Permalänk
Medlem

Ny dator startar inte?

hej, min kompis har köpt en ny dator (i delar) men den startar inte, jag pratar med dem via skype med webbkamera och allt ser ok ut, delarna luktar inte brännt och det är rätt med sladdarna och så. när de trycker på knappen så snurrar fläktarna ett varv långsamt men inget mer händer.
vet ni vad som är fel?

Visa signatur

Intel Core i7 4770K @ 4.5GHz med Arctic Liquid Freezer II 360 | ASUS Maximus VI HERO | ASUS STRIX GeForce GTX 1080Ti | EVGA Supernova 1000W | 500GB 850 EVO | Cooler Master Cosmos II | Corsair Vengeance PRO 1866MHz 16GB | Windows 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jodda:

hej, min kompis har köpt en ny dator (i delar) men den startar inte, jag pratar med dem via skype med webbkamera och allt ser ok ut, delarna luktar inte brännt och det är rätt med sladdarna och så. när de trycker på knappen så snurrar fläktarna ett varv långsamt men inget mer händer.
vet ni vad som är fel?

Skulle testa med ett annat nätagg om möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Racka:

Skulle testa med ett annat nätagg om möjligt.

det har de redan gjort

Visa signatur

Intel Core i7 4770K @ 4.5GHz med Arctic Liquid Freezer II 360 | ASUS Maximus VI HERO | ASUS STRIX GeForce GTX 1080Ti | EVGA Supernova 1000W | 500GB 850 EVO | Cooler Master Cosmos II | Corsair Vengeance PRO 1866MHz 16GB | Windows 10 |

Permalänk
Medlem

Lite svårt att komma med teorier utan foton av installationen, om du säger att allt är rätt och vi utgår från det kan det säkert vara fel på:
processor, moderkort, grafikkort eller nätaggregat :)...

Permalänk

Ta ur allt ur chassit o montera det på mobo lådan bara cpu + kylare mobo minnen psu och testa om den startar.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Skrivet av Jodda:

hej, min kompis har köpt en ny dator (i delar) men den startar inte, jag pratar med dem via skype med webbkamera och allt ser ok ut, delarna luktar inte brännt och det är rätt med sladdarna och så. när de trycker på knappen så snurrar fläktarna ett varv långsamt men inget mer händer.
vet ni vad som är fel?

Utan att komplicera allting i onödan.

- Kolla chassi kablarna (pw, f-audio osv)
- Kolla att allt får el (gpu, cpu osv)

Visa signatur

Define C, GTX 1070, R5 1600, ROG STRIX B350-F, AX860
Logitech G533, Logitech G502, QPAD MK 80

Samsung Galaxy S8 Plus, Synology DS218+ 8TB, AKRACING GaMiNGl33t-stol, Lenovo Yoga 710

Permalänk
Medlem

Distanser?

Visa signatur

Asrock Extreme 44670K @ 4.4 GHzGTX 770 4GB @1250/3663 MHzCorsair TX650Corsair K90Logitech G700Qpad QH-90

Permalänk

Kör en klassiker: Är ALLA distanser monterade?

Var en för några veckor sedan som hade liknande symptom och hade skippat en distans.

Edit: du hann före!

Skrivet av Vation:

Distanser?

Visa signatur

Citera för lättare svar!
Main: Core i7 3820 3,6GHz @ Corsair H50 - Asus P9X79 - Corsair Vengance 4x4GB 1600mhz -
80GB Intel X25-M G2 - 240GB Corsair Force GS - 3TB HGST HDD - Corsair HX 1000W - Sapphire Radeon R9 290x Tri-X
NAS: Lagring: 6TB RaidZ - Backup: 3TB Raid 1 - FreeNAS 9.3 Uplink: Telia Fiber 100/100

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jodda:

hej, min kompis har köpt en ny dator (i delar) men den startar inte, jag pratar med dem via skype med webbkamera och allt ser ok ut, delarna luktar inte brännt och det är rätt med sladdarna och så. när de trycker på knappen så snurrar fläktarna ett varv långsamt men inget mer händer.
vet ni vad som är fel?

Vilka är komponenterna?

Permalänk
Medlem

Symtomen brukar tyda på nått felmonterad, eller felkoppling med kablarna.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Symtomen brukar tyda på nått felmonterad, eller felkoppling med kablarna.

Eller en ofarlig kortslutning.

Visa signatur

Citera för lättare svar!
Main: Core i7 3820 3,6GHz @ Corsair H50 - Asus P9X79 - Corsair Vengance 4x4GB 1600mhz -
80GB Intel X25-M G2 - 240GB Corsair Force GS - 3TB HGST HDD - Corsair HX 1000W - Sapphire Radeon R9 290x Tri-X
NAS: Lagring: 6TB RaidZ - Backup: 3TB Raid 1 - FreeNAS 9.3 Uplink: Telia Fiber 100/100

Permalänk
Medlem

sitter minnena i bott o klackarna stängt ordentligt haft liknande symptom o då hade en klacklåset inte tatt helt o minnet satt ej i bott