Logitech falsk CE märkning Z-2300

Permalänk
Skrivet av DilluTioN:

Det är min tolkning som permanent ja, eller tryckt. Ett klistermärke är ju hur lätt som helst att sätta dit eller ta bort.
Synonymer från synonymer.se: stadigvarande, beständig, ständig, varaktig, bestående, oföränderlig, oavbruten, fast, stationär (motsatsord: temporär, tillfällig, provisorisk).
Ser inte ett klistermärke som något permanent. Men det är min åsikt.

Klistermärke vikt runt en sladd och klistrat på "sig självt" är dock permanent i den bemärkelse att det inte kommer försvinna om ingen verkligen vill att det ska bort. Inget märke är permanent nog för att man inte ska kunna få bort det, det är en fråga om ansträngning.

Och om kameran i fråga ser ut som dom Logitechkameror jag sett så är det inte så mycket utrymme för tryckta märken på själva produkten.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av DilluTioN:

Det är min tolkning som permanent ja, eller tryckt. Ett klistermärke är ju hur lätt som helst att sätta dit eller ta bort.
Synonymer från synonymer.se: stadigvarande, beständig, ständig, varaktig, bestående, oföränderlig, oavbruten, fast, stationär (motsatsord: temporär, tillfällig, provisorisk).
Ser inte ett klistermärke som något permanent. Men det är min åsikt.

Det kanske inte alltid går att uppfylla märkningskravet på själva produkten, men det borde finnas med i dokumentationen "letter/certificate of conformity" men visst fuskar en del företag med detta, inte enbart Kinaföretag.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Logitech G19 - real deal
mina nya köpta fläktar till de nya bygget... - fake (Aerocool Shark fan evil gren edition) båda jag köpte har samma märke
och ca 50% av de andra sakerna i rummet är OK. de andra är fake... t.ex ena PS3 kontrollen ok, andra PS3 kontrollen saknar till och med märkning O.o

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem

Det pratas mycket om fake hit och dit. Det verkar dock finnas mycket källor trots allt men ett utlåtande från någon person från ett relevant ställe borde väl gå att fixa?

Skicka iväg ett mail för att få ett svar. Nu är jag personligen inte så insatt i ämnet och har endast kollat på min iphone att den har den "korrekta" märkningen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon4992:

Om jag fattar rätt: bokstäverna tätt ihop = falsk.
Åtskilda bokstäver (så att C kan bilda ett O) = äkta.

Min mionix naos 5000 har ett eget CE märke med helt annat typsnitt, alltså falsk?
Mina högtalare Z5500 ser också falsk ut, tjocka bokstäver med lite mellanrum, däremot är min Dell U2711 mer eller mindre helt identisk med den korrekta märkningen.

Kolla mionixmusen här (hittade en i swecs galleri)
http://www.sweclockers.com/image/gallery/2011/05/09/28.jpg?t=...

Uppenbar fake, eller hur?
Och detta är även olagligt?

Den ser ut att vara dubbelt fake eftersom mittenstrecket på E verkar vara lika långt som de två övre delarna. Då är det inte inte ens China export-godkänt. Det finns en del skräckexempel på sådana märkningar, bland annat livsfarliga elkraftverk som säljs som tyska på olika suspekta ställen.

Jag hoppas jag ser fel.

Edit: Hmm, E med lika långa streck är just China Export-märkningen, inte den "riktiga" CE-märkningen, förlåt för svammel.

Till trådskaparen: Mycket intressant detektivarbete.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

Min mionix naos 5000 har ett eget CE märke med helt annat typsnitt, alltså falsk?
Mina högtalare Z5500 ser också falsk ut, tjocka bokstäver med lite mellanrum, däremot är min Dell U2711 mer eller mindre helt identisk med den korrekta märkningen.

Verkar vara dålig koll på detta hos olika tillverkare. Kollade precis på min Mionix Saiph 1800 och den är i alla fall rätt märke på. Dock med klistermärke så det verkar som om detta sköts rätt slarvigt av div. tillverkare.

Jäkligt bra info som nystas upp.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Den ser ut att vara dubbelt fake eftersom mittenstrecket på E verkar vara lika långt som de två övre delarna. Då är det inte inte ens China export-godkänt. Det finns en del skräckexempel på sådana märkningar, bland annat livsfarliga elkraftverk som säljs som tyska på olika suspekta ställen.

Jag hoppas jag ser fel.

Edit: Hmm, E med lika långa streck är just China Export-märkningen, inte den "riktiga" CE-märkningen, förlåt för svammel.

Till trådskaparen: Mycket intressant detektivarbete.

Ja precis, finns många olika "fake-märkningar" bland annat där mittenstrecket i E är för långt och även fel typsnitt osv osv.

Skrivet av Aresz:

Ja precis som min baslåda, fast den är i fet stil, den du visar på bilden är ju för smal.
Och ja, det är en olaglig märkning då den liknar CE.

Visa signatur

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________

Permalänk
Medlem

Lite kul denna tråd.

Kollade min Razer DeathAdder (3500dps/3.5G) Korrekt
Microsoft SideWinder X4 Korrekt

Blir att jaga lite imorgon!

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Hedersmedlem

Corsair Vengeance K90: korrekt
Logitech MX518: korrekt
Logitech pro9000 webcam: korrekt
ST Lab USB3-hub: korrekt
HP Procurve 1800-8G: korrekt

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Bra tråd att följa. Mus och tangentbord på jobbet verkar vara okej men jag ska baske mig kolla på två par Logitech högtalare jag har hemma och se vad som står.

Permalänk
Medlem

func-ms3 korrekt märkt, likaså min xperia s

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Intressant fynd detta. Är sakerna bara felmärkta eller är har de satt dit en falsk för att de vet att de inte klarar certificieringen?

Mionix Naos 5000: Fake
Ducky G2PRO TKL: Korrekt
Gammal Nintendo DS-laddare: Korrekt
Bosch dammsugare: Korrekt

Visa signatur

Har ett moderkort men vart fan köper man ett pappakort!?
Dator som moddas för fullt: SilverStone Raven RV02 White| i7 2600k @ 4,6GHz | ASUS P8P67 WS Revolution| Tri SLI Asus GTX580 DCII| 16Gb Corsair Vengence 1600MHz | Corsair AX 1200i| 2st OCZ Vertex 3 MI 120GB | Skärmar: 3x Dell U2311

Permalänk

Hittade inkorrekt CE-märkning på min Nordea Bankdosa!

Men vad innebär det att märkningen inte är korrekt egentligen?

Visa signatur

[Moderkort: ASUS P8Z68 v-PRO] - [CPU: Intel i5 2500K @ 4.6 GHz] - [Kylning: Corsair H100 @ 58*C 6h Prime95] [Minnen: Corsair XMS3 CL9 2x4 @ 1333mhz] - [GPU: ASUS 560ti DCU II TOP 1GB @ 990mhz] [SSD: OCZ Agility 3 120GB] - [Chassi: Corsair Obsidian 650d] - [Övrigt: Dell U2311H - Steelseries Siberia v2 - Steelseries 6gV2 - Logitech MX510]

Permalänk
Medlem

Logitech Z-4 Falsk
Logitech G700 Äkta
Logitech G930 Äkta
Logitech k800 Äkta

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av bladezkin:

Handelsbanken bankdosa: korrekt

Det innebär troligen att produkten inte är godkänd enligt de europeiska reglerna, och t ex stör mer än tillåtet (vi har ju exempel i forumet där TV-apparater stört ut ADSL-modem pga EMI, dock vet jag inte hur de var märkta).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Roccat Kone XTD: Korrekt
Roccat Kone: Korrekt
Roccat Kave: Korrekt
Asus Xonar u7: Korrekt
Microsoft 360 Wireless Controller: Falsk (tror jag, ser ut som bokstäverna är för nära)
Microsoft Xbox 360 Wireless Reciver for Windows: Korrekt
Microsoft Wireless Comfort Keyboard 5000: Korrekt
SEB Digipass 260: Korrekt
Ica Bankdosa: Falsk

Permalänk
Medlem
Skrivet av bladezkin:

"En symbol som är mycket lik CE-symbolen är China Export-symbolen. En skillnad är att den kinesiska symbolen har ett tydligt kortare avstånd mellan C och E, än vad EU:s symbol har. China Export-symbolen säger inget om hur säker en produkt är, utan visar bara att produkten är tillverkad i Kina. Detta gör att en konsument kan få uppfattningen att en produkt uppfyller EU:s grundläggande krav, trots att den kanske inte gör det." Wikipedia

Permalänk
Hedersmedlem

*Meningslöst inlägg, §1.6 i reglerna, raderat*

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Xbox 360 kontroll + batteri: fake

Dold text

Logitech G400s: OK
HP tangentbord: OK
Dell XPS 17" Laptop: OK

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem

Ace edge 3200: Tror den är OK?

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Ace edge 3200: Tror den är OK?
http://puu.sh/4AAcB.png

Den är CE märkt. Sitter och arbetar så det enda jag kunde kolla på var min Xperia Z som var korrekt CE märkt. Ska kolla mer på detta när jag kommer hem.

Permalänk
Medlem

både min dell mus och dell tangentbord är korrekt märkta
(på jobbet självklart )

lite intressant detta faktist, vad skulle konsekverna vara ifall det nu är fake märkt? skulle märkena kunna få några böter?
antar att det är gjort på detta sättet för att slippa undan massiva licenskostnader? eller för att dom helt enkelt inte gått igenom?

Men om en elektronik produkt ska säljas inom eu och den faktist inte går igenom, får den inte säljas då?

(mycket frågor, men tyckte detta var intressant)

Visa signatur

Gigabyte H55N-USB3 mini-ITX | i5 760 3Ghz | 4GB Corsair | XFX 7970 3GB
Lian Li PC-Q08 | Be quiet! Pure Power L8 630W | 27" Samsung S27B750 | Samsung 840EVO 120GB + 750GB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonix:

både min dell mus och dell tangentbord är korrekt märkta
(på jobbet självklart )

lite intressant detta faktist, vad skulle konsekverna vara ifall det nu är fake märkt? skulle märkena kunna få några böter?
antar att det är gjort på detta sättet för att slippa undan massiva licenskostnader? eller för att dom helt enkelt inte gått igenom?

Men om en elektronik produkt ska säljas inom eu och den faktist inte går igenom, får den inte säljas då?

(mycket frågor, men tyckte detta var intressant)

Den "falska" symboliserar ju bara att den är gjord i kina...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eott:

precis! Man kan ju inte kalla den fake bara för att den ser annorlunda ut i china!

Tycker man skall undersöka saken lite närmare innan man drar förhastade slutsatser, är det som TS säger så vore det ju en skandal utan dess like, massor av produkter har ju den CE märknigen med mindre mellanrum.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eott:

Korrekt. Det låter som att många tror att China Export är en falsk CE märkning men i själva fallet har China Export inget med CE att göra förutom att deras märkning ser likadan ut.

Permalänk
Medlem

Logitech G710+ : Äkta
CM Storm Spawn : Äkta
Trust GM-4600 : Äkta
LG Optimus P990 : Äkta
LG Optimus P990 Batteri : Äkta
Kina batteri : Äkta (lol?)
Hitachi hdd : Äkta
TK-WN821N : Äkta
Random USB stickor : Äkta
Sparbanken Karlshamn dosa : Äkta
Samsung ML-1865 : Äkta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iwar:

precis! Man kan ju inte kalla den fake bara för att den ser annorlunda ut i china!

Tycker man skall undersöka saken lite närmare innan man drar förhastade slutsatser, är det som TS säger så vore det ju en skandal utan dess like, massor av produkter har ju den CE märknigen med mindre mellanrum.

http://www.konsumentverket.se/vara-omraden/sakra-varor-och-tj...

"Andra märken som lätt kan förväxlas med CE-märket får inte användas."

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller." -Super Mario

Permalänk
Medlem

Logitech Z-2300 Falsk
Logitech Media pro Corded Keyboard Korrekt
Xbox 360 kontroller till PC, falsk.
Samsung SyncMaster P2770 Korrekt
Samsung ML-1675 printer Korrekt.
Tjejens Clevo laptop Korrekt
Crucial M4 ssd Korrekt
Laing DDC-1T Korrekt

osv, kollat ca 10 objekt till och allt utom xbox controllern och högtalarsystemet var korrekt märkta

Permalänk
Medlem

Xperia Arc S : Korrekt. (Dock made in China, så att den kanske skulle kunna ha båda..?

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

MSI GE-70 - korrekt märkt

Visa signatur

Äsch...