Nvidia planerar prissänkningar för Geforce GTX 770, 780 och Titan

Permalänk
Medlem

Trevligt, då blir det köpa nytt grafikkort så fort prissänkningen är gjord från nvidia.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem

Var det inte snack om att Nvidia skulle släppa något GTX titan ultra tjosan? Hoppas de släpper det snart då jag vill byta ut mina nuvarande kort mot ett single.

Visa signatur

öh öh har den äran!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MayorTroll:

Jag har inte hunnit ens gå igenom så mycket pengar än(95:a), trots att jag har ett jobb.

Dessutom så tror jag att du håller med om att tvelander lägger sinnesjukt mycket pengar på datorer.
Jag tror också att du inte har ett särskilt mycket bättre jobb än mig(McD), eftersom du tar dig tiden att hacka ner på någon, vilket tyder på att du inte upplever att du får tillfälle till det särskilt ofta.

Låter mer som att du hackar på Tvelander för han spenderar mycket pengar på sina datorer.

Har man pengarna och hittat en hobby, så varför inte? Luktar avundsjuka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mcchrill:

Jag ser fortfarande inte varför Öland skulle gå in i kategorin "vulkanisk" ö. Är det så dåligt att det är obefintlig prestanda såsom vulkaner är obefintliga på Öland?

Oland och Bonaire tillhör den gamla serien som hette Sea Islands. Av någon anledning så försenade AMD släppet av den serien och döpte om den till volcanic islands. De fick av okänd anledning bygga om Tenerriffe, det kommer nu i annorlunda tappning som Hawaii.

Permalänk
Skrivet av giplet:

Jag fattar fortfarande inte AMD's namnsättning. Först verkade det rörigt, sedan faktiskt mer tydligt, men nu är det rörigt igen. Det känns som att det är nya namn på rätt mycket gammal skåpmat, och varför detta jäkla X? Väcks ju genast en fråga om ifall serien under med X är snabbare än den ovanför utan. Och detta med generation 2 osv. 280X och 290X är ju inte samma generation.

280x är inte snabbare än 290, 280x kommer troligtvis vara lite snabbare än 7970ghz, typ som gtx 680 > gtx 780 medans 290 och 290x har en hawaii gpu, och AMD's nya namnserie är lika logisk som nvidias. tex R9 motsvarar nvidias gtx, sen kommer 3st siffror för båda (utom titan) och sen har AMD lagt till ett X för de snabbare modellerna medans nvidia har ti.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Medlem

Skämtar du! Jag köpte ett 770 igår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schackmannen:

2...280x kommer troligtvis vara lite snabbare än 7970ghz, typ som gtx 680 > gtx 780 medans 290 och 290x har en hawaii gpu...

Tror du satte ">" åt fel håll. Just nu står det att gtx 680 är större än gtx 780.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Kan vi komma överens om att inte benämna dom som gröna och röda laget. Det är två stycken vinstdrivande företag som inte är ett fotbollslag som man glatt hejar fram. Dom fokuserar på att maximera sin vinst och har allt att vinna på att man blint tycker någons lösning är bättre bara för att man bestämt sig att tycka om det företag man råka ha köpt produkter av. Det är bara att kolla vad som sker på processorsidan så är det inte så svårt att förstå varför vi kritiskt skall granska företagen.

Bara en tanke.

Fast fotbollslag är också vinstdrivande företag som bara fokuserar på vinstmaximering och inte bryr sig ett skvatt om dig, mig, eller nån annan.

Visa signatur

Dator: Top Secret Ancient Artefact

Permalänk
Skrivet av betan:

Tror du satte ">" åt fel håll. Just nu står det att gtx 680 är större än gtx 780.

menade mer som en pil, skulle gjort så här -->

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av MayorTroll:

Spelar det någon roll för dig, eller? Du lägger ner mer på en dator än vad jag har omsatt hela mitt liv.

Försöker inte vara spydig, men då du som sagt är en 95'a så kan det knappast röra sig om några större summor pengar?

Sen så får var och en prioritera hur den vill. Har man ett fast jobb så tar det inte många månader att spara ihop till en monsterdator om man prioriterar "rätt".

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zn1tch:

Tur att man köpte ett 780 igår då.

Synd att jag ej hann/hinner, hadde annars gärna velat bygga två burkar med 3 x Titan vardera o samtidigt lirat bf3/4 med med ena ögat och Crysis 3 med det andra.

Visa signatur

Dator: Top Secret Ancient Artefact

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Försöker inte vara spydig, men då du som sagt är en 95'a så kan det knappast röra sig om några större summor pengar?

Sen så får var och en prioritera hur den vill. Har man ett fast jobb så tar det inte många månader att spara ihop till en monsterdator om man prioriterar "rätt".

Nu struntar jag i åldern här och var och en får prioriterar precis hur som helst, men jag förstår lite vad MayorTroll menar... Visst skulle jag tycka det var roligt med 3x Titan och så och har man det som hobby så visst. Men det finns så mycket annat man kan lägga pengarna på också. Man kan investera och ha en bra dator idag men det är ju snudd på sinnessjukt att lägga såna pengar på ett monster Bilar och datorer är ingen sparbössa direkt.

Har ni familjer? eget hem osv? Vill ni inte kunna ta ledigt när ni vill och resa?

Visa signatur

It is impossible to defeat an ignorant man in an argument.
William G. McAdoo
My definition of an expert in any field is a person who knows enough about what's really going on to be scared.
P. J. Plauger, Computer Language, March 1983

Permalänk
Medlem
Skrivet av MayorTroll:

Spelar det någon roll för dig, eller? Du lägger ner mer på en dator än vad jag har omsatt hela mitt liv.

Är det inte otroligt jävla dålig stil att bli förbannad på tvelander för att han ger en ett tips som i ABSOLUT SÄMSTA fall kan göra att man tjänar en jävla massa pengar på att inte slänga ner sina livsbesparingar i ett Titan?

Han har precis rätt, för att titan ska vara värt det är det ENDAST 6gb vram som är skillnaden, och då betyder det 4k upplösningar eller multi-skärmar, i vilket fall du behöver fler än 1 kort. Så ett titan är bara värt för cuda, ETT då. Flera kan vara värt det om man ska vara värst, men ska man spela datorspel ska man inte köra xeon, utan man kan köra en 4960X om man verkligen vill vara värst. Och då har man kaaaaaaaaaaanske några enstaka fps, i absolut bästa fall, i något enstaka spel, jämfört mot en 4770k. Och då endast om du redan har maxat ut överklockningsprestandan på din 4770k vilket betyder att du automatiskt kommer behöva vattenkylning osv på det också.

Det spelar ingen roll hur rik du är, om du inte försöker få så mycket prestanda du kan för pengarna så är du bara dum.

För mig ser ett titan i en phenom 1100t rigg som folk spelar 1080p ut som en volvo 240 med en jetmotor i sig. Och en spelrigg med Xeon processorer är som att ha en SL-buss att pendla till jobbet med.

Full retard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juicis:

Nu struntar jag i åldern här och var och en får prioriterar precis hur som helst, men jag förstår lite vad MayorTroll menar... Visst skulle jag tycka det var roligt med 3x Titan och så och har man det som hobby så visst. Men det finns så mycket annat man kan lägga pengarna på också. Man kan investera och ha en bra dator idag men det är ju snudd på sinnessjukt att lägga såna pengar på ett monster Bilar och datorer är ingen sparbössa direkt.

Har ni familjer? eget hem osv? Vill ni inte kunna ta ledigt när ni vill och resa?

EXAKT sådär tänkte jag också, tror till och med att jag satt och tsk:ade tvelander i nån tråd... men sen sa han något om att "vad gör man då i 5760x1080?" och ja.. vafan gör man?

Det är för mycket pengar för mig också. Jag åker hellre till thailand i 3 veckor och köper en bra rigg istället för ett jävla monster. Men jag kan förstå och respektera folk som väljer monstret istället.

Permalänk
Medlem

Jag har väntat halvår på prisänkning 770 hoppas det landar på strax under 3000 så blire köp dirren! Mitt inbyggda HD4000 räcker nog inte länge till snart

Permalänk
Medlem
Skrivet av MayorTroll:

Jag har inte hunnit ens gå igenom så mycket pengar än(95:a), trots att jag har ett jobb.

Dessutom så tror jag att du håller med om att tvelander lägger sinnesjukt mycket pengar på datorer.
Jag tror också att du inte har ett särskilt mycket bättre jobb än mig(McD), eftersom du tar dig tiden att hacka ner på någon, vilket tyder på att du inte upplever att du får tillfälle till det särskilt ofta.

Känns ju dock som att det faktiskt är du som hackar om jag ska vara ärlig.. Låt folk köpa det dom kan utefter sin egen förmåga. Jag uppfattade Tvelanders inlägg som ett råd, vilket du inte borde svara otrevligt/barnsligt på.

Visa signatur

| FD Arc | ASrock P67 Extreme4 | Corsair HX850W |
| ASUS GTX1070 STRIX | i7 2600k@4.5 |
| 16GB Corsair Vengeance 1600 LP | Samsung 850 500gb | H80 |
Oh, by the way... I'M BATMAN!

Permalänk
Skrivet av Blaze84:

Jag har väntat halvår på prisänkning 770 hoppas det landar på strax under 3000 så blire köp dirren! Mitt inbyggda HD4000 räcker nog inte länge till snart

Det finns ju redan för strax under 3000?

http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/nvidi...

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Skrivet av Sensuru:

1 månad efter att jag köpt mitt 770

samma här men då kanske man ska passa på och köpa ett till för SLI

Visa signatur

- jag är inte rädd, jag kan flyga!

Permalänk
Medlem

Sitter på ett 580 som är klockat till max och har funderat ett tag på något nytt, så kom prissänkning, kom!

Visa signatur

| FD Arc | ASrock P67 Extreme4 | Corsair HX850W |
| ASUS GTX1070 STRIX | i7 2600k@4.5 |
| 16GB Corsair Vengeance 1600 LP | Samsung 850 500gb | H80 |
Oh, by the way... I'M BATMAN!

Permalänk
Hedersmedlem

*** tråd modererad ***

Jag har raderat några onödiga inlägg som bröt mot forumets trivselregler.

/KimTjik

Permalänk
Skrivet av Swedish Berserk:

Ja låter spännande detta. Ett GTX 760 eller GTX 770 hade inte suttit fel.

Kommer sälja mitt GTX 760 så fort jag köpt ett 780

Permalänk

nVidia lär ju sälja av sina kort nu asap eftersom AMD tar marknaden 2014.

Visa signatur

2x Intel E5-2643V2 | 2x AMD 290x | 4x Samsung SSD EVO 500GB RAID 6 | 4xWD RED 4TB RAID6 | ASUS Z9PE-D8 WS | 3x Acer GD245HQ Limited Edition | Corsair 64GB (8x8GB) CL10 1866MHz VENGEANCE LP | FSP Aurum Pro 1200W | HRT HeadStreamer | Sennheiser HD 650 | Cherry MX 8000 | ZOWIE SPAWN (STOR SOM FAN)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Kan vi komma överens om att inte benämna dom som gröna och röda laget. Det är två stycken vinstdrivande företag som inte är ett fotbollslag som man glatt hejar fram. Dom fokuserar på att maximera sin vinst och har allt att vinna på att man blint tycker någons lösning är bättre bara för att man bestämt sig att tycka om det företag man råka ha köpt produkter av. Det är bara att kolla vad som sker på processorsidan så är det inte så svårt att förstå varför vi kritiskt skall granska företagen.

Bara en tanke.

De flesta fotbollslag är också två vinstdrivande företag.

Permalänk

Hell Yeeaaaa!!!!

Precis som jag har förutspått då :).

Blir nog dubbla 780 3GB som inte är känsliga för överklockning på sikt (lutar mot MSi Lightning i nuläget).

Ny CPU, MOBO, Chassi och nätagg i samma veva då :D.

Ska läsa genomgående recensioner innnan köp på varenda detalj. Best of the Best ska jag ha :D. Kan knappt vänta tills jag får börja skruva ihop en ny burk igen (nästan det jag tycker är roligast idag att skruva ihop och prova sig fram till optimala inställngar och klockfrekevenser med stabila temps).

Lillgrabben får ärva mina gamla komponenter och så ska jag slänga hans sketna Asus 660GTX dc2 med en 6-pins connector som knappt klarar å leverera ström till kortet på factory inställningar utan att klockfrekvensen hoppar frenetiskt :).

Gör aldrig samma misstag igen!! Nu vet jag iallafall att kort med 6 + 8 pins connectors såsom mina 670's är byggda för mer kräääämm!!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thorulk:

Och en spelrigg med Xeon processorer är som att ha en SL-buss att pendla till jobbet med.

Lustig jämförelse men om man inte överklockar och vill slippa inbyggd Intel grafik så är det endast Xeon som gäller på 1155/1150 sockeln, och man får i7 prestanda för i5 pris samt fler instruktioner som tagits bort på "K" modellerna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

Fan vad skraja de blev helt plötsligt ;).

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thorulk:

EXAKT sådär tänkte jag också, tror till och med att jag satt och tsk:ade tvelander i nån tråd... men sen sa han något om att "vad gör man då i 5760x1080?" och ja.. vafan gör man?

http://s24.postimg.org/a5f7f5mp1/untitled_5.png

Det är för mycket pengar för mig också. Jag åker hellre till thailand i 3 veckor och köper en bra rigg istället för ett jävla monster. Men jag kan förstå och respektera folk som väljer monstret istället.

Man kan undra hur mycket mer man får ut av det där spelet i ultra hög upplösning gentemot vanlig 1080p, att priset man får betala motiverar investeringen för ett spel som kostar några hundra lappar och att hårdvaran i burken är mer eller mindre värdelös inom 2-3 år. Maxwell om några månader och Volta något år efter lär placera Titan till historieböckerna rätt fort som alla andra high-end kort innan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av oceanic:

Man kan undra hur mycket mer man får ut av det där spelet i ultra hög upplösning gentemot vanlig 1080p, att priset man får betala motiverar investeringen för ett spel som kostar några hundra lappar och att hårdvaran i burken är mer eller mindre värdelös inom 2-3 år. Maxwell om några månader och Volta något år efter lär placera Titan till historieböckerna rätt fort som alla andra high-end kort innan.

Skickades från m.sweclockers.com

TSMC beräknar att man kommer börja med mass tillverkning på 20 nm under första kvartalet av 2014, vilket betyder att nya grafikkretsar lär vara uppemot ett halvår bort (och det är frågan om inte det tom är överoptimistiskt).

Källa: http://www.digitimes.com/news/a20130926PD205.html
"Taiwan Semiconductor Manufacturing Company (TSMC) has stepped up its purchases of manufacturing equipment for its 20nm process which is slated to enter volume production in the first quarter of 2014, according to sources at fab-tool suppliers."

Visa signatur

/havoc

Permalänk

Dags att köpa ett andra titan helt enkelt. Sweeeet

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jonathan82:

Dags att köpa ett andra titan helt enkelt. Sweeeet

Blir nog ett här med, göra en ställning och ha det i bokhyllan.

Skickades från m.sweclockers.com