Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Fast om nu gammal musik skulle vara en kvalitetsstämpel i sig så blir ju din kära hårdrock helt utklassad av flera hundra år gammal klassisk musik? Tycker du att alla som lyssnar på klassisk musik har en bättre musiksmak än dig då?

Nä, även om jag förstår hur du menar och tänker så tycker jag själva argumentet är rätt dåligt faktiskt. Ungefär som en pensionär som bara kollar på filmer från 50-talet därför att "det var då de allra bästa filmklassikerna gjordes, nya filmer är ju bara skräp och explosioner." Jag tycker sådant snarare tyder på en ytlig nostalgi, och ovilja att se ifall det finns något nytt bra som görs.

Själv har jag en betydligt mer pragmatisk inställning till musik och låtar. Det finns inget egenvärde i att gilla specifika stilar eller att det är mer klass att lyssna på äldre musik. Musik ska underhålla och skapa känslor. Om det sen är en Backstreet Boys-låt som lyssnas på 3 gånger och sen aldrig mer så må det vara. De lär vara bortglömda om 100 år, precis som dina rockband.

Att folk fortfarande lyssnar på gammal bra musik är självklart en kvalitetsstämpel, sen hur gammal den faktiskt är spelar ingen roll, och det har inte jag hävdat heller. Enligt din logik borde neanderthalaren med djungeltrumman från 10 000 år sen vara den ultimata musiken eftersom du hävdar att musiken är bättre ju äldre den är. Klassisk musik är klassisk musik och den kommer att överleva flera hundra år till med största sannolikhet, även den klassiska hårdrocken som vi pratar om kommer folk fortfarande att lyssna på om 30 år.

Argumentet är det absolut inget fel på, man håller fast vid det som är bra och går vidare från det som är dåligt, det gäller inte bara musik. Varför tror du att en massa människor är intresserade av klassiska bilar (jänkare) från 50- och 60-talet medans praktiskt taget ingen bryr sig om bilarna som gjordes på 80- och 90-talet? För att bilarna på 50-talet hade en anda och en klass som saknas hos de senare nämnda. Detsamma gäller ditt exempel på film - Citizen Kane, Gudfadern och Pulp Fiction är filmer som fortfarande ligger på imdb:s top 250 där den yngsta av de nämnda är 20 år, den äldsta över 70 år. Vem tror du kommer se DjungelGeorge om 30 år? För att komplettera med något nytt så ligger moderna klassiker som The Matrix och Lord of the Rings i listan också. Du kan se hela listan här.

Har inte hävdat att det inte finns något nytt som är bra, bara att det drunknar i all den skit som produceras idag så att det blir extremt svårt att hitta det som faktiskt är bra.

Jag sätter inget högre värde i att lyssna på hårdrock över någon annan stil, med ett undantag - om någon säger att dom lyssnar på "radiomusik" så anser jag att vem som helst som lyssnar på annat, oavsett om man lyssnar på hårdrock, jazz, blues, klassiskt osv. har bättre musiksmak. Tycker att om man lyssnar på radiomusik (med det menar jag hela svängen med Darin, schlagern, Bieber mm) så har man ingen egen musiksmak, utan man går efter det som media tycker att man ska lyssna på, vilket råkar vara skräp.

Att du tror att Backstreet Boys och deras lilla stund i rampljuset kan jämföras med klassisk musik och hårdrocken som vi nu talat om som exempel tar jag som ett skämt. Rockbanden kommer att leva kvar, Backstreet Boys har redan dött ut.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nernib:

ok, jag är heelt noob på det det här. hur lägger jag upp min låt (som dåligt exempel) på youtube? känslan är när jag jag låg inlagd på psyk....." ni behöver inte oroa er nu, hade en dåligt tid förut bara, alla kan må dåligt;) menar bara att lyssna på den här personens låt så finns det något tragist och man undrar var (det är inte jag). jag spelar bara rift

Du vi blir inte oroliga för det menar alla fungerar vi olika. vissa tar till hjälp medans andra är som mig att dom spar det,Och sen exploderar man, va jag menar i mitt fall är att jag alltid varit snäll men nu har det gått till den gränns att jag tar inte skit. om ni läser mina inlägg som jag skrivit så ser ni det har jag en dålig dag vist kan jag lägga ett sanslöst inlägg till en person.istället för att bara hålla tyst, medans mina andra inlägg handlar om att till 99% hjälpa andra.

jag har facebook som hävnings plank mår jag dåligt skriver jag det mår jag bra skriver jag åxå ut det

nu vet jag att detta va mycke offtopics men har redan gjort inlägg här

Visa signatur

MIn dator: Intel i7 4770k@4,6ghz, Gtx 780, 32gb ddr3 1866 ,4,25tb hd
Min Htpc: Intel i7 2600k@4,6ghz 1*gtx 760 ,16gb ddr 1600 ,4tb hd

Permalänk
Skrivet av superst4r:

Tror inte TS undrar vilka låtar folk tycker är bra utan mer om VAD det är som gör en låt bra >_<

Edit: Har lyssnat lite på Chelsea Grin förut, men måste säga att den refrängen sög verkligen apa. De här bandet är bättre och känns en aning hårdare

http://www.youtube.com/watch?v=0vtaROWZt1U

Reign of Darkness är bättre av Thy art is murder. Gamla Chelsea Grin är en aning brutalare, De fick ju Jason Richardson från Born Of Osiris för något år sedan så gitarrspelet har ändrats markant. En aning mer avancerat men det är inte lika mycket "CHUG CHUG CHUG" om du förstår vad jag menar. CG kommer att släppa ett nytt album tidigt nästa år. Får väl se om Alex (vokalisten) har utvecklat sina "clean vocals" mer då!

Visa signatur

Moderkort:Asus Sabertooth Z77 Processor:i5 3570K 4.1 Ghz RAM:Corsair 8GB Vengeance 1600Mhz Processor kylare:Corsair Hydro H100i Nätaggregat:Corsair HX 750W 80+ Gold Modulär Grafikkort:Gigabyte GeForce GTX 680 2048MB Super Overclock Ljudkort:Asus Xonar D2X/XDT SSD:Samsung SSD Basic 840-Series 250GB Hårddisk:1TB Seagate Barracuda 7200rpmSkärm:Acer 24'' GD245HQAbid 120Hz Chassi:NZXT Tempest 410 Elite Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

Tror det handlar mycket om rytm, melodi, sång/"vocals" och bass/trum-slagen och hur bra dom matchar varandra. Sedan är det väldigt personligt hur man vill förhållandet ska vara mellan dessa och hur dom ska låta.
Värt att påpeka är dock att jag verkligen inte är en ljudexpert men lyssnar en hel del och är lite kräsen

Håller med, det handlar om rytm.
Första hand är det basen/trummorna, sedan resten av instrumenten och sist sången.
Dock så kan jag stänga av en låt direkt, om jag inte gillar rösten på sången.

Rytmen är viktigt beroende på vad jag sysslar med just då.
- Tränar gym.
- Springer.
- Cyklar.
- Flanerar.
- Softar.
- Bakgrundsmusik hemma.
- Lagar mat.

Så det är väldigt varierande.

Permalänk
Avstängd

Det är högst subjektivt vad som gör en låt bra respektive dålig. Musik som förmedlar en positiv känsla hos mig är musik som jag tycker är bra, sen vad det är för genre är helt irrelevant även om det finns musikgenrer som verkligen inte tilltalar mig alls på något plan.

Sen kan jag t.ex. uppskatta skickligheten och kreativiteten hos duktiga musiker och band men jag behöver inte tycka att deras musik är bra. Jag kan alltså erkänna att de är duktiga och att de lyckas förmedla den positiva känslan hos andra men dock inte hos mig.

Musik, musiker och lyssnare utvecklas konstant. Som lyssnare så kan man välja att antingen "följa med" utvecklingen, vidga sina vyer och hitta väldigt mycket bra och intressant musik eller så kan man välja att stanna kvar och harva på i en och samma genren under resten av sitt liv. Där det senare är ett tecken på fantastiskt tråkig och begränsad musiksmak.

Det är för övrigt sjukt roligt att se och höra folk gnälla på musik som tex dubstep som blivit väldigt populärt senaste åren och när de kör på samma argument som de gamla gubbarna och kärringarna gjorde på 80-talet om hårdrock. "Det är inte musik! Det är bara oväsen och jag kan inte fatta hur någon kan lyssna på den skiten!"

Och vad tyckte vi ungdomar om dem då? De var gamla stofiler som inte förstod grejen med musiken som vi lyssnade på. Om 20 år så kommer det vara fler som känner till Skrillex, Datsik, Excision m.fl än vad som känner till Iron Maiden.

Själv har jag gått från att från barnsben endast lyssnat på hårdrock och metal till att ha haft en period av endast hiphop/rap, till trance/techno/drum n bass och nu på senare tid till mestadels ambient och 80-talsinspirerad electro/synthwave-ish musik. Om man räknar in alla subgenrer till dessa så har man en salig blandning av musik som utvecklast under de senaste 50 åren. Jag har alltså en betydligt bredare musiksmak än någon som lyssnat på samma 10-20 st band inom en och samma genre de senaste 20 åren.

Gör det mig till någon form av auktoritet som kan säga vad som gör en låt bra respektive dålig för andra? Absolut inte, precis som en musikteoretiker eller duktig musiker inte heller kan säga vad som gör att du tycker att en låt är bra eller dålig.

Men det har definitivt gett mig mer glädje som lyssnare än om jag fortfarande hade placerat mig en fånigt fack för "hårdrockare" och bara lyssnat på t.ex. Iron Maiden, AC/DC, Metallica, Guns n' roses, m.fl.

Någon som känner sig träffad? Bra. Våga vidga era vyer lite och var inte så jävla insnöade i en och samma sak.

Visa signatur

:¨·.·¨:
`·.  Det spelar ingen roll vad du än säger för min Mac är bättre än din PC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeadPixel:

Reign of Darkness är bättre av Thy art is murder. Gamla Chelsea Grin är en aning brutalare, De fick ju Jason Richardson från Born Of Osiris för något år sedan så gitarrspelet har ändrats markant. En aning mer avancerat men det är inte lika mycket "CHUG CHUG CHUG" om du förstår vad jag menar. CG kommer att släppa ett nytt album tidigt nästa år. Får väl se om Alex (vokalisten) har utvecklat sina "clean vocals" mer då!

Tog bara en låt från deras senaste skiva "Hate" (som förövrigt är brutalt bra) Var mest för att visa bandet ifall du inte hade hört dem så hade inget med att göra att jag tycker den låten är bäst. Och nej, "Reign of Darkness" är inte bättre än "Purest Strain Of Hate"

Ja precis, är de äldre materialet med Chelsea Grin jag lyssnat mer på. Och de e hyffsat brutalt ja.
Och låten du länka med CG är bra, riktigt bra. Men så jävla synd att de ska förstöra allt med clean vocals! Gillar inte alls den kontrasten och det blir bara töntigt.. Förlorar den aura av ondska som byggs upp i introt,versen. Den enda grupp som gör det på ett bra och snyggt sätt är ShininG, enligt mig. Ett band som jag vet väldigt många hatar, men helvete vad bra dem är. Fast det är ju dock en annan genre

Visa signatur

Vortex Poker 3 (ISO) MX Clears säljes. Bud på PM!

Permalänk
Medlem
Skrivet av olog-hai:

En hit är sällan bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Instämmer till fullo men det gör inte resten av jordens population. En hit visar ju på att artisten/bandet har lyckats och att folk gillar det. Sen att de alltid är skit är ju en annan sak. En hit är nog de närmaste du kan komma av vad som utgör en bra låt. Kanske inte i våra ögon (öron) men i extremt många andras hemska musiksmak.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av superst4r:

Instämmer till fullo men det gör inte resten av jordens population. En hit visar ju på att artisten/bandet har lyckats och att folk gillar det. Sen att de alltid är skit är ju en annan sak. En hit är nog de närmaste du kan komma av vad som utgör en bra låt. Kanske inte i våra ögon (öron) men i extremt många andras hemska musiksmak.

Vad som mycket gör att en hit blir just en hit är exponering, radiotid och sånt. Skivbolagen betalar bra för att "rätt" låtar spelas. Så något magiskt musikrecept tror jag inte de hittat.

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av drefk2000:

Vad som mycket gör att en hit blir just en hit är exponering, radiotid och sånt. Skivbolagen betalar bra för att "rätt" låtar spelas. Så något magiskt musikrecept tror jag inte de hittat.

Ja, självklart spelar det också en stor roll. Men om en hit vore skit så skulle inte folk fortsätta lyssna och ladda ner eller streama den i sånna mängder som de gör? Jo till viss del har de hittat ett recept att gå efter som fungerar, och har gjort i väldigt många år. Men det är inte magi. Finns klipp/dokumentärer på youtube om just det

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av superst4r:

Ja, självklart spelar det också en stor roll. Men om en hit vore skit så skulle inte folk fortsätta lyssna och ladda ner eller streama den i sånna mängder som de gör? Jo till viss del har de hittat ett recept att gå efter som fungerar, och har gjort i väldigt många år. Men det är inte magi. Finns klipp/dokumentärer på youtube om just det

Hej hej Monica?

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av draztic:

Hade det inte funnits någon formel för vad som gör musik bra så hade vi inte haft artister/producenter som gjort hit på hit. Uppenbarligen finns det något de vet som vi vanligt fotfolk inte vet!

Permalänk
Medlem

Väldigt omtvistat ämne när än det kommer upp, men jag är av övertygelsen att det visst finns bra och dålig smak, dock uppdelat per genre.
Jag brukar jämföra det med kockar eller andra områdesexperter. Ta till exempel italienska köket (genren). Skulle man ta 10 expertkockar på italienska köket så skulle alla enas om vilken av 10 slumpade ribollitas som var bäst tillagade för att de är experter på genren. Jag förstår inte varför det skulle vara annorlunda med musik om någon spenderat 10 tusen timmar på att lyssna på och gräva ner sig i en genre.
Det enda missvisande med mitt exempel är att alla musiktävlingar på TV (till skillnad från mattävlingar och andra områden) så är experterna i musik bara experter på genren "vad-idioter-som-inte-bryr-sig-om-musik-vill-lyssna-på", och därmed är det meningslöst att titta på, mer än att någon är tekniskt bra på att sjunga. Precis på samma sätt som att det är meningslöst att se på gammelcirkus. Tekniskt imponerande men själslöst oinspirerat.

Men angående vad OP frågade: Jag tror inte att vad som utgör en bra låt är ett mönster, utan tvärtom något som är nyskapande/annorlunda/inspirerande. Det är när man stannar i ett mönster som musik stagnerar. På samma sätt som komedi/konst/dramaturgi... ja, mat också.

Har diskuterat det här ofta och mycket, så möjligt att jag försökte få ur mig det snabbare än jag borde, så det kan ha blivit väldigt osammanhängande, men hoppas att mina poänger framgick tydligt nog.

Permalänk
Skrivet av superst4r:

Tog bara en låt från deras senaste skiva "Hate" (som förövrigt är brutalt bra) Var mest för att visa bandet ifall du inte hade hört dem så hade inget med att göra att jag tycker den låten är bäst. Och nej, "Reign of Darkness" är inte bättre än "Purest Strain Of Hate"

Ja precis, är de äldre materialet med Chelsea Grin jag lyssnat mer på. Och de e hyffsat brutalt ja.
Och låten du länka med CG är bra, riktigt bra. Men så jävla synd att de ska förstöra allt med clean vocals! Gillar inte alls den kontrasten och det blir bara töntigt.. Förlorar den aura av ondska som byggs upp i introt,versen. Den enda grupp som gör det på ett bra och snyggt sätt är ShininG, enligt mig. Ett band som jag vet väldigt många hatar, men helvete vad bra dem är. Fast det är ju dock en annan genre

Instämmer till en hel del, konstigt också att de inkluderade endast "extrema" clean vocals på en av låtarna på EPn Evolve. Har dock för mig att alla låtarna i EPn har någon vers då det är typ clean vocals (mer att han pratar i låten) men inte i samma utsträckning som i låten Lillith. Blir mer som de typ ville testa det.

Visa signatur

Moderkort:Asus Sabertooth Z77 Processor:i5 3570K 4.1 Ghz RAM:Corsair 8GB Vengeance 1600Mhz Processor kylare:Corsair Hydro H100i Nätaggregat:Corsair HX 750W 80+ Gold Modulär Grafikkort:Gigabyte GeForce GTX 680 2048MB Super Overclock Ljudkort:Asus Xonar D2X/XDT SSD:Samsung SSD Basic 840-Series 250GB Hårddisk:1TB Seagate Barracuda 7200rpmSkärm:Acer 24'' GD245HQAbid 120Hz Chassi:NZXT Tempest 410 Elite Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av drefk2000:

Hej hej Monica?

Knappast någon internationell hit va.. Var inte riktigt det jag snacka om.

Haha lyssna på den när jag var liten för tyckte musikvideon va så bra

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av superst4r:

Knappast någon internationell hit va.. Var inte riktigt det jag snacka om.

Haha lyssna på den när jag var liten för tyckte musikvideon va så bra

Var väl ingen som pratade endast om internationella hits? En hit är en hit även om den bara är svensk.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Jag har raderat ett inlägg som uppmanade till avrättning av en artist. Det är självfallet tillåtet att delge sina åsikter om olika artister, men tänk på hur ni uttrycker er.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Var väl ingen som pratade endast om internationella hits? En hit är en hit även om den bara är svensk.

Jo ja gjorde ju de..Pratade mer om den musik som slår igenom internationellt. Vem/dem som skrev "Hej Monica" tillhör nog inte en av dem som använder de här "vinnande" konceptet. Syftade på de STÖRSTA artisterna som leverar hit efter hit efter hit så..aa

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av superst4r:

Jo ja gjorde ju de..Pratade mer om den musik som slår igenom internationellt. Vem/dem som skrev "Hej Monica" tillhör nog inte en av dem som använder de här "vinnande" konceptet. Syftade på de STÖRSTA artisterna som leverar hit efter hit efter hit så..aa

Man gör en lite slätstruken låt som marknadsförs massivt och framförs av ett etablerat varumärke (artist) då får man en internationell hit, Ungdommar är så pass lättpåverkade att det fungerar och man kan även se likheter med annan "branding" gruppåverkan är en kraftfull mekanik och man kan sälja nästan vilket skräp som helst när man lärt sig hur det fungerar, se bara på mode, tobak och "varumärken" som kränger tekniskt usla produkter dyrt, tex alla usla hörlurar som tyvärr finns, "designmärken" som mest lever på sitt namn och "status" man vill helt enkelt ha ett visst märke på både sin musik, hörlur, läsk eller kläder även om det man betalar för är märket snarare än prestanda, man blir helt enkelt manipulerad att köpa undermåliga produkter för att "passa in"

Ibland kommer det någon annan typ av låt och slår igenom pga nått annat men de är trots allt rätt sällsynta, det ska då helst vara nått utflippat typ Gangnam Style eller The Fox.

Och vid oerhört sällsynta tillfällen så kommer det faktiskt musik som blir världshits beroende av att det verkligen är bra musik som folk gillar utan massiv marknadsföring Typ Norah Jones och Katie Melua.
Och än mer udda är det att slå igenom beroende på bra kvalitet efter sin död som Eva Cassidy.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.