Permalänk
Medlem

Tysta ner nätaggregat?

Hej!

Har precis byggt om min dator men en drös av nya delar, men efter byte av processorkylare så har jag märkt en sak. Mitt nätaggregat är det enda i datorn som låter. Min förra CPU-kylare lät som en orkan, så då hörde jag inte detta. Nu när allt annat är knäpptyst så stör jag mig lite på det. Nätaggregatet i fråga är ett Fractal Design Integra R2 på 750W. Jag är nästan säker på att det är fläkten som låter, kan man byta den på något sätt?

Med vänliga hälsningar,
"Pata"

Permalänk
Medlem

Det går att byta men det finns vissa risker med att öppna ett nätaggregat och fläkten använder meds största sannolikhet en annan kontakt än vanliga fläktar. Jag har bytt fläkten på Tesla R1 men kopplade då in fläkten till en fläktkontroller istället för att byta kontakt på fläkten.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem

Det går att byta fläkten men du förbrukar garantin när du öppnar din PSU.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Har samma nätagg i ett R4 chassi, så fort jag går in i bf3/load så surrar det rätt bra aldrig annars. skit lustigt fattar inte varför.
Har kollat så att det inte är grafikkortet och övriga fläktar.
men har tyvärr ingen erfarenhet av att byta fläkt, har dock garanti kvar så

Visa signatur

2600x 1070 Evga sc

Permalänk
Medlem

Det är inte bara garantin som kan ryka. Nätagg kan va farligt att öppna då starkström kan stanna kvar. Säkert någon elektriker här som kan beskriva (annars sök på det du frågar efter).

En annan sak är att det inte alltid är enkelt att byta fläkt. Det kan vara en annan form än standard chassifläkt (135mm tex) och kablarna i en vanlig fläkt kan bli för långa i PSUt. Inte för att glömma att vissa fläktar tom inte har vanlig kontakt i PSUt.
Men det kanske är enkelt i fractals produkter.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

Jag tror att jag läste i våras om någon som bytte fläkt i ett integra R2 till en av fractal designs bättre fläktar då den som sitter i troligtvis är av en sämre sort än deras lösa chassifläktar och började låta högre efter något år.
Om du är försiktig som attans så du inte får starkström i dig och kan skarva fläkt sladdarna på något bra sätt te.x löda så ska det inte vara några problem. Har själv ett Integra R2 och har tänkt tanken men just nu så väsnas både processor fläkt och GPU alldeles vansinnigt vid belastning så det får vara.

Visa signatur

be quiet! Silent Base 601 l Asus ROG strix B450F l Seasonic Focus GX 750W l AMD Ryzen7 5800X3D l Zalman CNPS17X l G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600Mhz 2x16GB CL16 l Gainward RTX 3080 PHOENIX V1 LHR l Kingston A400 240GB M.2 SSD l SSD OCZ ARC 100 240GB | Seagate Barracuda 2000GB l DIY simracing rigg l Oculus Rift l Asus 27" VE278H l

Permalänk
Inaktiv

Köp ett passivt nätagg. Titta i min sign!

Permalänk
Medlem

Köpte ett Integra R2 till min dator. Hade massa coil-whine (vilket går på garantin), men även väldigt mycket fläktljud. Köpte ett Corsair AX760 istället, nu är datorn knäpptyst. Det är värt att lägga lite extra pengar på ett bra nätagg.

Visa signatur

i9 9900k / EVGA RTX 3080
Lian Li O11 Dynamic / EKWB Custom loop

Permalänk
Medlem

Vad ska grabbarna på forat säga Pata?! (Var tvungen!)

Som tidigare sagt, du kan inte byta fläkt utan att tappa garantin. Alternativ är att byta ut hela enheten mot en tystare.
Lycka till!

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8