Fast om nu gammal musik skulle vara en kvalitetsstämpel i sig så blir ju din kära hårdrock helt utklassad av flera hundra år gammal klassisk musik? Tycker du att alla som lyssnar på klassisk musik har en bättre musiksmak än dig då?
Nä, även om jag förstår hur du menar och tänker så tycker jag själva argumentet är rätt dåligt faktiskt. Ungefär som en pensionär som bara kollar på filmer från 50-talet därför att "det var då de allra bästa filmklassikerna gjordes, nya filmer är ju bara skräp och explosioner." Jag tycker sådant snarare tyder på en ytlig nostalgi, och ovilja att se ifall det finns något nytt bra som görs.
Själv har jag en betydligt mer pragmatisk inställning till musik och låtar. Det finns inget egenvärde i att gilla specifika stilar eller att det är mer klass att lyssna på äldre musik. Musik ska underhålla och skapa känslor. Om det sen är en Backstreet Boys-låt som lyssnas på 3 gånger och sen aldrig mer så må det vara. De lär vara bortglömda om 100 år, precis som dina rockband.
Att folk fortfarande lyssnar på gammal bra musik är självklart en kvalitetsstämpel, sen hur gammal den faktiskt är spelar ingen roll, och det har inte jag hävdat heller. Enligt din logik borde neanderthalaren med djungeltrumman från 10 000 år sen vara den ultimata musiken eftersom du hävdar att musiken är bättre ju äldre den är. Klassisk musik är klassisk musik och den kommer att överleva flera hundra år till med största sannolikhet, även den klassiska hårdrocken som vi pratar om kommer folk fortfarande att lyssna på om 30 år.
Argumentet är det absolut inget fel på, man håller fast vid det som är bra och går vidare från det som är dåligt, det gäller inte bara musik. Varför tror du att en massa människor är intresserade av klassiska bilar (jänkare) från 50- och 60-talet medans praktiskt taget ingen bryr sig om bilarna som gjordes på 80- och 90-talet? För att bilarna på 50-talet hade en anda och en klass som saknas hos de senare nämnda. Detsamma gäller ditt exempel på film - Citizen Kane, Gudfadern och Pulp Fiction är filmer som fortfarande ligger på imdb:s top 250 där den yngsta av de nämnda är 20 år, den äldsta över 70 år. Vem tror du kommer se DjungelGeorge om 30 år? För att komplettera med något nytt så ligger moderna klassiker som The Matrix och Lord of the Rings i listan också. Du kan se hela listan här.
Har inte hävdat att det inte finns något nytt som är bra, bara att det drunknar i all den skit som produceras idag så att det blir extremt svårt att hitta det som faktiskt är bra.
Jag sätter inget högre värde i att lyssna på hårdrock över någon annan stil, med ett undantag - om någon säger att dom lyssnar på "radiomusik" så anser jag att vem som helst som lyssnar på annat, oavsett om man lyssnar på hårdrock, jazz, blues, klassiskt osv. har bättre musiksmak. Tycker att om man lyssnar på radiomusik (med det menar jag hela svängen med Darin, schlagern, Bieber mm) så har man ingen egen musiksmak, utan man går efter det som media tycker att man ska lyssna på, vilket råkar vara skräp.
Att du tror att Backstreet Boys och deras lilla stund i rampljuset kan jämföras med klassisk musik och hårdrocken som vi nu talat om som exempel tar jag som ett skämt. Rockbanden kommer att leva kvar, Backstreet Boys har redan dött ut.