Win 8: Varför tar nedladding av uppdateringar en sån evighet?

Permalänk
Medlem

Win 8: Varför tar nedladding av uppdateringar en sån evighet?

Hej,
Jag har nu en ny ultrabook vars försinstallerade Windows 8 jag försöker ladda ner kritiska uppdateringar tiil. Men det tar evigheter att initiera nedladdningen. Är Microsofts servrar så överbelastade? Maskinen kan stå och ticka i 15 minuter på "Downloading 1 update, 0% complete" och om jag inte springer och rör touchpaden ideligen så går maskinen ner i viloläge. När uppdateringen väl är nerladdad så brukar det gå smidigt att installera den. Sekunderna före och efter att inget händer med windows update ger Bredbandskollen mig 67 resp. 70 Mbit/s ner och upphastighet så det borde inte vara nåt problem. De facto ser jag i task manager (under försök till nedladdning i Win Update) att det sker ingen som helst aktivitet på WiFi-fronten förutom en enstaka spik till 70 Mbit kanske en i minuten eller mer sällan.

Ska det vara så här?
(@strejf, du som lovordar win8 så ihärdigt, har du några tips?)

Permalänk
Medlem

För mig brukar det vara tvärt om, det går snabbt attladda ner alla 100+ uppdateringar, men det tar längre tid att installera. Har runt 370Mbit/s ner och 16Mbit/s upp.

Så som du beskriver verkar det vara något fel hos Microsoft eller någon ISP. Har stött på samma sak när jag ska kolla videos på t.ex. YouTube några gånger. Det går från 0 till peak, sedan tillbaks till 0 igen och massa paket tappas.

Har du testat att vänta några timmar mellan försöken? Testat att starta om dator/router?

Jag vet inte om det har med Win8 att göra, men jag hade inga problem då jag testade det operativsystemet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

Hej,
Jag har nu en ny ultrabook vars försinstallerade Windows 8 jag försöker ladda ner kritiska uppdateringar tiil. Men det tar evigheter att initiera nedladdningen. Är Microsofts servrar så överbelastade? Maskinen kan stå och ticka i 15 minuter på "Downloading 1 update, 0% complete" och om jag inte springer och rör touchpaden ideligen så går maskinen ner i viloläge. När uppdateringen väl är nerladdad så brukar det gå smidigt att installera den. Sekunderna före och efter att inget händer med windows update ger Bredbandskollen mig 67 resp. 70 Mbit/s ner och upphastighet så det borde inte vara nåt problem. De facto ser jag i task manager (under försök till nedladdning i Win Update) att det sker ingen som helst aktivitet på WiFi-fronten förutom en enstaka spik till 70 Mbit kanske en i minuten eller mer sällan.

Ska det vara så här?
(@strejf, du som lovordar win8 så ihärdigt, har du några tips?)

Jag brukar få det där problemet när jag ska installera uppdateringar för första gången, dvs typ 80 uppdateringar, annars inte

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

min erfaenhet av detta är att den beter sig precis så här varenda gång vid en nyinstallerad maskin, att den står på 0% men sen helt plötsligt hoppar upp till 70-80% efter ett tag.

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av guermantes:

Hej,
Jag har nu en ny ultrabook vars försinstallerade Windows 8 jag försöker ladda ner kritiska uppdateringar tiil. Men det tar evigheter att initiera nedladdningen. Är Microsofts servrar så överbelastade? Maskinen kan stå och ticka i 15 minuter på "Downloading 1 update, 0% complete" och om jag inte springer och rör touchpaden ideligen så går maskinen ner i viloläge. När uppdateringen väl är nerladdad så brukar det gå smidigt att installera den. Sekunderna före och efter att inget händer med windows update ger Bredbandskollen mig 67 resp. 70 Mbit/s ner och upphastighet så det borde inte vara nåt problem. De facto ser jag i task manager (under försök till nedladdning i Win Update) att det sker ingen som helst aktivitet på WiFi-fronten förutom en enstaka spik till 70 Mbit kanske en i minuten eller mer sällan.

Ska det vara så här?
(@strejf, du som lovordar win8 så ihärdigt, har du några tips?)

Nä jag kan inte ge några tips utöver att jag har märkt av det där på en Fujitsu-maskin en gång. Det var en uppdatering som tog en evighet att få installerad. I detta fall var det vid en omstart av datorn som den skulle installera uppdateringar.

Det jag kan säga är att man har släppt en uppdatering som är som ett mini-servicepack till Windows 8 som är på runt 170MB för ungefär ett år sedan. Det kan vara den som tar sån förbaskad tid att installera första gången?

Jag kan i alla fall rekommendera dig att vänta i mer än 15 minuter.. Håller den på i över en timme tycker jag att du kan tvinga en omstart.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

1.Avbryt uppdateringen.
2.Öppna en powershell ruta
3.Restart-Service "Windows update"
4.Vänta 5 sek.
5. Kolla så att tjänsten är igång.
6.Kör Windows Update igen.

Profit!

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Min står de också så på ett tag, Men sen hoppar den direkt till 100%, för att inom 1 - 2 sek, börja installation..

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |