AMD Hawaii chipp benchad och ställd mot Titan och 780.

Permalänk
Skrivet av bullen181:

Sen kommer AMD:s klassiska coilwhine problem utöver detta då eller? Hellre att man lägger ner lite pengar på Nvidia Titan, och känner den här robusta, och hög kvalitativa känslan än att köpa ett AMD kort som tjuter och grinar hela dagarna.

Jah...

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

FYI så har coilwhine med val av elkomponenter att göra, inte GPU.

coil = spolar. Spolar finns på GPU och det är dom som vibrerar vid hög belastning.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Superlight:

coil = spolar. Spolar finns på GPU och det är dom som vibrerar vid hög belastning.

ehm.. och en spole är inte en elkomponent? inte för o va otrevlig men tänk lite gubben lilla

Permalänk
Skrivet av Superlight:

coil = spolar. Spolar finns på GPU och det är dom som vibrerar vid hög belastning.

Både Nvidias och AMD's grafikkort tillverkas hos samma tillverkare och varken Nvidia eller AMD har full kontroll över val av komponenter eller kvalité på material, däremot försöker båda hela tiden att hålla det på hög nivå, självfallet. Annars skulle du aldrig kunna skicka in ett kort på RMA för coil whine.

Skrivet av bullen181:

Sen kommer AMD:s klassiska coilwhine problem utöver detta då eller? Hellre att man lägger ner lite pengar på Nvidia Titan, och känner den här robusta, och hög kvalitativa känslan än att köpa ett AMD kort som tjuter och grinar hela dagarna.

Jag hoppas du inte tror på riktigt att det inte finns GTX Titan's utan coil whine
Skulle tro att *alla* kort kan få det i kombination med vissa typer av nätagg och vid en speciell typ av belastning.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

Tycker det är lite lustigt hur namnet inte är med i testerna...

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MyZk0:

Både Nvidias och AMD's grafikkort tillverkas hos samma tillverkare och varken Nvidia eller AMD har full kontroll över val av komponenter eller kvalité på material, däremot försöker båda hela tiden att hålla det på hög nivå, självfallet. Annars skulle du aldrig kunna skicka in ett kort på RMA för coil whine.

Jag hoppas du inte tror på riktigt att det inte finns GTX Titan's utan coil whine
Skulle tro att *alla* kort kan få det i kombination med vissa typer av nätagg och vid en speciell typ av belastning.

hört att det ibland är pga att nätagget.. vette fan om detta stämmer men hörde att någon fixade problemet med ett kvalitetsagg

Permalänk
Medlem
Skrivet av bullen181:

Sen kommer AMD:s klassiska coilwhine problem utöver detta då eller? Hellre att man lägger ner lite pengar på Nvidia Titan, och känner den här robusta, och hög kvalitativa känslan än att köpa ett AMD kort som tjuter och grinar hela dagarna.

Rätta mig gärna om jag har fel, men är inte Nvidia Titan ett av de korten som har allra mest problem med just coilwhine..

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

Tycker det är lite lustigt hur namnet inte är med i testerna...

Kanske beror på att namnen inte är fasta ännu ?

Skrivet av bullen181:

Sen kommer AMD:s klassiska coilwhine problem utöver detta då eller? Hellre att man lägger ner lite pengar på Nvidia Titan, och känner den här robusta, och hög kvalitativa känslan än att köpa ett AMD kort som tjuter och grinar hela dagarna.

Det var väl ganska idiotiskt sagt, coilwhine kan hända nästintill allt inom en dator. Beror på en massa olika grejer, allt från defekta spolar till inkompatibilitet mellan komponenter. Så att detta händer bara AMD är en ren myt, så snälla sluta sprida falska rykten.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Skrivet av Superlight:

coil = spolar. Spolar finns på GPU och det är dom som vibrerar vid hög belastning.

Finns inga spolar i GPU som är tillverkade av antingen AMD eller Nvidia. De köps in och båda kan få spolar som vibrerar.

Det finns ju däremot spolar på själva PCB:n.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Rätta mig gärna om jag har fel, men är inte Nvidia Titan ett av de korten som har allra mest problem med just coilwhine..

https://www.youtube.com/watch?v=sY7af_tz4uo

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem

fyfan, skulle bli tokig av det där ljudet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DDemis:

fyfan, skulle bli tokig av det där ljudet.

skulle behållit den, är ju lite charmigt och så känner man sig lite speciell

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

skulle behållit den, är ju lite charmigt och så känner man sig lite speciell

Haha +1.

Permalänk
Medlem

Ser bra ut men väldigt tveksamt att det kortet skulle dra mindre ström än Titan men man kan ju ha fel.

Permalänk

Om detta stämmer blir man bra nöjd! Isf avvaktar jag 2x780 köp och sitter på mitt gamla 6950 2gb tills dessa droppar! Kommer vänta ivrigt på pressreleasen! Skulle de visa sig att dom blir dyrare än förväntat tar man bara 780'sarna lik förbannat fast då med ytterligare nån hundring prissänkning Frågan är bara om jag hellre har xfire än Sli och om deras referenskylare kan mäta sig med nvidias nya ref som är väldigt SLI vänlig. Vispar är inte så attraktivt...

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem
Skrivet av znorlaxvbg:

Om detta stämmer blir man bra nöjd! Isf avvaktar jag 2x780 köp och sitter på mitt gamla 6950 2gb tills dessa droppar! Kommer vänta ivrigt på pressreleasen! Skulle de visa sig att dom blir dyrare än förväntat tar man bara 780'sarna lik förbannat fast då med ytterligare nån hundring prissänkning Frågan är bara om jag hellre har xfire än Sli och om deras referenskylare kan mäta sig med nvidias nya ref som är väldigt SLI vänlig. Vispar är inte så attraktivt...

SLI över CF alla dagar i veckan.

Visa signatur

Still play with birds like I hang with mother goose.

Permalänk
Skrivet av Xelithium:

SLI över CF alla dagar i veckan.

Inte med en sån här prestanda OCH priskompromiss, om det är en refkylning likt nvidias! (Om vi nu utgår ifrån att detta skulle stämma).
Annars skulle jag hålla med till 100! Därför jag ivrigt väntar på pressrelease:)

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelithium:

SLI över CF alla dagar i veckan.

CF fungerar precis lika bra som SLI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DDemis:

CF fungerar precis lika bra som SLI.

Nja, CF är inte riktigt lika felfritt som SLI. Dock så har AMD börjat åtgärda det sen några månader tillbaks, och skillnaden i nuet är inte exakt liv eller död. Får bara hoppas att dom fortsätter arbeta på det.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk

Jag trodde nVidia fanboys hade en del skruvar lösa tills jag såg kommentarerna från videocardz... Ni har en del att ta igen.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem

Videocardz so coolz. Vad är det för sida om man får fråga?

Visa signatur

Chassi: Louqe Ghost S1 | CPU: AMD Ryzen 7 7700X | Kylare: Cooler Master MasterLiquid Lite 240 | Ram: Kingston Fury Beast RGB 32GB 6000MHz | GPU: AMD Radeon RX 6800 | MB: ROG STRIX X670E-I GAMING WIFI | PSU: Corsair SF750 Platinum | SSD: Samsung 970 EVO 1TB + Intel 660p 1TB | Skärm: Acer Nitro XV252QF@390hz | Ljud: HD650+Røde AI-1 | KB: Hemmabygge 60% | Mus: Logitech PRO X Superlight 2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pl4yGround:

Videocardz so coolz. Vad är det för sida om man får fråga?

En sida precis som sweclockers där dom testar kort o har ett forum osv..
Man ska ta resultaten med en nypa salt. Fattar inte varför folk bryr sig så mycket om läckta resultat så nära inpå release, kortet/korten presenteras på onsdag.
Klarar ni inte av att vänta 3 dagar?

Permalänk
Skrivet av Xelithium:

SLI över CF alla dagar i veckan.

I den här världen finns inga absoluta lagar, saker och ting vänder snabbt..

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av DDemis:

CF fungerar precis lika bra som SLI.

Eller kanske lika dåligt. Jag har erfarenhet av båda, och det brukar vara nåt problem hela tiden. Även om kanske AMDs CF haft mest problem på senaste tiden. Men tack vare Scott på The Tech Report och Ryan på PCper så blir det så sakterliga bättre.

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Medlem

Inte jätteimponerad. Det har gått över 6 månader sedan Titan.

Dessutom kan man få ett GTX 780 Lightning/AMP!/etc (en något pimpad version av 780 från MSI/Zotac/EVGA och så vidare) som ligger nära eller i vissa fall över ett Titan för under $600 dollar idag. Ett sådant kort skulle då vara ungefär på samma nivå som det nya flaggskeppet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathanknet:

En sida precis som sweclockers där dom testar kort o har ett forum osv..
Man ska ta resultaten med en nypa salt. Fattar inte varför folk bryr sig så mycket om läckta resultat så nära inpå release, kortet/korten presenteras på onsdag.
Klarar ni inte av att vänta 3 dagar?

Nej ;'<

Visa signatur

- Corsair Obsidian 650D - be quiet! Dark Power Pro10 850w - ASUS Sabertooth Z77 - Intel Core i5 3570k @ 4,2Ghz 1,2v - Noctua NH-U14S w/ dual fans - 4gb x2 Corsair Vengeance 1600mhz CL9 - ASUS GTX 780 DirectCu II - 250gb Samsung 840 Basic SSD -

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bullen181:

Sen kommer AMD:s klassiska coilwhine problem utöver detta då eller? Hellre att man lägger ner lite pengar på Nvidia Titan, och känner den här robusta, och hög kvalitativa känslan än att köpa ett AMD kort som tjuter och grinar hela dagarna.

Vadå "klassiska"? Det enda kortet som lider av enorm coilwhine från AMD är deras HD7990. Deras HD7970 lider inte i närheten lika mycket av coilwhine. Sedan hur kan plast kännas "Högkvalite och robusta"? För det är exakt vad Nvidias kylare består av. Plast. Precis som AMDs.

Skrivet av Superlight:

coil = spolar. Spolar finns på GPU och det är dom som vibrerar vid hög belastning.

Så spolarna sitter fast vid GPUn då eller? Du citerade just någon som sa att coilwhine förekommer inte i GPUn.

Skrivet av Jonathanknet:

En sida precis som sweclockers där dom testar kort o har ett forum osv..
Man ska ta resultaten med en nypa salt. Fattar inte varför folk bryr sig så mycket om läckta resultat så nära inpå release, kortet/korten presenteras på onsdag.
Klarar ni inte av att vänta 3 dagar?

Varför vänta när man kan få det nu?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Vadå "klassiska"? Det enda kortet som lider av enorm coilwhine från AMD är deras HD7990. Deras HD7970 lider inte i närheten lika mycket av coilwhine. Sedan hur kan plast kännas "Högkvalite och robusta"? För det är exakt vad Nvidias kylare består av. Plast. Precis som AMDs.

Så spolarna sitter fast vid GPUn då eller? Du citerade just någon som sa att coilwhine förekommer inte i GPUn.

Varför vänta när man kan få det nu?

Vadå plast? Titankylaren och 780 original kylarna är gjorde i stortsätt bara i metall. Tycker du borde läsa på lite innan du uttalar dig, AMD däremot är bara plast

Visa signatur

Gaming:.:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[Corsair Dominator 6000Mhz 64GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Phanteks NV9]:.
Server:.:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[72TB Toshiba + 2x2TB Kingston NVME]:.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AquaRelliux:

Vadå plast? Titankylaren och 780 original kylarna är gjorde i stortsätt bara i metall. Tycker du borde läsa på lite innan du uttalar dig, AMD däremot är bara plast

Nu var det inte enbart GTX Titankylaren som killen klankade ner på. AMDs referenskylare är plast ja, men vem tusan köper referenskylaren och sedan blir förvånad av att den är av plast? GTX 770s kylare är av plast. Samma med GTX 760. Vill man ha en bättre kylare så släng då upp lite mer pengar för att få en eftermarknadskylare. Det finns en orsak varför referenskylare är billigare.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Bilderna på kylaren är ju antingen redigerade eller helt enkelt fake, det syns tydligt. "I can tell from some of the pixels" etc.
Dock är det ju möjligt att den som läckte har redigerat bilderna för att inte bli identifierad, så man vet aldrig.

I WANT TO BELIEVE!

Tror inte du är så haj på det där med fejkade bilder. Det du pekar på är inte något tecken på photoshop. Tvärtom så verkar bilden väldigt äkta när man analyserar den.

Skrivet av bullen181:

Sen kommer AMD:s klassiska coilwhine problem utöver detta då eller? Hellre att man lägger ner lite pengar på Nvidia Titan, och känner den här robusta, och hög kvalitativa känslan än att köpa ett AMD kort som tjuter och grinar hela dagarna.

Klassiskt? AMDs? Låt mig gissa, du drabbades av coilwhine och nu skyller du på AMD? Du använder ordet "klassiskt" för att få det att låta som att det är allmänt känt att det är ett allmänt problem som drabbar AMD mer än andra. Endast för att det är din egen erfarenhet med ett extremt begränsat urval, antagligen bara något enstaka kort. Sedan har du utrustad med en fin dos confirmation bias gett dig ut på forum.
Coilwhine är inte relaterat till AMD eller nVidia. Risken ökar väl om man har ett kort med många spolar så klart. Men inget är relaterat till tillverkaren av chippet. Påminner om förr när folk köpte Creatives ljudkort som gick utanför PCI-specifikationen och därmed krånglade med VIAs chipset. Folk klagade på AMD som var helt oskyldiga. Polaren som hade skadad HDD som alltid gav blåskärm, självklart AMDs fel det med.

Skrivet av Superlight:

coil = spolar. Spolar finns på GPU och det är dom som vibrerar vid hög belastning.

Finns inga spolar på GPU. Eller vill du peka ut dem på 7970?