Permalänk
Medlem

Viktigt för mig det här. Den tid jag inte lägger på jobb går nästan 100 % till musik. Det går inte en dag som jag inte lyssnar på musik eller spelar.
En dag med mindre än 2 timmar på guran eller munspelet är inte en komplett dag

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Entusiast
Skrivet av mrqaffe:

Ja det går att spela bara bas bara det är bra gjort:
http://www.youtube.com/watch?v=kvPZkFN73Z8

Skrivet av iMatter:

Please...

Skrivet av Skuggan74:

Finns väl knappast någon som missat The Axis of Awesome?

Det finns ingen ny musik längre tyvärr.

För er som missat det så har ni videon här, det är alltså 4 ackord som återanvänts i en hel del av dom största hitsen.
http://www.youtube.com/watch?v=oOlDewpCfZQ

Att använda fyra ackord är på inget vis en ny företeelse. Räcker med tonika, dominant och subdominant så har du en väldigt massa blues då en klassisk bluestolva bara är I IV V. Behöver inte ens blanda in tonikans mollparallell för att få väldigt mycket musik. Dansband bygger inte sällan bara på tre ackord. Fast att säga att det inte skrivs någon ny musik baserat på det är fel. Till att börja med spänner musiken i den videon flera hundra år. Waltzing Matilda är över 100 år gammal. Auld Lang Syne har en högst osäker historia men vi vet att den i sin nuvarande form, eller ungefärlig nuvarande form skrevs i slutet av 1700-talet. Musiken är dock äldre då det är en gammal folkvisa. Exakt ålder är mer eller mindre omöjligt att avgöra då avancerade noter är ett relativt nytt påfund. Det är först på 1700-talet som vi fick ett hyfsat komplett notsystem som på ett korrekt sett kunde återge en melodi. Att skriva ner toner har vi gjort i ett par tusen år men melodier var svårare. Så äldre musik vet vi inte hur den lät eftersom vi bara har en lista på toner men inga pauser och tonlängder. Intressant nog kan musiken låta annorlunda över tid eftersom vi stämmer olika också. Finns lite intressanta fysikaliska fenomen där. Ett piano är till exempel inte helt perfekt stämt. Det går inte att få det perfekt. Redan Pytagoras insåg detta. Han skrev en perfekt skala fast den slår fel på en kvarts tonsteg efter ett tag.

Så visst låter det lite roligt att så mycket musik bygger på ett par ackord men att därifrån dra slutsatsen att musiken inte utvecklas längre är fel. Är man på det humöret kan man konstatera att den grundläggande teorin och de grundläggande harmonierna och allt har varit oförändrad i ett par hundra år. Det är ingen större skillnad på modern metal och Beethoven. Så på så vis har västerländsk musik varit stagnant i flera hundra år. Inga nya roliga skalor har introducerats. Det är fortfarande 4/4 eller 3/4 som är standard taktarter.

Jag tycker man ska vända på det och fascinerar över hur stor variation i musik man kan få ur bara fyra ackord.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

Please...

http://www.youtube.com/watch?v=iN42uzNFVmQ

Att använda fyra ackord är på inget vis en ny företeelse. Räcker med tonika, dominant och subdominant så har du en väldigt massa blues då en klassisk bluestolva bara är I IV V. Behöver inte ens blanda in tonikans mollparallell för att få väldigt mycket musik. Dansband bygger inte sällan bara på tre ackord. Fast att säga att det inte skrivs någon ny musik baserat på det är fel. Till att börja med spänner musiken i den videon flera hundra år. Waltzing Matilda är över 100 år gammal. Auld Lang Syne har en högst osäker historia men vi vet att den i sin nuvarande form, eller ungefärlig nuvarande form skrevs i slutet av 1700-talet. Musiken är dock äldre då det är en gammal folkvisa. Exakt ålder är mer eller mindre omöjligt att avgöra då avancerade noter är ett relativt nytt påfund. Det är först på 1700-talet som vi fick ett hyfsat komplett notsystem som på ett korrekt sett kunde återge en melodi. Att skriva ner toner har vi gjort i ett par tusen år men melodier var svårare. Så äldre musik vet vi inte hur den lät eftersom vi bara har en lista på toner men inga pauser och tonlängder. Intressant nog kan musiken låta annorlunda över tid eftersom vi stämmer olika också. Finns lite intressanta fysikaliska fenomen där. Ett piano är till exempel inte helt perfekt stämt. Det går inte att få det perfekt. Redan Pytagoras insåg detta. Han skrev en perfekt skala fast den slår fel på en kvarts tonsteg efter ett tag.

Så visst låter det lite roligt att så mycket musik bygger på ett par ackord men att därifrån dra slutsatsen att musiken inte utvecklas längre är fel. Är man på det humöret kan man konstatera att den grundläggande teorin och de grundläggande harmonierna och allt har varit oförändrad i ett par hundra år. Det är ingen större skillnad på modern metal och Beethoven. Så på så vis har västerländsk musik varit stagnant i flera hundra år. Inga nya roliga skalor har introducerats. Det är fortfarande 4/4 eller 3/4 som är standard taktarter.

Jag tycker man ska vända på det och fascinerar över hur stor variation i musik man kan få ur bara fyra ackord.

Du har rätt, jag borde se det på ett annorlunda sätt. Det är inte så lätt bara när man mest hör musik på radion som låter likadant som alla andra eller så har dom lånat friskt från gamla låtar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

"the rythm you know"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Please...

http://www.youtube.com/watch?v=iN42uzNFVmQ

Att använda fyra ackord är på inget vis en ny företeelse. Räcker med tonika, dominant och subdominant så har du en väldigt massa blues då en klassisk bluestolva bara är I IV V. Behöver inte ens blanda in tonikans mollparallell för att få väldigt mycket musik. Dansband bygger inte sällan bara på tre ackord. Fast att säga att det inte skrivs någon ny musik baserat på det är fel. Till att börja med spänner musiken i den videon flera hundra år. Waltzing Matilda är över 100 år gammal. Auld Lang Syne har en högst osäker historia men vi vet att den i sin nuvarande form, eller ungefärlig nuvarande form skrevs i slutet av 1700-talet. Musiken är dock äldre då det är en gammal folkvisa. Exakt ålder är mer eller mindre omöjligt att avgöra då avancerade noter är ett relativt nytt påfund. Det är först på 1700-talet som vi fick ett hyfsat komplett notsystem som på ett korrekt sett kunde återge en melodi. Att skriva ner toner har vi gjort i ett par tusen år men melodier var svårare. Så äldre musik vet vi inte hur den lät eftersom vi bara har en lista på toner men inga pauser och tonlängder. Intressant nog kan musiken låta annorlunda över tid eftersom vi stämmer olika också. Finns lite intressanta fysikaliska fenomen där. Ett piano är till exempel inte helt perfekt stämt. Det går inte att få det perfekt. Redan Pytagoras insåg detta. Han skrev en perfekt skala fast den slår fel på en kvarts tonsteg efter ett tag.

Så visst låter det lite roligt att så mycket musik bygger på ett par ackord men att därifrån dra slutsatsen att musiken inte utvecklas längre är fel. Är man på det humöret kan man konstatera att den grundläggande teorin och de grundläggande harmonierna och allt har varit oförändrad i ett par hundra år. Det är ingen större skillnad på modern metal och Beethoven. Så på så vis har västerländsk musik varit stagnant i flera hundra år. Inga nya roliga skalor har introducerats. Det är fortfarande 4/4 eller 3/4 som är standard taktarter.

Jag tycker man ska vända på det och fascinerar över hur stor variation i musik man kan få ur bara fyra ackord.

Dubbelbas på trummorna, spela en påhittad skala med mycket djävulsintervall, spela i en rolig taktart, typ 26/21 och headbanga. Där har du något nytt

Skrivet av careau:

"the rythm you know"

https://www.youtube.com/watch?v=IHE6hZU72A4 ??

För att svara TS, ingen aning. Jag lyssnar mest på metal men också funk och viss jazz (fusion också då givetvis). Kan även tycka om en del pop-låtar men då krävs det rätt mycket. Basen, trummorna och melodin är nog det viktigaste.
När jag tänker efter är väl det det enda som finns i en låt...

Visa signatur

i7 3770K @ 4,5GHz, P8Z77-V Pro, Vengeance LP 4x4GB, GTX 1650 Super, Crucial m4 128GB, Toshiba 3TB, CM Storm Enforcer, Xigmatek 600W, XL2420T 120Hz

Permalänk
Medlem

Ingen aning, vissa låtar kan jag spela på repeat nästan hur länge som helst medan bandets/sångarens nästa låt är total skit.
Dålig musik kan inte existera för det kommer alltid finnas någon som gillar det.

Smått stolt över att den musiken jag lyssnar på är så pass bred som den är.

Come at me brue

Permalänk
Medlem

Såg ett väldigt intressant klipp för ett tag sedan om just varför vissa låtar blir "hits" och andra inte. De som gör och skriver låtar för de absolut största artisterna, manipulerar lyssnarna kan man säga (inte i just alla fall men det i många) De finns speciella toner som våra hjärnor (omedvetet antar ja) gillar mer än andra. Och de konceptet vet musikproducenterna som skriver oftast låtar till de största artisterna. Så vad som gör en bra låt är väl struktur, uppbyggnad och "rätta" toner. En bra låt är väl en låt som merparten av folket gillar. De låtar som laddas ner mest mm. Själv håller jag mig till black/death metal och kan faktiskt knappt lyssna på någonting annat

Är lite sleten nu så kan ha formulerat mig lite dåligt men who cares

Visa signatur

Vortex Poker 3 (ISO) MX Clears säljes. Bud på PM!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av drefk2000:

Det som gör en låt bra är om Iron Maiden spelat in den heller inte

haha nästan så jag skrattar åt detta.

ja jag kan axeptera att folk gillar dom men jag avskyr faktist denna typ av musik. en eller flera personer som skriker sig hesa med en massa förvrängningar... fördelen är att dom inte behöver nå effekt boxar för att låta i folks öron bra. Nakdelen är att man inte kan lyssna länge på dom utan att man får ont i huvet.

jag skälv är all lysnare av musik. Spelar det jag känner för stunden är det trance ja då spelar jag det (många anser säkert om det som jag skrev ovan men smaken är som baken) vill jag lysna på rock, pop då gör jag det. jag är skälv musiker o spelar intrument och spelar även där det jag tycker känns o låter bra i mina ögon/öron osv

Visa signatur

MIn dator: Intel i7 4770k@4,6ghz, Gtx 780, 32gb ddr3 1866 ,4,25tb hd
Min Htpc: Intel i7 2600k@4,6ghz 1*gtx 760 ,16gb ddr 1600 ,4tb hd

Permalänk
Medlem
Skrivet av superst4r:

Såg ett väldigt intressant klipp för ett tag sedan om just varför vissa låtar blir "hits" och andra inte. De som gör och skriver låtar för de absolut största artisterna, manipulerar lyssnarna kan man säga (inte i just alla fall men det i många) De finns speciella toner som våra hjärnor (omedvetet antar ja) gillar mer än andra. Och de konceptet vet musikproducenterna som skriver oftast låtar till de största artisterna. Så vad som gör en bra låt är väl struktur, uppbyggnad och "rätta" toner. En bra låt är väl en låt som merparten av folket gillar. De låtar som laddas ner mest mm. Själv håller jag mig till black/death metal och kan faktiskt knappt lyssna på någonting annat

Är lite sleten nu så kan ha formulerat mig lite dåligt men who cares

Ja ungefär. Ett bra exempel är den svenska Cheironstudion som på 90-talet skrev majoriteten av världens pophittar (till Britney, Backstreet Boys och många fler). Någon radionkanal gjorde nyheter av att man hittat brevväxling mellan dem och en institut för sömnforskning i soporna och det blev debatt huruvida det var etiskt eller inte. [Fy vad hemskt om vi får bättre musik!] Deras arbete ledde till snabba hits som väldigt många gillade (det sålde bra). Min personliga åsikt är att den typen av musik må vara medryckande men man tröttnar som regel efter 3-4 lyssningar, det upplevs tjatigt och jobbigt.

Jag tror att människor lyssnar på musik av olika anledningar och tycker därför musik är bra baserat på helt olika grunder. Det finns inte en enda låt jag kan komma på som jag tycker är bra till 100%, det finns alltid något litet som kan bli bättre. Jag lyssnar efter rytm, melodi, gitarrsound och klarar inte av musik med dålig kvalitet. Utan klarhet och renhet är det meningslöst. Ett annat exempel som ett par av mina kompisar tjatade om var hur fantastiskt duktig någon trummis var och hur hans skills hade gjort just det bandet till ett av världens största och därmed bästa. En annan kompis tycker att texterna är det absolut viktigaste.

Sammantaget tycker jag att det är en ganska naiv frågeställning. Man tar ställning genom att känna efter vad man själv tycker är bra och så står man för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Dansband bygger inte sällan bara på tre ackord. Fast att säga att det inte skrivs någon ny musik baserat på det är fel. Till att börja med spänner musiken i den videon flera hundra år.

Därtill är det ju bara massa välkända låtar i videon och man har dessutom inte med låtarna i sin helhet, ibland har man bara klämt in en halv takt eller något. Bara för att refrängen, exempelvis, bygger på samma ackordföljd med 4 ackord så innebär det ju inte att versen eller sticket osv gör det.

Sen är det, som du åxå skriver imponerande hur mycket variation man kan få ut ur samma akordföljd. Men musik är ju inte bara en ackordföljd, utan det är mycket mer.

Permalänk
Medlem

1. Smaken är som baken

2. Debussy; Musik händer i tystnaden mellan noterna

3. En bra musiker kan "reglerna" (harmoni etc), en brilliant musiker vet när "reglerna" kan brytas

Lyssnar på allt mellan Mozart till Metallica, från Beethoven till Black Sabbath, utom dansband och country. Röd tråd för många låtar som finns på min ständiga playlist är låtar som vid första genomlyssningen är "Meh" eller i bästa fall "Ok", andra-tredje genomlyssningen "Det där var ganska coolt", vid fjärde-femte genomlyssningen "ZOMGWTFBBQ!!!1one." Sedan finns det naturligtvis låtar som slår klorna i en direkt och aldrig släpper taget.

Många har försökt att hitta "de vises sten" för att kunna tälja guld, och visserligen har de hittat en formula för att med hygglig sannolikhet skapa ekonomisk framgångsrika låtar, men om de låtarna är "bra" är en annan femma. Något som jag reflekterar över lite nu och då när man har radion igång i bakgrunden på jobbet, hur många av låtarna som spelas på den genomsnittliga reklamkanalen kommer att fortfarande säljas och spelas om 5-10 år, eller nästa månad för den delen.

Jag tror att om man finner sin egen röst och gör det för kärleken till musiken så kommer man att hitta sin publik. Sen om man kan bli rik, eller ens försörja sig på det är en annan femma.

Visa signatur

Min dator
Storrökande, astmatisk hamster i ett rostigt hamsterhjul.

Permalänk
Medlem

"Beauty is in the eye of the beholder."

Eller i detta fallet:

"Beauty is in the ear of the beholder."

Permalänk
Medlem

Nu tycker jag att en del av musiken har diskuterats för lite, låttexten. Att man med musiken som "vessel" kan nå ut med ett meningsfullt budskap eller intressant historia. Bra musik ska förutom att faktiskt vara bra också väcka tankeverksamhet.

//punk, metal, gubbrock och övrig bra musik

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sheik Yerbouti:

Nu tycker jag att en del av musiken har diskuterats för lite, låttexten. Att man med musiken som "vessel" kan nå ut med ett meningsfullt budskap eller intressant historia. Bra musik ska förutom att faktiskt vara bra också väcka tankeverksamhet.

//punk, metal, gubbrock och övrig bra musik

[/size]

Ska väcka tankeverksamhet? Det finns bra musik som inte ens har nån text.

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av olog-hai:

Ska väcka tankeverksamhet? Det finns bra musik som inte ens har nån text.

Sjävlklart finns det också (låtar som också kan vara bra) men dem bästa låtarna har enligt mig ytterligare en dimension i låttexten.

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sheik Yerbouti:

Sjävlklart finns det också (låtar som också kan vara bra) men dem bästa låtarna har enligt mig ytterligare en dimension i låttexten.

Jag tycker att det är väldigt olika hur stor roll texten spelar, men i de låtar där det FINNS text så är det ofta av stor vikt att förstå innebörden av texten för att kunna framkalla känslan som ligger där under för att göra en musikalisk tolkning. Finns det desperation i texten ska det ju såklart återspeglas i sången, tex. Gör man en bra tolkning av detta så behövs nästan inte texten som sådan, men ger såklart ytterligare en dimension.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sheik Yerbouti:

Sjävlklart finns det också (låtar som också kan vara bra) men dem bästa låtarna har enligt mig ytterligare en dimension i låttexten.

Mmmm.... texten.... Det här skulle de inte spela på radio idag i USA Undrar om många har tänkt på texten i Bobby Brown, det måste nog vara den "värsta" texten någonsin i en megahit ?

Måste ha in en bra avatarbild åt dig också så vi tar en till med passande bild på Sheiken.

De här skivorna är modernare typer på samma tema, och båda skivorna har riktigt bra ljudkvalitet och passar bra som testskivor

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexander7938:

Finns det någon här som kan linka en hemsida där man kan lära sig mer om hur musik är uppbyggt och vad som är bra i specifika genres som elektroniskt?

Efter lite snabbt googlande så här har du en sida med väldigt grundläggande musikteori.
http://www.musikteori.se/?page=kapitel
Det finns även en hel del litteratur om musikteori på allehanda vis, kolla med någon notbutik/musikaffär eller även bokhandel/bibla där kan du säkert få tips.

Om du är seriöst intresserad av att börja hålla på med musik så skulle jag försöka lära mig spela något (exempelvis kan piano ge en bra förståelse för många delar av musiken då det kan fylla både komp - både som ackords och basinstrument och även melodifunktion) eller förvärva liknande kunskaper på annat vis.
Ett tips är att om du har någon kommunal musikskola (eller liknande) där man kan ta lektion någon gång i veckan där du bor så kan det vara en bra början, sedan så får man tänka på att musik bara blir roligare och roligare ju mer man lär sig men att det ibland (speciellt i början) kan kännas trögt i perioder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexander7938:

Finns det någon här som kan linka en hemsida där man kan lära sig mer om hur musik är uppbyggt och vad som är bra i specifika genres som elektroniskt?

Inte för att vara otrevlig eller så, men det känns som att du behöver lyssna på mer musik. Lyssna lyssna lyssna, gärna från olika gernres. Då tror jag man får mer och mer förståelse för att komponera. Och försök att göra musik. Bara skapa, det sätter igång kreativiteten.

Skrivet av GrezZeR:

Är nog precis som många andra utav åsikten att äldre musik är bäst.
Kan inte sätta fingret på det precis, men jag tycker det känns mer "ärligt" eller hur man ska säga.

Ingen aning om det stämmer, men känslan jag får hos många äldre låtar är att det helt enkelt inte handlar om pengar, utan om ett totalt brinnande intresse för musiken. Den känslan får jag inte alls när jag lyssnar på ny musik. Idag känns det mer som att artisterna tänker "Jaha hur ska jag nu göra för att tjäna så mycket pengar som möjligt.". När jag istället får känslan av "Hur ska vi nu kunna beskriva vår passion för musik och hur mycket vi älskar det." När jag lyssnar på äldre musik.

Lyssnar för det mesta på 70-80 tals rock, även en del 50,60 tals och ibland så pass "nytt" som 90 tals.

Vet inte riktigt hur jag ska kunna förklara det på ett bättre sätt, men säkert någon som förstår vad jag menar. Äldre musik är helt enkelt för mig 100% ärlighet, och underbar.

Men nu pratar du ju just om de största, mest massproducerade och radiospelade hitsen. Det finns så otroliga mängder artister och band idag som skriver helt från hjärtat, utan att tänka ett dugg på pengar.

Permalänk
Medlem

Ibland är det bra med lite perspektiv från andra musikkulturer för att hitta de gemensamma nämnarna hos vår västerländska musik. Ta det här klippet från Arabic Idol, som ändå känns relativt västerländskt så det blir lättare att jämföra.

Så fort han börjar sjunga så tycker jag att både musik och sång låter otight och halvfalskt. Både sången i förhållande till musiken, och även bland vissa av instrumenten sinsemellan. Bland annat nån sorts kvittrande flöjt i bakgrunden som konstant verkar missa tonarten och låter helt off.

Men uppenbarligen tycker ju både juryn och publiken att de låter hur bra som helst. Smaken är som baken.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Skuggan74:

Du har rätt, jag borde se det på ett annorlunda sätt. Det är inte så lätt bara när man mest hör musik på radion som låter likadant som alla andra eller så har dom lånat friskt från gamla låtar.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja populärmusik är rätt homogeniserad men det har den alltid varit. Det går ju moden inom musikvärden också. Fast kan hålla med om att mycket musik som spelas på radio primärt är kommersiell massproduktion som saknar riktiga artister. Men det görs fortfarande väldigt mycket bra musik. Om något så görs det mer musik än någonsin tidigare eftersom det har blivit lätt och billigt att skapa musik själv och dessutom är det nästan gratis att dela den med hela världen. För priset av en speldator kan du bygga en fullt fungerande inspelningsstudio som duger för att producera musik av tillräcklig kvalité för att sälja. Vem som helst kan ju ladda upp sina låtar på YouTube sen och få massa fans. Det var något som inte var bättre förr då man var tvungen att gå via stora skivbolag för att komma åt en studio, skivtryck och för att få kontakterna att spelas på radio.

Så gör som jag och stäng av radion så blir man lite mindre deprimerad

Skrivet av bjajjull:

Dubbelbas på trummorna, spela en påhittad skala med mycket djävulsintervall, spela i en rolig taktart, typ 26/21 och headbanga. Där har du något nytt

Låter som Meshugga eller kanske Dillinger Escape Plan. Så det är ju så gjort.

Det har länge funnits andra som verkligen vill utmana gränserna för vad som är nytt. Det tog fart redan vid förra sekelskiftet men den verkliga revolutionen kom med digitalteknikens intåg. Då var de helt plötsligt inte begränsade av de klassiska instrumenten och kunde göra mycket mer.

Stockhausen är en av många pionjärer. Ett annat namn som är rätt känt utanför musikkretsar är John Cage. Han arbetade fortfarande med klassiska instrument men försökte hitta nya saker att göra med dem. Vill man vara slarvig så skrev han modern klassisk musik och det låter ungefär så här:

Finns många andra kompositörer som jobbade med liknande koncept med att ignorera skalor och takter. Även för hela symfoniorkestrar. Är man inte insatt så låter det ungefär som att hela orkestern stämmer sina instrument samtidigt. Men det är strikt organiserat och reproducerbart.
Fast man ville ju göra mer så här har vi ett verk av Cage som heter Sonatas and Interludes for Prepared Piano. Där har man lagt saker mellan hammare och strängar i pianot för att ändra hur det låter och beter sig.

Mest känd är nog John Cage för sitt verk, 4'33". Här är en version där stycket framförs av BBC symfonikerna. Stycket är egentligen skrivet för piano.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Frux:

Ibland är det bra med lite perspektiv från andra musikkulturer för att hitta de gemensamma nämnarna hos vår västerländska musik. Ta det här klippet från Arabic Idol, som ändå känns relativt västerländskt så det blir lättare att jämföra.

Så fort han börjar sjunga så tycker jag att både musik och sång låter otight och halvfalskt. Både sången i förhållande till musiken, och även bland vissa av instrumenten sinsemellan. Bland annat nån sorts kvittrande flöjt i bakgrunden som konstant verkar missa tonarten och låter helt off.

Men uppenbarligen tycker ju både juryn och publiken att de låter hur bra som helst. Smaken är som baken.

http://www.youtube.com/watch?v=IWUpoQbejIU

Det beror på att många andra kulturer använder kvartstoner. Alltså toner som ligger mellan tangenterna på ett piano. Vi saknar dem i princip helt i västerländsk musik. Det har förekommit i äldre folkmusik men är borta nu. Vi är inte vana vid den typen av harmonier så därför låter de dåligt. Så det är alternativa skalor. Det finns även gott om alternativa rytmer. Vi är vana vid musik i en rak fyrtakt eller tretakt. Många andra har inte en jämn takt som grund. Ett exempel är clave som är typisk för kubansk musik. Lyssna här till exempel:

En koklocka håller takten med en clave. Sedan är rytmen baserad på den och inte jämna slag. Fast det är fortfarande samma grundrytm som en fyrtakt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Frux:

Ibland är det bra med lite perspektiv från andra musikkulturer för att hitta de gemensamma nämnarna hos vår västerländska musik. Ta det här klippet från Arabic Idol, som ändå känns relativt västerländskt så det blir lättare att jämföra.

Så fort han börjar sjunga så tycker jag att både musik och sång låter otight och halvfalskt. Både sången i förhållande till musiken, och även bland vissa av instrumenten sinsemellan. Bland annat nån sorts kvittrande flöjt i bakgrunden som konstant verkar missa tonarten och låter helt off.

Men uppenbarligen tycker ju både juryn och publiken att de låter hur bra som helst. Smaken är som baken.

Det var väl bra teknik där? ingen falsksång eller felspel, däremot låter musiken helt ovästligt men tekniskt set var det bra.
Vad anser du om MA Numminen, Håkan Hellström, Ever Taube då ? De är ju uppenbarligen musikaliska och populära men har mycket egensinniga röster och sångtekniker ?

Eller Arne Qvick? Är det sång eller nått annat, föregångaren till rappande ?

Magnus Uggla är väl också rätt egensinnig i sin "sång" men hursomhelst har de nått stora framgångar utan att direkt ha haft angenäma röster ljudkvalitativt sett, det både låter falsk och inte på samma gång och visar på att musik kan vara väldigt komplicerat att analysera efter nått "recept" de har helt enkelt varit skickliga på de de gjort och blivit populära trotts eller kanske tack vare sin sång.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det beror på att många andra kulturer använder kvartstoner. Alltså toner som ligger mellan tangenterna på ett piano. Vi saknar dem i princip helt i västerländsk musik.

I a capella körmusik så intonerar man (en del av) tonerna så att de ligger "mellan tangenterna". Jag vågar inte säga om det är så mycket "off" som en kvartston, men dock. Detta gör man för att så att man får en fylligare klang och "fler toner" (övertoner). En fyrstämmig kör kan låta som fem stämmor, tex. Detta är mycket vanligt inom barbershop, tex, där man pratar om "ringande" ackord.
Detta går inte att göra om man har ett piano som kompar, eftersom ett piano är "felstämt" för att funka att spela alla tonarter på. Då skulle det låta helt bäng.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det var väl bra teknik där? ingen falsksång eller felspel, däremot låter musiken helt ovästligt men tekniskt set var det bra.
Vad anser du om MA Numminen, Håkan Hellström, Ever Taube då ? De är ju uppenbarligen musikaliska och populära men har mycket egensinniga röster och sångtekniker ?

Magnus Uggla är väl också rätt egensinnig i sin "sång" men hursomhelst har de nått stora framgångar utan att direkt ha haft angenäma röster ljudkvalitativt sett, det både låter falsk och inte på samma gång och visar på att musik kan vara väldigt komplicerat att analysera efter nått "recept" de har helt enkelt varit skickliga på de de gjort och blivit populära trotts eller kanske tack vare sin sång.

Ja man hör ju att varenda ton rent tekniskt sitter precis där det är tänkt. Både musik och sång. Grejen är att det låter oharmoniskt om man inte är van vid soundet. Som du själv glider in på så är kontentan att man bör ta det lite lugnt med att försöka hitta fasta regler för den perfekta låten. Det beror på målgruppen bl.a.

Permalänk
Rekordmedlem

Jag har fortfarande mardrömmar om Crystal Waters, de som lyssnade på House på 90 talet kommer nog aldrig över henne, Hon var populär men sången är så fel och ändå inte, hon sursjunger inte som många andra och missar en ton här o var utan allt är totalt off men på ett konstant vis, så många har nog legat sömnlösa och undrat om hon egentligen sjunger bra eller dåligt, för att sjunga konstant lika mycket fel är svårt och många andra sångare får in en sur ton här o var, men hon gör sin grej lika pålitligt och "tonsäkert" varje gång men ändå så totalt fel att det blir rätt, Jag blir mest förvirrad av henne.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Sheik Yerbouti:

Nu tycker jag att en del av musiken har diskuterats för lite, låttexten. Att man med musiken som "vessel" kan nå ut med ett meningsfullt budskap eller intressant historia. Bra musik ska förutom att faktiskt vara bra också väcka tankeverksamhet.

//punk, metal, gubbrock och övrig bra musik

Skickades från m.sweclockers.com

en bra melodi kan förmedla text utan någon som helst sång. God is an astronaut, mabyeshewill, casbian, en massa elekteonisk musik osv lever på detta. Bra text och samtidigt bra melodi är svårfunnet idag så jag ser helt klart intresset i att leta sådan musik, men jag tycker att en bra melodi och sound kan göra sig lika bra utan bra text i många fall. Och dessutom så är tankeväckande musik värdelös att lyssna på när man gör annat såsom programmerar eller pluggar

isländsk hissmusik ftw

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem

Musik utan dynamik är dålig musik skulle då jag säga

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Jag har alltid lyssnat på elektronisk musik. Ända sedan jag hörde Holymen nån gång runt '98 (jag var bara 12 bast då mind you) så visste jag att det var denna genre som fick mig att må som jag aldrig mått.
För mig är bra musik väldigt personligt, jag kan inte förklara varför jag känner som jag gör då jag lyssnar på en riktigt tung progg-låt (Progressive Psytrance) men jag mår bara som en gud inombords.

Musik ska enligt mig ha dynamik, ett gung som gör att du inte kan lämnas oberörd med riktigt välproducerade sounds. Om låten sen är monoton eller har en fantastiskt melodiös slinga spelar mig ingen roll. Så länge det är välgjort så kan man få mycket att låta bra.
Vidare tycker jag även att låtar gärna får vara lite aggressiva i sin framtoning, då flippar jag som mest ^^.

Ett klassexempel på vad jag älskar och lyssnar på cirka 10h per dag är denna

Visa signatur

CPU Intel Core i7 6700K GPU ASUS GeForce GTX 980 Ti 6GB STRIX DC3 Moderkort ASUS Z170 Pro Gaming
PSU
XFX ProSeries XXX 850W RAM Corsair 32GB DDR4 2133MHz CL13
SSD
Corsair Force GT 120gb HDD 2TB Seagate Barracuda

-Citera för svar

Permalänk

I mina ögon som producerar musik så ligger stor vikt i att man lägger ner mycket känsla i låten. låten skall göras med ett glasklart syfte för att visa känslorna via toner!

Jag har märkt i alla dom 500 tals låtar jag komponerat och skrivit så blir inte sju åttondelar bra!(då snackar vi riktigt dåliga)

där måste finnas något som driver låten!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti