Swift IPS

Permalänk
Medlem

Kör på vi har lanat 50pers på 10/10 fiber.

Visa signatur

"De som fattar, fattar."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Sluta nu, ni pratar om moderna saker.
2400bps modem.

Så, nu kan nästa gubbe trumfa mig med ett 300bps

Hehe precis, och på den tiden FANNS inte ens internet!
Det ni småpojkar, vissa av oss levde faktiskt i en tid då internet inte existerade!

(Det hindrade en inte från att "låna" spel från kompisarna dock, BBS eller kopiering medelst disketter funkade det med)

Visa signatur

Cooler Master MasterCase 5 || Asrock X99M Extreme4 || i7-6800K || Antec KÜHLER H1200 PRO || 16GB Corsair Vengence DDR4 3000MHz || Samsung 840 EVO 1TB || Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 || Antec 620w High Current Gamer

3 st HP LP2475w || Logitech G710+ || Razer Diamondback

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miniturtlex:

Kan man lana ca 10 personer på en 10mb/s fiber-uppkoppling?
Vi ska spela LoL osv.. Snabbt svar uppskattas!

Ahhh dagens ungdom

Det kommer att gå UTMÄRKT. Så länge alla plockar bort uTorrent från autostart osv (vilket 90% av alla n00bs har)...

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Medlem

Någon mer än jag som kommer att tänka på:
http://www.youtube.com/watch?v=13JK5kChbRw

En tanke, ska ni sitta i samma rum så är det troligt att ni sitter inkopplade på samma säkring. Och tio datorer som ni spelar spel på kan utan problem bli några kW, så risken finns att ni överbelastar kontakten. Eventuellt at ni får dra förlängsningssladdar från något rum som inte sitter på samma slinga.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeeJay1:

Hehe precis, och på den tiden FANNS inte ens internet!
Det ni småpojkar, vissa av oss levde faktiskt i en tid då internet inte existerade!

(Det hindrade en inte från att "låna" spel från kompisarna dock, BBS eller kopiering medelst disketter funkade det med)

Hehe, the memories!
När man körde ring-nätverk med coax osv.
Trevligt värre!

Spelade Delta force och gta 1

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Hehe, the memories!
När man körde ring-nätverk med coax osv.
Trevligt värre!

Spelade Delta force och gta 1

Ring-nätverken var underbara. Någon började ladda över något från en annan och spelen började toklagga.

Null-modem var kul med.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

spel tar inte alls upp mycket av linan

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Skrivet av HugSeal:

Någon mer än jag som kommer att tänka på:
http://www.youtube.com/watch?v=13JK5kChbRw

En tanke, ska ni sitta i samma rum så är det troligt att ni sitter inkopplade på samma säkring. Och tio datorer som ni spelar spel på kan utan problem bli några kW, så risken finns att ni överbelastar kontakten. Eventuellt at ni får dra förlängsningssladdar från något rum som inte sitter på samma slinga.

ett vanligt uttag med en 10amp säkring klarar ca 2,3kw, med att antal datorer så kommer man lätt upp där så dela upp datorerna på två grupper så ska det gå bra
man kan inte överbelasta ett vägguttag med 10amp.. säkringen går det är allt som händer

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Medlem

med darrig stämma säger jag "Nollmodem kabel o Populos på Amigan"

Sen Supra 2400 modem

// Lz

Permalänk
Medlem
Skrivet av xinux:

Nu är jag inte gammal, men när jag var yngre brukade vi LANA på lan, och då behöv(des) inget internet..

@TS: Så länge ni har regeln att man inte får maxa linan på torrents borde det vara lugnt.

Ja, varför allt tjat om internet? Kan va bra att ha om nån behöver ladda ner nån uppdatering eller nåt, men HALLÅ!
Blir bara att alla sitter och kollar facebook istället för att spela. Så jäkla ofint beteende när alla samlats för att spela.

Eller har inte spel nu för tiden en offline-del?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MiG|ISbit:

Ja, varför allt tjat om internet? Kan va bra att ha om nån behöver ladda ner nån uppdatering eller nåt, men HALLÅ!
Blir bara att alla sitter och kollar facebook istället för att spela. Så jäkla ofint beteende när alla samlats för att spela.

Eller har inte spel nu för tiden en offline-del?

Tyvärr har inte alla spel det :/

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MiG|ISbit:

Ja, varför allt tjat om internet? Kan va bra att ha om nån behöver ladda ner nån uppdatering eller nåt, men HALLÅ!
Blir bara att alla sitter och kollar facebook istället för att spela. Så jäkla ofint beteende när alla samlats för att spela.

Eller har inte spel nu för tiden en offline-del?

Nej du, på ett äkta lan ska alla sitta och kåda demos i Pascal/Assembler - såklart offline ' 94

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Skrivet av HugSeal:

Någon mer än jag som kommer att tänka på:
http://www.youtube.com/watch?v=13JK5kChbRw

En tanke, ska ni sitta i samma rum så är det troligt att ni sitter inkopplade på samma säkring. Och tio datorer som ni spelar spel på kan utan problem bli några kW, så risken finns att ni överbelastar kontakten. Eventuellt at ni får dra förlängsningssladdar från något rum som inte sitter på samma slinga.

Hehe ja älskar det underbyggda trycket av nostalgi som exploderar i vissa trådar. Jag tror inte jag är ensam om att känna viss frustration över att merparten av alla gamers idag inte kan relatera hur det var på tiden innan bredband osv. Internet är liksom normen.

Sorry för off-topic

Som sagt, dra en förlängningskabel från ett annat rum som går på en annan säkring om ni ska sitta mer än 5-6 pers i varje rum.

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX