Skapa windows program

Permalänk
Medlem

Skapa windows program

Hejsan jag undrar hur man skapar exe program. Då menar jag inte som .batch program utan riktiga program?

Permalänk
Medlem

Lär dig att programmera.

Visa signatur

Beyerdynamic DT770 Pro 80 Ω
CM Storm Quick Fire TK Brown
Zowie FK1+

Permalänk
Inaktiv

Du skulle kunna skriva dem i C# med Visual Studio om du vill göra det enkelt för dig

Permalänk
Medlem
Skrivet av azz0n^:

Lär dig att programmera.

Det är ju det jag vill.

Permalänk
Avstängd

visual basic .net bajsbra grejor för nybörjare.

Visa signatur

En varm och go Haswell @ 4.3 GHz

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av albin900:

Det är ju det jag vill.

Ja vad är då frågan? Du vill veta hur man gör program? Jo genom att plugga programmering, Hur man gör det är upp till dig:)

Permalänk
Medlem

Finns sjukt många sätt att skapa program. Beroende på vad för bibliotek och språk man använder. Oftast är C++ med win32 GUI api det bästa du kan använda.

Frågan kvarstår dock, vill du lära dig att programmera eller vill du göra ett specifikt program?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpyTec:

Finns sjukt många sätt att skapa program. Beroende på vad för bibliotek och språk man använder. Oftast är C++ med win32 GUI api det bästa du kan använda.

Frågan kvarstår dock, vill du lära dig att programmera eller vill du göra ett specifikt program?

Jag är bara 12 år nu men jag vill lära mig programmera och göra spel. När jag blir vuxen ska jag programmera spel.

Permalänk
Medlem

Börja med C#

Kolla http://www.codecademy.com/

Visa signatur

Stationär: i5-2500K @ 4.3Ghz, Noctua NH-U12P SE2 | MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Corsair VENGEANCE 8GB CL9 1600Mhz | MSI GTX 770 2GB | Samsung 840 250GB, WD Caviar: Black 1TB, Green 500GB | Cooler Master HAF 912 Plus | Corsair TX 650W
Laptop1: Clevo W150ERM: i7-3610QM @ 2.3Ghz | Kingstong HyperX 8GB 1600Mhz CL9 | Nvidia Geforce GT 650M 1GB | Plextor M3 Pro 128GB | 15" 1080p Matt display, 60% NTSC
Laptop 2: HP EliteBook 840 G2: i5-5200U | 16GB RAM | 256GB 2.5" SSD | 14" 1080p IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av albin900:

Jag är bara 12 år nu men jag vill lära mig programmera och göra spel. När jag blir vuxen ska jag programmera spel.

Kanske ska börja på ljud och bild skolan på gymnasiet sen då..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yooriitzz:

Kanske ska börja på ljud och bild skolan på gymnasiet sen då..

Skickades från m.sweclockers.com

Ljud och bild låter inte som det optimala för att satsa 100% på programmering

Permalänk
Medlem
Skrivet av albin900:

Jag är bara 12 år nu men jag vill lära mig programmera och göra spel. När jag blir vuxen ska jag programmera spel.

När min son var i din ålder började han med att lära sig programmera med hjälp av ett program som hette RPG Maker 2000. Då fanns det en gratis version men numera finns det bara betalversioner med trial-period: http://www.rpgmakerweb.com/
Man lär sig inget programmeringsspråk men man får en förståelse för vad programmering går ut på och att tänka logiskt steg för steg samt objektorienterat, Det blir också roligare när man snabbt ser ett resultat, till skillnad från att programmera i ett vanligt programmeringsspråk där man får hålla på länge innan det verkligen händer något på skärmen. En lista med likartade program finns på https://en.wikipedia.org/wiki/RPG_creation_software och en del av dem bör vara gratis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av albin900:

Hejsan jag undrar hur man skapar exe program. Då menar jag inte som .batch program utan riktiga program?

Som tidigare påpekat så är det helt upp till dig hur du vill programmera, dock måste du kunna programera för att kunna göra ett .exe program! Jag skulle tipsa dig om att kolla på Dream in code.com under deras C# tutorials. C# är ett väldigt enkelt programmeringsspråk som kräver relativt lite kunskap förutom "programmeringstänket"

Det du borde börja med är att skriva ett "consol-program", altså ett väldigt enkelt textbaserat program. Då lär du dig grunden i sekvensiell programmering och kan sedan gå över till att skriva riktiga objektorienterade program.

Det kanske låter svårt och helt alien men om du ger programmeringen en riktig chans så ska du se att det blir lite klarare Du kan också kolla på din lokala högskola och se om dem erbjuder några kvällskurser i basal programmering.

Lycka till!

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megamannens:

Ljud och bild låter inte som det optimala för att satsa 100% på programmering

Ljud och bildskolan är faktiskt väldigt bra för den som vill lära sig att programmera! De skapar spel och lär sig att koda ganska snabbt faktiskt, utan att gå för djupt in i tex minnesadressering.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem

Rekommenderar Visual Basic. Trots att det klassas som "enkel" kodning så kan göra väldigt bra och avancerade Windows form applications aka .exe program. Har själv gjort ett par användbara program och har aldrig känt att jag borde ha skrivit dem i C# eller C++ för att jag inte kommer kunna göra det i Visual Basic.
Gillar Visual Basic starkt

Visa signatur

Intel Core i7 7700K 4,2GHz - MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X - Corsair LPX 16GB, DDR4 3000Mhz - ASUS PRIME Z270-A - Fractal Design Define R5 - Cooler Master 212 EVO - Corsair AX860 80+ Platinum - A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB, Samsung 960 EVO 250GB - Kingston v400 120 GB - Windows 10 Pro 64-bit
2x Dell U2515H IPS 1440p - ath-m50x & Mod Mic - Asus STX - Oculus Rift + Touch

Permalänk
Medlem

Mitt svar baserar sig på en annan tolkning av den ursprungliga frågan:

För att skapa exekverbara filer, sådana som i Windows har en .exe-ändelse, så är det vanligaste sättet att man skriver ett program i något programmeringsspråk (många har nämnts ovan). Sedan låter man en kompilator göra om dem till maskinkod, d.v.s. sådant som processorn kan förstå. Det är det som blir den där .exe-filen. Den kan man sedan köra.

Jag vill också tillägga att jag tycker att det är jätteroligt att du vill lära dig programmera! (Jag jobbar själv som mjukvaruutvecklare och har utbildningbakgrund på LTH.) Du har många fördelar som kommer med att vara 12 och vara jätteintresserad av något; en av dem är att du har mycket tid (även om det kanske inte känns så med skola/läxor/etc.) som du kan lägga på att sitta och experimentera framför din dator. Genom att prova och våga "göra fel" så lär man sig otroligt mycket. Och göra om och om igen på olika sätt.

Jag vet inte vilket programmeringsspråk som jag skulle rekommendera som enkelt att börja med, men någon form av Basic har ju alltid varit populärt att börja med. När jag började på högskolan hade man Java som undervisningsspråk. C# och .NET är väldigt trevligt det också, men det är mycket "runt omkring" i Visual Studio som jag tycker kan förvilla när man vill lära sig. Sådant som är hjälpmedel för den som kan programmera, men som kan verka klurigt om man är ny.

Har man en bra lärobok (kan ju vara en sajt på nätet) så behöver man egentligen bara en bra texteditor (Notepad++ är populär bland många som kör Windows) och en kompilator. Då får du bra koll på vad som händer (och inte händer). Och så börjar du med enkla konsoll-baserade program först och slipper stöka runt med grafiska användargränssnitt (det är inte så klurigt det heller, men fel ände att börja i). Ett programmeringsspråk som Python kan vara rätt lätt att komma igång med, i synnerhet om man gjort lite batch-skript innan. Där kan man göra en del enkla och roliga program snabbt och lätt.

Ja, det blev en lång utläggning, det var kanske inte meningen, men jag ville i alla fall få sagt att jag tycker att det är jättekul att du vill börja programmera! Bra!

Visa signatur

/Joakim