Permalänk
Medlem

OffT: Fräsigt att ni bygger en ubåt! Själv bygde jag en svävare i 9:an Sjukt roligt Lycka till!

OnT: Ingen gammal RC bil? Ta isf radiomodulen från den. Och kanske en anten med flottör. Visst begränsat djup.
Tror också det skulle kuna gå med wifi anten.

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Skrivet av Ziddie:

Att kontrollera ballasttankar är relativt enkelt. Bara att koppla ihop ventiler, vattenslang och en färdigfylld lufttank på närmaste dykarställe.
MEN...
Det lägger till en bra del jobb att radiostyra alla ventiler och lägger på en fin prislapp på ett redan inte billigt projekt.

Att ha ubåten neutralt flytande, dvs en total densitet på 1 är betydligt enklare då man endast behöver fylla på med sandsäckar precis tills den slutar flyta och sedan reglerar man höjden med små propellrar.

Jag tror att du kommer få en del problem med att just få ubåten "neutralt flytande", vattnets luftkraft beror på flera variabler som t.ex. temperatur och salthalt, som i sin tur beror på dykdjup. (Har du någon gång dykt med dyktuber så vet du att man plötsligt inte behöver blybälte när man kommer ner tillräckligt djupt.) I alla fall tror jag inte att det räcker med propellrar för att dyka samt stiga.

Permalänk

Nu har jag inte läst igenom tråden ordentligt, men kolla in Tekniklego (eller vad det nu heter, sån som är lite mer avancerad och radiostyrd). Hade ett par vänner som byggde en robot och programmerade något styrprogram för flera år sen med sådant Lego som projektarbete. Nu vet jag inte hur det skulle fungera i vatten men det kan vara värt att kolla upp!

Ta er inte vatten över huvudet bara (hehehe.....), när jag gjorde projektarbetet var också en av kriterierna för högt betyg att man ska välja något som man kommer klara av och hinna att göra färdigt. Glöm inte att det är mycket annat som ska göras förutom att bygga själva ubåten, det ska läggas tid på både planeringar och rapporter. Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KRQKAN:

OffT: Fräsigt att ni bygger en ubåt! Själv bygde jag en svävare i 9:an Sjukt roligt Lycka till!

OnT: Ingen gammal RC bil? Ta isf radiomodulen från den. Och kanske en anten med flottör. Visst begränsat djup.
Tror också det skulle kuna gå med wifi anten.

Håller med, täta en usb-kabel med en Wifi dongle på som man lägger som flottör! sjukt smidigt och hyffsat schysst range ifrån routern!

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem
Permalänk

Blir lite avundsjuk på er, ubåtar är så himla häftiga..

Om jag vore er så skulle jag göra en propeller som liknar detta:

Permalänk
Medlem

Några kompisar gjorde en ubåt som kandidatarbete på Chalmers

http://publications.lib.chalmers.se/records/fulltext/162892.p...

http://www.youtube.com/watch?v=_ImPA5JoPkM

Där kanske ni kan få lite inspiration och en uppfattning om vad som krävs?

Visa signatur

| AMD Phenom II x6 1100T @ 4 GHz || Thermalright ultra 120 eXtreme || Asus Crosshair IV Formula 890FX |
| 8GB Corsair Vengeance LP @ 7-8-8-19 1500 MHz || Asus GTX 560 ti directCUII @ 1000/2300 MHz |
| Adata XPG SX900 512 GB SSD || Corsair HX Series 520W || Antec p182 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziddie:

Det låter som vad jag misstänkte, vad finns det för kablar, cirkus 25m, som jag kan använda för syftet och inte kostar skjortan?

Jag kan verkligen noll på kabelområdet så all hjälp är mycket uppskattad

Jag skulle köpa rullar med lagom längd i olika färger och sedan fläta samman dessa.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeVVa:

Håller med, täta en usb-kabel med en Wifi dongle på som man lägger som flottör! sjukt smidigt och hyffsat schysst range ifrån routern!

eller en Wifi anten kabel som är tunnare

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziddie:

Motorstyrningskort kan vara något värt att införskaffa för enkelhetens skull.

Och en kabel är inte optimalt, men jag hoppas att du förstår att trådlöst (Wifi) fungerar minimalt under vatten.
Annars hade vi självfallet velat ha den trådlös

Om ni nu hade tänkt att köra med kabel så gör det gärna :), men jag håller med lite att den kanske blir lite "tråkig" om man ska ha kabel. Men helt klart lättare :). Men min idé här kanske inte är roligare då det förstör lite av syftet med en ubåt.
Ni skulle ju kunna ha den som jag tipsade om ovanför vattnet, alltså som en liten flotte som sedan är kopplad till ubåten men en sladd till arduinon. Och varför man måste köra med TCP/IP förstår jag inte. Men det kanske ni hade skrotat? Men vad jag tycker så förstör flotten det lite, men ni har ju ganska lång räckvidd och ni vet alltid var den är om ni skulle tappa kontakten Och att det lätt skulle ta över 100+ timmar att programmera? Nja, om man är helt grön så kanske man kan komma upp till den siffran. Annars så blir det mest tid för att testa, programmera om, testa, programmera om, testa... tills alla funktioner funkar osv

Edit: Såklart så såg jag inte att det var en till sida och att min idé redan kommit upp. Så strunta i mitt inlägg eller något

Permalänk
Medlem
Skrivet av KRQKAN:

Faktiskt - och som flöte har man just ett metflöte!
Suspekta tanter i parken när ett flöte åker runt på vattenytan! XD

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeVVa:

Faktiskt - och som flöte har man just ett metflöte!
Suspekta tanter i parken när ett flöte åker runt på vattenytan! XD

haha ja. eller en liten skylt som det står "No camera under water" och en pil som pekar neråt ;D

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av D€lt@WuLf:

Jag tror att du kommer få en del problem med att just få ubåten "neutralt flytande", vattnets luftkraft beror på flera variabler som t.ex. temperatur och salthalt, som i sin tur beror på dykdjup. (Har du någon gång dykt med dyktuber så vet du att man plötsligt inte behöver blybälte när man kommer ner tillräckligt djupt.) I alla fall tror jag inte att det räcker med propellrar för att dyka samt stiga.

Jag tror inte att det ska bli allt för svårt att få den neutralt flytande.

Den ska köras i Mälaren, så vi kan mäta densiteten av vattnet där, vilket mest troligt ligger 1. Sedan är det bara att räkna ut den exakta volymen av hela konstruktionen och väga ner den med sand.
Det borde inte vara allt för svårt.

Men nu funderar jag på hur man ska kunna ta en drivaxel utifrån ett vattentätt utrymme utan att det läcker in vatten.
Finns det kullager som också fungerar som en tätning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziddie:

Den ska köras i Mälaren, så vi kan mäta densiteten av vattnet där, vilket mest troligt ligger 1. Sedan är det bara att räkna ut den exakta volymen av hela konstruktionen och väga ner den med sand.

Men nu funderar jag på hur man ska kunna ta en drivaxel utifrån ett vattentätt utrymme utan att det läcker in vatten.

ska rita upp en sak som funkar. BRB!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziddie:

Hade en modellbåt som vart uppbyggd såhär

en liten tät låda med gummiförsegling vid båda ingångarna och sen fyld med vasselin.
Funkar skitbra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av KRQKAN:

Hade en modellbåt som vart uppbyggd såhär

http://i42.tinypic.com/2lcvg4j.png

en liten tät låda med gummiförsegling vid båda ingångarna och sen fyld med vasselin.
Funkar skitbra.

Det är något sånt jag har tänkt mig, man skulle kunna bygga en sån själv eller gärna köpa.
Vet någon vad en sådan kallas? Eller finns det kullager som redan är vattentäta? Och i så fall var köper jag sånna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziddie:

Det är något sånt jag har tänkt mig, man skulle kunna bygga en sån själv eller gärna köpa.
Vet någon vad en sådan kallas? Eller finns det kullager som redan är vattentäta? Och i så fall var köper jag sånna?

Inte säkert på att de finns i rätt storlek? Antar du ska ha gansksa små?
Men om du har kullagerna längst bak i lådan så bör det skyddas av vasselinet och gummit.
Du kan också skippa ha ett kullager i lådan och bara ha ett utanför.

men om du ska ha kullager satsa på ett med gummiförsegling.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad*

Jag tog bort två inlägg som avvek från trådens ämne.

Permalänk
Medlem

Om man trycker in två kullager med gummiförsegling i ett metallrör och fyller med vaselin eller konsistensfett innanför så bör det bli helt tätt. Har själv använt vapenfett till dylika tätningar innan, men det är svagt korrosivt och sliter på metallen i onödan.

En svårighet borde dock bli att täta själva lådan, vad tänkte ni bygga av? Kan ni svetsa så är ett metallrör bra, annars kanske limmat PVC?

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |

Permalänk
Medlem
Skrivet av JamesBanana:

Om man trycker in två kullager med gummiförsegling i ett metallrör och fyller med vaselin eller konsistensfett innanför så bör det bli helt tätt. Har själv använt vapenfett till dylika tätningar innan, men det är svagt korrosivt och sliter på metallen i onödan.

En svårighet borde dock bli att täta själva lådan, vad tänkte ni bygga av? Kan ni svetsa så är ett metallrör bra, annars kanske limmat PVC?

Det med kullager och metallrör låter bra.

Lådan ska byggas av plywood, plexiglas, glasfiber och harts enligt planen.
En ordentlig men vanlig låda av plywood och sedan täcka med plexiglas, slipa och polera, sedan lacka.
Enligt min erfarenhet borde det bli tätt.

Permalänk
Medlem

Kan erkänna att jag funderat ganska mycket på det här bygget det senaste och blivit sugen på ett liknande i framtiden. Tänkte beskriva hur jag skulle ha byggt.

Vy bakifrån.

Tanken är två sidomonterade motorgondoler, där var och en innehåller motorn ifrån en skruvdragare. De motorerna är rejält starka och går att övervolta lite för extra kraft. De brukar dessutom komma kompletta med växlar så man får ett lämpligt varvtal. Propellrar finns troligen att köpa i modellbutiker, annars går det att 3D-skriva två stycken lämpliga (Motroterande ger bättre stabilitet).

Som hastighetsreglage kan man då också återanvända knapparna från skruvdragarna monterade på lämplig styrbox.

För styrning sitter ett kryssroder längst bak, jag har dock dålig koll på hur man skall styra de servorna. På tornet sitter ett höjdroder som med fördel kan arbeta tillsammans med kryssrodrena för upp och nedstigning. Totalt skulle detta kräva 5 servon, ett för varje roder i aktern och ett för tornrodren.

Ström tas enklast från ett batteri på land med långa kablar, vilket också gör att man slipper trassla med trådlös styrning av motorerna i första skedet. Det gör också att man slipper risken att batteriet tar slut långt ute på sjön, eller att man tappar mottagningen. Dör den drar man bara in den med sladden.

För sikt kan man montera en kraftig lampa i fören och sätta en kamera i tornet. Förslagsvis också en röd lampa i aktern så man ser hur den kör.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

går det inte bara att använda 3st vattenkylningspumpar lr akvariepumpar - 2st för att driva högervänster lr båda för rakt fram. och sen en pump som är kopplad till en flytank som tar in vatten vid dykning och pumpar ut vatten vid stigning.

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem

Kul projekt!
Jag tror Arduino kan vara bra till detta men satsa på en Arduino Mega isf. Kommer nog bli lite klent med I/O pinnar ifall du kör Uno och dessutom ska ha en Ethernet shield på och sen koppla på servon, motorer etc.. Kolla upp hur många pinnar en Ethernet shield tar upp.

Visa signatur

Athlon XP 2100+ AIUHB 0302 | Epox 8RDA+ | 2x256MB Twinmos CL2 | Radeon 9500 @ 9700 Vcore & Vram mod | RIP

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersBlomdahl:

går det inte bara att använda 3st vattenkylningspumpar lr akvariepumpar - 2st för att driva högervänster lr båda för rakt fram. och sen en pump som är kopplad till en flytank som tar in vatten vid dykning och pumpar ut vatten vid stigning.

så kan du lägga till ett skyddsrelä så att om du tappar kontakten med ubåten så pumpar den ur all vatten ur flytanken och går upp till ytan oj förlåt skulle redigera aja jag lämmnar detta så här sry.

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem

Har nu tänkt lite mer på själva styrningen och vi har beslutat oss för att skippa servona för enkelhetens skull och istället ha en motor per sida. För att svänga ska man endast använda ena motorn eller back med ena och fram med den andra, etc.
Batteriet ska finnas nära motorerna och ha korta kablar för att slippa förluster, och man ska använda reläer för att kontrollera styrningen.
Låter det här bra?

Också, vilken är den bästa belysningen att driva på 12V?
Jag antar att LED är bra men i så fall vilken modell? Länka gärna

Permalänk
Medlem

EDIT: Sorry, dublett

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziddie:

Har nu tänkt lite mer på själva styrningen och vi har beslutat oss för att skippa servona för enkelhetens skull och istället ha en motor per sida. För att svänga ska man endast använda ena motorn eller back med ena och fram med den andra, etc.
Batteriet ska finnas nära motorerna och ha korta kablar för att slippa förluster, och man ska använda reläer för att kontrollera styrningen.
Låter det här bra?

Också, vilken är den bästa belysningen att driva på 12V?
Jag antar att LED är bra men i så fall vilken modell? Länka gärna

Låter som en rimlig förändring.

Som belysning skulle jag ha använt ett extraljus för bil med halogenlampa, tar mycket ström men är lätt att använda och koppla in. Finns små och billiga på både jula och biltema.

Visa signatur

Permalänk

Till belysning skulle jag köpt någon Petzl pannlampa. Extraljus från bil tömmer batteriet ganska snabbt medan en Petzl har eget batteri som håller flera timmar och med rätt modell kan du typ lysa upp månen från jorden

Till kablage finns styrkablar med många ledare och grövre än en ethernetkabel. Dock bör man ha i åtanke att en kabel ökar i vikt per meter och får även mer motstånd i vatten. Nu vet jag inte hur stor er utbåt är tänkt att bli men vore den liten, kan tyngden på kabeln bli ett problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Potrovski:

Till belysning skulle jag köpt någon Petzl pannlampa. Extraljus från bil tömmer batteriet ganska snabbt medan en Petzl har eget batteri som håller flera timmar och med rätt modell kan du typ lysa upp månen från jorden

Till kablage finns styrkablar med många ledare och grövre än en ethernetkabel. Dock bör man ha i åtanke att en kabel ökar i vikt per meter och får även mer motstånd i vatten. Nu vet jag inte hur stor er utbåt är tänkt att bli men vore den liten, kan tyngden på kabeln bli ett problem.

En pannlampa är bra och troligen vattentät, men Petzl kostar bra mycket och det ligger inte riktigt inom våran budget. Så vi måste nog bygga något själva för att hålla budgeten.

Permalänk
Medlem

Trevligt och spännande projekt. Håll oss uppdaterade med bilder och problemställningar så kan du nog få mycket hjälp här. Tänk på att om du vill skapa ett album i galleriet så vänta tills projektet är 100% färdigt. Pågående projekt som dör ut finns det alltför många i galleriet redan (: